Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Bericht door Big_Mo »

RiverCola schreef:Ik heb dit soort reacties ('hadden ze maar op het forum gelezen', 'zich beter voorbereid') al eerder op dit forum gezien na dit soort ongelukken.

Ik vermoed dat het een beetje een natuurlijke reactie is van mensen om te denken (of te hopen) dat als je je maar goed voorbereid op een dergelijke trip je niet snel zoiets zou overkomen. Mensen denken natuurlijk graag dat ze veilig zijn tijdens dergelijke reizen, want anders zou je het misschien niet eens durven.
Ongelukken zitten in een heel erg klein hoekje, maar vele kunnen voorkomen worden. Laat ik mijzelf toelichten. Ik vermoed meer dat de natuurlijke reactie van mensen is, ongeacht hoe goed voorbereid te zijn, alsnog foute beslissingen gaan nemen. Druk van vrienden die mee zijn of wat dan ook voor factoren. Als mens zijn wij nieuwsgierig van aard en brengt ons in situaties waar wij totaal niet op voorbereid zijn, adrenaline dat ons hersenen deels goed laat werken. Wij als echte die-hard forum ridders zullen heel snel roepen inderdaad "hadden zij zich maar beter voorbereid". Ook ik maak de zelfde fout, tijdens een goed voorbereidde hike ergens afslaan waarvan het grotendeels onbekend is. Of hey leuk stukje off road rijden hier in Colorado, waar je bij een verkeerde stuur beweging in een ravijn ligt. Het is het avontuur.

At the other hand RiverCola haal je de film 127 hours aan waar de jongen vast kwam te zitten in de canyon. Technologie heeft zich zo veranderd van toen tot nu waar ik persoonlijk vind dat je wel een heel goed excuus moet hebben om niet nog beter voorbereid op pad te gaan naar delen waar bevolkingsdichtheid minimaal is. Persoonlijke GPS apparaten zoals de SPOT Gen 3 en Delorme InReach worden meer betaalbaar zelfs het huren van een satellite telefoon mits je 3 maanden of zo in de boonies van Alaska gaat ontdekken. Was het zo ook niet een hele poos dat vele ski jassen in Europa met het Recco system waren uitgevoerd? Of back country skiers die met een avalanche beacon op pad gaan?

Uiteindelijk neemt het natuurlijk niet weg wat een geluk deze vrouw heeft gehad en dat zij het na kan vertellen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Bericht door kastelke »

Maar dat zijn soms acties die je onderneemt als je weet dat je een risico gaat nemen... Veel ongelukken zullen gebeuren omdat mensen juist denken dat ze zich 'normaal' gedragen en geen risico's nemen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Bericht door Big_Mo »

Ik denk eerder Kastelke dat het "normaal" gedragen waar jij het over hebt, bewuste risico beslissingen zijn waar er voor de rest niet nagedacht wordt over gevolgen. Weet je misschien nog als kind zijnde dat je van een schuurtje af sprong zonder maar zorgen te maken over de gevolgen? Of een kind dat voor het eerst op ski's staat en over een schelling gaat. Maar een aantal jaar stil komt te staan bij die zelfde schelling omdat het te intensief lijkt te zijn. Risico nemen met het weten vanaf het begin dat je het doet vs. zomaar in het diepe te springen is inderdaad anders. Maar een bewuste keuzen maken wanneer er een hoofdweg afgesloten is voor een reden, noem ik geen ongelukje of onbedoelde risico.

Wellicht kijk is er gewoon iets te simpel tegen aan, andere generatie, andere ervaringen, andere kijk op dingen. Daar boven op ik ben geen psycholoog of dergelijke. Het zijn meer de dingen die ik rond mij heb zien gebeuren.

Alas, gelukkig mag iedereen een andere mening hier over hebben, maar ik wilde gewoon mijn kijk hier over delen zoals andere hun kijk op politiek willen delen. Eens of niet mee eens, het is uiteindelijk een feit dat zij als familie ongelooflijk veel geluk hebben gehad.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Bericht door RiverCola »

@Big_Mo: Ik denk dat je probeert te zeggen dat mensen vaak minder rationeel zijn dan ze zelf denken. Zeker als een zeker mate van paniek toeslaat. Ik denk dat het klopt dat we vaak denken doordachte beslissingen te nemen, maar dat dat eigenlijk veel vaker niet dan wel zo is. We blijven natuurlijk ook mensen, geen robots.

We kunnen tegenwoordig wel veel makkelijker bij allerhande informatie, zoals de actuele weersomstandigheden en de conditie van de wegen. Dus al met al begrijp ik nog steeds niet wat die mensen daar uberhaupt te zoeken hadden.
Gebruikersavatar
Big_Mo
Amerika-expert
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2013, 19:03

Re: Gezin gered bij de Grand Canyon North Rim

Bericht door Big_Mo »

Bedankt Rivercola! :thumbup: dat is mijn punt meer inderdaad!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer