Bosbranden Oregon 2020

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Al 3 dagen kijk ik met groot verdriet naar het nieuws vanuit mijn geliefde Oregon. De plaats waar ik familie en hele goede vrienden heb wonen en waar ik met zoveel plezier kom. Eén van de mooiste wegen (de McKenzie hyway, 126) staat helemaal in de brand en alles is verwoest. Vele huizen, bedrijven en uiteraard het prachtige bos. Zoveel mensen en dieren in gevaar. Het stemt mij zo verdrietig. We waren er zo vaak en nu is alles anders. Zo verdrietig. In 2018 waren we er voor het laatst. Ook de kerstwinkel is verwoest las ik vanmorgen op hun facebook.

https://ingevanderwulp.nl/reizen/2018/t ... blue-pool/

Mijn familie/vrienden zijn voor nu veilig maar ze zijn wel alert en klaar om te gaan. Geen idee waarheen want alles staat in de brand. Rond Portland is het ook vreselijk. Ik weet dat er meer mensen graag in Oregon komen en er zelfs een huis hebben. Hier wat links

https://www.oregon.gov/odf/fire/pages/f ... Wk0tVYXq-Q

https://data.statesmanjournal.com/fires/

Live via sataliet (even rechts live fire aanzetten) https://caltopo.com/map.html#ll=40.0780 ... a=modis_mp
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

@Almere vak V hoe is het bij jullie huis?
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Wij gebruiken dezelfde website als jij aangaf. Het lijkt erop dat het vuur nog ongeveer een 5 a 10 miles weg is. Onze vrienden die naast ons wonen zijn weg. Omdat het hele gebied code rood is. Ik denk ook voornamelijk omdat er maar 1 weg uit is. Onze overburen schuin tegenover zijn gebleven. Zij hebben schapen waarmee ze niet wegkunnen en hebben ervoor gekozen om te blijven. Die houden ons op de hoogte.

Wij zitten eigenlijk op een soort van tussenplateau. De weg naar ons huis gaat minimaal een half uur dwars door de bossen. Alleen als je bij ons boven bent zijn die bossen een stuk minder. Deels omdat er grasland van is gemaakt. Deels omdat het gebruikt wordt voor het kweken van kerstbomen. Wij hebben een paar jaar geleden de helft van ons land verkocht. Dat waren 10 acres met bomen. Die zij allemaal weg en daar worden nu kerstbomen op gekweekt. Samen met onze buren/vrienden hebben we nog 20 acres met bomen/bos over maar dat ligt ten noord van onze huizen. Ik heb goede hoop als de wind niet aanwakkert dat we er dan genadig vanaf komen. Als het net zo gaat waaien als afgelopen dinsdag. Dat was gevalletje storm en 40 graden. Dan gaat alles plat. Dan vinden we alleen de schoorsteen terug. Dan hebben we volgend jaar wat te doen...
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Ik weet niet precies waar jullie huis staat maar volgens mij is het dichterbij Portland. Mijn familie en vrienden hebben voornamelijk te maken met Holiday Farm fire bij de McKenzie en de branden bij de OR 138 door Umpqua forest. Ze zitten precies in de midden. Vrienden in Springfield zijn vertrokken naar de kust en een andere vriendin in South Eugene is nog thuis. Ik maak me best wel zorgen. Wij hebben meerdere branden meegemaakt zowel in Canada (daar moesten we in 2014 echt doorheen vluchten) als in Californie (toen zaten we op veilige afstand maar hadden we die nacht wel level 2, be ready to go). In NL denken mensen vaak aan een brand in het bos bij Schoorl en dat dat vergelijkbaar is. Ik weet maar al te goed dat dat niet het geval is.

Jouw Hollandse nuchterheid is verfrissend voor mijn zorgen ;-) Inderdaad. Materiaal is te vervangen en een huis te herbouwen. De bomen, de dieren, het bos zal allemaal weer terugkomen. Maar dat duurt zoveel langer dan het bouwen van een huis en het stemt mij toch erg verdrietig.

Mijn aller beste vriendin woont hier: http://tiffanymatthews.com/anchor-hill-listing
Het staat net 3 weken te koop............ zij hebben een huis gekocht vlak boven Coos bay en zijn daar nu.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Tipsy_1 »

Wat erg allemaal.
Ik hoop dat het allemaal goed afloopt voor jullie familie, vrienden en het huis van Almere Vak V
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Inges schreef:
10 sep 2020, 13:52
Ik weet niet precies waar jullie huis staat maar volgens mij is het dichterbij Portland.
Wij zitten een kwartiertje ten oosten van Estacada. Voorbij Eagle Fern Park. Van downtown Portland naar Estacada is een klein uurtje als je geluk hebt. Het ziet er nu stukken beter uit dan vannacht. Toen leek het erop dat de Lionshead, Beachie Creek en de Riverside fires met elkaar zouden versmelten. Alle firefighters werden teruggetrokken en de brand werd als oncontroleerbaar bestempeld. Ik moet zeggen dat dit wel de eerste keer was dat ik serieus buikpijn kreeg. Zeker, omdat ik wist dat mijn maatje terug was gegaan om spullen op te halen. Er zijn op dit moment veel inbraken (ja, je hebt overal schijnbaar mensen voor...). En er wordt gesproken over een avondklok. Heb wel begrepen dat je bij ons niet de berg op of af kunt zonder dat je gecontroleerd wordt door de politie. Dus dat is een geruststellende gedachte. Makkelijk ook trouwens, want er is maar 1 weg.
Inges schreef:
10 sep 2020, 13:52
In NL denken mensen vaak aan een brand in het bos bij Schoorl en dat dat vergelijkbaar is. Ik weet maar al te goed dat dat niet het geval is.
Inderdaad. Als er in Nederland een paar 100 vierkante meter bos of hei in de brand vliegt spreken we over een enorme ramp. Gisterochtend stond er in Estacada 160 vierkante kilometer (!!!) in brand en dat was vannacht bijna 500 vierkante kilometer. Dat is ongeveer een derde van de provincie Utrecht. Daar is alles weg.
We hebben hier in 2017 de Eagle Creek fires gehad die echt verschrikkelijk waren. Er zijn nu nog steeds gebieden die niet toegankelijk zijn daardoor. Maar daar hebben we weinig last van of we kunnen het vrij makkelijk omzeilen. De Paradise fires in 2018 in California waren verschrikkelijk. Staat een docu op Netflix. Mocht je willen weten hoe het er aan toe gaat tijdens een wildfire dan raad ik je aan om die te kijken. Kan je verzekeren dat er een punt komt dat je zelfs een emmer water naar je tv wilt gooien...
Maar dit is nog een keer (wat oppervlakte betreft...) de overtreffende trap. Het gebied is enorm. Ik hoorde van een vriend in Washington State dat er gisteren in 1 dag meer acres waren verbrand dat de afgelopen 12 jaren bij elkaar. Echt bizar!!
Inges schreef:
10 sep 2020, 13:52
Jouw Hollandse nuchterheid is verfrissend voor mijn zorgen Inderdaad. Materiaal is te vervangen en een huis te herbouwen.
Ik moet zeggen dat ik dat wel heb moeten leren. In Nederland hebben we alles 3 keer rondom verzekerd. Maar in Estacada dus niet. Wel hele gesprekken over gehad en toen de vraag moeten beantwoorden, wat zou je nou echt meenemen als de boel in de brand zou vliegen? Waar zou je niet zonder kunnen? Ik kan je vertellen dat het een verdomd klein lijstje wordt. Alle foto's, al mn werk zit in de Cloud. Kwestie van een laptopje halen en inloggen. En dan? Ik zou het niet weten. Dan gaat het al snel over een tv of een koelkast. En met alle respect. Dat zal me echt een zorg wezen.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat er in Nederland wel wat meer spullen van waarde liggen. En dat een huis bouwen in Nederland veel duurder is dan hier. En dat ik hier veel meer mensen ken die een huis kunnen bouwen dan in Nederland. En dat die mensen elkaar ook echt helpen.
En wrang of niet, maar een bosbrand is enorm goed nieuws voor mensen die een huis willen bouwen. Er komt ontzettend veel hout op de markt. Waardoor de prijzen naar beneden gaan. En het hout, wat vaak oppervlakkig in brand heeft gestaan, is door dat verbrandingsproces enorm sterk geworden. Heb ik me laten vertellen...

Dus daar maak ik me niet echt zorgen over. Ook schijnt het aantal nieuwe brandhaarden in een rap tempo af te nemen. De wind is grotendeels gaan liggen. De luchtvochtigheid is aan het toenemen. Dus de vooruitzichten zijn "goed" te noemen.

Maar wat je zegt. Dit gaat echt jaren duren! Wij hebben in de buurt heel veel commerciele bosbouw. Voor elke boom die er wordt gekapt. Moeten ze er 6 terugplanten. Maar het ziet er toch redelijk troosteloos uit voor een fors aantal jaren. Echt geen gezicht die kale plekken tegen de bergen aan.
Inges schreef:
10 sep 2020, 13:52
Mijn aller beste vriendin woont hier:
Wow!! Wat een fantastisch huis!! Dat van ons is net een tikkie minder... :wink:
Ga er geen foto's van delen. Maar wij hebben open living en keuken met daar tussenin een massieve stenen haard. 3 slaapkamers, 3 badkamers, een powder room zoals ze dat hier zo mooi zeggen. Een kantoor. Een bijkeuken. Alles gelijkvloers. En rondom het hele huis een porch met nog een open haard erin. En dan een soort van guesthouse/garage met nog een badkamer. Op allebei ligt een leistenen dak. Daar tussenin een jacuzzi en een firepit. Ohja! En heel belangrijk, met 3 vlaggenmasten voor de deur. Eentje met de Amerikaanse vlag. Eentje met de Nederlandse vlag. En eentje met de Brabantse vlag.
Wij hebben zeker geen 150 acres. Wij hadden samen 40 acres. Wij hebben er 10 van verkocht. En ons stuk is denk ik nu 50/50. Misschien nog iets meer bos dan gras. Onze vrienden hebben iets meer gras. Ik denk dat we bij elkaar nog zo'n 16/17 acres bos hebben. De rest is gras. Wat mij betreft prima.
We zitten zo'n 700/800 meter hoog. En als ik achter ons huis zit en links het dal inkijk zie ik Portland liggen. En als ik naar rechts kijk zie ik de witte top van Mt Hood. Veel beter wordt het wat mij betreft niet. Daar kan ik de hele dag zitten.

2 miljoen gaan we er ook zeker niet voor krijgen. Maar wij hebben de grond in de crisis gekocht voor een scheet en 3 knikkers en een paar jaar geleden de helft verkocht voor de hoofdprijs. Daarmee had ik mn investering terug, de kosten van het bouwen van mn huis terug, en nog een leuk bedrag over. Maar daar is het ons nooit om te doen geweest. Het is voor ons, ons eigen plekje in het paradijs. Ben alleen benieuwd wat er straks nog van over is.

Fingers crossed zullen we maar zeggen!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Kleine update. Het ziet er weer veel beter uit dan in de ochtend. Er komen vrijwel geen nieuwe brandhaarden bij. De wind is van richting veranderd en vrijwel gaan liggen. Ook de luchtvochtigheid neemt in rap tempo toe. Dat zou op regen kunnen duiden de komende dag. Fingers crossed!

"Leuke" side note. Er zijn alleen al in onze buurt 6 mensen opgepakt die zich, laat ik het netjes zeggen, toegang hadden verschaft tot andermans eigendommen. Dus zelfs met de controle. Wat lopen er toch "bijzondere" mensen rond op deze wereld.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Almere vak V schreef:
11 sep 2020, 09:53
De Paradise fires in 2018 in California waren verschrikkelijk. Staat een docu op Netflix.
Ik heb hem gezien inderdaad. Bone chilling.....
Almere vak V schreef:We zitten zo'n 700/800 meter hoog. En als ik achter ons huis zit en links het dal inkijk zie ik Portland liggen. En als ik naar rechts kijk zie ik de witte top van Mt Hood. Veel beter wordt het wat mij betreft niet. Daar kan ik de hele dag zitten.
Nou dat weet ik niet hoor ;-) Het huis wat mijn vriendin nu te koop heeft gezet is tot nu toe het meest fantastische huis met uitzicht dat ik heb gehad in Oregon ;-) Ik was ook wel verdrietig toen ze zei dat ze het te koop ging zetten en definitief aan de kust ging wonen. Waar ze overigens ook een prachtige (maar veel kleiner) huis heeft gekocht. Weet je wat... als ik in OR ben en jij bent er ook kom ik gewoon eens een keer bij je op de koffie ;-) ;-) Kan ik het zelf beoordelen ;-) ;-)
Almere vak V schreef:
11 sep 2020, 15:07
Kleine update. Het ziet er weer veel beter uit dan in de ochtend. Er komen vrijwel geen nieuwe brandhaarden bij. De wind is van richting veranderd en vrijwel gaan liggen. Ook de luchtvochtigheid neemt in rap tempo toe. Dat zou op regen kunnen duiden de komende dag. Fingers crossed!
Ja ik zag al dat het ineens vel beter gaat. Je ziet de intensiteit uit de brandhaarden trekken.

https://caltopo.com/map.html?fbclid=IwA ... &a=modis_h

Gelukkig maar want zelf ik (en ik heb er geen huis) vond het maar eng om te volgen. Ik zag dat er goede kans op regen is dinsdag en woensdag. Laat maar storten!

Voor de mensen die ze opgepakt hebben heb ik geen goed woord over. Net zoals voor degene die het bewust hebben aangestoken niet.....
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Corv
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Corv »

Zag op tv dat er afgelopen jaar een plaag was van een boomkever waardoor miljoenen bomen zijn afgestorven, en al dit dode hout als een brandversterker werkt. En die trieste figuren die van de situatie gebruik maken om in verlaten huisen in te breken :twisted:
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Het lijkt beter te gaan met de branden. Het groet in ieder geval niet meer zo explosief als aan het begin van vorige week. Alle beelden die ik krijg van familie en vrienden stemmen mij echter nog steeds erg verdrietig.

Behalve deze (even wachten tot het eind):
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Wow!! Levensgevaarlijk wat die gasten doen. Mooi dat enthousiasme van die gasten op de grond. 1 van de zonen van vrienden van ons is in Eastern Washington aan het werk. Echt Firefighters gezin, 4e of 5e generatie. Het zou je kind maar zijn.
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Eskm »

Hierbij dronebeelden vd verwoesting via VRTnews , precieze locatie werd niet vermeld.
Je wordt er toch even stil van...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/15 ... in-oregon/

Het bevestigt alleen maar onderstaande:
Almere vak V schreef:
11 sep 2020, 16:39
...Maar niet alleen jij bent je huis kwijt. Ook je buren. Het hele dorp en de halve staat. Duizenden mensen zitten in dezelfde situatie. Dan wordt het allemaal toch wat minder overzichtelijk.
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Lijkt Detroit OR maar daar ben ik niet zeker van. Vreselijk......
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Betreft Talent, Oregon.

En ik zie dat bluspoeder ook niet altijd helpt.

Voor degene die meegeleefd hebben. Onze kant van de straat is net van code 3 (rood) naar code 2 (geel) gegaan. Dat betekent van onmiddellijk evacueren naar klaar staan om onmiddellijk te evacueren. Lijkt weinig verschil. Maar betekent wel dat we weer naar "huis" zouden mogen.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Talent is helemaal aan de andere kant van Oregon (zuiden) ;-) Zat ik even fout (slechts 100-den kilometers ;-))

Zal trouwens ook geen lol zijn om dat retardant van je huis/auto te moeten boenen. Maar goed.... liever dat dan alles kwijt.

Fijn dat het evacuatie level naar 2 is bij jullie. Nog steeds niet veilig maar als het zo blijft kun je in ieder geval weer naar je huis als je er ooit weer eens heen mag. Lijkt me spannend zo...

Mijn familie heeft vanmorgen (en dat is bij hun nu nog maar net) voor het eerst weer een glimpje van de zon gezien in meer dan een week. Dus het is iets beter nu. Aan het einde van de week gaat het waarschijnlijk regenen. Ik hoop het. Ik hoop het echt!
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

Ik kan uit "zeer betrouwbare bron" vermelden dat ons huis er nog staat. Onze kant van de straat is inmiddels naar groen gegaan en de overkant naar geel. Het gaat de goede kant op!!
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Wat fijn dat je huis er nog is en dat je lieve vrienden in de buurt hebt die het voor je in de gaten houden.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Inges »

Tja dat kon er ook nog wel bij (en is ook heel logisch na een brand). Een flashflood warning. Gaat het wel regenen in ieder geval maar of het er echt veilig op gaat worden....

https://inws.ncep.noaa.gov/a/a.php?i=50 ... HKQLiosVrQ
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gast

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Gast »

Almere vak V schreef:
17 sep 2020, 18:02
Ik kan uit "zeer betrouwbare bron" vermelden dat ons huis er nog staat. Onze kant van de straat is inmiddels naar groen gegaan en de overkant naar geel. Het gaat de goede kant op!!
Fijn om te horen :thumbup:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Bosbranden Oregon 2020

Bericht door Almere vak V »

En daar gaan we weer! Bosbranden in California, Oregon en Washington State nemen in een rap tempo toe. Het is de vorige maand natuurlijk belachelijk heet geweest in sommige stukken hier wat er voor gezorgd heeft dat alles enorm droog is. Gelukkig is de temperatuur nu voor Oregon begrippen hier aan de lage kant en wordt er komend weekend regen verwacht. Wat willen we nog meer...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer