Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlanders schijten op Amerikanen ?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Gesloten

Peiling eindigde op 17 mar 2004, 22:09

A) Eens
1
10%
B) Oneens
9
90%
C) Misschien, ik wel in ieder geval
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 10

Joep
Amerika-newbie

Bericht door Joep »

Beste Amerika fans...

Ik doe een onderzoek voor school, met de vraag ''Nederlanders schijten op Amerikanen ?.'' Een leraar vond het zeer provocerend maar ik mocht het toch gaan proberen. Nu hoop ik op jullie medewerking, als echte fans. Bij voorbaat dank !

Joep.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Hey Joep,

Ik heb Oneens gestemd.

Ik denk dat er inderdaad een aantal Nederlanders zijn die het niet bepaald met de Amerikanse visie eens zijn. Misschien wel met de visie maar niet met de handelswijze van de Amerikanen.

Maar diep in veel Nederlandse harten is er toch een soort van respect voor de Amerikanen. En niet alleen respect maar ook zoiets van, sjit ja, die Amerikanen weten toch wel hoe je iets moet aanpakken en daardoor hun doel bereiken.

Amerika is nog steeds bijzonder voor vele Europeanen, sneller, groter, machtiger, moderner, ach vul zelf maar in. En niet onterecht natuurlijk.

Maar even terug komen op je stelling : Om ergens op te schijten moet je er toch boven staan, en Nederlanders staan niet boven Amerikanen, geloof me.

/PeeJay
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Heb ook "Oneens" gestemd!

Nog buiten de vraag of ik het een juiste these vind voor een onderzoek voor school, wil ik toch opmerken dat ik weinig waardering kan opbrengen voor een stelling die uitgaat van een stuitende generalisering van een complex gegeven. Wie zijn de "Nederanders" en wie zijn de "Amerikanen"? Waar is de motivatie van waaruit de stelling geboren is?

Het is simpel om een, emotionele, kreet te bedenken en daar achteraan te hollen. Dat vergt weinig denkwerk en het ontslaat je tevens van de verplichting dieper over het onderwerp na te denken. Kretologie is het resultaat van denkluiheid en daar is de wereld nog nimmer beter van geworden.

gr. Redneck
Georgia on My Mind
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoewel ik oneens heb gestemd, weet ik niet of "Nederlanders" (wie zijn dat?) "schijten" (huh?) op "Amerikanen" (wie zijn dat?). Als een "Nederlander" dat zou doen, zou ik het heel zielig vinden. Dat betekent nl. dat hij zich niet heeft verdiept in een ander land en een andere cultuur en er een niet onderbouwde mening over heeft.
Schijt diezelfde Nederlander op Fransen? Of op Duitsers? Wie denkt die "Nederlander" wel dat hij is?
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Het is een spreuk, die ik vroeger op een kussentje had staan. Ik streef daarnaar. Ik ben Amerikaanse. Als een Nederlander (wie dat ook is), besluit op mij te schijten, dan is dat zijn probleem. Hij/zij kent mij niet, weet niet hoe het is in dit land te wonen en voelt zich om de een of andere reden superieur. Als dat die persoon beter doet voelen, prima. Het is in de onzekerheid van een ander geworteld, niet in mij als Amerikaanse om aan te tonen dat ik niet om op te schijten ben :D.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Ik heb ook oneens gestemd op je stelling. Ik vind dat je stelling nogal puberaal gesteld is, maar het werkt blijkbaar omdat iedereen er feller op reageerd. In dat opzicht begrijp ik enigszins waarom je hiervoor hebt gekozen. Het hoeft alleen niet zo gesteld te worden. Nederlanders zijn anti-Amerika zou genoeg zijn en ook felle reacties opleveren.
Ik ben het dus oneens met de stelling omdat ik, zoals eerder vernoemd, denk dat het overgrote deel van de mensen met een Nederlands paspoort een gevoel van respect heeft tegenover de Amerikanen over het algemeen. Je hoeft het niet eens te zijn met politieke beslissingen van een land. Ik ben het ook vaak niet eens met de Nederlandse politieke beslissingen. Dat je hier kritiek op hebt wil niet zeggen dat je anti-Nederland bent.
Mensen die ik spreek over Amerika zijn vaak negatief en kritisch, maar nogsteeds vol respect voor "Amerika" en "de Amerikaan. Mensen die erg negatief zijn over Amerika zijn er zelf 99.9% van de keren nooit zelf geweest en hebben naar mijn mening niet het recht om zwaar te oordelen over een land en over mensen aan de andere kant van de oceaan. Je kunt geen mening vormen over een gebied gebaseerd op de media, films en muziek.
Ik ben een Amerika-fan, Amerikaholic, whatever, maar ik ben nogsteeds kritisch en ben het niet altijd eens met de politieke beslissingen van de Amerikaanse overheid. Maar dat verschilt niks met de Nederlandse en ik ken Amerika te slecht om sterk te oordelen over al die beslissingen. Ook al ben ik er meerdere keren geweest.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Ik persoonlijk 'schijt' natuurlijk niet op Amerikanen, ookal heeft ieder volk zijn beperkingen.

Toch vang ik in mijn omgeving wel eens geluiden op van mensen, die niet veel goeds over hebben voor Amerika/Amerikanen. In dit geval kunnen we dus wel spreken van Nederlanders die 'schijten' op Amerikanen. We moeten niet vergeten dat deze mensen vaak generaliseren op grond van enkele vooroordelen. Er zijn dus Nederlanders die 'schijten' op de VS, maar de Nederlander(als ie bestaat).......???????????
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
Joep
Amerika-newbie

Bericht door Joep »

Ik ben blij dat men zo lekker fel reageerd !
Zo te merken hebben jullie weinig vrede met de woordkeuze van mijn stelling. Ik zal even toelichten waarom(en puberaal ?) : Ik heb deze stelling zo geformuleerd omdat het nog al wat te weeg brengt, en vooral om de boel aan te wakkeren. Felle stelling >> Felle antwoorden, en dat is waar ik iets aan heb !!

Nog bedankt voor jullie reacties, ik zie naar de komende reacties uit !!

Joep !
cytara
Amerika-newbie

Bericht door cytara »

Is het misschien niet andersom???
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik ben blij dat men zo lekker fel reageerd !
Zo te merken hebben jullie weinig vrede met de woordkeuze van mijn stelling. Ik zal even toelichten waarom(en puberaal ?) : Ik heb deze stelling zo geformuleerd omdat het nog al wat te weeg brengt, en vooral om de boel aan te wakkeren. Felle stelling >> Felle antwoorden, en dat is waar ik iets aan heb !!

Nog bedankt voor jullie reacties, ik zie naar de komende reacties uit !!

Joep !
Best Joep,

Ten eerste vind ik het ietwat neerhalend om serieuze reacties als "fel" af te doen. Wat is er "fel" aan? Dit zijn de meningen van de schrijvers, ik vind ze stuk voor stuk wel doordacht in antwoord op wat essentieel kan worden gezien als "flame bait" (definitie: flame bait -- A Usenet posting or other message intended to trigger a flame war, or one that invites flames in reply.).

Ik ben moderator op dit forum en moet zeggen, dat er een paar dingen zijn, die me niet lekker zitten hier.

Je deponeert een stelling, die je zelf niet verder onderbouwt. Je krijgt daar reacties op, maar schrijft neerbuigend dat de reacties "lekker fel" zijn, zonder zelf mee te discussieren.

Maar wat me nog het minst lekker zit en hier moeten we het eens goed over hebben is het volgende zinnetje:

>>en dat is waar ik iets aan heb !!<<

Wat precies heb je daaraan? Bedenk wel, dat de berichtjes geschreven op dit forum alleen met de expliciete goedkeuring van de schrijv(fst)ers elders gebruikt mogen worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Okee ik ben het zat. Joep is vanaf dit moment geband. Ik wist een dag lang niet wat ik met deze quasi-serieuze, onbehouwen puber aanmoest, maar ik heb inmiddels verscheidene klachten over hem gehad en zelfs bewijs ontvangen dat hij één van de reguliere bezoekers van dit forum per e-mail zonder reden heeft uitgescholden.

Mocht iemand het niet met mijn manier van handelen eens zijn, dan sta ik uiteraard open voor andere suggesties. Stuur me in dat geval graag even een PM of een e-mail.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Dennis schreef:Okee ik ben het zat. Joep is vanaf dit moment geband.
Een wijs besluit Dennis! :lol:

Mensen die hier nieuw komen en menen gelijk zulk soort stellingen hier te moeten plaatsen, kunnen we missen als kiespijn. Ik vond de stelling zelfs zo slecht (was het überhaupt wel een stelling??), dat ik het niet eens de moeite vond daar op te reageren.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer