Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Overstromingen in Colorado

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Overstromingen in Colorado

Bericht door Dento »

Momenteel gaat Colorado gebukt onder een langdurige storm met zware regenval, die tot nu toe al het leven van drie personen heeft geëist, en heeft geleid tot flinke overstromingen.

Met name de Front Range, en Boulder hebben het zwaar te verduren. Alle wegen van en naar Estes Park en Lyons zijn afgesloten, en ook Boulder Canyon van Boulder naar Nederland is (of was in ieder geval eerder vandaag) ook afgesloten. De Department of Defense heeft nu besloten om de Coast Guard naar Colorado te sturen om hulp te bieden - en je weet dat het ernstig is als de Coast Guard naar Colorado komt.

Een van de wegen in de buurt van Estes Park is deels weggeslagen door het water, en een kilometer of 10 bij ons vandaan is ook een weg onder water te komen te staan waarbij een man door reddingswerkers uit zijn auto moest worden gehaald. Op veel plaatsen worden nu zelfs duikteams ingezet.

Afbeelding
Highway 34 in de buurt van Estes Park

Ergens anders in de buurt van Denver verdween de weg ook ineens, en werden drie auto's meegesleurd:
Afbeelding

In Manitou Springs werd deze foto gemaakt, van modderwater dat uit de rioolput spuit:
Afbeelding

Helaas is er nog geen einde in zicht. Voor vanmiddag wordt nog meer hevige regenval vermeld, evenals voor morgenvroeg - dat wordt dan de vijfde dag achter elkaar waarop het bijna aaneensluitend heeft geregend.

De hoeveelheid regen die is gevallen komt neer op ongeveer 100 inch, ofwel bijna 2,5 meter sneeuw in 24 uur, om het in perspectief te zetten. Dat is vrijwel evenveel neerslag in drie dagen tijd als normaal gesproken in een droog jaar valt. De grond is nu overal zo verzadigd, dat elke regen die nu valt voor overstromingen zorgt. Er zijn in totaal in de Denver Metro Area nu 4 Flash Flood Warnings van kracht, plus een River Flood Warning.

Vooralsnog houden wij het nog droog, maar bij een collega van me die een paar kilometer zuidelijker woont is de kelder al onder water te komen staan.

Hopelijk wordt het allemaal niet zo erg als men verwacht, maar helaas heeft men het tot nu toe allemaal juist voorspeld...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dude
Moderator

Re: Overstromingen in Colorado

Bericht door Dude »

Wow heftig Dennis !
Hopelijk blijft verder menselijk leed gespaard.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Op youtube kwam ik al filmpjes tegen van Manitou Springs en hyway 24 zag er zeer heftig uit
Hinko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Hinko »

Problemen rond een dam rond Denver momenteel.

http://www.9news.com/news/article/35491 ... more-evacs

Hier in Moab rustige dagen gehad qua weer. Morgen naar Torrey over de 24.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Zo zeg, dat zijn heftige foto's (en verhalen)! Die hoeveelheden regen, daar kun je je bijna geen voorstelling van maken. 100 inch in 24 uur, wow!!! Wij hadden een tijd terug 11 inch en dat vond ik al heel erg veel....
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

In Torrey heeft het afgelopen zondag en maandag ook behoorlijk geregend en de Scenic drive was afgesloten. Ook Cathedral Valley was heel nat. Wel watervallen gezien. Die schijnen zeldzaam te zijn. Hoe het nu is weet ik niet. Ben zelf intussen in Grand Teton.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wat een ravage water kan aanrichten.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wat een toestand! Enig idee hoe het Arthur en Kim vergaat in Nederland? Zij zitten wel hoog gelukkig!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

dimona schreef:Zo zeg, dat zijn heftige foto's (en verhalen)! Die hoeveelheden regen, daar kun je je bijna geen voorstelling van maken. 100 inch in 24 uur, wow!!! Wij hadden een tijd terug 11 inch en dat vond ik al heel erg veel....

Het zijn geen 100 inches water hoor. Als deze regen sneeuw was zou er 100 inches sneeuw liggen. Ik meen dat een inch water 10 inches sneeuw is. 10 inches water is een hele hoop. Ik heb dat laatst ook gehad. Niet normaal zo'n hoeveelheid water.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Klopt, het zou 100 inches sneeuw zijn geweest. Er is in ieder geval nu zoveel regen gevallen in de afgelopen vier/vijf dagen dan normaal in een heel jaar valt - niet een droog jaar, maar een normaal jaar. En het regent nog steeds. Gedurende de nacht is het op veel plekken nog veel erger geworden.

Er is nu zelfs een flink stuk van I-25 tussen Denver en Fort Collins afgesloten vanwege dit:
Afbeelding
Dit is dus normaal drie rijbanen noord/drie rijbanen zuid, en is nu dus overstroomd door de Big Thompson River, wat normaal een klein stroompje is. Hierdoor is Longmont nu volledig van de wereld afgesloten (net zoals Estes Park and Lyons dat eerder al waren), en is het nu bijzonder moeilijk om in Loveland of Fort Collins te komen. De snelweg is afgesloten ter hoogte van waar wij wonen (ik kan vanuit ons huis de snelweg zien, en zie de politieauto's staan die de snelweg afzetten), helemaal tot aan Fort Collins nu: een stuk van ongeveer 75 kilometer.

In Milliken, ten noorden van ons, werd deze foto gemaakt door een oud-collega van me:
Afbeelding
Je kunt je voorstellen hoeveel water er nodig is om treinwagons omver te werpen...

In de bergen is I-70 op verschillende plekken afgesloten geweest. In Evergreen komt nu langzaam alles onder water te staan.
nieuwenoord schreef:Wat een toestand! Enig idee hoe het Arthur en Kim vergaat in Nederland? Zij zitten wel hoog gelukkig!
Ik heb niks gehoord, maar zij zitten inderdaad veilig hoog.
Hinko schreef:Problemen rond een dam rond Denver momenteel.
Dit was maar een heel klein onderdeel van de enorme ravage. Er zijn door de hele staat dammen aan het breken (en voor de goede orde, "dam" betekent een aarden wal, niet een dam zoals de Hoover Dam :wink: ). De dam bij Commerce City in de buurt heeft een hele buurt onder water gezet.

Heel veel straten in Boulder zijn nog steeds afgezet, en ook binnen een straal van anderhalve kilometer van ons huis zijn verschillende wegen afgezet. Alleen in Boulder alleen al zijn momenteel 17 mensen vermist.

Meer overstromingen worden vandaag verwacht, nu de regen nog steeds aanhoudt. Gelukkig is het waar wij zitten inmiddels veel minder geworden, en zien we in de verte de zon zelfs alweer een beetje, maar voor vanmiddag wordt weer flink regen verwacht.

Deze storm wordt nu als zeldzaam aangeduid, iets wat hooguit één keer in de 100 jaar voorkomt, en heeft vorige stormen en overstromingen voorbijgegaan qua impact en omvang. President Obama heeft een Emergency Declaration ondertekend voor Colorado, vanwege de enorme omvang van de overstromingen en de schade die het heeft veroorzaakt. Onze county is nu ook officieel tot Local Disaster Area uitgeroepen. Delen van Denver en Aurora staan ook nog onder water. In Larimer County, waar Fort Collins in ligt, is ook een dam gebroken, en komt meer onder water te staan.

Deze photo gallery geeft een goed beeld van de ravage: http://denver.cbslocal.com/photo-galler ... -colorado/

Hier wat videobeelden vanuit Estes Park, dat nu volledig van alle highways is afgesloten, en telefoonverkeer werkt niet: http://www.thedenverchannel.com/news/lo ... k-impacted
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Inmiddels is I-25 helemaal tot aan de grens met Wyoming afgesloten, dat is dus een stuk van bijna 113 kilometer snelweg...

Onze website | Mijn blog
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Voor zover ik begrijp heeft loek er geen last van?
Groetjes,
Carine
Jasmino
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Heb net contact gehad met Loek op facebook: nu zitten ze redelijk droog schreef hij!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Inmiddels is het bij ons helemaal opengebroken, en hebben we weer blauwe lucht met wat bewolking. Er zijn echter nog gebieden waar het flink regent, en waar nog meer verwacht wordt vandaag, evenals overstromingen.

Onze website | Mijn blog
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

sachasenne schreef:Voor zover ik begrijp heeft loek er geen last van?
(Nog) Geen last van deze laatste water overlast bij ons thuis. Vorige maand wel, toen we in één uur 6 inches regen kregen en een van onze kelderramen in een aquarium veranderde. Daar bleek het niet tegen bestand en het raam brak en er donderde 2 kubieke meter water onze kelder binnen. We waren thuis en konden met zijn tween alle spullen snel genoeg weghalen zodat de schade beperkt bleeft tot het tapijt en de Pergo vloeren.

Echter wij zitten aan de buitenrand van het gebied van Aurora. Het centrum van Aurora heeft totaal 13.7 inches regen gehad in 48 uur. Ik reed langs een parkeerterrein waar je alleen nog de een beetje de bolling van het dak van de autos zag; sommige autos waren volledig onderwater en naar de rand van het parkeerterrein gedreven en lagen daar allemaal op een hoopje.

Deze laatste storm heeft bij ons ook weer 6 inches water gebracht, maar nu verdeeld over 48 uur dus het kon redelijk worden verwerkt. Het is een natte zomer geweest bij ons. In een normaal jaar zien we hier 12 inches water (incl sneeuw). Dit jaar hebben we al totaal 14 inches in slechts 3 maanden. Ik hoop dat de winter ook niet achterlijke hoeveelheden sneeuw hier gaat dumpen.
Hinko
Amerika-expert

Bericht door Hinko »

Frans H schreef:In Torrey heeft het afgelopen zondag en maandag ook behoorlijk geregend en de Scenic drive was afgesloten. Ook Cathedral Valley was heel nat. Wel watervallen gezien. Die schijnen zeldzaam te zijn. Hoe het nu is weet ik niet. Ben zelf intussen in Grand Teton.
beetje :offtopic:

We zijn er nu. Scenic Drive is weer open. Onderweg op de UT24 veel sporen van Flash floods gezien. Ook in Capitol Reef zelf goed te zien.

Veel hikes dicht waaronder Hickman Bridge (deze was al dicht) , Capitol Gorge en Grand Wash.
In Bryce trouwens de Navajo loop trail.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik ben vanmiddag even gaan rijden, en het is toch wel triest wat je allemaal ziet - en dan kom je met de auto alleen maar tot aan de rand van het overstroomde gebied. Hier enkele foto's - voor de duidelijkheid: er bestaan hier geen brede rivieren, hooguit is het een flinke beek van een meter of drie breed. Alles wat je hier dus ziet is flink gegroeid door het water en de overstromingen...
Bijlagen
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Onze website | Mijn blog
tofke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door tofke »

Ik ben juist aangekomen in Morrill (Nebraska) was vanmorgen vertrokken in Denver en na 7 u rijden ong aangekomen...
De I 25 is volledig afgesloten alsook de 85 die er langs ligt...je moet helemaal East gaan alles is afgezet!
Zijn langs Dacono en Fort Lupton gereden enzo de I 76 op!

Tofke
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De overstromingen blijven maar aanhouden, en nemen op veel plaatsen zelfs nog toe.

Het aantal doden blijft oplopen, en de National Guard heeft nu officieel verklaard dat deze reddingsoperaties via de lucht (met minstens vijf Blackhawk en drie Chinook helicopters) de grootste "aerial rescue" is sinds Hurrican Katrina.

Onze website | Mijn blog
Royyy
Amerika-ontdekker

Bericht door Royyy »

Ik woon in Laramie WY (iets meer dan een uurtje rijden ten noordwesten van Fort Collins), en hier hebben we gelukkig nergens echt last van gehad. Het heeft de laatste weken wel een stuk meer geregend dan normaal, en delen van I-80 zijn een paar keer voor korte tijd afgesloten geweest vanwege zware regenval in combinatie met erg dichte mist, maar that's it.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer