Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door RiverCola »

sanook schreef:Met Telegraaf als bron is sensatiezucht wel op zijn plaats lijkt me. Beetje naïef gedacht om zo'n bericht klakkeloos als waarheid aan te nemen.
Sanook, met jarenlange ervaring als persvoorlichter weet ik heel goed wat de stijlen van diverse kranten zijn en wanneer iets neigt naar sensatiezucht. Ik zou een ramp zijn in m’n vak zijn als iemand me dat uit moest leggen.
Het verhaal bestaat grotendeels uit quotes, wat betekent dat dit is hoe de man zijn verhaal verteld heeft. En dus waarschijnlijk ook hoe hij het beleefd heeft. Of hij helemaal precies wist in wat voor facility hij zat, weten we niet. Zo ook met andere details van het verhaal. Maar de hoofdlijnen: regels overtreden - vervoerd naar een gevangenis - gevangenistenue aan - cel met andere verdachten - angstig geweest - volgende dag terug naar huis, zullen niet zomaar uit de duim gezogen zijn.

Anyway, de reacties van enkelen hier lijken mij een beetje typische roze-bril-reacties. Het door jullie geliefde Amerika doet toch niet zómaar zo?! De man is gewoon een oen geweest. En laten we vooral niets geloven zonder ‘de andere kant van het verhaal’. Iemand die de regels overtreedt verdient zijn straf. Als je dan toch zo van de regels-zijn-regels bent, waarom je dan niet druk maken over welke regels er precies gelden voor het behandelen van mensen, zoals bijv buitenlandse toeristen, door de Amerikaanse staat?

En ja, liegen over een verblijf in Irak is dom. Heel dom. Net als niet van tevoren checken wat de eisen zijn om een land binnen te komen (hence, het invullen van ESTA op de luchthaven). Fout op fout op fout. Maar geen reden om iemand naar zo’n plek te brengen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7760
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door mtl »

Hij zat fout. Maar dusdanig fout dat hij een gevangenispak aanmoet en tussen de ergste criminelen moest zitten? Normaal gesproken hebben luchthavens speciale ruimtes voor mensen die met onjuiste papieren aankomen. Of spelen er dingen die niet in de telegraaf staan? Of is dat het nieuwe beleid onder Trump? Buitenlanders keihard aanpakken want America First.
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Vito »

Tja, ik blijf erbij dat over het algemeen bekend is dat de Immigration regels in de USA niet mals zijn. Als je dan willens en wetens daar een loopje meeneemt moet je ook niet piepen als je in de gevangenis komt. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Laat het wéér een wijze les zijn voor iedereen die denkt te moeten liegen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door USInsider »

Het gaat niet om een "what if" scenario. Het gaat erom dat deze man in een situatie werd gebracht waarvan de autoriteiten weten dat-ie gevaarlijk kan zijn. Zeker voor een buitenlander ! County jails krijgen vandaagdedag grote aantallen geestelijk gestoorde personen binnen, aangezien er te weinig/geen andere mogelijkheden bestaan om deze mensen op te nemen. De county jail is niet ingericht voor de opvang van psych patienten, er is onvoldoende/geen deskundig personeel aanwezig om ze hulp te bieden.

Onterecht toegang tot de US vragen maakt je geen misdadiger. Een bezoek aan Irak 7 jaar geleden (om stoeltjes te verkopen !) maakt je geen Daesh strijder. Enz.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Ruud2004 »

Het zal vast niet zijn gegaan om die stoeltjes in Irak. Het aanbieden, daar zal het vast mee zijn begonnen, van een vervalst paspoort (zo wordt dit gezien) is in Nederland een misdrijf en kan mij voorstellen dat de Amerikanen dit ook zo zien. Bladzijden uit een paspoort verwijderen komt veel voor, vaak om een "weigeringsstempel" of een visumsticker/stempel van bepaalde landen te laten verdwijnen. Ik wil Tommy best wel geloven dat zijn zoontje dit heeft gedaan, maar als je dit weet doe er dan wat aan. Harde les dit. Een beetje grensbewakingsambtenaar kijkt of alle bladzijden aanwezig zijn en zo niet, dan ben je de klos. Mogelijk heeft dit de bal aan het rollen gebracht en kwamen de andere "feiten" naar voren.

Als je een dergelijk paspoort op Schiphol aanbiedt wordt je ook aangehouden, voor een hulpofficier v Justitie geleid, verhoord, (als dit alles is) een schikking aangeboden, opgesloten in een politiecel en met de eerste vlucht teruggestuurd. Aan overals doen we in Nederland gelukkig niet, daar zijn de Amerikanen net wat anders in.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door USInsider »

Waarom zou je bewust een pagina uit je paspoort scheuren ? Je kunt toch gewoon een nieuw aanvragen ?
In de zak van je broek stoppen en dan hop de wasmachine in.

Al hij echt kwaad had gewild was hij niet met een telefoon vol Irak-foto's en een beschadigd paspoort komen aanzeilen.
Er is verschil tussen een giga stommiteit en misdadige opzet. De echte kwaad-willers pakken het overigens foutloos aan.

Ik ben het eens met de beslissing hem niet toe te laten. Maar zijn leven potentieel in gevaar brengen in een county jail, dat is gewoon een stap te ver.
Ht is zooals je zegt "daar zijn de USers net wat anders in". En dat moeten we dan maar accepteren ? Of gaan we de weg op van reciprocity - iets waar de US altijd de mond van vol heeft, tot het voor hen ongelukkig uitpakt.
Gast

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Gast »

Dat net die pagina uit zijn paspoort is gescheurd waar de stempels van zijn visa opstaan dat hij naar Irak is geweest is imho bewust gebeurd, en niet door zijn zoontje (probeer maar eens een pagina uit je oude paspoort te scheuren, dat gaat echt niet zomaar).

Bovendien is een paspoort een overheidsdocument wat niet je eigendom is, maar je in bruikleen krijgt om te kunnen reizen en legitimeren als legaal inwoner/burger van je land. Manipulatie/mutilatie van dit document is strafbaar en als je schade niet meldt ben je in overtreding.

Het is sneu dat hij in een cel terecht is gekomen, maar hij mag van geluk spreken dat hij ‘slechts’ in een US cel terecht is gekomen. In bepaalde landen in Zuid Amerika of Azië zou hij een nog veel groter probleem hebben gehad als hij daar in een cel zou zijn gegooid....
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Ruud2004 »

Waarom een bladzijde verwijderen?, ik heb twee sprekende voorbeelden aangeven. Waarom hij in de twee jaar na ontdekking geen nieuw paspoort heeft aangevraagd vertelt het verhaal niet. Kan met een spoedaanvraag zelfs in één werkdag, dat kan hij zich zelf aanrekenen.

Zoals ik al aangaf, ik denk dat na de ontdekking dat er een pagina was verwijderd, in het daarop volgend verhoor/onderzoek ook die verzwegen reis naar Irak aan het licht is gekomen en dan sta je er slecht voor. Vervelend voor Tommy dat hij, in afwachting van zijn retourvlucht naar waar hij vandaan kwam, in een County Jail werd ondergebracht, maar wellicht waren er wel feiten- en omstandigheden (gedrag?) die dit rechtvaardigden. (Ik weet ze niet, niemand behalve Tommy zelf.

Reizigers die om immigratietechnische redenen worden geweigerd worden, zoals mtl al aangeeft, meestal in daarvoor bestemde opvangruimtes ondergebracht. Hier kunnen zij hun vlucht naar de plek van herkomst afwachten. Iemand die een strafbaar feit pleegt, lees mijn vorige bericht...

Blijft nog steeds een verhaal van één kant hé, is dit het hele verhaal? Wie weet hoe Tommy zich daar heeft gedragen ...
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Fellow2012

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Fellow2012 »

Ruud2004 schreef:Reizigers die om immigratietechnische redenen worden geweigerd worden, zoals mtl al aangeeft, meestal in daarvoor bestemde opvangruimtes ondergebracht. Hier kunnen zij hun vlucht naar de plek van herkomst afwachten. Iemand die een strafbaar feit pleegt, lees mijn vorige bericht...Blijft nog steeds een verhaal van één kant hé, is dit het hele verhaal? Wie weet hoe Tommy zich daar heeft gedragen ...
Je baseert dit slechts op aanname en/of omdat iemand op het forum iets heeft geroepen. Je kunt op een County Jail eindigen als je met het verkeerde visum aankomt en geen vlucht beschikbaar is op dezelfde dag om naar huis terug te keren. Dit overkomt veel meer mensen.

Een Roemeense collega van mij die als externe werkte voor een groot Nederlands bedrijf (met een schandalig slechte management) werd gevraagd om naar Amerika te gaan voor een serie vergaderingen en moest zelf uitzoeken op welk visum. Hij reisde af met het verkeerde visum en op de luchthaven zei hij dat hij voor werk (vergaderingen) kwam en gaf adres van het bedrijf, naam en telefoonnummer van de Amerikaanse manager. Bleek verkeerde visum, moest mee naar de county jail en de volgende ochtend terug naar huis gestuurd. Een maand later, met het juiste visum, mocht hij het land in.

Immigration officers hebben heel veel discretion om iemand aan te houden, als crimineel te beschouwen, zijn privacy (smartphone) op een schandalige manier te schenden. In feite, de luchthaven is een plek, legaal gezien, waar zelfs een Amerikaanse staatsburger weinig bescherming heeft. Welcome to the police state. Feit: Amerika is gewoon minder democratisch dan veel andere westerse landen.

Ik snap niet waarom zoveel forumleden blijven herhalen dat dit een verhaal van een zijde is. Het is bekend dat de arrogante immigration officers nooit reageren… zogenaamd dat ze individuele gevallen nooit bespreken.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Pete.Z »

Gewoon dikke fout van Tommy, klaar.
En ja, dan ben je niet in Nederland waar ze foei roepen en verder niks, maar mag je netjes in bewaring tussen de andere wetsovertreders. Niet leuk, wel logisch.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4371
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Ruud2004 »

@Adam747: Waar jij mij in Quote is geen aanname, maar een korte omschrijving hoe landen met deze materie er op hun internationale luchthavens mee om gaan. Daarnaast een verwijzing naar het bericht van mtl, simpelweg om dat dat correct is. Verder kan ik met je antwoord niet zo veel. Het is toch ook een verhaal van één kant? Waarom zoekt Tommy eigenlijk publiciteit? Afgaande van wat hij zelf allemaal aangeeft, ik zou mij kapot schamen.

Ik heb al eerder geschreven, het zijn de "feiten- en omstandigheden" waar het om gaat. Wat is het verhaal, is het slechts een weigering op (zeg maar) "Grenstechnische redenen" (zoals ik lees wat je collega is overkomen) of is er sprake van een strafbaar feit. Is er vluchtgevaar en wat ook belangrijk is, heeft die luchthaven wel een daarvoor ophoudruimte. Als die er ruimte niet is, zal je ergens anders worden ondergebracht en dat kan in de VS (zo blijkt) ook een County Jail zijn.

Dan schrijf je "Welcome to the Police State", wat een onzin zeg. Ben je wel eens in een Politiestaat geweest? Ze gaan in de VS wat strakker met dit soort zaken om, maar om Amerika met een Politiestaat te vergelijke slaat nergens op.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Fellow2012

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Fellow2012 »

Pete.Z schreef:En ja, dan ben je niet in Nederland waar ze foei roepen en verder niks.
Werk je toevallig voor de Nederlandse Marechaussee? Dan je had je vast gezien hoe ze omgaan met buitenladers die met ongeldige papieren op Schiphol aankomen. Ik heb zelf gezien hoe zij met buitenlanders omgaan die wel met een geldige visa waren aankomen, mensen die ik zelf had uitgenodigd en garant voor stond; vaak slechte behandeling.

Buitenlander die teruggestuurd zullen worden, worden doorgaans in een daarvoor bestemde detentiecentrum opgesloten tot de volgende vlucht.
Fellow2012

Re: Reisje VS eindigt in de cel - ex-profvoetballer Tommy van der Leegte Amerika uitgegooid

Bericht door Fellow2012 »

@Ruud2004; Ja, ik ben in verschillende politiestaten geweest en zelfs gewoond. Nagenoeg alle Golfstaten zijn politiestaten en daar heb ik lang genoeg vertoefd om te weten hoe een politiestaat eruitziet.

Zoals ik eerder schreef, een Amerikaanse staatsburger heeft weinig rechten op de luchthaven. Als immigration officers je vragen de pincode van je smartphone te geven - alleen op basis van vermoeden of basis van je huidskleur omdat ze je willen narren - en je weigert die te geven kan je net zolang worden aangehouden totdat je die geeft. Dat is volgens mij een teken van een politiestaat. There you have it.

Terrorisme verdachten op een eiland of no man’s land jarenlang zonder rechtsspraak vasthouden is ook een teken van een politietstaat, een Amerikaanse staatsburger verdacht van terrorisme met een drone opblazen is een teken van een rogue state.

Buiten de luchthaven kunnen de autoriteiten mensen alleen een bepaalde tijd aanhouden zonder aanklacht, daarna moeten ze worden vrijgelaten of formeel aangeklaagd. En niemand zal je dwingen om de pincode van je smartphone op te geven, althans niet zonder rechtsspraak,
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer