Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
gastxyz

Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door gastxyz »

Bij een helikoptercrash in de Amerikaanse staat Arizona zijn zeker drie mensen om het leven gekomen. De helikopter met zeven mensen aan boord stortte door een nog onbekende oorzaak neer in de buurt van de Grand Canyon.

De autoriteiten bevestigen aan lokale media het dodental. De overige vier inzittenden zijn met zware verwondingen naar lokale ziekenhuizen vervoerd. Het gecrashte toestel is vermoedelijk een Eurocopter EC-130, die gebruikt wordt voor toeristische rondvluchten over Amerika's bekendste natuurpark.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Marcopstal »

Het betrof een helikoptervluchtdie in de Grand Canyon West is neergestort. Hij kwam neer op een 5 kilometer van de Grand Canyon West Airport in Peach Springs. Het betrof een Eurocopter EC130 van Papillon.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Pete.Z »

Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door MichelH »

Verschrikkelijk nieuws natuurlijk.
Gaat dit nog vervelende gevolgen hebben voor Papillon en tours die eventueel al gereserveerd zijn?
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Allard »

Gevolgen? Dat zou ik je niet kunnen vertellen. Over het algemeen was men wel positief over de maatregelen van Pappilon na de crash van 2001.

Niets is zonder risico. Of je nu te dicht bij het ravijn je foto wil maken of dat je een vlucht boekt.

Grand Canyon West verschilt zoveel van de Grand Canyon (de oostelijke) dat het maar beter een geheel andere naam zou kunnen hebben. Dat zou veel verwarring voorkomen. De crash was in quartermasters canyon:

Afbeelding

De pijl geeft de zijcanyon van de crash aan. De "tourist trap" van de Skywalk bevindt zich linksboven het vliegveldje aan de rand van de canyon. De "echte" Grand Canyon haalt een diepte van 1857 meter. De maximale diepte van west is 1158 meter. Dat maakt het echter niet makkelijker bereikbaar. Mede daarom is er veel helikopterverkeer tussen Las Vegas en dit punt. Soms gaat het mis. In 2001 was er ook al een crash met 6 doden. Om een indruk te krijgen van de natuur en hoedanigheid van Grand Canyon West en de enorme hoeveelheid helikoptervluchten aldaar zou u naar het het volgende (kritische) filmpje kunnen kijken. Echt de moeite waard!

OT: Op 30 juni 1956 was er een crash tussen twee vliegtuigen in de Grand Canyon iets noordwestelijk van de confluence met de little Colorado. 128 doden. Dit voorval vormde de aanleiding tot het stichten van de Federal Aviation Agency. Niet onbekend voor diegenen onder ons die wel eens naar "Aircrash Investigation" kijken.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door PSVwally »

Nu wordt die man in het filmpje ook voorgesteld als Grand Canyon 'Activist'...

Ik vind het een beetje hetzelfde als het verhaal van de horseshoe bend en antelope canyon in Page. Het is zo mooi en de wereld is zo veel beter en voor veel meer mensen bereisbaar dan pakweg 10/15 jaar geleden en dan creëert dat ook drukte. Aan de ene kant willen we het allemaal zien en adviseren we mensen er heen te gaan en aan de andere kant irriteren we ons (soms) aan de drukte en, zoals in dit geval, hoeveelheid helicopters, auto's en/of massa's mensen.
Misschien is het juist ook wel ok dat het zich voornamelijk op enkele plekken concentreert ipv dat het een wirwar van heli's wordt
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Marcopstal »

Het is uiteraard zo dat in het nationaal park zelf de helikopters al vele jaren niet meer in de Canyon mogen na een crash. Aan de GC West mag dit wel en men promoot dit zelfs uitdrukkelijk. De plaatselijke native bevolking leeft er van het toerisme, ik denk dat de landingsrechten ook wel om U tegen te zeggen zijn. Het is nu eenmaal een commercieel geheel. Om nu te gaan zeggen dat de rust geheel en al verstoord wordt vind ik ook sterk overdreven. Ik denk zelfs dat voor het filmpje het geluid gevoelig versterkt werd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door roelb »

Je wilt niet weten hoe ver het geluid van zo'n heli draagt, zeker in een canyon. Ik snap zijn bezwaren wel, maarja, het is nu eenmaal indianengebied en die hebben daar zelf zeggenschap over.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Dakloze »

Marcopstal schreef:ik denk dat de landingsrechten ook wel om U tegen te zeggen zijn.
Grand Canyon West airport heeft geen control tower en er zijn geen landing fees. Ik heb een PPL en ben vorig jaar vanuit Las Vegas in een C172 over de GC gevlogen, en moest landen omdat een van m'n passagiers een beetje misselijk werd van de turbulentie. Kost niks.

Zie ook hier: http://www.airnav.com/airport/1G4
--
I route, therefore you are.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Marcopstal »

Dat is de luchthaven, maar ze landen ook in de canyon op Hualapai gebied. Het zou mij verbazen als daar niets tegenover staat.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door roelb »

Ze vragen sowieso geld zodra je een voet op hun tribal land wilt zetten toch? Of is dat alleen als je over land of georganiseerd aankomt?
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Dakloze »

roelb schreef:Ze vragen sowieso geld zodra je een voet op hun tribal land wilt zetten toch? Of is dat alleen als je over land of georganiseerd aankomt?
Ik heb destijds geen cent hoeven betalen voor de landing, het rondlopen op het vliegveld, of het vliegen over de Grand Canyon zelf.

De huur van de kist daarentegen....
--
I route, therefore you are.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door roelb »

Tja, hobbies kosten geld he :-).
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Zeker drie doden na helikoptercrash bij Grand Canyon

Bericht door Allard »

Dakloze schreef:.....en ben vorig jaar vanuit Las Vegas in een C172 over de GC gevlogen, .....
Wat een genot! :) Eerlijk waar, vliegen over Grand Canyon West is echt prachtig. Ik moet ver terug in mijn geheugen, september 1992, maar het staat me nog bij als de dag van gisteren. Het was vanuit Boulder (NV), ook in een Cessna, en de piloot nam nog twee(!) uur de tijd. Ruim tijd om nog een substantieel deel over de Canyon te vliegen. Ongeveer tot Diamond Creek en terug. Sindsdien ben ik een beetje verliefd op Grand Canyon West. Juist de relatieve compactheid en nabijheid doet je de canyon veel intenser "beleven" dan de zeer wijdse en diepe "echte" Grand Canyon.

Nog even terug naar het filmpje. De man is vierkant tegen. Dat is duidelijk. Maar daarbij probeert hij ons duidelijk te maken wat zo'n landing eigenlijk nog toevoegt. Vooral omdat het verblijf op de bodem van de canyon eigenlijk maar heel kort is. Indien ik daar ooit nog eens overheen zou vliegen zou ik daar ook niet hoeven te landen.

Landingsrechten zullen ze het mogelijk niet noemen maar ik denk dat die Helicopterbedrijven toch wel een substantieel deel van het vliegtarief zullen (moeten) afdragen...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer