Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Organisatie of familie (jaar high school)?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Li1990
Amerika-newbie

Organisatie of familie (jaar high school)?

Bericht door Li1990 »

Hallo,

Ik ben Lisanne, 16 jaar en ik ga naar 5Havo.
Ik wil al heel lang een jaar naar de VS om een jaar high school te doen.
Nu hebben mijn ouders mij beloofd, dat als ik volgend jaar mei mijn diploma haal, ik dat mag gaan doen.
Alleen ik twijfel nog hoe ik het ga regelen. Ik heb familie in Colorado, maar ik las op een website ( http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1268.html) dat je als buitendlandse student al gauw 3000-10000 dollar moet betalen. Een organisatie vraagt gemiddeld 5500 euro.
Hebben jullie misschien tips hoe ik mijn jaar in de VS het beste kan regelen? Of helemaal zelf regelen of via een organisatie en dat ik dan bij m'n oom en tante kan wonen?

Groetjes,
Li1990
Als mijn droom is uitgekomen kun je me komen opzoeken in de USA!
Li1990
Amerika-newbie

Bericht door Li1990 »

Ik zie dat ik de verkeerde link er neer heb gezet :oops: .
De link moet zijn: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1269.html

Groetjes,
Li1990
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Hoe het precies zit weet ik niet maar kijk eens in de zoek functie. Dit onderwerp is vaker besproken. Wat ik wel weet is dat het bedrag, dat het je gaat kosten, afhankelijk is van de highschool of universitu waar je heen gaat.

succes
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Uit eigen ervaring wil ik je aanraden om gewoon via een organisatie te gaan. Er zijn er genoeg en die doen goed hun best om alles zo goed te regelen. Natuurlijk moeten ze ook overleven, maar ik heb nooit het idee gehad dat ze enorm veel geld aan mij verdiend hebben.
Er zijn er genoeg, zelf ging ik via travelactive.nl .

Het meest leerzame en beste jaar van mijn leven geweest.
- Mike
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Uit eigen ervaring weet ik dat het best allemaal zelf te regelen is. Zeker als je al een adres hebt in de US waar je naartoe kunt. Je moet dan gaan kijken welke High School er aangewezen is voor het district waar jij gaat wonen. Dat weet je familie vast wel. Je moet daar inschrijfformulieren opvragen en die invullen. Misschien kan die familie ze naar je opsturen of faxen. Er moet iemand zijn die garant staat voor de kosten van je opleiding en men moet weten waar jij tijdens je studiejaar verblijft. Na de inschrijving op school, krijg je van school formulieren waarmee je bij de ambassade in Nederland je visum aan moet gaan vragen. Als men gewend is om met internationale studenten om te gaan, dan zal de school al duidelijk omschrijven in een bijlage hoe dat precies allemaal gaat. Begin gewoon op tijd. Je hebt nu nog een jaar om alles goed uit te zoeken. Dat is echt wel genoeg, want zo moeilijk is het niet. Een organisatie doet niks wat je zelf niet kunt, aangezien jij al een verblijfplaats hebt. Als je die niet had dan zou een organisatie wel handig kunnen zijn. In het begin lijkt het allemaal veel informatie, maar je zult zien dat het allemaal best mee zal vallen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Het is gerust allemaal te regelen, maar dan mis je wel een stukje begeleiding. Dat kan toch ook wel belangrijk zijn.
Ik vond het bijzonder prettig bijvoorbeeld dat we periodieke meetings hadden met andere exchange students en dat de organisatie contact hield om te vragen hoe alles ging. Het handje vasthouden idee, maar zo voelde het gelukkig niet.
Ook de aanwijzigingen die ze geven om de culture shock te verminderen, uitleggen hoe je het best om kunt gaan met bepaalde zaken en situaties. Het lijken allemaal simpele kleine dingen, maar zijn het toch waard.
- Mike
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Als je familie hebt daar, kunnen zij die begeleiding doen. Dat is meer eigen dan wanneer je in een vreemd gastgezin komt lijkt me. Ik kan me voorstellen dat je graag iets of iemand wilt hebben die je begeleid, maar dat hoeft niet altijd een organisatie te zijn denk ik.
Ik kreeg op school als internationaal student wel een introductie trouwens. Een hele dag in een lokaal zitten met allemaal gastsprekers. Dit waren counselors die aan school verbonden zijn en waar je terecht kunt met problemen, iemand die wat uit kwam leggen over het puntensysteem, iemand die wat kwam vertellen over de culture shock, een organisatie die dingen organiseert tussen internationale studenten en families/mensen die zo'n student graag willen begeleiden en wegwijs maken, iemand van de studentenvereniging, etc.
Ik denk wel dat als je geen adres hebt waar je terecht kunt, je beter alles via een organisatie kunt regelen. Dan heb je inderdaad wat meer begeleiding en ondersteuning en in elk geval een organisatie om op terug te vallen als er bijv. problemen zijn in het gastgezin.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Ga je voor een jaar ervaring opdoen of wil je na afloop ook met een diploma naar huis komen? In het laatste geval zou je kunnen denken aan een International Baccalaureate diploma, waarmee je bij terugkomst in Nederland veelal toegang hebt tot een universiteit. Je zult dan ook wel echt moeten studeren, maar als je dat geen probleem vindt, is het de moeite van het overwegen waard.

In het laatste geval vraag ik me af of de bestaande uitwisselingsorganisaties ook overeenkomsten hebben met high schools die het IB-diploma aanbieden. En dan ook nog dichtbij je familie in Colorado. Kortom, het antwoord op je vraag is erg afhankelijk van je wensen. Met zelfstandig regelen kun je ook een heel eind komen. Succes.
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Li1990
Amerika-newbie

Bericht door Li1990 »

@ Michigan: het probleem nu is dat mijn ouders (vooral m'n vader) het liever zelf willen regelen, omdat ze dan volgens hen goedkoper uit zijn.
Ik zelf wil liever met een organisatie, ook om de redenen die jij al noemt:
- er is begeleiding zodat je goed voorbereid bent op wat je te wachten staat;
- er zijn meetings met andere studenten, zodat je ook alvast met elkaar het een en ander kan bespreken;
- tijdens het verblijf zelf worden er uitjes georganiseerd.

@houstonwehaveaproblem: ikzelf heb al de principals van 4 high schools in de buurt van m'n familie gee-maild of ze ook buitenlandse studenten accepteren met/zonder organisatie. Mijn ouders hebben sowieso nog vragen over de kosten, bijv. wat kunnen ze ongeveer terug krijgen van de belasting? wat zijn de totale kosten enz.

Groetjes,
Li1990
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Een vraag die ik zou stellen is hoe goed ken je de familie waar je wilt blijven. Zijn ze bereid om je een jaar in hun gezin op te nemen, dus niet als gast maar als volwaardig gezinslid. Dat betekend ook onenigheid uit praten. Dat is een groot gedeelte van de uitwisselingservaring, je aanpassen in een ander gezin met andere gewoontes. Ik heb hier een paar keer gezien waar het ondanks alle goede voorbereidingen (via een organisatie) het echt helemaal niet goed ging en er een nieuw gezin gevonden moest worden. Helemaal niet leuk, maar wat zou je in zo'n geval doen.
Een organisatie helpt niet alleen met voorbereiding van de student, maar geeft ook voorlichting aan het gezin. Dat zijn allemaal dingen om aan te denken. Ja, zonder organisatie is stukken goedkoper, en of een organisatie allemaal waar voor je geld is vraag ik me ook wel eens af, maar er zitten toch voordelen aan.
Kijk ook eens op http://www.rotary-jeugduitwisseling.nl/
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Li1990
Amerika-newbie

Bericht door Li1990 »

@ Mariska: sorry ik was vergeten om een reactie te geven. Het is sowieso mijn bedoeling om een jaar ervaring op te doen, ik wil mezelf zo beter leren kennen (om hopelijk ook te weten te komen wat voor opleiding ik ga doen). Een diploma van de high school (gradutation) zou leuk zijn, maar is mij niet het belangrijkste.

Verder is het nu zeker dat ik niet bij m'n familie in Colorado kan wonen, persoonlijke omstandigheden.
Ik ga me nu dus inschrijven bij een organisatie (waarschijnlijk STS of Travel Active). Ik ken wel meerdere mensen in de VS, maar niet persoonlijk, dus ik kan (helaas) niet bij een ander gezin informere. Maar aan de andere kant vind ik een organisaite ook wel weer handiger, aangezien je er dag en nacht begeleiding/hulp hebt en je ook veel leuke dingen doet.

Groetjes,
Li1990
Mariska
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Heb je er wel eens over gedacht om naar college te gaan? Met een HAVO-diploma kun je aan een vierjarig college gaan studeren (eventueel alleen het eerste jaar). Ik zou het zonde vinden van de tijd en je talent om 'gewoon' een jaar high school te doen. Als je toch niet meer aan je familie in Colorado gebonden bent, kun je natuurlijk net zo goed op campus van een universiteit gaan wonen - samen met een roommate (evt. ook buitenlandse). Misschien heb je er nog niet over gedacht, maar is zeker een interessante optie.
Studeren in de VS? http://www.ustudy.nl
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Maar een college is wel weer een stuk duurder natuurlijk! Dan zal haar vader helemaal lastig gaan doen 8) .
Ik moet wel toegeven dat mijn jaartje highschool me wel lekker lui heeft gemaakt.
- Mike
Ginaatje
Amerika-ontdekker

Bericht door Ginaatje »

Hey Lisanne,

Ik zit in precies hetzelfde schuitje als jij (ben volgend jaar ook klaar met 5 havo en ben 16 jaar) en ik denk er ook over om een jaar Highschool te doen. De organisatie heb ik al gevonden. Via de EF http://www.ef.com kost het inderdaad zo'n 5500 euro, maar je hebt wel de zekerheid van een organisatie die je steunt als er iets mis gaat. Ook nemen ze heel wat werk uit handen. Ik zou er nog een nachtje over slapen en je iig goed laten informeren over mogelijke organisaties of het zelf regelen

xxx Gina
Idaho, jawel
lila1989
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Organisatie of familie (jaar high school)?

Bericht door lila1989 »

Onze jongste dochter gaat ook naar haar oom en tante om een jaar high school te doen. Mijn vraag is hoe en welk visum aanvragen?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Hoe hebben jullie geregeld dat dochterlief een jaartje high school gaat doen? Neem aan dat dit niet zomaar uit de lucht valt. M.a.w. hebben jullie al een high school gevonden waar jullie dochter welkom is?
LiesvV
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door LiesvV »

@lila Voor een High School visum moeten toch wel wat stappen gezet worden zeker als het om een minderjarige student gaat.

Je hebt hiervoor twee verschillende visums (afhankelijk van programma en of de high school het visum mag uitgeven). J1 en F1. (J1 deadlines zijn ook al enigte tijd verstreken voor dit schooljaar) F1 visums worden direct door een school uitgegeven dus hierin zijn wellicht nog mogelijkheden maar ook zal zo ie zo het gastgezin gescreend moeten worden (ookal betreft het familie) en moet er een high school gevonden worden in de buurt van het gezin die internationale studenten kan accepteren en F1 visums mag uitgeven.

Je zou hiervoor contact kunnen opnemen met de High School afdeling van Information Planet wellicht dat die je verder kunnen helpen met informatie en begeleiding.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer