Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Lapor
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2017, 20:11
Aantal x V.S. bezocht: 6

Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Lapor »

Bron: telegraaf.nl d.d. dinsdag 23 januari 2018

Tommie van der Leegte Amerika uitgegooid
Oud-profvoetballer beleeft gruwelnacht in cel VS


AMSTERDAM - Oud-voetballer Tommie van der Leegte wil mensen waarschuwen: zorg echt dat je al je papierwerk op orde hebt, als je naar de VS gaat. Want wat hem in Orlando overkwam, gunt hij zijn ergste vijanden niet.

Het was ook zijn eigen schuld, erkent de oud-PSV’er eerlijk. Maar dat hij in een blauwe overall in de Orange County Jail zou komen tussen bendeleden en drugsverslaafden, naakt onderworpen zou worden aan vernederende controles en geboeid in een vliegtuig zou belanden? Dat had hij nooit verwacht. „Ik weet niet of ik ooit nog naar de VS ga.”

Daar stond hij dan, afgelopen vrijdag, op het vliegveld van Orlando. Op weg naar familie in Miami, een beetje bijkomen van alle vermoeidheid na een hersenbloeding. Van der Leegte was een beetje zenuwachtig. „Maar ik dacht, het komt wel goed.”

Fictief adres
Niet dus. Want de Amerikanen maakten korte metten met zijn gebrekkige papierwerk. Zijn ESTA (visum) was niet geregeld, dus dat deed hij op Schiphol. Alleen vulde hij in dat hij nooit in Irak was geweest. Een leugentje om bestwil. Het was acht jaar terug, met een ander paspoort. Dat hij een fictief adres opgaf van zijn familie in Miami hielp ook niet. „Ik wist het adres niet.” En als klap op de vuurpijl bleek zijn zoontje twee jaar terug een pagina uit zijn paspoort te hebben gescheurd. „Ik was naar zoveel landen gereisd, ik had er nooit meer aan gedacht.”

Na een urenlang verhoor op Orlando Airport, doken agenten in zijn telefoon. „Daar stonden foto’s van mij in Irak. Ik was daar in 2010 geweest voor VDL, om 80.000 stadionstoeltjes te verkopen”, vertelt Van der Leegte. „Toen bleek dus dat ik de wet had overtreden. Ik had gelogen.” Hij vervolgt: „Ze vonden verder niks, ik heb zelfs nog nooit gevochten of zo. Maar ik mocht het land niet in. Inmiddels was het tien uur ’s avonds en pas de dag erop om 18:00 uur mocht ik terugvliegen.”

Hij moest in een busje. Geboeid. Naar de gevangenis. Uren zat hij daar op een stoeltje tussen criminelen. Bendeleden, drugsgebruikers, bezopen types. „De een nog gekker dan de ander.” Na een doorwaakte nacht moest hij de cel in. „Ik ging zitten, keek niemand aan. Tot ik ineens voetstappen voor me zag. Die man liet fysiek blijken dat hij me wel zag zitten. Toen ben ik naar een bewaker gestapt. Die zei dat ik hier niet thuishoorde. Hij ging bellen.”

Vier uur later dan verwacht mocht Van der Leegte gaan, dankzij de bewaker die zich over hem had ontfermd. Geboeid naar het vliegveld, waar hij tot in het toestel werd begeleid. „Ik heb gehuild van geluk. Ook toen ik op Reykjavik mijn moeder sprak. Dit was mijn ergste nachtmerrie, die 18 uur leken wel een maand. Echt waar, zorg dat je papieren in orde zijn. Want ze pakken je keihard aan.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1578910 ... -in-cel-vs
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Vito »

Tja, gevalletje eigen schuld ....
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Mrvanilla »

Inderdaad, dit lijkt mij ook wel een gevalletje: tsja, hoe stom en slecht voorbereid kun je zijn. Gelukkig geeft hij dat zelf ook ruiterlijk toe.
Groetjes,
Daniel
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door USInsider »

Nee, wat beschreven wordt is overkill.
Naar de jail worden soms mensen gebrach die ernstig geestelijk gestoord zijn, dat brengt een enorm risico met zich mee voor andere aanwezigen. Het had heel fout af kunnen lopen.

Deze man probeerde op oneigenlijke gronden de US binnen te komen. Dat is een misdemeanor !
Zo iemand hoort in de CPB holding area gezet te worden (daar zijn ook cellen) en vervolgens op het vliegtuig terug gezet. Hij hoort niet in de boeien geslagen te worden. Hij hoort niet thuis in de county jail in een blauwe overal.

Ik hoop dat de Ned. regering een klacht indient over de manier waarop deze man is behandeld.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door sanook »

Tja, dit is het verhaal van 1 kant, voor een goede beoordeling zou je ook het verhaal van de andere kant moeten weten. Dus of het overkill is ?
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Mrvanilla »

Verzwijgen dat je naar een land bent geweest waar Amerika op zn zachtst gezegd 'geen vriendjes mee is', een pagina uit je paspoort scheuren, geen ESTA aanvragen en liegen over een fictief adres waar je heengaat. Ik kan me best voorstellen dat er dan wat alarmbelletjes gaan rinkelen en inderdaad: de vraag is ook wat de lezing is van de tegenpartij.

Of het overkill is weet ik niet, maar eigen schuld zeker wel. Uiteindelijk zat hij 16 uur later ook gewoon weer thuis.
Groetjes,
Daniel
Gast

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Gast »

Ik vind het een vreemd (sensatie want telegraaf!??) verhaal met een aantal hele vreemde dingen:

Vergeten ESTA, pagina uit paspoort gescheurd door zoontje, niet bestaand adres ingevuld..... ik vermoed dat er wel iets meer aan de hand is geweest...
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door USInsider »

Nee dat is meer dan genoeg. We hebben hier mogen lezen over iemand die niet binnen mocht omdat ze jaren eerder als toerist per ongeluk een dag te lang in de US was geweest, een schaak-grootmeester die wel mocht spelen voor een pot van $ 100,000 maar niet een paar middagen les mocht geven aan kids in een achterstandswijk, enz.

Wat hij deed was niet slim maar bij mijn weten wettelijk niet ernstiger dan een overtreding - geen reden voor een risicovol verblijf in de county jail. Wat gebeurd is zal meer te maken hebben met quota's die gehaald moeten worden door CBP. Nu kan het denk ik als "deportation" in de statistieken.

Overigens, dom-dom-dom die foto's op de telefoon !
Gast

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Gast »

Lekker Nederlands weer, al die vingertjes... :cry:
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door RiverCola »

Inderdaad, wat die man is overkomen is verschrikkelijk. Hij had mishandeld of verkracht of ik weet niet wat kunnen worden terwijl hij nergens van verdacht werd en enkel de immigratieregels overtrad. Hij had gewoon in een facility op het vliegveld vastgehouden moeten worden om vervolgens zo snel mogelijk op een vliegtuig naar huis gezet te worden. Ongeacht dat hij z’n papieren niet op orde had.

Ze zijn koekkoek in Amerika. Arme man.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door sanook »

En dat baseer je op die eenzijdige verklaring ?
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door RiverCola »

Ja, want ik verwacht niet dat er ooit een verklaring van VS-zijde zal komen, dus moet ik het hiermee doen. Bovendien kennen we plenty vergelijkbare verhalen (naast eerdergenoemde voorbeelden, de NLse schrijver aan de grens van Canada, anyone?!) en geloof ik bovendien dat iemand dit niet zomaar verzint. Ieder z’n beleving van gebeurtenissen is anders, maar als hij zegt dat hij in een gevangenis heeft gezeten en bijbehorend tenue aan moest, dat hij bang is geweest voor zijn eigen veiligheid, dan geloof ik hem.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Mrvanilla »

Dat is ook zeker zo en het is ook niet 'niks'. Zoals ik al zei weet ik niet of het overkill is, maar als het toch bekend is dat Amerika hier zo mee omgaat, hoe kun je dan zoveel fouten maken? Hij heeft gewoon bewust geprobeerd zijn Irak bezoek weg te moffelen. Amerika's (terecht of onterechte) paranoïde voor dit soort landen kennende kan ik mij voorstellen dat dat in hun ogen zeer verdacht over kan komen en men dan geen risico's neemt.

Natuurlijk kijk je/ik hier met je nuchtere Nederlandse blik (of schijnbaar een vingertje) anders naar, maar ja, dat telt niet.

Ik ben het zeker met je eens dat een holding cel op de airport best voldoende was geweest. Maar los van overkill of niet: je mag van een reiziger ook wel wat verlangen.

Ik moest denken aan een geval dat vorig jaar in de krant stond, ik geloof dat het in Myanmar of Cambodja was. Een Nederlandse toerist stoorde zich aan de herrie van een avondgebed die monniken daar bezigde, en hij trok uit frustratie de stekker uit het stopcontact waardoor ze niet meer verstaanbaar waren. Hij kreeg 3 maanden aan z'n broek vanwege 'heiligschennis'. In mijn optiek je reinste overkill, maar je kunt gewoon weten dat je niet jouw Nederlandse normen over wat rechtvaardig is kunt meenemen naar een ander land/cultuur. Geef ze dan ook geen ammunitie.

Amerikanen staan er om bekend dat ze over immigratie en reizigers die 'verdachte' landen bezochten geen grappen maken. En in dat licht kun je de schuld niet alleen bij die grensbewakers leggen.

En dat hij verkracht en mishandeld had kunnen worden...das een beetje sensatiezucht want dat is niet gebeurd dus hoeft ook niet in de discussie te worden meegenomen. :wink:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door RiverCola »

Sensatiezucht? Hoe kom je daarbij? Een gevangenis, zeker zo’n tijdelijke waar mensen zitten die mogelijk onder invloed zijn, of in verwarde staat van straat gehaald, op 1 hoop gegooid met mogelijk (zware) criminelen, is gewoon een gevaarlijke plek. Zeker als je daar als buitenlandse toerist tussen komt te zitten. Het zijn de Nederlandse gevangenissen niet hè, in de VS. Beetje naïef gedacht.

Het is natuurlijk een heel domme fout. Maar er zijn heel veel mensen die totaal onvoorbereid op een vliegtuig naar de andere kant van de wereld stappen. Wij niet, wij zijn met z’n allen al researchend ooit op dit forum terecht gekomen en hebben daarna de migratie-regels op de voet gevolgd. Maar niet iedereen is zo. Vaak gaat het goed. Soms niet. Maar om dan direct ‘eigen schuld dikke bult’ te roepen vind ik echt van een enorm gebrek aan empathie getuigen.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door sanook »

Met Telegraaf als bron is sensatiezucht wel op zijn plaats lijkt me. Beetje naïef gedacht om zo'n bericht klakkeloos als waarheid aan te nemen.

Er zullen best dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen en er zullen best dingen in dit verhaal zitten die kloppen, maar dan moet je er niet zomaar van uit gaan dat ieder (eenzijdig) verhaal helemaal correct is.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Mrvanilla »

@Rivecola; Ik snap wel wat je wilt zeggen. Maar met sensatiezucht bedoel ik: 'what if' scenarios erbij halen die het allemaal nóg erger doen lijken dan het was, terwijl het niet heeft plaatsgevonden.

Je laatste alinea ben ik het gewoonweg nietmee eens. Het feit dat hij een pagina uit zijn paspoort gescheurd heeft (of ja, zijn zoon :blink: ), glashard loog op de vraag: ben je ooit in Irak geweest (op schrift) en daarna verbaal tijdens het interview, geeft in mijn optiek aan dat hij juist wél wist dat dit een gevoelig onderwerp is bij de Amerikaanse grens en dus niet onvoorbereid die kant op ging. Hij heeft zeer bewust immigratiemedewerkers om de tuin willen leiden.

Ik had veel meer empathie kunnen opbrengen als hij eerlijk was geweest over zijn bezoek aan Irak (hij verkocht er immers alleen stoeltjes) en dán als een crimineel was behandeld. Dan was ik het met heel je betoog eens geweest!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door MichelH »

Tja, dom wat Tommie heeft gedaan natuurlijk. Hij wilde net een weekje gaan uitrusten op Miami nadat hij een paar maanden geleden een hersenbloeding heeft gehad.
Het hele verhaal van Tommie zelf is ook hier te vinden:

https://www.ed.nl/video/~vp25156

Tommie is overigens ex-profvoetballer van PSV, RKC en Wolfsburg.
Ik heb vroeger nog met hem in de jeugd gespeeld bij PSV. Dit gun je niemand, zeker hem niet.
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door MichelH »

Mrvanilla schreef:...glashard loog op de vraag: ben je ooit in Irak geweest (op schrift) en daarna verbaal tijdens het interview, geeft in mijn optiek aan dat hij juist wél wist dat dit een gevoelig onderwerp is bij de Amerikaanse grens en dus niet onvoorbereid die kant op ging. Hij heeft zeer bewust immigratiemedewerkers om de tuin willen leiden.
Zijn bezoek naar Irak was niet recent en op een vorig paspoort.
Ik kan me niet voor de geest halen of de ESTA vraagt 'ever' of 'last 5 years' of 'recently', maar ik kan me voorstellen dat je nee zegt in de laatste 2 gevallen.

Verder eens, maar z'n filmpje vertelt zijn eigen verhaal en niet de versie van de Telegraaf. Hij zal het ongetwijfeld niet zo bedoeld hebben.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Mrvanilla »

Laat ik voorop stellen dat ik het eens ben met je dat het sneu is voor em en ik weet ook wel dat hij dit niet zo bedoeld heeft. En ik gun het zeker niemand.

De enige nuance die ik wil aanbrengen is dat hij bewust de boel voor de gek hield (dat geeft hij ook gewoon toe, hij zegt in het filmpje dat hij de tip kreeg te liegen over Irak) en dat je gewoonweg niet kunt verwachten dat je in een ander land dezelfde behandeling krijgt als je in NL gewend bent. Ik vind hem zelf daar ook heel genuanceerd, eerlijk en realistisch in.
Tommie is overigens ex-profvoetballer
Klopt. Als PSV supporter heb ik hem vaak zien voetballen! Overigens kun je in dat interview totaal niet horen dat 'ie uit de regio Eindhoven komt :lol:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
MichelH
Amerikakenner
Berichten: 1154
Lid geworden op: 23 jun 2008, 16:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door MichelH »

Mrvanilla schreef: Klopt. Als PSV supporter heb ik hem vaak zien voetballen! Overigens kun je in dat interview totaal niet horen dat 'ie uit de regio Eindhoven komt :lol:
Ik vind het altijd heel frappant dat ik dat pas heel duidelijk hoor op TV dat iemand uit (de buurt) van Eindhoven komt.
Plaatsvervangende schaamte af en toe hoe 'de Eindhovenaar' overkomt op televisie.
Al heeft Theo Maassen daar een prachtige sketch op verzonnen in zijn allereerste TV show, toen was ik best wel trots. :mrgreen:

'Het enige goeie uit Amsterdam is de trein naar Eindhoven!' :clap:
*No offense*
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer