Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dominicr
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 mar 2010, 19:18

Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door dominicr »

Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Het kabinet is bereid onder voorwaarden Amerikaanse grens- en douanecontroles op Schiphol toe te staan. Ons land gaat met de Verenigde Staten onderhandelen over de invoering van deze zogeheten 'preclearance'.

De controles worden ná de Nederlandse uitreiscontrole uitgevoerd door Amerikaanse functionarissen. Eenmaal aangekomen in de VS hoeft de reiziger dan niet meer door de check omdat die al op Schiphol heeft plaatsgevonden.

Reizigers besparen zo tijd. Ook past 'preclearance' bij andere vernieuwingen op Schiphol, zoals het gebruik van geautomatiseerde poortjes voor grenspassage. Deze ontwikkelingen maken de luchthaven aantrekkelijker, wat goed is voor onze economie.

Nederland stelt wel voorwaarden aan de introductie van Amerikaanse controles. Zo blijft Europese en Nederlandse wet- en regelgeving van kracht. Het kabinet zal geen concessies doen aan onze soevereiniteit, grensbewaking en de veiligheid op Schiphol en in Nederland.

De onderhandelingen voor een verdrag, dat bijvoorbeeld Zweden al heeft met de Amerikanen, zullen begin 2017 van start gaan.

bron: http://www.ad.nl/nieuws/onderhandelinge ... ~a2591806/
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door dutchie_in_boston »

Dat zou mooi zijn. Mijn familie vliegt regelmatig A'dam/Boston en die rijen in Boston zijn soms zo lang dat ze al vaak zoeken om via Dublin te vliegen.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door annet2009 »

dominicr schreef:Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Reizigers besparen zo tijd.
Deze snap ik nooit. Okee, eenmaal in Amerika ben je sneller van het vliegveld af, maar op Schiphol kost het dan toch extra tijd?
Je moet er altijd al een flinke tijd tevoren er zijn, inchecken kan tegenwoordig snel (thuis of bij een kiosk), maar de rijen bij bagage-afgifte kunnen behoorlijk zijn. Daar hebben we de laatste keer meer dan een uur gestaan. Ook bij de security scan kan de wachttijd soms aardig oplopen. En dan zou de Amerikaanse grenscontrole er nog bij komen.
Zeker als je een vroege vlucht hebt (waarbij het bij mij vaak nog net lukt als ik vanaf huis de eerste tram pak, anders wordt het taxi of hotel op Schiphol) is nog vroeger op Schiphol moeten zijn wat mij betreft absoluut geen voordeel.
Laatst gewijzigd door annet2009 op 16 dec 2016, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Queste »

Ik kan er ook nog niet heel enthousiast over worden. Eén keer ben ik met Air Lingus over Dublin gevlogen, daar was het drama zo groot dat alle transatlantische vluchten 2-6 uur vertraagd waren. Iedereen stond vast bij immigration.

Als returning esta zal het voor mij zeker geen tijd besparen, op Schiphol zal ik in de rij moeten aansluiten terwijl ik anders op SFO altijd heel snel er doorheen ben met de self-service automaten.
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Dakloze »

annet2009 schreef: Deze snap ik nooit. Okee, eenmaal in Amerika ben je sneller van het vliegveld af, maar op Schiphol kost het dan toch extra tijd?
Op Schiphol heb je minder vluchten die naar de VS gaan, dan er internationale vluchten aankomen op je bestemming.

Daarnaast kom ik liever aan als "domestic" en kan ik gelijk doorlopen, dan dat ik eerst nog eens uren moet wachten na een lange vlucht...
--
I route, therefore you are.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door annet2009 »

quote: "Op Schiphol heb je minder vluchten die naar de VS gaan, dan er internationale vluchten aankomen op je bestemming."

Ja, maar de controles worden uitgevoerd door Amerikaanse functionarissen, daar zijn er op het vliegveld in de VS toch veel meer van dan hier op Schiphol? Alle passagiers van je vlucht zijn echt niet even in een paar minuten gecontroleerd.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Fellow2012

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Fellow2012 »

En de Nederlandse staat, oftewel de Nederlandse belastingbetaler, moet voor alle kosten van het op te zetten infrastructuur en onderhoud opdraaien. Volgens een NYT artikel leveren de Amerikanen alleen het personeel. Ik vraag me ook af hoe eea zit met soevereiniteit van een land als je Amerikaanse functionarissen zulke bevoegdheden gaat geven op eigen grondgebied – muv van ambassade/consulaat gebouwen.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Marcopstal »

Maakt toch niets uit. Je zit al in een transit zone en strikt genomen is dat dan geen Nederlands grondgebied meer. Veel kosten aan infrastructuur zijn er ook niet. Voor de luchtvaartmaatschappijen is het een betere zaak, er is immers geen risico dat passagiers teruggestuurd worden bij aankomst.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door PSVwally »

Zullen ze er dan net zo bij liggen als bij de immigrations daar? De laatste keer kon ik net de uitgestoken had boven de desk ontdekken dat ik er heen kon lopen en al gapend stelde hij me de paar bekende vragen waarna ik een stempel kreeg en door kon lopen. Toen ik hem zei of ik geen vingerafdrukken en foto moest maken schoot hij ineens in een andere stand. Het kan een 'spelletje' zijn, maar het is wel een speciaal slag volk haha
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door mtl »

Toch fijn als je na aankomst in de VS meteen door kan lopen naar de bagageband? Daar heb ik iets langer wachten op Schiphol wel voor over.
Dakloze
Amerikakenner
Berichten: 554
Lid geworden op: 19 feb 2016, 01:29
Aantal x V.S. bezocht: 99

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Dakloze »

annet2009 schreef:
"Op Schiphol heb je minder vluchten die naar de VS gaan, dan er internationale vluchten aankomen op je bestemming."
Ja, maar de controles worden uitgevoerd door Amerikaanse functionarissen, daar zijn er op het vliegveld in de VS toch veel meer van dan hier op Schiphol? Alle passagiers van je vlucht zijn echt niet even in een paar minuten gecontroleerd.
Correct. De winst zit 'm in het type passagiers. Een 747 van Asiana die vlak voor jou aankomt, zit vol met visum houders: B1/B2 en H1Bs etc. Een visumhouder heeft een veel langere processingtijd nodig dan iemand die op een simpele ESTA reist. Vanuit Europa heb je procentueel gezien meer ESTA reizigers, die dus maar minimal processing nodig hebben. Daar zit je tijdswinst in.

En laat mij de formaliteiten maar doen terwijl ik nog fris en fruitig ben, zodat ik bij aankomst alleen maar met m'n koffers naar de auto hoef, ipv nog eens 2 uur te wachten op een stel Chinezen die nauwelijks Engels spreken.
--
I route, therefore you are.
dominicr
Amerikafan
Berichten: 195
Lid geworden op: 05 mar 2010, 19:18

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door dominicr »

Voorlopig opgeschort

http://www.nu.nl/politiek/4432263/kabin ... iphol.html

Kabinet schort overleg met VS over controles op Schiphol op
Foto: ANP
Gepubliceerd: 31 januari 2017 14:21
Laatste update: 31 januari 2017 16:11

Als gevolg van het Amerikaanse inreisverbod voor mensen uit zeven moslimlanden heeft Nederland de onderhandelingen met de Verenigde Staten over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol voorlopig opgeschort.
Dat maakte minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders dinsdag bekend tijdens het Vragenuur.

In december vorig jaar zei het kabinet nog met de Amerikanen te onderhandelen over de zogenoemde preclearance, oftewel controles uitgevoerd door Amerikaanse douaniers. Dit zou lange rijen op Amerikaanse vliegvelden moeten tegengaan.

De gesprekken over de preclearance worden voorlopig gestaakt, zo blijkt uit de beantwoording van Koenders op vragen van GroenLinks-leider Jesse Klaver, die wilde weten of het inreisverbod aanleiding is om de onderhandelingen te staken.

Nederlandse politici reageren op inreisverbod van Trump Kamerleden reageren op inreisverbod van Trump
Rutte
Klaver had zijn vraag eigenlijk aan premier Rutte willen stellen, maar die liet verstek gaan. Dit tot groot ongenoegen van GroenLinks, D66, SP, maar ook coalitiepartner PvdA.

"Ik heb het moreel leiderschap van de premier gemist", zei PvdA’er Michiel Servaes. Klaver: "Het is exemplarisch voor Rutte dat hij er voor kiest om hier niet te zijn. Ik krijg de indruk dat het de lijsttrekker Rutte niet uitkomt in de campagne."

SP-leider Emile Roemer vindt dat Rutte als premier en dus ook als hoeder van de Nederlandse waarden in de Tweede Kamer had moeten staan om zich uit te spreken tegen racisme en discriminatie. Ook Pechtold hekelt de afwezigheid van de premier.

Koenders
Koenders en Rutte lieten zondag al weten het inreisverbod af te wijzen. De minister van Buitenlandse Zaken benadrukte dat hij namens het kabinet de vragen in het Vragenuur beantwoordde. Hij zei dat het decreet van Trump "direct ingaat tegen onze normen en waarden". "Wij nemen hier fors afstand van", aldus Koenders.

Toch had een deel van de Kamer liever gehoord dat de premier deze woorden uitsprak. Rutte heeft eerder in de Kamer gezegd dat Trump een kans verdiend en dat de nieuwe president op zijn daden moet worden beoordeeld.

Maar volgens Klaver is het nu wel duidelijk waar Trump voor staat. "Trump heeft de kans gehad. Hij heeft de afgelopen twee weken duidelijk gemaakt dat hij een muur met Mexico wil. Hij is voor illegale Israëlische nederzettingen, voor het aanhalen van de banden met Rusland en met als dieptepunt de moslimban", aldus Klaver.

Opnieuw protesten tegen Trumps inreisverbod


1 / 7
Wilders
Alleen PVV-leider Geert Wilders toonde zich verheugd met de maatregelen van Trump. Ook Wilders is voor een dergelijke stop van reizigers van wie geboren is in een islamitisch land. Volgens de PVV-leider is dat de juiste manier om terroristen te stoppen.

Minister Koenders wees Wilders er in felle bewoordingen op dat de PVV-leider de samenleving verdeelt door onderscheid te maken. "U wilt ervoor zorgen dat mensenrechten niet voor iedereen gelden", zei Koenders. Hij wees erop dat het decreet van Trump Irakezen, waarmee het Nederlandse leger samenwerkt in de strijd tegen IS, de toegang weigert. "U heeft het verkeerde medicijn, u maakt wereld onveiliger", zei Koenders tegen Wilders.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Almere vak V »

Queste schreef:Ik kan er ook nog niet heel enthousiast over worden. Eén keer ben ik met Air Lingus over Dublin gevlogen, daar was het drama zo groot dat alle transatlantische vluchten 2-6 uur vertraagd waren. Iedereen stond vast bij immigration.

Als returning esta zal het voor mij zeker geen tijd besparen, op Schiphol zal ik in de rij moeten aansluiten terwijl ik anders op SFO altijd heel snel er doorheen ben met de self-service automaten.
Ik geloof er dus ook niks van. Dus als je in de US aankomt dan zeggen ze, oh jij komt uit Nederland dus jij mag meteen doorlopen naar de bagageband. Ik zou het heel graag willen geloven. Maar ik zie het dus gewoon niet voor me.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door Marcopstal »

Als je immigratie reeds gepasseerd bent dan kom je in de VS aan op een andere gate/terminal en ben je beschouwd als een binnenlandse vlucht.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door roelb »

Als je het graag voor je wilt zien kun je bijvoorbeeld via DUB (Dublin) naar de US reizen.

De crux is inderdaad dat de buitengrens van de VS dus formeel verlegd wordt naar een deel van een vliegveld in het buitenland. Als dit geimplementeerd wordt dan ga je dus al het land binnen op Schiphol. De mensen die daar dan werken zijn gewoon US customs & border protection officers. Ik vermoed dat een (deel van) een pier dan wordt "afgestaan" specifiek voor vluchten naar de USA (achterste deel D pier?). Voordat je naar je gate gaat ga je dus in feite al de grens van de US over.

De discussie in Nederland ging, tot aan de inauguratie van Trump, vooral over soevereiniteit en zeggenschap. Immers, als we dit op Schiphol doen staat Nederland daarmee dus in feite een stukje Schiphol af aan de US en wordt dat een soort van Amerikaans grondgebied. Wie heeft het daar voor het zeggen? Onze marechaussee of amerikaanse agenten? En als het amerikanen zijn, wie worden dat dan. De marines zoals op ambassades? Of agenten van het customs & border protection agency? Of beide? Wat als iemand een misdaad begaat op dat stukje grondgebied? Vallen ze dan onder Amerikaans of onder Nederlands recht? etc, etc, etc..

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe bagage afhandeling precies loopt. Iemand al eens in Dublin door de preclearance geweest? Want normaliter moet je je eigen bagage door de douane brengen. Zoals ik het begrijp check je in Dublin gewoon regulier je bagage in en ga je pas veel later door de preclearance. Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door sanook »

Wij hebben het 1 keer gedaan via Dublin. Je koffers worden in AMS ingecheckt en zie je in DUB niet (fysiek) terug. Wel op een foto die ze er van maken en de immigratie laat de foto zien en je moet bevestigen dat het jouw koffer is. Op JFK kom je vervolgens aan op een terminal voor domestic flights dus je loopt het vliegtuig uit direct naar de bagage band en daarna naar buiten.

Overigens snap ik de Nederlandse politiek niet dat ze de onderhandelingen staken, want volgens mij zijn de reizigers daar de dupe van en niet Trump c.s.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door mtl »

Als de Amerikanen te veel willen dan moet je stoppen met onderhandelen. We moeten wel eigen baas blijven op onze luchthavens.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door sanook »

Ja, maar dat is niet de reden dat de onderhandelingen gestopt zijn toch ? Dat had toch te maken met het inreisverbod voor mensen uit 7 specifieke landen naar de US ?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door mtl »

Dat zal een van de dingen zijn die meespelen.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Onderhandelingen over Amerikaanse grenscontroles op Schiphol

Bericht door roelb »

Het is een politiek statement.

Uiteindelijk geef je als land wel een stukje soevereiniteit op een belangrijke luchthaven weg. Dan moet ook 100% vertrouwen hebben in de overheid van het desbetreffende land, in dit geval de US. Ik kan me voorstellen dat er dat, met deze regering, niet meer voor 100% is.

Overigens zijn het niet de reizigers die hier de dupe van zijn. Kom aan, wat maakt het nu uit of je hier of in de US de grens over gaat? Het kan wat efficienter zijn, maar met de grootschalige uitrol van de APC terminals op veel airports in de US kost immigrations en customs over het algemeen niet zo veel tijd meer.

Er zijn denk ik drie verliezers:

1. Ten eerste de US airports waar op dit moment op wordt gevlogen. Immers, gates met internationale controles op luchthavens in de US kosten veel meer ruimte en faciliteiten dan domestic gates. Het verschuiven van de grens naar luchthavens met veel traffic van en naar de VS verlicht dus de druk op die gates waardoor US airports kunnen groeien.

2. Ten tweede de airlines die vanaf Schiphol naar de US vliegen en met deze faciliteiten ook directe vluchten kunnen aanbieden naar luchthavens in de US zonder internationale faciliteiten. Klinkt leuk, maar ik vraag me af of die markt erg groot is. Met name een airport als DCA (Washington National) zie ik als grote kanshebber voor een directe vlucht. Maar wellicht ook kleinere (en soms goedkopere!) vliegvelden in de grote steden. Denk aan LGA in New York, BUR in LA, MDW in Chicago, etc. Maar ik denk niet dat er veel non-stop vluchten naar veel kleinere bestemmingen. Immers, je krijgt niet zo snel elke dag of week een toestel naar IDA oid vol.

3. Tot slot is Schiphol wellicht verliezer als het uitstel lang gaat duren en andere airports wel doorgaan. Dan kan het voor airlines interessant worden om uit te wijken naar andere airports met plannen die ze eigenlijk voor routes vanaf schiphol hadden.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer