Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door Big Al »

Pioenroos schreef:@ Big Mo: Nog even een antwoord waarom ik het levensgevaarlijk en onverantwoord vind als iedereen over een wapen mag beschikken.
Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg mensen zijn die er wel verantwoord mee om kunnen gaan. Maar er zal ook een kleine groep zijn
die impulsief is of mentaal niet in orde of stabiel. Zij kunnen de grootst mogelijk ellende aanrichten. Zo'n iemand zal maar wat tegen
je hebben...
Natuurlijk heb je daarin gelijk, maar de historische reden voor het Tweede Amendement hier is niet sportschieten, jagen, of jezelf en anderen tegen criminelen beschermen. Het ging de Founding Fathers erom dat ze onderdrukking van de bevolking door de overheid wilden voorkomen... Dat is natuurlijk een heel ander perspectief, en zaken als verantwoordelijkheid en veiligheid zouden daaraan ondergeschikt zijn.

Nu zou je kunnen argumenteren dat die redenen niet meer geldig zijn anno 2016, maar de discussie wordt al snel verwarrend als groepen een debat voeren vanuit verschillende perspectieven zonder die duidelijk naar voren te brengen.
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Sta je stil bij het feit dat men een vuurwapen kan dragen tijdens je reis naar Amerika?

Bericht door meyem »

Big Al schreef:Dat hangt van de staat, de regio, de stad, het type gebouw, de eigenaar, en nog een paar factoren af.
Ik heb begrepen (van tv series ....) dat er ook nog een verschil is tussen een license op 'wapenbezit' en op het 'dragen van wapens' ....
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Of ik er bij stil sta? Het is niet continu in mijn gedachten, maar ik waarschuw mijn man en kinderen toch wel regelmatig om niet te agressief te reageren als ze bv in het verkeer afgesneden worden of op andere manier vervelend behandeld worden, omdat je nooit weet hoe die anderen dan weer reageren op jouw woorden of gebaren. Ze kunnen zo een vuurwapen tevoorschijn halen in hun moment van "road rage."
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Ik heb nix met wapens,
Heb er in militaire dienst periode wel allerlei prijzen mee gewonnen.
Maak me wel zorgen over de bewapening en vooral de training/beheersing bij de Nederlandse politie.
Maar heb nix met wapens op zichzelf.
In Amerika vraag ik wel eens aan dragers wat ze bij zich hebben.
Waarom die Glock en niet iets anders ?
En waarom uberhaupt...
Dat is allemaal vrijblijvend ; voor mij was het moment van bewustzijn toen ik mij zoon gewapend met revolver en geweer naar zijn werk zag gaan.
Ook al wist ik waarom dat was.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

Ik geef les op een State University (Penn State in dit geval). Sommige staten, zoals Texas, verplichten state universities de regels omtrent het mogen dragen van wapens ook op de campus door te voeren.
Ik ken vrij veel profs bij de UT Austin die er helemaal niet happig waren op de combinatie lage cijfers danwel het laten zakken van studenten + de kans dat een student een wapen draagt. Bordjes als 'geen wapens mee naar binnen' op een deur van een kantoor van een prof kwamen er dan ook - maar zijn in feite 'illegaal' en ook weinig effectief. Op UT Austin zijn er een aantal campus shootings geweest - ook eentje toen ik er was, een bijzonder vreemde ervaring was dat - dus de professoren hebben reden om ergens bang voor te zijn.
Bij ons op Penn State University zijn wapens verboden op de campus. Mocht je een wapen bij je hebben (omdat je na je werk naar je schiettraining gaat bijvoorbeeld) dan moet je die in een kluisje op de campus police achterlaten. Bij publieke evenementen word je altijd gefouilleerd en wordt je tas ook gecontroleerd (of je mag helemaal geen tas meenemen), maar ik vermoed dat dit ook vanwege alcoholcontrole is. Dat mag namelijk ook niet op de campus.

Verder - wat merk ik er van? Ik zie nooit mensen met pistolen of ander schietgraag spul, behalve dan agenten. Maar ik woon in een collegetown in the middle of nowhere, en dit is duidelijk geen representatieve omgeving.
Laatst, in Indianapolis, zag ik dat de doorsnee agent toch wel heel wat bepakken rond z'n heupen had: twee paar handboeien, een wapenstok, een taser, twee pistolen, een extra magazijn, een walkie talkie, en een vakje voor de smartphone... Die hele collectie hebben ze in Nederland niet (moet je overigens ook heel wat heupomvang voor hebben, realiseerde ik me).
Op onze reis rond de 4th of July richting Minnesota (road trip) zag ik heel veel bordjes langs de weg die me extra bewust maakten van het wapenbezit in de rest van Amerika. Deze vier opeenvolgende bordjes: "Roses are red - Violets are blue - I am safe - How about you?" / en dan een NRA achtige website.com" of "Too many crooks - too few cops - crooks carry guns - so can you / en dan dezelfde website". Apart. (Dit soort signs staan vooral langs de snelweg in Illinois, voor degenen die ze willen opzoeken.) Of neem de signs in de bus in Austin, of op de deur van een hotel in Oklahoma City: "no guns allowed" - die maken me er bewust van dat men toch zomaar ineens een wapen bij zich kan hebben.
Toch zie ik heel weinig mensen die een pistool hebben - ooit een keer eentje in Texas. Wanneer we reizen ben ik me meer bewust dat agenten en bewakers, ook bij de grensovergang, veel strenger zijn. Ik ben in Amerika veel voorzichtiger met law enforcement dan in Nederland (dus geen grapjes bij de grens, en ook geen foto's maken - vinden ze niet tof)!
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik woon hier nu bijna 8 jaar, en ik denk er nauwelijks aan.

Ik heb ooit één keer, een jaar of twee geleden, iemand met een wapen in een holster aan de riem gezien, en dat was iemand uit Wyoming die bij de Village Inn zat te ontbijten.

Ik kom ook regelmatig in Wyoming, en ook daar nog nooit iemand met "open carry" gezien.

Maar: de meeste mensen die een wapen bij zich willen dragen vragen hier een "concealed carry permit" aan, en die CCP krijg je hier niet zomaar, daar moet je toch wel enkele lessen voor nemen, inclusief enkele schietlessen en veiligheidslessen.

Het is dus niet zo dat iedere Jan Doedel maar ergens naar binnen kan lopen en "even" een CCP gaat halen.

De meeste mensen die ik ken die een CCP hebben zijn geoefende schutters, en veelal voormalig law enforcement - deputy sheriff, politieagent, of militaire politie.

Ik heb slechts ooit één keer een vriend van me met zijn wapen gezien, en het enige wat ik dacht was "Ha, ik had echt niet in de gaten dat hij zijn wapen bij zich had" - maar aangezien hij een voormalig deputy sheriff is, heb ik er verder geen seconde meer over nagedacht.

Het is en blijft een moeilijk onderwerp, en er zijn evenveel voorstanders als tegenstanders, en voor elke studie die bewijst dat iemand met een CCP erger kan voorkomen bij een schietincident, is er een studie die het tegendeel bewijst. En zo zullen we er ook nooit uitkomen...

Ik heb zelf nu drie wapens, en die worden alleen gebruikt voor kleiduif schieten. Ik denk dat het veelal allemaal ook voortkomt uit "onbekend maakt onbemind", en de onbekendheid zorgt deels voor de angst.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

JohannaPA schreef:(Dit soort signs staan vooral langs de snelweg in Illinois, voor degenen die ze willen opzoeken.)
Kan je nog herinneren welk deel van Illinois? Zie ze namelijk niet zo heel vaak en dan rijd ik toch met regelmaat rond op 294 94 en 90. Misschien een of twee keer tegen gekomen in de zes jaar dat ik hier woon.....
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Ik woon op het moment in een "rural" gebied in Virginia - daar staan ook veel van dat soort (grote) borden in tuinen e.d.

Was wel grappig toen de makelaar ons rondreed; ze was duidelijk nogal nerveus over "het soort mensen dat zulke ideeën heeft". Ze woont zelf in de stad - zou nimmer op het platteland willen wonen.
Zagen we ook nog een Confederate vlag die ze aanwees: "Look - a Confederate flag. People here love those flags!". Werd ze helemaal zenuwachtig van. Echter, het was niet de Confederate maar de Gadsden vlag. :lol:

Bleek dat ze er eigenlijk niets van wist - niet van de geschiedenis, niet van de achtergrond, niets over wat dan ook. Ze vond het wel heel boeiend toen ik haar de geschiedenis van haar eigen land uitlegde... :roll:
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Eenmaal onveilig gevoeld. Dat was in Glacier NP toen de local sherif rondreed met een enorme Gun op het dashbord. Dat gaf voor mij absoluut geen gevoel van veiligheid, maar eerder provocatie met machtsvertoon.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

Big_Mo schreef:
Kan je nog herinneren welk deel van Illinois?
Ik zag ze in ieder geval op de i74 tussen Indianapolis en Urbana/Champaign, wellicht zijn we ze ook nog verder op de i39 richting Rockford tegengekomen (maar dat kan ik niet meer uit mijn foto's opmaken).
Hier meer informatie op de website van deze organisatie. Ze noemen ze 'Burma Shave Signs': http://www.gunssavelife.com/?page_id=25

Ik lees dat ze regelmatig gesloopt of overgesprayed worden - daarom zullen ze vooral in the middle of nowhere in the corn fields staan (dat is tenminste waar wij ze zagen), en minder in de stedelijke gebieden. Ik denk dat de regio rond Chicago te druk bevolkt is om zulke 4 of 5 delige borden een lang leven te laten hebben.
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Sjaaaa het zuiden van Illinois...... Alles onder I88 is considered the south :lol: :lol: :lol:
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

Haha :-) Vandaar wellicht de triggerhappy bordjesplaatsers :-)
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Big Al
Amerika-expert

Bericht door Big Al »

Tja, dan heeft deze man toch de wet overtreden alsmede veiligheidsvoorschriften aan z'n laars gelapt. Of wellicht was hij een misdadiger/terrorist die z'n plannen in duigen heeft zien vallen - na zo'n knal is het verrassingseffect wat minder.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Note mod: Verplaatst naar Amerika Algemeen, groot onderwerp in de VS :)
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:Ik woon hier nu bijna 8 jaar, en ik denk er nauwelijks aan.

<knip>

Ik heb zelf nu drie wapens, en die worden alleen gebruikt voor kleiduif schieten. Ik denk dat het veelal allemaal ook voortkomt uit "onbekend maakt onbemind", en de onbekendheid zorgt deels voor de angst.
Zo denk ik er ook over, ik woon hier meer dan dertig jaar en inderdaad denk ik er weinig tot niet aan. Nu woon ik wel in een gebied waar wapenbezit een stuk minder is. Vroeger toen de kinderen klein waren vroeg ik als ze ergens gingen spelen wel of er ook wapens in huis waren en 9,5 van de tien keer was het antwoord negatief. Maar ik heb er op zich ook niets tegen dat mensen wapens bezitten zolang ze er verantwoordelijk mee omgaan, zoals vrijwel altijd het geval is. Je hebt 320+ miljoen mensen en daar zitten gekken tussen. Ik zou wel willen dat het moeilijker wordt om wapens te verkrijgen, maar of dat ook inderdaad de kans op schietpartijen zal verminderen weet ik gewoon niet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Ik vraag het mij af hoor. Nederland met strengste wapen regelingen, maar met regelmaat lees ik toch dat iemand word neer geschoten.

Wat voorheen was geschreven / geplakt door Petra, ik ben het met Dento eens. Vele ongelukkig gebeuren door onverantwoord gedrag. Zo ken ik iemand die zijn vriendin een geladen AR15 in handen gaf in huis. Zij haalde de trekker over, gat in de vloer en een elektrische kabel geraakt. Allemaal onder het mom van "ik wilde haar laten voelen hoe de rifle aanvoelt met kogels er in". Puur om deze reden maak ik dummy rounds, zelfde bullet tip, zelfde brass maar met al gebruikt slaghoedje en geen kruid er in.

Wat betreft het artikel. Persoon is in overtreding. Of hij was bezig met iets slechts aan het voorbereiden, of hij was gewoon een ongelofelijke arrogante kwast die de wet heeft overtreden en hopelijk even over zijn daad mag na gaan denken.

Genoeg geraas over dit, tijd om mee auto schoon te maken om em weer vies te maken in Colorado. :D
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Ik sta er nooit bij stil.

ik doe met een vriendelijk gezicht mijn eigen ding. Niemand last van mij, ik last van niemand.

(en vraag mij niet waarom je een wapen zou dragen, ik snap het niet. Was het niet ooit verzonnen om je als burger te kunnen verdedigen tegen losgeslagen milities??)
LA, LA, LA....
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Niet losgeslagen milities maar om er een te vormen als de overheid te veel macht krijgt.

A well regulated Militia, being necessary to the security of a free State, the right of the people to keep and bear Arms, shall not be infringed.

Helaas word het eerste deel door vele weggelaten.....maar ik durf te wedden dat er vrij weinig gun nuts de ballen hebben om dit ook daad werkelijk te doen.
EricH
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door EricH »

Ik denk er helemaal niet aan tijdens mijn reizen naar/in de USA.
Een enkele keer ben ik iemand tegengekomen die zichtbaar een wapen droeg, daar zit ik dan liever niet naast, het geeft me een beetje een onprettig gevoel.
Of andere mensen niet-zichtbaar een wapen dragen, daar denk ik niet over na (al heb ik het liever niet). Theoretisch gezien kan er mij overal wat overkomen, en dat hoeft niet eens iets met vuurwapens te maken te hebben. Dus maak ik het me makkelijker, gewoon niet over nadenken. :wink:
En dat terwijl ik vuurwapens (technisch gezien) best wel interessant vind, en sporten als b.v. kleiduifschieten en jagen okay vind. Maar dat er zo veel mensen mee rond mogen lopen vind ik te ver gaan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer