Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bachelor in Amerika halen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Bachelor in Amerika halen

Bericht door blaatschaap »

Hallo,

Ik heb wat verschillende vragen over studeren in Amerika. Ik wil graag een bachelor (hbo) diploma in amerika halen (computer science). Ik heb al op verschillende site\'s zitten zoeken, maar er zijn een paar dingen waar ik niet helemaal uit kom.

Dit heb ik van fulbright: \"Veel studenten stromen na twee jaar op een community college, waar ze een Associate\'s degree kunnen halen, door naar de laatste twee jaar van een liberal arts of andere undergraduate school. \".

Klopt het dat een undergraduate opleiding een bachelor opleiding is?

Ik heb al op http://www.ef.com zitten kijken, naar bvb deze community college ( http://www.ef.com/master/cy/destinations/usa/CA_smc.asp ).

Klopt het dat ik dan dat 2 jaar kan doen en dan na die 2 jaar naar een universiteit (bvb http://www.ef.com/master/ups/destinatio ... A_csun.asp ) kan gaan om daar nog 2 jaar studeren en zo mijn bachelor in computer science kan halen?

Of kan ik op die community college gewoon 4 jaar opleiding doen en daar mijn bachelor in computer science halen?

Gegroet
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Kijk eens in dit draadje waar ik onder mijn oude naam Mariska verschillen heb proberen aan te geven tussen tweejarige (community) colleges en vierjarige colleges:

http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... ght=#76157

Het klopt inderdaad dat je bij een groot aantal community colleges na het tweede jaar als transfer student naar een vierjarig college of universiteit kunt overstappen. Dit is in het hoger onderwijssysteem van Californie met uitstek makkelijk en goed geregeld. Er zijn zelfs community colleges die de mogelijkheid bieden om een bachelor's te halen bij een vierjarige school, terwijl je op datzelfde community college blijft. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Santa Barbara City College in Californie die een programma met Indiana University aanbiedt: je kunt een Bachelor's van IU halen terwijl je alle vier jaar in Santa Barbara verblijft (een deel van de credits haal je via afstandsleren bij IU).

Overigens ken ik Santa Monica College (en ook SBCC) goed, dus als je vragen hebt, stuur me dan een PB-tje.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

UStudy schreef:Kijk eens in dit draadje waar ik onder mijn oude naam Mariska verschillen heb proberen aan te geven tussen tweejarige (community) colleges en vierjarige colleges:

Het klopt inderdaad dat je bij een groot aantal community colleges na het tweede jaar als transfer student naar een vierjarig college of universiteit kunt overstappen. Dit is in het hoger onderwijssysteem van Californie met uitstek makkelijk en goed geregeld. Er zijn zelfs community colleges die de mogelijkheid bieden om een bachelor's te halen bij een vierjarige school, terwijl je op datzelfde community college blijft. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Santa Barbara City College in Californie die een programma met Indiana University aanbiedt: je kunt een Bachelor's van IU halen terwijl je alle vier jaar in Santa Barbara verblijft (een deel van de credits haal je via afstandsleren bij IU).

Overigens ken ik Santa Monica College (en ook SBCC) goed, dus als je vragen hebt, stuur me dan een PB-tje.
*Note mod
Regel # 2 van de forumregels is:

2. Persoonlijke discussies hoeven hier niet gevoerd te worden. Dit is geen chatserver. Hou relevante discussies echter zoveel mogelijk op het forum en probeer opmerkingen als 'mail mij/PM mij voor meer informatie' zoveel mogelijk achterwege te laten - immers, dit forum moet een informatiebron zijn voor alle mensen, niet alleen de vraagsteller

Gelieve hier rekening mee te houden mogelijk hebben andere forumleden ook iets aan de informatie.
blaatschaap
Amerika-ontdekker

UStudy schreef:Kijk eens in dit draadje waar ik onder mijn oude naam Mariska verschillen heb proberen aan te geven tussen tweejarige (community) colleges en vierjarige colleges:

Bedankt voor de informatie! Wat ik me alleen afvraag is hoe ik dit het beste kan regelen? Kan ik dit het beste zelf regelen of via een college year program (van ef.com oid)? Want ik weet niet zeker of je daar een hele studie mee kan doen.

Ik zou het liefste eerst 1 jaar community college doen om te kijken of het niet erg tegenvalt, en dan de andere 3 jaar vd opleiding afmaken.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Je zult bij EF moeten nagaan met welke status je aan een van hun colleges studeert tijdens een College Year abroad. Als dat als non-degree student is, bouw je in principe geen credits op voor een associate degree. En of je na dat college jaar nog (verplicht) langer via EF blijft of dat je de aanmelding voor het tweede jaar zelf moet regelen. EF kan je hierover zelf het best iets vertellen.

Je kunt je prima zelf aanmelden als reguliere freshman student bij deze of andere colleges (de VS biedt natuurlijk nog veel meer dan alleen de scholen die EF in haar programma aanbiedt). Als je wilt kan ik je uiteraard bij de aanmelding behulpzaam zijn.
hannibull
Amerika-ontdekker

Bericht door hannibull »

hou er rekening mee dat school in Amerika ENORM duur is als internationaal student. Je bent er op een F1 visum, wat betekent dat je geen off campus werk mag doen, enkel on-campus (minimum wage) 20u/week, en elk jaar betaal je out-of-state tuition fees, wat afhankelijk van de school al snel minstens $5000 per jaar kost (Community college) en al snel $8000-12,000 per jaar aan een state university. Daar komt nog overleven bij (en California zoals eerder vermeld is niet de goedkoopste plaats om iets te huren). En een klein detail maar je moet haast een wagen hebben om daar te kunnen leven, zijn allemaal kosten die je moet overwegen.

Niet om je te laten afschrikken maar ik heb ook geprobeerd om in de VS te studeren en heb moeten terugkeren, het was niet te betalen en had mijn huiswerk niet genoeg gemaakt hierover, maak dus niet dezelfde fout :!:

succes :)
Laatst gewijzigd door hannibull op 12 mar 2007, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Hallo weer,

Weer bedankt voor je antwoord. Ik heb ze net even gebeld en een 2e jaar doen hun niet zelf en met de vraag of je daar credits opbouwt, zodat je gewoon je associate degree kan halen na 2 jaar heb ik niet echt een duidelijk antwoord op gekregen.

Maar ze doen in principe alleen 1 jaar, dus daarna zou je zelf moeten regelen. Ze dacht (ze zei dat ze er niet echt veel van wist) ook dat het niet mogelijk was om die associate degree in 2 jaar en daarna nog 2 jaar universiteit doen om zo je bachelor te halen, omdat je daarvoor credits nodig heb die je tijdens high school al hebt moeten opbouwen (ik heb als het goed is over 3 maand een havo diploma). Dit lijkt me zelf nog al vreemd, omdat ik op zo'n blog gelezen had van Timmo oid dat hij ook voor bachelor gaat op de manier zoals ik hierboven zei en dat hij helemaal geen high school gedaan heeft.

Gegroet.

Pascal
blaatschaap
Amerika-ontdekker

hannibull schreef:hou er rekening mee dat school in Amerika ENORM duur is als internationaal student. Je bent er op een F1 visum, wat betekent dat je geen off campus werk mag doen, enkel on-campus (minimum wage) 20u/week, en elk jaar betaal je out-of-state tuition fees, wat afhankelijk van de school al snel minstens $5000 per jaar kost (Community college) en al snel $8000-12,000 per jaar aan een state university.

Niet om je te laten afschrikken maar ik heb ook geprobeerd om in de VS te studeren en heb moeten terugkeren, het was niet te betalen en had mijn huiswerk niet genoeg gemaakt hierover, maak dus niet dezelfde fout :!:

succes :)
Ik heb al redelijk wat zitten lezen, en ben mij bewust van de prijzen. :p Ik weet dat de prijzen per jaar CC zo rond de $5.000 liggen en voor universiteit nog wat hoger. Mijn ouders zijn hier ook van op de hoogte (die betalen het).

Wat alleen erg jammer is dat ik er niet kan werken.
hannibull
Amerika-ontdekker

Bericht door hannibull »

yep, zeker nog bijrekenen de living costs, je mag voor CC rekenen op $17,000 per jaar totaal, en university $25,000
Gelukkig is de US dollar goedkoop nu :)
blaatschaap
Amerika-ontdekker

hannibull schreef:yep, zeker nog bijrekenen de living costs, je mag voor CC rekenen op $17,000 per jaar totaal, en university $25,000
Gelukkig is de US dollar goedkoop nu :)
Die $17.000 is toch niet het collegegeld? Dat is toch met huur, eten, drinken etc erbij?

Want er is een grote kans dat ik bij mijn tante in LA kan inwonen, dus dan valt daar al heel wat aan af.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ze dacht (ze zei dat ze er niet echt veel van wist) ook dat het niet mogelijk was om die associate degree in 2 jaar en daarna nog 2 jaar universiteit doen om zo je bachelor te halen, omdat je daarvoor credits nodig heb die je tijdens high school al hebt moeten opbouwen (ik heb als het goed is over 3 maand een havo diploma).
Waar ze het denk ik over heeft met "credits van high school", de advanced placement courses. Lessen waar in high school al college credit mee krijgt. Die zijn niet noodzakelijk om in een community college te komen.

Waar je op moet letten als je 2 jaar community college gaat doen en daarna naar een 4 jaars college wil voor een bachelor is dat de lessen bij elkaar aansluiten. Je moet van tevoren op het community college aangeven dat het voor een transfer is, en waar je hierna naar toe wilt. Dan kunnen ze je in de juiste lessen zetten. Dus goed kijken naar een community college dat aansluit bij een universiteit.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Ja, ik las zelfs dat volgens mij Santa Barbara City College een speciaal programma had met een state university (weet niet meer precies welke), zodat je 2 jaar daar CC doet en dan de laatste 2 jaar die je normaal op university doet om je bachelor te halen je dan gewoon op Santa Barbara kan blijven, maar op afstand studeert oid.
hannibull
Amerika-ontdekker

Bericht door hannibull »

ja is totaal living costs, tuition, boeken, etc, maar als je bij uw tante kan wonen heb je enorm geluk want dat scheelt inderdaad al serieus veel geld!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Geloof het maar niet dat het allemaal zo goedkoop is.

Bij een beetje universiteit, UC Berkley, Columbia, NYU, Harvard, etc. betaal je al gauw $35.000 per jaar. Alleen voor het voorrecht om college te mogen lopen! Boeken, eten, drinken, wonen komt daar nog bij.

Mijn zoon heeft Carnegie Mellon gedaan, steeg in vier jaar van $32.000 naar $36.000. ALLEEN COLLEGEGELD.

State universities en Community College zijn dan inderdaad de enige weg. Tenzij je geweldig kunt voetballen (is erg in opkomst in de VS), of heel knap bent, of iets doet waar wel vraag naar is, maar wat weinig mensen willen doen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

blaatschaap schreef:Ze dacht (ze zei dat ze er niet echt veel van wist) ook dat het niet mogelijk was om die associate degree in 2 jaar en daarna nog 2 jaar universiteit doen om zo je bachelor te halen, omdat je daarvoor credits nodig heb die je tijdens high school al hebt moeten opbouwen (ik heb als het goed is over 3 maand een havo diploma). Dit lijkt me zelf nog al vreemd, omdat ik op zo'n blog gelezen had van Timmo oid dat hij ook voor bachelor gaat op de manier zoals ik hierboven zei en dat hij helemaal geen high school gedaan heeft.
Vreemd dat EF zelf niet eens weet met welke status ze een student plaatsen op hun colleges. In ieder geval klopt het niet wat EF zegt over over het niet kunnen halen van je associate in 2 jaar en bachelor's in nog eens 2 jaar. Het verhaal van Timmo klopt helemaal en dit is volgens mij ook de route die jij voor ogen hebt.

Nog iets anders: als je met een HAVO diploma verder in de VS wilt studeren, kun je ook rechtstreeks naar een vierjarig college gaan. Ik weet dat het Fulbright Center aangeeft dat je met HAVO alleen naar een community college kunt gaan, maar dat is niet juist. Ik heb naast Havisten ook MBO-ers op vierjarige colleges en universiteiten kunnen plaatsen.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

ANY schreef:Waar ze het denk ik over heeft met "credits van high school", de advanced placement courses. Lessen waar in high school al college credit mee krijgt. Die zijn niet noodzakelijk om in een community college te komen.
Even een reactie op AP en college.
Inderdaad niet noodzakelijk maar wel mooi meegenomen als je examens in Advanced Placement vakken hebt gehaald. Advanced Placement vakken zijn vakken die op een hoger niveau (college niveau) zijn dan de 'gewone' basisvakken op high school. Ze zijn voor de student die meer wil en kan leren in een vak. Er is keuze uit meer dan 20 vakken, variërend van vreemde talen (bijv. Spaans, Duits maar ook Chinees en Russisch) tot kunstgeschiedenis en exacte vakken. Een keer per jaar worden in de VS maar ook in Nederland AP-examens gehouden (in mei) waaraan iedereen kan meedoen - ongeacht of je nu wel of niet de AP-vakken zelf hebt gevolgd. Het mooie van behaalde AP-examens is dat je daarmee credits verdient voor college dwz vrijstelling voor bepaalde vakken (vooral General Education vakken).

Santa Monica College geeft ook vrijstellingen voor behaalde AP-vakken, dus het is zeker interessant om te kijken of je in mei een aantal AP examens kunt afleggen. Dit kan bijv. bij de American School in Wassenaar. De data moeten natuurlijk wel een beetje handig uitkomen met je HAVO-examens... maar wellicht handig om te proberen, want dat scheelt je straks op SMC weer vakken en dus geld.

Voor meer informatie over AP zie de link: http://www.collegeboard.com/student/tes ... about.html
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

blaatschaap schreef:Die $17.000 is toch niet het collegegeld? Dat is toch met huur, eten, drinken etc erbij?
Klopt. Alleen aan tuition en fees zul je ruim US$ 6.000 kwijt zijn per jaar. Voor boeken tussen de US$ 500 en 1000 (afh. van aantal en type vakken) en reken voor verzekeringen op zo'n US$ 1000. Bij je tante wonen zou zeker veel schelen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

UStudy schreef: Een keer per jaar worden in de VS maar ook in Nederland AP-examens gehouden (in mei) waaraan iedereen kan meedoen - ongeacht of je nu wel of niet de AP-vakken zelf hebt gevolgd.
Waar wordt dat examen in Nederland afgenomen, en wie organiseert dat?
Tellen die credits ook ergens in Nederland?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik zit op een CC en betaal zo'n $2000 per semester aan tuition en speciale ziektekostenverzekering voor internationale studenten. Dan nog rond de $400 per semester voor boeken. Ik doe 2 semesters per jaar, dus niet in de zomerperiode, wat betekent dat ik 3 jaar over mijn associates of art degree doe ipv de 2 jaar die er voor staan (61 credit hours moet je hebben).

Ik woon bij mijn vriend, dus geen last van kosten voor woning en boodschappen en auto/benzine, maar als dat er ook nog bij zou komen...

Erg duur dus!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Bennogr schreef:State universities en Community College zijn dan inderdaad de enige weg.
Staatsuniversiteiten zijn eigenlijk alleen goedkoop als je afkomstig bent uit de desbetreffende staat. Tuition & fees voor non-residents kunnen oplopen tot $20 000 per jaar. Voor internationale studenten komen daar de volgende bedragen bij: $1500 voor boeken e.d., $1500 voor ziektenkostenverzekering, $7500 voor Room & board, en ongveer $2500 overige kosten. Een buitenlandse student heeft zo'n $35 000 per jaar nodig. De hoogte van het bedrag is verder afhankelijk van de universiteit en van de staat.

--john
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer