Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Queste »

[tweet][/tweet]
Vond deze toch wel het delen waard.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Hockey »

Wat vooral het delen waard is is de hypocrisie in het bericht, het meten met twee maten. Om nog maar even te zwijgen dat zijn argument gewoon BS is.
Pompeius
Amerikafan
Berichten: 105
Lid geworden op: 29 nov 2016, 14:05

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Pompeius »

Dit soort eindeloos gezeur maakt alles kapot. Echte problemen oplossen: infrastructuur, zorg, begrotingstekort, Noord Korea enzovoorts. Daar heeft iedereen iets aan.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door boonens »

adam747 schreef: Battle Cry of Freedom: The Civil War Era
By James M. McPherson
Dank voor je inzichten en berichten inzake de Burgeroorlog adam747, interessant om te lezen. Zeer toevallig heb ik exact dit boek afgelopen maand gekocht bij de gift shop van het Civil War Museum in Harrisburg. De dikke pil ligt geduldig te wachten op mijn nachtkastje tot ik '1776' van David McCullough heb uitgelezen :thumbup:

Overigens een oprechte vraag, zonder bijbedoelingen. Je zegt:
adam747 schreef:Een lid van onze bijna algeheel blanke book club...
Ik heb je bericht 2x gelezen, echter is mij niet geheel duidelijk waarom het van belang is te melden dat alle andere leden van de boekenclub blank zijn(?). Ik hoop niet dat dit een nieuwe trend is, waarbij het van belang is om te allen tijde te vermelden of anderen man/vrouw, wit/zwart of jong/oud zijn :wink:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door boonens »

Queste schreef:TWEET
Vond deze toch wel het delen waard.
Wat een raar stukje. Ik begrijp wat deze persoon probeert, maar het schuurt en generaliseert weer aan alle kanten. Kenmerkend voor alle bizarre bochten waarin mensen zich proberen te wringen om kromme zaken recht te kletsen.

Persoonlijk vind ik zowel white als black pride een vreemd fenomeen, met een enkel doel: stellingname tegen een andere kleur of cultuur. De schrijver van het stukje vindt dat blanken, anders dan zwarten, niet hun huidskleur mogen vieren, omdat zij specifieke (Europese) roots hebben. Echt? German pride zou bijvoorbeeld wel OK zijn? Daar krijgen we geen kriebels van?
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

@boonens, Ik wilde ermee aangeven dat mensen in de VS niet zo hopeloos verdeeld zijn qua zwart/wit of man/vrouw al zou men vanaf buiten de VS soms zo’n indruk kunnen krijgen. Er zijn heel initiateven waar mensen van verschillende achtergronden bij elkaar komen voor beter begrip en live & let live.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door boonens »

Dank voor de toelichting adam747, die insteek had ik er inderdaad niet uitgehaald. Ik ben echter zo'n naïeveling die nog altijd denkt dat in de normale wereld een samenkomst van verschillende achtergronden/culturen/huidskleuren de norm is en niet iets om te benadrukken, ondanks wat al die extremisten in de media en op internet roepen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door FlipjeBTiel »

Het boek is er een uit een serie van de Oxford University Press over de geschiedenis van de Verenigde Staten, en eerlijk gezegd een van de mindere delen daaruit: de auteur is niet goed in het leggen van verbanden tussen gebeurtenissen, dus tenzij je meer weet, ben je voortdurend terug aan het zoeken en dat is lastig in dode-boom vorm.

Als je minder tijd hebt, of niet zo van lezen houdt, kan ik deze online cursus aanraden: ColumbiaX

En als je helemaal je materiaal rustig voorgeschoteld wilt krijgen, dan is er een uitstekende documentaire van Ken Burns op netflix.

Het probleem met het begrijpen van de geschiedenis rondom de Burgeroorlog, is dat met zo'n 10 miljoen directe betrokkenen, allemaal met andere beweegredenen, mensen met een agenda gemakkelijk wat individuele quotes kunnen verzamelen en zeggen "dit is de rode draad van hoe het was." (En oh, alle anderen doen aan geschiedvervalsing.) Veel musea in het Zuiden maken zich daar ook aan schuldig, b.v. via quotes uit dagboeken, om maar niet te spreken over de biografie-en van Abe L. Voor de 24hr nieuwscyclus bestond, kon een gladde politieker zoals hij zeggen wat hij dacht dat zijn publiek wilde horen, met als gevolg een puzzel voor nakomende generaties tav. wat hij wel of niet meende en wat hij werkelijk dacht. Met slavenhoudende staten binnen de coalitie van het Noorden en verkiezingen gedurende de oorlog mag hem best wat pragmatische vrijheid gerekend worden, maar ik geloof niemand die denkt te weten waar de grens tussen zijn pragmatiek en zijn overtuigingen liggen. En met uitzondering van bepaalde individuen die zich wel duidelijk uitgedrukt hebben, geldt wat mij betreft hetzelfde voor de andere betrokken.

Maar goed, op dezelfde fiets maakt niemand tegenwoordig nog verschil tussen nazis en fascisten. Complexiteit is vermoeiend.

Dat gezegd, er is een rode draad: "Nazis? Fascisist? Confederates? Losers! Total Losers! Tried five years! Couldn't win! I tell ya, we won. Your side lost. Get over it."

Gr., Flipje
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

Americans Aren't Just Divided Politically, They're Divided Over History Too

(De audio is beter dan de transcript.)

"Historian Jill Lepore tells Rachel Martin that Americans have no shared past, no shared agreement about the facts or meaning of our past — so it's hard to have a shared sense of the present or future"
http://www.npr.org/2017/05/23/529634859 ... istory-too
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Bennogr »

Flipje: goede uitleg.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

boonens schreef:Ik ben echter zo'n naïeveling die nog altijd denkt dat in de normale wereld een samenkomst van verschillende achtergronden/culturen/huidskleuren de norm is en niet iets om te benadrukken, ondanks wat al die extremisten in de media en op internet roepen.
Dat is niet overal in de VS vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld in Saint-Louis, MO en omliggende steden vond ik een gebied dat zwaar gesegregeerd is qua wonen. Aangezien veel history nog niet is verwerkt en om dingen nog erger te maken heb je ook politieoptreden dat de kloof nog wijder maakt is de raciale spanning best hoog. Portland, OR is misschien nu een van de hipste en progressieve steden maar OR was een van de staten die zwarten nadrukkelijk verzocht om te vertrekken en niet te komen wonen en bood blanken hectares aan grond voor noppes aan.

Doorgaans beschouwen Fox News en GOP-blanken Black Lives Matter een extremistische organisatie terwijl het een protestorganisatie is die geen geweld promoot. Ik hoorde afgelopen zondag een zwarte pastoor nog zeggen dat ondanks wat de zwarten in Amerika hebben meegemaakt hebben we geen Black Al-Qaeda opgericht maar veel liedjes over liefde gezongen.

White Supremacy als politieke tool is, volgens mij, de beste uitvinding ever. Ik vind het geniaal als je arme blanken kunt overtuigen om tegen hun eigen belangen te stemmen als je alleen zegt dat zwarten er profijt van bepaalde maatregen zullen hebben. The Southern Strategy heeft Nixon een mooie zege bezorgd en is sindsdien een handige tool in handen van GOP. Hoe dan ook, deze issue is geheel in handen van GOP blanken. Ze kunnen het land vooruit helpen als ze dat willen en weer resetten naar 1960 als ze dat ook willen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Hockey »

adam747 schreef:Doorgaans beschouwen Fox News en GOP-blanken Black Lives Matter een extremistische organisatie terwijl het een protestorganisatie is die geen geweld promoot.
Dat kan dan jouw mening zijn, die mening deelt niet iedereen.
adam747 schreef:White Supremacy als politieke tool is, volgens mij, de beste uitvinding ever. Ik vind het geniaal als je arme blanken kunt overtuigen om tegen hun eigen belangen te stemmen als je alleen zegt dat zwarten er profijt van bepaalde maatregen zullen hebben. The Southern Strategy heeft Nixon een mooie zege bezorgd en is sindsdien een handige tool in handen van GOP. Hoe dan ook, deze issue is geheel in handen van GOP blanken. Ze kunnen het land vooruit helpen als ze dat willen en weer resetten naar 1960 als ze dat ook willen.
Fijn dat je toch weer even racisme hebt kunnen roepen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door FlipjeBTiel »

Black Lives Matter werd opgericht nadat de moordenaar van Trayvon Martin vrijuit ging. Zijn moordenaar was een gewone burger, geen politie, en een Latino. Een heleboel brouhaha is pas later aangeplakt, en lang niet altijd door BLM zelf, maar meer door reputatie van groepen die zich met BLM associeren. Als je het manifesto van BLM leest op hun eigen web-site, dan maken ze zich b.v. vooral druk om "queer" en transgender mensen, en niet over de GOP. Nee, dat de gemiddelde winkelruit niet veilig is bij een "BLM" protestmars, is de aanhang die het aantrekt, niet BLM.

Kijk b.v. naar het economisch manifesto van de Movement 4 Black Lives. Dit is een geassocieerde vereniging die grofweg 30 graden links van Marx staat. Zo roepen ze op (zie link eerder) in hun manifesto dat de maatschappij levenslang toegang moet geven tot hoger onderwijs, met levenskosten en onderdak vergoed, en een basisinkomen, voor (ex-)criminelen en "ongedocumenteerden" voor het onrecht dat de maatschappij hen aangedaan heeft.

Ik heb daar zo mijn mening over, en BLM komt er niet onderuit als ze zich associeren met zulke mensen, maar evengoed zijn er gradaties en tinten van grijs. Maw., BLM kan prima een pacifistische organisatie zijn, zonder volledige schone handen te hebben.

En invloed hebben die andere organisaties ook. Als voorbeeld neem de "equity licenses' voor het verkopen van wiet, wat tegenwoordig legaal is in CA, in Oakland. In de raadsvergadering werd opgemerkt dat African Americans, met gevaar voor eigen leven!, de drugsmarkt hadden opgezet, en er voor gezorgd dat er klandizie is. (Zo'n 80% van de drugsbendes zijn African Americans.) Nu met legalisering moest voorkomen worden dat Blanken, met meer kapitaal, die bestaande markt ineens over zouden nemen. Die speculatieve uitkomst werd zelfs vergeleken met slavernij. Puur toewijzen op basis van ras is echter discriminatie, maar als compromis werd besloten om de helft van de licenties uit te geven met voorrang aan mensen die de afgelopen 2 jaar voor een drugsmisdrijf waren veroordeeld.

Blijft een logica die mij wat ontgaat.

Over een "Black Al Qaeda" ... Interessante vergelijk, omdat er steeds gesteld wordt dat Al Qaeda (en Islamistische terroristen in het algemeen) niet voor een grotere groep spreekt en niet het belang van een grotere groep voor heeft.

Gr., Flipje
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Hockey »

Dan komen we dus bij een ander probleem, namelijk, spreek je een groep/persoon aan op de randfiguren die worden aangetrokken/meedoen? Trump wordt steeds aangesproken dat de KKK zijn steun voor hem uitspreekt. Dat wordt hem aangerekend, maar BLM mag ik niet aanrekenen dat ze relschoppers aantrekken?
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

FlipjeBTiel schreef:Over een "Black Al Qaeda" ... Interessante vergelijk, omdat er steeds gesteld wordt dat Al Qaeda (en Islamistische terroristen in het algemeen) niet voor een grotere groep spreekt en niet het belang van een grotere groep voor heeft.
Wat de pastoor bedoelde, luisterend naar de hele preek, is dat ondanks Jim Crow, uitsluitingen en gewelddadige onderdrukking van zwarte Amerikanen niet hebben ertoe geleid dat binnen de black community een kleine terroristische groep namens de hele community - dmv hijacking - was ontstaan met het doel van vergelden of terreur als politiek middel gebruiken om bepaalde maatregelen af te dwingen. Onderdrukking en uitsluiting zijn eenmaal een voedingsbodem voor extremisme en dat is, in het algemeen, niet gebeurd binnen de zwarte gemeenschap.

BLM is vrij om communisme als economisch model te promoten zolang ze dat via democratische middelen willen bereiken. Waar het mij omging is dat BLM onterecht als gewelddadige groep wordt aangeduid. Bij een openbare demonstratie op openbare wegen heb je eenmaal geen controle over welke figuren met je demonstratie meelopen.
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

Als je naar de politieke invloeden van BLM gaat kijken dan is het marginaal en zelfs als we het een outsize role zouden geven zal het nog steeds in de fringes blijven hangen puur gezien naar het aantal van haar constituency en de geografische verspreiding – het maakt wel mooie TV news clips.

De echte politieke invloeden zijn in de handen van GOP (en blanken in het algemeen) en daarom schreef ik dat de issue rondom confederacy/race relations etc zijn haast volledig in de handen van GOP blanken. Ze kunnen besluiten om te stoppen met Dog Whistles naar white supremacy en daarmee de racial tension verlagen. Ik zie dit echter niet gebeuren sinds ze een goudmijn in handen hebben. Ronald Reagan die zo vereerd wordt in GOP kringen was tegen de Civil Rights Act en was tegen de Votings Rights Act. In 1980, meteen na de Republican convention reisde hij naar Mississippi af en gaf een speech waarin hij zei “I believe in states’ rights”… en hebben we dit niet eerder gehoord van de confederacy?

Ik sluit af met James Baldwin – woorden van begin jaren 1960. (Het feit dat Civil Rights Act pas in 1964 werd doorgevoerd, na felle tegenstand van zowel Dems als GOP zegt toch erg veel over Amerika van toen)
The American Negro has the great advantage of having never believed the collection of myths to which white Americans cling: that their ancestors were all freedom-loving heroes, that they were born in the greatest country the world has ever seen, or that Americans are invincible in battle and wise in peace, that Americans have always dealt honorably with Mexicans and Indians and all other neighbors or inferiors, that American men are the world’s most direct and virile, that American women are pure.

Negroes know far more about white Americans than that; it can almost be said, in fact, that they know about white Americans what parents—or, anyway, mothers—know about their children, and that they very often regard white Americans that way. And perhaps this attitude, held in spite of what they know and have endured, helps to explain why Negroes, on the whole, and until lately, have allowed themselves to feel so little hatred. The tendency has really been, insofar as this was possible, to dismiss white people as the slightly mad victims of their own brainwashing.

There are days, this is one of them, when you wonder what your role is in this country and what your future is in it. How precisely you’re going to reconcile yourself to your situation here and how you are going to communicate to the vast, heedless, unthinking, cruel white majority that you are here. I’m terrified at the moral apathy—the death of the heart—which is happening in my country. These people have deluded themselves for so long that they really don’t think I’m human.”
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door FlipjeBTiel »

En toch ... die Staat in de Unie met het grootste inwoneraantal en het grootste GDP is maar 38% blank en de GOP? "Staat niet op de kaart." Wel verantwoordelijk voor Ronnie R., natuurlijk. Aan de andere kant, die beste man is ook al weer 13 jaar dood, en was een goed aantal jaren daarvoor al aan het dementeren.

Doet mij denken aan het nieuwsbericht van een lokaal TV station, na het neerschieten van Mario Woods. Voor wie het niet weten: Mario Woods stond op straat met een mes te zwaaien naar politie-agenten, nadat hij eerder een omstander met dat mes gestoken had. Er waren 5 agenten bij betrokken, en ze hebben de man letterlijk neergemaaid in een zee van kogels. Wat was het nieuwsbericht? Wel, het was duidelijk het geval van wit racisme, want 1 van de 5 politie-agenten was wit. QED.

Naief als ik ben, verwacht ik toch een meer genuanceerd beeld als de schieters in kwestie de regenboog bestrijken, de verantwoordelijke commissaris van politie African American, de DA die ze moet vervolgen Latino, en de burgemeester die nominaal de baas is over het zooitje ongeregeld een Chinees is.

Geeft verder niks, maar als je werkelijk een oplossing wilt vinden dan begint dat toch bij het juist definieren van het probleem.

@Hockey: Ik neem aan dat je vraag retorisch is en als zodanig niet beantwoord hoeft te worden. Maar voor de volledigheid: als ik extra informatie aandraag voor een beter begrip aan de schappelijke prijs van $0 (en waarschijnlijk precies zoveel waard), dan heeft dat verder geen consequenties of intenties tav. wat jij wel of niet "mag." Aanrekenen, of anderszins.

Over Mr. T.: het probleem zit er in dat er momenten zijn waar de rol van POTUS belangrijker is (en los staat van) de persoon van POTUS en diens politiek. Mr. T. snapt dat duidelijk niet. Dat geeft ook verder niks, maar er was belooft dat na de inauguratie hij zich "meer presidentieel" zou gedragen. Het gebeuren in Charlotteville was een inkoppertje, maar meneer koos voor het eigen doel. Mijn conclusie is dat dat "meer presidentieel" gedrag nog wel een tijdje op zich laat wachten.

Gr., Flipje

P.S. Off-topic, maar M4BL roept niet op voor communisme. Als je de Das Kapital serie erop naleest, dan zie je dat herdistribuering alleen nodig is omdat niet alle producten van arbeid (die per Marxistisch dogma aan de arbeider toebehoren) leiden tot een eindproduct. Concreet, en met Karl's eigen voorbeeld: als een arbeider een overhemd maakt van een laken, dan behoort dat hemd hem toe. Hetzelfde geldt voor de wever en diens laken, alsook de boer en diens katoen. Alleen je hebt niets aan katoen of laken, en ergo de verdeling van overhemden. Let echter op dat iedereen in dit proces werk verricht. M4BL daarentegen wil herdistribuering als reparatie. Een proces dat losstaat van arbeid, maar wel economische consequenties heeft voor de betrokkenen.
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

FlipjeBTiel schreef: Doet mij denken aan het nieuwsbericht van een lokaal TV station, na het neerschieten van Mario Woods. Voor wie het niet weten: Mario Woods stond op straat met een mes te zwaaien naar politie-agenten, nadat hij eerder een omstander met dat mes gestoken had. Er waren 5 agenten bij betrokken, en ze hebben de man letterlijk neergemaaid in een zee van kogels. Wat was het nieuwsbericht? Wel, het was duidelijk het geval van wit racisme, want 1 van de 5 politie-agenten was wit. QED.

Naief als ik ben, verwacht ik toch een meer genuanceerd beeld als de schieters in kwestie de regenboog bestrijken, de verantwoordelijke commissaris van politie African American, de DA die ze moet vervolgen Latino, en de burgemeester die nominaal de baas is over het zooitje ongeregeld een Chinees is.

Geeft verder niks, maar als je werkelijk een oplossing wilt vinden dan begint dat toch bij het juist definieren van het probleem
Daarom hebben we minstens voor een jaar of 6 geen TV in huis gehad – was vooral heerlijk voor ons zoontje, we konden hem alle aandacht geven zonder Nick Jr. We hebben nu wel TV maar zonder cable TV en ontvangen ook geen lokale zenders. Los van de emotionele en irrationele ophef van lokale tv-zenders en zwarten die namens de community zouden spreken zonder ervoor te werken, in mijn real-life contact met mensen uit de kerk het plaatje is anders, namelijk dat het over politieoptreden in z’n totaliteit gaat. Bijvoorbeeld hier in NC (Charlotte) waren er enorme spanningen en rellen - ja zelfs dat - nadat een zwarte politieagent een zwarte man in een auto had doodgeschoten.

Hoewel er meerdere schietincidenten waren geweest waar het duidelijk was dat de slachtoffers confrontatie met de politie hebben opgezocht, de grote draad is dat de politie in confrontatie met zwarte delinquenten (en soms onschuldige automobilisten) weinig geduld heeft en overgaat tot dodelijke middelen binnen enkele seconden. In tegenstelling tot wanneer de verdachten blank zijn, in het algemeen, wil de politie met ze onderhandelen zelfs wanneer ze gewapend ergens zich verschanst hebben. In het vernietigend Justice Department report over Ferguson is duidelijk te lezen hoe de politie opzettelijk het op zwarte automobilisten heeft gemunt om de koffers van de kleine stad te spekken.

De definitie van het probleem is dus dat de politie te veel macht heeft. Dat binnen de politie te veel rotte appels zijn. Dat slachtoffers van politiegeweld zowel blank als zwart zijn, echter omdat zwarten, historisch gezien, de volle laag van politiegeweld over zich heen kregen, zijn zij diegene die het meest over dit probleem klagen.

Tja, het gaat natuurlijk niet over Reagan als persoon maar over zijn politieke visie en invloed op GOP. Het gaat over de racistische Dog Whistles en de corrosieve invloeden ervan op de maatschappij. Ik gaf Reagan als voorbeeld maar had ook een recent voorbeeld van fill in the blank van willekeurige GOP kandidaten kunnen geven, hetzelfde recept, werkt altijd. Het is een strategie van GOP dat structureel is los van wie de leider opdat moment is, de goudmijn. Momenteel houdt T. de gemoederen bezig maar belangrijker is zijn legacy en de schade die hij aan de body politic heeft berokkend. Anders is T slechts een minuscule vermelding in de history books en duidelijk bestemd voor de dustbins of history.
Fellow2012

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door Fellow2012 »

Overigens, hier in onze omgeving worden regelmatig Walter White-Wanna-Be jonge blanke mannen gearresteerd die in hun basement of schuur een kleine drugslab opereren. Het feit dat ze zo kleinschalig zijn dat hun klanten niet verder reiken dun hun vriendenkring maakt geen indruk op de macho politie en hun special SWAT-teams. Want als ze overgaan tot arrestatie van deze jonge luien gebruiken ze zoveel geweld, en dat nog zachtjes uitgedrukt, dat het net lijkt als of ze een gewelddadig drugskartel aan het bestrijden zijn.
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Rellen Charlottesville om standbeeld Robert E. Lee

Bericht door FlipjeBTiel »

Zonder meer eens met die TV: ik zag het nieuws destijds op een scherm in het fitnesscentrum waar ik bij tijd en wijle wat uren verdoe.

Over politie: hier in Berkeley is er recent een soortgelijk rapport gekomen, op basis van beelden van de body cameras. BPD is zeker niet schietgraag, maar statistieken wezen al eerder uit dat er verschillen zijn bij wie de politie uitkiest om aan te houden. De video en audio toonden nu ook duidelijk aan dat mensen op basis van hun uiterlijk anders behandeld werden, aldus het rapport. Het toeval wil echter dat in Berkeley de GOP al vele jaren niet eens meer meedoet aan lokale verkiezingen. Ook in Ferguson is er, na verkiezingen een paar jaar terug, in de City Council nog maar 1 blanke man over. Tuurlijk, de President behoort nu nominaal tot de GOP, maar het video materiaal in Berkeley dateert van de periode voor hem en hoewel ik het niet gezien heb, durf ik er een stuiver om te verwedden dat hij er nergens in voorkomt.

Recentelijk reed er een zwarte jongeman op onze straat. Ik vertrouwde het niet (hij rookte een sigaret) en schreef zijn kentekenplaat op. Een buurvrouw verder beneden op de straat vertrouwde het nog minder en belde de politie. Wij hadden een tijdje later een gesprek met de commissaris (heel kleine gemeenschap hier), en zij stelde: "I can say this because I'm Latina, but why can't the police simply remove black people from our street? There are no black people living on our street, nobody has any black friends, and they have no business being there."

Da's 2017, in de CA Bay Area, in het durpske naast de geboorteplaats van BLM.

Hoe komt zij daar nu bij? Wel, ze zei het zelf in het begin: ze is niet wit. Alleen blanken discrimineren, tenslotte. Ze stemt nog DP ook; alle rascisten stemmen GOP, dat weet iedereen: da's Mr. T zijn achterban. Op zo'n moment trek ik mijn wit privilege kaart (en dat sta ik op het punt in deze discussie ook te doen) en was ik mijn handen er vanaf: de Linkse Kerk kan oogsten wat het zaait. Als mijn schoonzus over een paar weken langskomt voor een weekendje, stuur ik die buurvrouw wel even een mailtje dat het vertrouwd volk is.

Oh, de jongeman in kwestie bleek een pooier; een huurder verderop de straat had een hoertje besteld. Maar da's niet het punt.

Gr., Flipje
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer