School shooting in Florida

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: School shooting in Florida

Bericht door Big Al »

LeenG schreef:Een overheid kan (moet!) toch op verschillende vlakken een beleid voeren? Uiteraard moet er ook aan verkeersveiligheid edm gewerkt worden maar dat is toch geen excuus om wapen geweld niet aan te pakken? Het gaat nog altijd om duizenden doden per jaar en een veelvoud aan gewonden.
Mee eens, maar het individueel wapenbezit in de VS is nu eenmaal een federaal grondwettelijk recht. Derhalve kan eigenlijk alleen de federale overheid wapenbezit aan banden leggen en dat zou dan weer een grondwetswijzigingen vereisen.
LeenG schreef:Om even een stok in het hoenderhok te gooien: er sterven per jaar in de VS nauwelijks mensen door terrorisme (statistisch gezien!), laat de overheid dan ook maar stoppen met alle anti-terreur maatregelen. Daar pleit toch ook niemand voor?
Tot op zekere hoogte wordt daar toch wel voor gepleit, vooral ook omdat veel van de maatregelen vrijwel geen nut hebben. Afgezien daarvan is ook dit weer een afweging van persoonlijke vrijheid versus (vermeende) veiligheid.

Ho
LeenG schreef:e ziet het rijexamen in de VS er uit vs rijexamen in Europa?
Rijexamens hier zijn een lachertje. Meestal maar tien (veelal domme) vragen, waarvan er zes juist beantwoord moeten worden. Een voorbeeld uit mijn eigen toets in Massachusetts:

You approach a traffic light that just changed from green to yellow. Should you:

a) Speed up to make the light?
b) Stop if you can safely do so?
c) Honk your horn?
d) [ben ik vergeten]

Het praktijkexamen is niet veel beter. Ik moest opnieuw examen doen omdat ik mijn Nederlandse rijbewijs niet kon omzetten - het hele examen duurde 1 minuut en 27 seconden. Wellicht was dat omdat ik al een rijbewijs had, maar het meisje voor mij haalde haar rijbewijs in minder dan 7 minuten.

Een ander groot verschil is dat de meeste mensen hun examen in een automaat afleggen, maar ze mogen wel een auto met handschakeling besturen - tot een middelgrote vrachtwagen. Er zijn eigenlijk ook geen restricties voor grote aanhangers aan personenwagens. Bovendien mag je met een 'gewoon' rijbewijs 15 passagiers vervoeren.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: School shooting in Florida

Bericht door Big Al »

dutchie_in_boston schreef:Net als wapenbezit regels, verschilt het rijexamen per staat.
Er is echter geen federale inmenging m.b.t. rijexamens en er is geen federaal grondwettelijk recht op een rijbewijs.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: School shooting in Florida

Bericht door Big Al »

Bennogr schreef:Inderdaad, de regels wat betreft wapenbezit verschillen van staat tot staat. Vandaar dat het van de zotte is, dat sommige mensen willen dat staten met meer beperkingen de wapenvergunningen van andere staten erkennen. Het zou toch te gek zijn dat mensen met een vergunning om een wapen op hun lichaam te verstoppen, dat ook zouden moeten kunnen doen in staten waar men zo wijs is geweest om verborgen wapenbezit te verbieden.
Volgens mij klopt dit niet. Ik denk dat je het over een CCP (Concealed Carry Permit) hebt. Zelfs als er sprake is van erkenning ("reciprocity") van CCPs van andere staten dan gelden de regels en beperkingen van de staat waar men op dat moment is.
Gast

Re: School shooting in Florida

Bericht door Gast »

Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: School shooting in Florida

Bericht door Bennogr »

Wat fanatieke aanhangers van het 2e amendement op de Amerikaanse grondwet nog wel eens vergeten: de tekst praat over een "a well-regulated militia" en verbindt dat met het recht van burgers om wapens te dragen. Regeltjes mogen dus, zelfs zonder de grondwet te veranderen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: School shooting in Florida

Bericht door Big Al »

Bennogr schreef:Wat fanatieke aanhangers van het 2e amendement op de Amerikaanse grondwet nog wel eens vergeten: de tekst praat over een "a well-regulated militia" en verbindt dat met het recht van burgers om wapens te dragen.
Ik heb moeite met het etiket "fanatieke" dat je gebruikt, daar het inherent een ad-hominum aanval is op personen die een letterlijke interpretatie van de grondwet voorstaan.

Wat het Amendement zelf betreft, het gaat om de plaatsing van de komma:
A well regulated militia, being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed.
De plaatsing van de komma is cruciaal. In District of Columbia vs. Heller (2008) sprak de federale Hoge Raad uit dat de komma het amendement in tweeën deelt:
  • A well regulated militia, being necessary to the security of a free state
    en
  • the right of the people to keep and bear arms
Toegegeven, de Raad was verdeeld (5/4) tussen de "originalists" en de "non-originalists". Ik weet niet of de "non-originalists" het inderdaad oneens waren met de interpretatie van de "originalists", daar ze de Constitutie meer zien als een levend, evoluerend document dat geïnterpreteerd kan worden naar de (lees: hun) huidige opvattingen. De "originalists" gaven wel aan bezorgd te zijn over handvuurwapengeweld, maar wezen erop dat het wijzigen van de federale Constitutie is voorbehouden aan de rechtgevende macht (Congress c.q. de staten).
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: School shooting in Florida

Bericht door Bennogr »

Om "eerlijk en evenwichtig" te blijven: fanatieke tegenstanders van "de grondwet geeft ons het recht om AK-47, AR-15s en al het andere wapentuig dat men maar kan verzinnen te kopen" en in het openbaar te dragen, zouden erop kunnen wijzen dat het stukje "being necessary ... free state" tussen komma's staat en dus een bijzinnetje is dat niets afdoet aan het "well regulated".

Maar ja, iedereen kan natuurlijk in alles (vooral een document als de Amerikaanse grondwet) lezen wat men eruit wilt halen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: School shooting in Florida

Bericht door Bennogr »

Massale demonstraties overal in de VS en overal in de wereld, zaterdag 24 maart. De kinderen zullen ons leiden, vooral omdat die kinderen "woke" geworden zijn, zich massaal inschrijven om te mogen stemmen (geen burgerlijke stand in de VS, je moet dus zelf het initiatief nemen om je als kiezer in te schrijven -- als je 18 bent) en dan massaal naar de stembus trekken.

Er is hoop. En sommigen van ons zullen zich blijven inspannen om de vlam brandend te houden. Hoewel deze acties aantonen dat de scholieren niet echt veel hulp van ouderen nodig blijken te hebben!

https://www.yahoo.com/news/portland-gir ... 07543.html
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
AnnaAndPaul
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mar 2018, 17:17
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: School shooting in Florida

Bericht door AnnaAndPaul »

CNN heeft onlangs een rapport uitgebracht over schietpartijen op scholen in Amerika. Dit zegt dat in 2018 gemiddeld per week minstens één schietpartij op scholen in Amerika plaatsvond. De laatste schietpartij die officieel werd bevestigd vond plaats op 20.04.2018. Ook in Florida. Echt ongelooflijk :cry:
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: School shooting in Florida

Bericht door Dakloze »

Ik zit in de School Site Council van de lagere school van m'n dochter (die zit in Kindergarten). Vorige week moesten we het safety plan goedkeuren. Dat bevat dus, naast de "standaard" zaken als wat te doen bij een aardbeving, de volgende dingen die je niet echt zou verwachten:

- active shooter
- dress code
- bio terrorism (Bashar Al Assad komt even z'n wapens testen op onze TK en K klassen)
- hostage situation

En wat mij eigenlijk nog het meest verbaasde: een policy over wanneer wel en niet sexuele activiteiten te melden.
--
I route, therefore you are.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: School shooting in Florida

Bericht door Queste »

En wederom
[tweet][/tweet]

[tweet][/tweet]
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: School shooting in Florida

Bericht door Big Al »

AnnaAndPaul schreef:CNN heeft onlangs een rapport uitgebracht over schietpartijen op scholen in Amerika. Dit zegt dat in 2018 gemiddeld per week minstens één schietpartij op scholen in Amerika plaatsvond. De laatste schietpartij die officieel werd bevestigd vond plaats op 20.04.2018. Ook in Florida. Echt ongelooflijk :cry:
Hoe is dat vergeleken met andere landen? Ik heb de indruk dat dit niet een specifiek Amerikaans probleem is.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer