Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Net terug van 4e Amerika-reis: ergernissen

Bericht door LittlePhoenix »

Even wachten of iemand echt afslaat doe ik nu ook. Ben in Florida te vaak bijna geramd door autos die hun blinker aan hadden maar niet afsloegen.

Dichtbij parkeren deed ik toen ik zwanger was. En als ik me heel beroerd voelde liet ik zelfs mn winkelwagentje op de parkeerplaats staan. Niet te snel oordelen over mensen die dichtbij willen parkeren.
Maar normaal gesproken parkeer ik lekker ver weg waar ruimte is.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

nieuwenoord schreef:Jij bent met een Amerikaanse getrouwd toch? Wij zitten hier samen als Nederlanders en er wonen er ook heel wat hier, dan blijf je volgens mij toch nog meer Nederlands :-)
Ben ook met een Amerikaanse getrouwd maar neemt niet weg dat ik mijn Nederlandse Roots niet behoud. Heb redelijk wat Nederlanders ontmoet deze zomer en dan merk je toch wel een beetje wat je gemist hebt. Het is gewoon anders in mijn opzicht. Praten over een lekkere bak Nasi Rames van de toko om de hoek of een lekkere shoarma met veeeeeeeel knoflook saus.
eoms schreef:Waar ik me nog steeds aan verbaas is dat wanneer ik bij een kruispunt of zijstraat kom en ik mijn rechter richtingaanwijzer aandoe, dat een andere auto die uit die zijstraat komt blijft wachten totdat ik echt rechtsaf sla. Alsof ze niet geloven dat ik werkelijk rechts af wil gaan. :?
Veel mensen vergeten hun knipperlichten (en geloof me het gebeurt veel vaker dan je denkt!) ik heb vrachtwagens soms voor me rijden die kilometers met hun knipperlicht aan rijden. Op een gegeven moment wil je ze gaan inhalen en doen ze een rare slinger om over te gaan. Knipperlicht of niet ik wacht ook wel eventjes. Ik vertrouw niemand op de weg hier!
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

eoms schreef:Waar ik me nog steeds aan verbaas is dat wanneer ik bij een kruispunt of zijstraat kom en ik mijn rechter richtingaanwijzer aandoe, dat een andere auto die uit die zijstraat komt blijft wachten totdat ik echt rechtsaf sla. Alsof ze niet geloven dat ik werkelijk rechts af wil gaan. :?
Dan kan ik best eens die bestuurder in die zijstraat geweest zijn... ik vertrouw mijn Amerikaanse medeweggebruikers voor geen cent! :lol:

Ik moet zeggen dat ik me dagelijks groen en geel erger aan de bestuurders hier in VA. In CO was het allemaal veel gemoedelijker, maar hier in VA is het bar en boos. Als men bijvoorbeeld invoegt op de auto(snel)weg is het gebruikelijk dat ze i.p.v. achter je ze juist voor je invoegen en je derhalve afsnijden. Hetzelfde als hun baan eindigt - gaan ze voor je van baan wisselen. Vaak moeten ze dan ook weer remmen terwijl ze je net hebben afgesneden. Kan nog interessant worden als je er dan bovenop rijdt daar er dan zal worden aangenomen dat je kleefde. Mijn GPS heeft een ingebouwde dash-cam. Volgens mij is het een kwestie van tijd voordat ik met video en al mijn onschuld zal moeten bewijzen.

De verkeersregels zijn hier ook weer anders dan in CO. Zo staat er bijvoorbeeld in de wet* dat als het verkeerslicht van groen naar amber gaat je mag doorrijden als dat zonder problemen kan - zelfs als je nog niet het kruispunt hebt betreden.
Ook is het verplicht om van baan te wisselen als de persoon achter je met de lichten of claxon signaleert...

*Mijn interpretatie van de wet is geen juridisch advies. (zie - ik ben al aardig ingeburgerd en dek me al meteen in!) :lol:
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Big Mo en Big Al: wat betreft het verkeer, weten jullie zeker dat jullie niet ook in Spanje wonen? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ik bedoelde trouwens dat we juist omdat wij allebei Nederlands zijn én in Europa zijn blijven wonen, gewoon ook heel Nederlands blijven. We kijken Nederlandse TV, praten thuis Nederlands en hebben veel Nederlanders om ons heen. Ik ken er ook genoeg hier die amper Spaans spreken, maar dat doe ik gelukkig wel. We hebben ook hele goede Spaanse vrienden en al onze buren zijn Spaans, maar sommigen wonen hier echt in een Nederlandse enclave hoor.
Ilovemyflorida
Amerika-ontdekker

Bericht door Ilovemyflorida »

RiverCola schreef:Fijn dat je je zo goed aangepast hebt aan je nieuwe cultuur!

Hier op het forum streven wij allen ook een bepaalde cultuur na: een cultuur waarin mensen op een open en relaxte manier dingen kunnen vragen en met elkaar kunnen bespreken. Als iemands vraag, of opmerking over een bepaalde ervaring, je niet aanstaat hoéf je niet per sé te reageren. Je bent hier nog maar net, dus kom...kijk de kat wat uit de boom en doe niet gelijk lelijk tegen een mede-forummer! Nergens voor nodig! :thumbup:
Ik ben ook open en relaxed, dat heeft niks te maken met of je nieuw bent of niet. Het is Amerika alles is 180 graden anders. Ik beschreef alleen waar ik me aan erger en dat is dat Nederlanders altijd wat te zeuren hebben. Die dingen zijn vaak zo klein, dat ik snap hoe men zich daar ooit aan kan ergeren. Zeker op vakantie
Yankee-Doodle
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Yankee-Doodle »

Ik erger me aan het feit dat je al een glas water hebt gekregen voordat je ook maar iets hebt kunnen zeggen.
Ik wil bier!!!
Van die toiletten met van die spleten dat klopt, we waren vorig jaar in Canada en daar heb je dat dus ook.
Het maakt niet uit of het een snackbar is of een 5 sterren hotel: elke deur heeft aan de onderkant een opening waar een kat zonder bukken onder door kan.
De koffie is doorgaans erg slap vinden wij, maar dan vooral in weg restaurants en zo.
We gaan altijd naar de Starbucks, daar is het nog te doen.

Dat fooien systeem houden we gewoon rekening mee maar als het echt beroerd is (is een paar keer echt gebeurt), dan is het gewoon géén fooi.
En moet je ze dan eens zien kijken....
Maar dan ben ik ook gewoon zo bot om uit te leggen waarom en te zeggen dat ik niet 3 keer hoef te vragen waar mijn eten blijft en 2 keer waar mijn bestek blijft terwijl ik mijn eten al heb.

Ik merk trouwens wel dat ik hier in NL moet uitleggen waarom Amerika zo gaaf is, de meeste NL'ers hebben een blijkbaar hekel aan Amerikanen vanwege hun lompheid of vanwege hun president.

In Nederland loopt iedere jongere over straat kijkend op zijn of haar mobiel.
In Amerika loopt (zeker in een stad), iedereen met een telefoon aan zijn hoofd druk te bellen.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Nog een ergernis waar ik dagelijks mee te maken heb: het systeem van twaalf uur. Amerikanen kunnen maar niet omvatten dat een dag 24 uur heeft.
Al kan ik aardig met het 12-uurssysteem omgaan, ik vind het nog steeds verwarrend. Eerst dacht ik dat het aan mij lag en het feit dat ik er niet mee ben opgegroeid. Al snel kwam ik echter Amerikanen tegen die er ook moeite mee hadden. Zo was er een collega die een vlucht miste omdat hij vergeten was dat het lampje op z'n wekker p.m. aanduidde in plaats van a.m.
Een andere collega miste een vlucht omdat hij dacht dat het om 7pm zou vertrekken terwijl het 7am bleek te zijn.
Bij een ander bedrijf liet een systeembeheerder een server automatisch herstarten om twee uur 's-middags i.p.v. twee uur in de ochtend en veroorzaakte zo een grote storing.
En wat is middernacht nu? Is het 12pm (12 uur, na de middag) of 12am (12 uur, voor de middag)? Het is opmerkelijk dat wanneer het echt belangrijk is (bijv. in het ziekenhuis of bij militaire operaties) er toch de 24-uursklok gebruikt wordt. Gelukkig maar...

Dan nog de onbekendheid met de weeknummering. Ik ben nog vrijwel nooit een Amerikaan tegengekomen die weet dat weeknummers bestaan. Ze gebruiken derhalve aanduidingen als "de week van 28 augustus". Anderen zullen weer zeggen "de week van 2 september". Iedereen weer snel op hun kalender kijken wanneer dat toch is. Heel inefficient. Kun je toch beter "week 36" zeggen?

Gelukkig hanteert mijn huidige werkgever de 24-uursklok. Nu nog de weeknummers...
Gast

Bericht door Gast »

Als je "week 36" zegt, moet iedereen toch ook op hun kalender kijken?
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hahaha, inderdaad! En dan moet ik in mijn agenda altijd eerst de weeknummers weer aanzetten, want die verdwijnen steeds weer (??). Of googlen: wat is het weeknummer?

Maar voor wat betreft de 24-uurs klok, ben ik het er inderdaad mee eens dat dat véél makkelijker is in het gebruik. En als we het daar dan toch over hebben, mag Amerika wat mij betreft ook gelijk overstappen naar het metrische systeem. Dat gebruikt de rest van de wereld (op enkele landen na) namelijk ook :idea:
Laatst gewijzigd door RiverCola op 08 aug 2016, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Wat weeknummers betreft blijken die ook niet overal altijd gelijk te staan. :mrgreen:
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Niet echt een ergernis, maar het leverde wel wat verwarring op voor mij de eerste jaren:
"Next Wednesday"
Voor mij betekende dat overmorgen (als het vandaag maandag is.) Maar nee hoor, overmorgen is "this Wednesday." Next Wednesday is volgende week...

En wat betreft ergeren: niks mis mee om je af en toe lekker te ergeren, toch? Dat doe ik zowel hier als in Nederland, en ik ben in het algemeen best wel vrolijk en gelukkig. :wink:
smittenimmigrant
Amerikakenner

Bericht door smittenimmigrant »

Marion K schreef:"Next Wednesday"
Voor mij betekende dat overmorgen (als het vandaag maandag is.) Maar nee hoor, overmorgen is "this Wednesday." Next Wednesday is volgende week...
Daar ben ik ook al zo vaak mee de mist in gegaan. Man man man. Erg hoor :P
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Ook zo handig toen ik hier pas woonde: in een warenhuis met een Amerikaanse vriendin afspreken op de eerste etage. En ik maar wachten bovenaan de roltrap..... :oops:
Johnny99
Amerika-newbie

Bericht door Johnny99 »

Geen ergenis, wel opmerkelijk in vergelijk met Europa.

Het afruimen van borden en glazen in restaurants terwijl de rest nog zit te eten.
Het flinterdunne toiletpapier in hotels.
Tanken, in beide rijrichtingen mogelijk je auto te parkeren bij de pomp.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Haha dat afruimen vind ik ook altijd weer apart ja. Als je je vork anderhalve minuut onberoerd laat liggen wordt het bord zo onder je neus weggehaald :lol:
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De eerste keer dat wij dat snelle afruimen meemaakten terwijl er nog iemand van het gezelschap zat te eten vonden we dat wat vreemd, maar eigenlijk is het heel plezierig en netjes.

Marianne
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Oh dat vind ik juist helemaal niet. Ik vind dat dat pas moet als iedereen klaar is. Als ik als enige nog een bord heb staan en de rest niet vind ik dat toch wat ongezelliger. Maar ach, een ergernis zou ik het zeker niet noemen. Na een flink aantal Amerikareizen ben je het zo gewend dat het niet eens meer opvalt :)
Groetjes,
Daniel
Thierry73
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Thierry73 »

Oh dat vind ik juist heerlijk
Meteen weg zodra ik mijn bestek neerleg. Hoe sneller hoe beter :D
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Inderdaad, ik heb er ook een hekel aan om een tijd lang tegen een leeg bord aan te moeten kijken.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Ik sluit me bij MrVanilla aan. Borden lekker laten staan tot iedereen uitgegeten is.
Maar uit eten in de USA vind ik sowieso een ongezellige bezigheid. Uitgebreid tafelen is er niet bij ...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer