Fiscaal verdrag drijft Amerikanen in Nederland tot wanhoop

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Wanderlust
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Fiscaal verdrag drijft Amerikanen in Nederland tot wanhoop

Bericht door Wanderlust » 18 jun 2019, 09:17

Amerikaanse Nederlanders dreigen per 1 oktober hun bankrekening te verliezen, tenzij ze belastingaangifte doen in de VS. Dat is duur en een bureaucratische nachtmerrie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/18/fi ... p-a3964042
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021 entrant

GideonW
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Fiscaal verdrag drijft Amerikanen in Nederland tot wanhoop

Bericht door GideonW » 18 jun 2019, 11:25

Hoewel de Amerikaanse regelgeving over Amerikanen in het buitenland erg vervelend kan zijn, stoor ik me ook aan enkele fouten en/of onnauwkeurigheden in dit artikel. Bijvoorbeeld:
Vervelend is wel dat belastingaangifte doen in de VS niet gratis is. Je hebt, zeker de eerste keer, een Amerikaanse accountant nodig, die met gemak een paar duizend dollar vraagt.
Onzin. Belastingaangifte doen kost niets. Je download formulieren van de IRS website, vult ze in en stuurt ze op. Als je een ingewikkelde situatie hebt (eigen bedrijf, meerdere inkomstenbronnen, enz…) dan is het wellicht handiger om een professional in te schakelen, maar voor de meeste mensen die gewoon ergens in loondienst zijn, is de aangifte eenvoudig. Ja, je moet er even een avondje voor uit trekken om de instructies goed door te lezen en je gegevens bij elkaar te rapen, maar da's alles.
„Punt is alleen: om een Amerikaans geboortebewijs te verkrijgen, heb je weer een adres in de VS en een belastingnummer nodig. Daar was het je nu juist om te doen.
Dit is mogelijk staat-afhankelijk, maar het is zeker niet overal waar. Wij hebben zonder problemen de geboorteakte van mijn vrouw (een "accidental American") uit Los Angeles kunnen bestellen. Gewoon online opvragen, betalen en een tijd later zit deze in de brievenbus. Het ging eenvoudiger dan ik had verwacht (ik had meer controle van de identiteit van de aanvrager verwacht).

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr » 19 jun 2019, 00:01

Wij hebben een redelijk eenvoudige belastingaangifte. Die ik best zelf zou kunnen doen, vooral met 1 van de vele belastingaangifteprogramma's. Maar ik heb daar geen zin meer in. We doen het nu via H&R Block. Kost ons tussen de $600 en $800. En dat mag je dan het volgende jaar van de belasting aftrekken!
Terug in de straten en huizen in de voorsteden (gelukkig niet al te ver van Brooklyn, Manhattan, de Bronx, Queens en Staten Island).

Gast

Bericht door Gast » 19 jun 2019, 15:50

Wanderlust schreef:
18 jun 2019, 09:17
Amerikaanse Nederlanders dreigen per 1 oktober hun bankrekening te verliezen, tenzij ze belastingaangifte doen in de VS. Dat is duur en een bureaucratische nachtmerrie.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/18/fi ... p-a3964042
Een aantal mensen op de zeilvereniging waar ik lid van ben zijn tevens Amerikaan. Enkele daarvan, daarvan weet ik nu al, die hebben straks een probleem want geen ssn en nooit aangifte gedaan. Maar hopelijk zorgt Stas. Snel er wel voor dat de bankrekeningsnummers niet per 1 oktober 2019 gesloten worden. Hij kan dit bijvoorbeeld regelen middels een tijdelijk convenant tussen het Min. Fin. en alle Nederlandse banken. Zonder bankrekeningnummer kan je nl. niet aan het maatschappelijk leven deelnemen, zeker niet indien het een rekening-courant betreft. Iedere ingezetene hier behalve zwervers en mensen zonder vaste woon- en/of verblijfplaats hebben een rekening-courant en hebben die ook nodig.

Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste » 19 jun 2019, 16:01

The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 28 jun 2019, 22:00

GideonW schreef:
18 jun 2019, 11:25
Hoewel de Amerikaanse regelgeving over Amerikanen in het buitenland erg vervelend kan zijn, stoor ik me ook aan enkele fouten en/of onnauwkeurigheden in dit artikel. Bijvoorbeeld:
Vervelend is wel dat belastingaangifte doen in de VS niet gratis is. Je hebt, zeker de eerste keer, een Amerikaanse accountant nodig, die met gemak een paar duizend dollar vraagt.
Onzin. Belastingaangifte doen kost niets. Je download formulieren van de IRS website, vult ze in en stuurt ze op. Als je een ingewikkelde situatie hebt (eigen bedrijf, meerdere inkomstenbronnen, enz…) dan is het wellicht handiger om een professional in te schakelen, maar voor de meeste mensen die gewoon ergens in loondienst zijn, is de aangifte eenvoudig. Ja, je moet er even een avondje voor uit trekken om de instructies goed door te lezen en je gegevens bij elkaar te rapen, maar da's alles.
„Punt is alleen: om een Amerikaans geboortebewijs te verkrijgen, heb je weer een adres in de VS en een belastingnummer nodig. Daar was het je nu juist om te doen.
Dit is mogelijk staat-afhankelijk, maar het is zeker niet overal waar. Wij hebben zonder problemen de geboorteakte van mijn vrouw (een "accidental American") uit Los Angeles kunnen bestellen. Gewoon online opvragen, betalen en een tijd later zit deze in de brievenbus. Het ging eenvoudiger dan ik had verwacht (ik had meer controle van de identiteit van de aanvrager verwacht).
Lijkt me toch een beetje opgeblazen. Het Social Security Number (SSN) staat niet eens op de geboorteakte. Ik heb nog nimmer het SSN hoeven vermelden bij een aanvraag van een kopie van een geboorteakte. Volgens mij is het ook onzin dat je een adres in de V.S. nodig zou hebben om een kopie aan te vragen.

Belastingaangifte is gratis en een accountant kost geen "paar duizend". Ik betaal onze CPA elk jaar zo'n $200 voor een 'gewone' opgaaf die ook twee opgaven voor ZZP bevat.

Big Al
Amerikakenner

Bericht door Big Al » 28 jun 2019, 22:18

Net even dat artikel in the WaPo* gelezen. Wel gedetailleerd, maar ook nogal onzinnig. Natuurlijk moest Trump** het meteen even ontgelden in de eerste zin van het artikel, maar dat zijn we gewend van de WaPo*. Even later wordt toch ook nog even genoemd dat Obama ook schuld heeft aan het probleem.
Ze beginnen met een verhaal over Carry, die toevallig Amerikaans staatsburger is omdat haar Nederlandse ouders in de VS verbleven toen ze geboren werd.

Nu is Carrie opeens heel verbolgen over haar staatsburgerschap: "To her, it feels surreal. “I’m not American,” she added. “Well, by your rules I am. But it doesn’t feel like that.”"

Maar dan even later: "Although she did apply for a U.S. passport when she was 18, it is long expired, never used."
Tja, ze was toch meerderjarig toen ze een Amerikaans paspoort aanvroeg. Dus toen vond ze zichzelf toch wel Amerikaanse.

En dan aan het eind van het artikel: "But she hopes to find a way to keep her citizenship. “I love the United States,” she said."

En tenslotte: "This article has been updated to make clear that laws requiring U.S. citizens to report their global income predate FACTA. It has also added a note about possible IRS exclusions on income." Helaas. Konden ze toch Trump** niet helemaal de schuld geven.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat de situatie bijzonder vervelend is. Ben benieuwd of er een oplossing komt.

* Ik heb een abonnement op de WaPo.
** Disclaimer: Ik heb niet op Trump gestemd.

Dude
Moderator

Bericht door Dude » 29 jun 2019, 10:01

Bennogr schreef:
19 jun 2019, 00:01
. We doen het nu via H&R Block. Kost ons tussen de $600 en $800. En dat mag je dan het volgende jaar van de belasting aftrekken!
:shock:
Wij doen het via een accountant en betalen amper 80$ voor onze aangifte.
Ik geef het zelf eerst even in via Turbotax (maar klik niet tot het einde door) en kom altijd hetzelfde uit, maar voor de zekerheid laten we hem het invullen. 80$ is natuurlijk de kop niet af.
De meeste werkgevers hebben reeds geautomatiseerde W2's die als je de nr ingeeft op turbotax automatisch alle gegevens invult.
Je moet dan enkel nog je aftrekposten invullen.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer