Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door goldenhills »

Er is blijkbaar een tekort aan U-hauls in de SF Bay Area, vanwege alle one-way rentals:
[youtube]W7fxH-_JjTA[/youtube]

De huizenprijzen gaan nog steeds flink omhoog, ondanks de hogere belastingen door de recente nieuwe belastingwet en de omhoog kruipende hypotheekrente. 't Is fijn leven hier, maar je moet het wel kunnen betalen. Steeds meer mensen trekken dus weg.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door Dakloze »

Er is blijkbaar een tekort aan U-hauls in de SF Bay Area, vanwege alle one-way rentals:
En dat zegt mij dat er niet zozeer sprake is van een leegloop, maar van een verandering van de demografie. Mensen met een lager inkomen gebruiken U-haul om te verhuizen. Mensen met een hoger inkomen (techies), worden verhuisd door hun nieuwe werkgever, die alles betaalt.

Wat er in feite gebeurt is dat mensen met een laag inkomen de overwaarde op hun huis cashen, en naar een goedkopere plaats verhuizen.
--
I route, therefore you are.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door goldenhills »

Evengoed is er netto een uitstroom in CA.
https://patch.com/california/castrovall ... ving-study
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door hemmie »

En die komen (deels) naar Texas :D
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door goldenhills »

Austin is populair begrijp ik! En plekken als Portland, OR. Maar daar is nog steeds redelijk duur.

Ik weet niet of wij hier kunnen blijven als we stoppen met werken, maar voorlopig blijven we nog maar even. :)
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door FlipjeBTiel »

goldenhills schreef:Evengoed is er netto een uitstroom in CA.
https://patch.com/california/castrovall ... ving-study
Dat is alleen tussen Staten. Het telt geen immigranten of natuurlijke aanwas mee: de bevolking van CA groeit nog steeds.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door goldenhills »

Right you are! "Exodus" is dus overdreven.

Blijkbaar +300,000 in 2016, nu rond the 40 miljoen in totaal. Geen wonder dat de huizenprijzen blijven stijgen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door Almere vak V »

goldenhills schreef:Austin is populair begrijp ik! En plekken als Portland, OR. Maar daar is nog steeds redelijk duur.

Ik weet niet of wij hier kunnen blijven als we stoppen met werken, maar voorlopig blijven we nog maar even. :)
In Portland zelf schrik je jezelf dood wat ze durven vragen voor een groot uitgevallen bezemkast. Als je bereid bent om een stukje te rijden, najah rijden, vooral in de file staan, dan kan je op 3 kwartiertjes van Portland voor een appel en een ei de meest fantastische huizen kopen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door bedeve »

goldenhills schreef: Ik weet niet of wij hier kunnen blijven als we stoppen met werken, maar voorlopig blijven we nog maar even. :)
Wens ik jou toe, je woont in een hele mooie wereld.
In mijn directe familiekring zie ik twee moves
@ Vertrek uit Central Valley en verhuizen naar Oregon omdat het oh zo moeilijk is om een financiele buffer op te bouwen in CA
@ Vertrek naar Austin TX ; daar is de ict sector booming ! Dat wordt een nieuwe silicon valley
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door FlipjeBTiel »

Almere vak V schreef:In Portland zelf schrik je jezelf dood wat ze durven vragen voor een groot uitgevallen bezemkast.
De mediaan huizenprijs in Portland is $425K, per zillow. Denk niet dat iemand in de Bay Area daar zelfs ook maar de hik van krijgt. (Aan de andere kant is schrikken natuurlijk een goede remedie tegen de hik.)

Bv., het huis van onze "achterburen" (andere kant van de heuvel) staat te koop voor $3.5M. Volgens realtor.com zijn er maar een dozijn huizen aan die prijs te koop in Portland. En hoewel onze achterburen een best leuke toko hebben, krijg je in Portland toch een tikkie meer voor je geld. Flink tikkie.

Sinds een jaar ofzo is de Bay Area de vorige bubbel keihard voorbij geknald en het is een wereldje op zichzelf. In zuid-SF bv. (Hunters Point Shipyard) wordt gebouwd op een voormalig superfund site (radio-activiteit van nucleaire onderzee-ers). Met $425K kom je daar niet eens om een bezemkast.

Je kunt mijn oude postings opzoeken en zien dat ik altijd vrij optimistisch en positief ben over wonen hier, maar kan het niet meer aanraden voor mensen van buitenaf (zelfs niet als je in tech werkt). Mensen die er de brui aan geven in CA doen dat niet om niets.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door Almere vak V »

Oregon en California zijn sowieso niet met elkaar te vergelijken. Portland is echt de enige plek in Oregon waar de huizenprijzen voor Oregon begrippen tegen het belachelijke aan zijn. Misschien als je goed zoekt in Salem ook nog. En als je in Eugene een leuk studentenhuis hebt kan je leuk geld verdienen.

Ook ik vind Portland een gave stad. Kom er graag. Relaxte sfeer. Eten is er echt super. Maar op 3 kwartiertjes rijden koop je voor 4 ton een meer dan prima huis met een geweldige lap grond, mocht je dat leuk vinden.

Uiteraard gaat elke vergelijking met California mank. Het is maar net wat je gewend bent. Maar dat is in Nederland niet anders. Als jouw huis meer waard wordt. Dan kan je er vergif op innemen dat de de vergelijkbare huizen in je straat hetzelfde doen. Als je winst wilt maken zul je dus ergens naartoe moeten verhuizen waar de prijzen lager zijn. Dat is wat er in mijn optiek gebeurd in California. Mensen die er al lang wonen, kunnen er blijven wonen zolang ze in hun huis blijven wonen of naar iets vergelijkbaars verhuizen. Als je iets anders wilt is dat onmogelijk. En dan zul je mensen dus weg zien trekken. Weliswaar met een volle portemonnee.

Zelfs in Oregon zijn de koophuizen de afgelopen 5, 6, 7 jaar in prijs verdubbeld. Het aantal mensen waarvan in die periode het salaris ook verdubbeld zijn daar ken ik er niet zo heel veel van.

Maar mocht je nog ergens een miljoen of 2 hebben liggen. Dan weet ik hier om de hoek nog wel een aardig huisje voor je... :wink:
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door goldenhills »

Een totale bouwval is ongeveer $1M in onze buurt, dat is de prijs van de grond (plus aansluitingen), $425k voor een bewoonbaar huis is een koopje! En dan wonen wij nog in een wat minder duur deel van de Peninsula; de scholen staan hier niet zo hoog aangeschreven als in bijvoorbeeld Palo Alto of Cupertino.

Onze buurvrouw verhuist binnenkort naar het zuiden van Oregon, onze achterburen denken er al een tijdje over om dat te doen, maar willen de sprong toch nog maar niet maken. Ondertussen hebben we er een bus stop van een high-tech company bij gekregen, en zie je steeds meer tech workers in hoody op hun elektrische step of skateboard in de buurt rond zoeven. (Disclaimer: ik ben zelf ook zo'n tech worker, maar ik draag geen hoody, al heb ik wel een elektrische mountain bike :wink: ). The times they are a changin...
Patrick1975
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 31 aug 2018, 08:03
Locatie: California

Re: Californië loopt leeg, tekort aan moving vans

Bericht door Patrick1975 »

Dat leeglopen valt allemaal wel mee. California blijft een stukje paradijs op aarde, ondanks dat er ongetwijfeld veel mensen op en aanmerkingen op hebben. Het is wel waar dat het enorm duur is om er te wonen, maar ook dat hangt weer af van waar je woont. De grote steden zijn inmiddels onbetaalbaar, tenzij je er al lang woont of rijk bent. Maar er zijn vele kleinere steden waar huizen nog goed betaalbaar zijn. Als je dan een motor koopt, heb je ook geen last van de files, omdat dit de enige staat is die ‘lane splitting’ toestaat.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer