Asiana airlines 777 crash op SFO

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door dimona »

Één van de twee dodelijke slachtoffers is mogelijk overreden door een brandweerauto:

http://www.sfgate.com/bayarea/article/O ... to-4887667
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door PSVwally »

Dat is ook knap lullig dan. Overleef je een crash, rijden ze je voor je donder.
Gebruikersavatar
Hinko
Amerika-expert
Berichten: 4906
Lid geworden op: 01 aug 2011, 21:12
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Hinko »

Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7915
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Pete.Z »

Dat filmpje is wel reclame voor de airframes die Boeing bouwt, ongelooflijk dat het vliegtuig er nog zo goed uitziet na een soort radslag!
fam de Boer
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2012, 16:44

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door fam de Boer »

Hallo, wij zaten idd op deze vlucht( kl065) we zouden vlak na het gecrashte toestel landen maar hebben eerst nog drie rondjes in de lucht gemaakt voor we op oakland konden landen. Er werd ons verteld dat er een incident was op SFO, na de landing kwamen we er via onze mobiels achter wat er gebeurt was. We moesten nog een hele tijd in het toestel blijven omdat er op oakland natuurlijk niet op ons gerekend was! Er werd geZegt dat men bezig was uit te zoeken hoe ons op SFO te krijgen. Na eindelijk de douane en bagage gekregen te hebben verwachten we in de aankomsthal opgewacht te worden door iemand van de klm om ons verder te helpen, dit was helaas niet het geval, we vonden na een hele poos zoeken een bus die ons met ongeveer 12 mensen naar SFO bracht, er stonden verderop nog meer mensen van onze vlucht maar volgens de chauffeur zei dat er nog wel een bus kwam en reed met een bijna lege bus weg, na drie uur vertraging stonden we nu eindelijk op onze bestemming!Op SFO zagen we het gecrashte toestel liggen , onvoorstelbaar dat er " maar" twee doden waren, het zag er niet best uit!! Na een taxi naar het hotel kon onze vakantie nu eindelijk beginnen!! Groet vanuit San Francisco van de familie de Boer
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Petra/VS »

Wij zijn gisteravond vanuit Maui op San Francisco geland en zagen de werkzaamheden rond het gecrashte vliegtuig. Het vliegtuig zelf heb ik niet gezien, maar anderen, die aan dezelfde kant als wij zaten, wel. Dat een van de slachtoffers mogelijk door een hulpvoertuig is aangereden gaat hier ook de ronde, maar niemand die dat bevestigt. Morgen vliegen we bij daglicht weg naar Washington, ik ben benieuwd of we dan meer zullen zien. Het is werkelijk een wonder dat zoveel mensen er ongedeerd uit zijn gekomen!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door DejaVu »

Lijkt op de crash van Turkish Airlines 2 jaar geleden op Schiphol.

Hoe herken je een Amerikaans filmpje? Als het er 80 keer "omg" wordt geroepen...
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Hoe herken je een Amerikaans filmpje? Als het er 80 keer "omg" wordt geroepen...
Ja, als het een Nederlands filmpje was geweest, had je 80 keer "Fuck!" gehoord.
DejaVu
Amerika-expert
Berichten: 5567
Lid geworden op: 26 dec 2006, 13:29

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door DejaVu »

Nee dan wordt het:

"Ey Sjaan zag jij dat ook?"
"Wat Koos? Ik lig hier net lekker de Linda te lezen..."
"Jezus Christus Sjaan let je nou helemaal niet meer op dan! Er vliegt hier zo'n grote jumbojet de grond in!"
"O ja joh?! Nouja dan zal er wel iets mis mee zijn..."


:roll:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door PSVwally »

Ik vind die miep die erachter steeds zegt: oh my god your filming it! 2 of 3x en dan your filmed the whole thing! Nog een tandje waziger...

Het verschil met de turkish airlines crash is dat die eigenlijk recht naar beneden viel. Dit vliegtuig is wel in de landing modus, alleen blijft de neus omhoog staan. Beetje turkish airlines, maar dan dichter bij de grond zeg maar.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door dimona »

Vliegtuigen landen altijd met hun neus (enigszins) omhoog. Het neuswiel is niet gemaakt om de klap van de landing op te vangen.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Petra/VS »

IMG_8522.JPG
Tijdens het opstijgen vandaag zagen we het vliegtuig duidelijk liggen. Hopelijk eens en nooit weer dat we een neergestort vliegtuig zien, dus ik heb er toch maar een foto van genomen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door PSVwally »

dimona schreef:Vliegtuigen landen altijd met hun neus (enigszins) omhoog. Het neuswiel is niet gemaakt om de klap van de landing op te vangen.
Ja, dat weet ik, maar deze zat als ik naar het filmpje kijk meer in een overtrek (stall). Neuswiel te ver omgoog + geen snelheid betekend geen wind over de vleugels, betekend dat je naar beneden valt. In dit geval knalt de staart tegen de zeewering naar ik begreep.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Harry »

Omdat de (onervaren op een 777) piloot op het laatste moment een doorstart wilde maken trok hij het toestel op, maar het was al te laat.
huubbomhof
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 jul 2012, 14:36
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door huubbomhof »

Onervaren is wel een vage uitdrukking.. Iedereen die gaat vliegen op een ander vliegtuig is onervaren, gelukkig zit er altijd een "ervaren" captain naast je die dan al lang had moeten ingrijpen..
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Njit »

Hij had slechts 43 vlieguren op een 777. Dan is de term 'onervaren' toch niet zo raar?
The airline said on Monday in Seoul that the pilot at the controls had little experience flying that type of plane and was landing one for the first time at that airport.

Asiana spokeswoman Lee Hyomin said that Lee Gang-guk, who was at the controls, had nearly 10,000 hours flying other planes but only 43 in the 777, a plane she said he still was getting used to flying. Another pilot on the flight, Lee Jeong-min, had about 12,390 hours of flying experience, including 3,220 hours on the 777, according to the Ministry of Land, Infrastructure and Transport in South Korea. Lee was the deputy pilot, tasked with helping Lee Gang-guk get accustomed to the 777, according to Asiana Airlines.

Asiana spokeswoman Lee Hyomin said that Lee Gang-guk was trying to get used to the 777 during Saturday's crash landing. She says the pilot had nearly 10,000 hours flying other planes but had only 43 hours on the 777.
Vraag blijft waarom het vliegtuig zo langzaam vloog. En waarom de tweede piloot niet eerder ingreep:
Deborah Hersman, head of the National Transportation Safety Board, said the slow speed of Flight 214 in the final approach triggered a warning that the jetliner could stall, and an effort was made to abort the landing but the plane crashed barely a second later.

At a news conference, Hersman disclosed the aircraft was traveling at speeds well below the target landing speed of 137 knots per hour, or 157mph.

"We're not talking about a few knots," she said.

Hersman described the frantic final seconds of the flight as the pilots struggled to avoid crashing.

Seven seconds before the crash, pilots recognized the need to increase speed, she said, basing her comments on an evaluation of the cockpit voice and flight data recorders that contain hundreds of different types of information on what happened to the plane. Three seconds later, the aircraft's stick shaker – a piece of safety equipment that warns pilots of an impending stall – went off. The normal response to a stall warning is to boost speed and Hersman said the throttles were fired and the engines appeared to respond normally.

At 1.5 seconds before impact, there was a call from the crew to abort the landing.

The details confirmed what survivors and other witnesses said they saw: an aircraft that seemed to be flying too slowly just before its tail apparently clipped a seawall at the end of the runway and the nose slammed down.

Pilots normally try to land at the target speed, in this case 137 knots, plus an additional five more knots, said Bob Coffman, an American Airlines captain who has flown 777s. He said the briefing raises an important question: "Why was the plane going so slow?"

The plane's Pratt & Whitney engines were on idle and the pilots were flying under visual flight rules, Hersman said. Under visual flight procedures in the Boeing 777, a wide-body jet, the autopilot would typically have been turned off while the automatic throttle, which regulates speed, would been on until the plane had descended to 500ft in altitude, Coffman said. At that point, pilots would normally check their airspeed before switching off the autothrottle to continue a "hand fly" approach, he said.
Bron: http://www.guardian.co.uk/world/2013/ju ... -pilot-sfo
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Cees A
Amerikakenner
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 sep 2012, 10:49

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Cees A »

Het achterhalen van de werkelijke reden van het neerstorten is de taak van de onderzoekscommissie.
Die commissie heeft in dit geval, relatief gezien, een makkie, want het toestel is goed bereikbaar, redelijk intact en alle recorders zijn intact.
Er zijn bovendien getuigen en er is zelfs beeldmateriaal van het aanvliegen en van de landing.

Uit dit beeldmateriaal blijkt zonder meer dat het toestel beneden het zgn glijpad zit.
Dit roept de vraag op: Hoe kan dat ?
Het is een bekend gegeven dat vliegen boven water desorienterend kan werken, maar dan nog. Een vliegtuig heeft immers instrumenten die dit glijpad duidelijk aangeven en zelfs als die niet (goed) zouden werken is er nog zoiets als VASIS (Visual Approach Slope Indicator System) of de modernere versie Papi (Precision Approach Path Indicator)
Een afbeelding van VASIS in z'n meest schematische vorm zie je hieronder. Een serie lampen naast de runway veranderen van kleur naarmate je boven of onder het glijpad zit
Afbeelding
Het "ezelsbruggetje" dat bij deze afbeelding hoort maakt duidelijk wat de bedoeling van die lampen is:
Linkse afbeelding: "Red over red, you're dead," approach is low.
Middelste afbeelding: "Red over white, you're all right," approach is perfect.
Rechter afbeelding: "White over white, you'll fly all night," approach is high.
In werkelijkheid is het trouwens een hele rij lampen en geen 4 zoals op de schematische afbeelding, maar ik hoop dat de bedoeling duidelijk is

Oké, het vliegtuig komt dus, instrumenten en vasis (papi) negerend, te laag aangevlogen en als reactie trekt de piloot, zonder extra vermogen te geven, de neus omhoog.
Onbegrijpelijk, want dit haalt alle snelheid uit het toestel en dan smeek je bijna om een overtreksituatie
Het beantwoorden van het waarom van dit handelen is de taak van de commissie, maar het is wel duidelijk wat het gevolg hiervan is geweest.
PSVWally beschrijft dat gevolg (overtrek) vrij goed.

Dat Dejavu overeenkomsten ziet met de crash van Turkish Airlines bij Schiphol is niet vreemd. Ook hier is op het laatst sprake van een overtreksituatie
Het voortraject is echter anders (defecte instrumenten, een autopilot die niet werd uitgezet)
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4904
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door dimona »

Ik las dat de piloten hebben aangegeven dat ze de landingsbaan (en dus PAPI) niet konden zien, omdat ze te laag vlogen, in combinatie met een hoge neusstand. ILS was volgens de berichten uitgeschakeld, dus dat was geen hulp.

Ik geloof niet dat er een overtreksituatie is ontstaan doordat de neus op het laatst is opgetrokken. De approach was te langzaam, maar je ziet op de filmbeelden geen verandering van de neusstand (al kan een paar graden al genoeg zijn om een vliegtuig dat tegen de overtreksituatie aan zit, in een stall te brengen). Uit de berichten hoor ik dat er een paar seconden voor de crash gas is bijgegeven en dat de staart de steenwal heeft geraakt. Dat klinkt niet als een overtrek, maar meer als een te late reaktie op een onbegrijpelijke situatie. Het kan natuurlijk alsnog een overtrek zijn geweest, maar vlak boven de grond is dit door het grondeffekt niet zo waarschijnlijk.

Ik snap werkelijk niet hoe je het met 4 piloten in de cockpit voor elkaar krijgt om de situatie zo uit de hand te laten lopen. Laag aanvliegen is al erg genoeg (maar nog wel te corrigeren); de lage snelheid is echt een onvergeeflijke blunder. Het lijkt er bijna op alsof de instructeur de piloot bewust in een lastige situatie heeft gebracht en te laat heeft ingegrepen. Ik zag vandaag ook een kop in het nieuws die suggereerde dat er cultuur-issues zouden meespelen. Het zou me niks verbazen. De baas tegenspreken is in veel landen nog steeds not done.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Harry »

Het was de eerste vlucht als instructeur voor degene die de piloot moest leren vliegen met de 777.
Cees A
Amerikakenner
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 sep 2012, 10:49

Re: Asiana airlines 777 crash op SFO

Bericht door Cees A »

@ Dimona: Uit je antwoord maak ik op dat je niet weet wat "overtrek" is.
Zo schrijf je bv dat je niet gelooft dat er een overtreksituatie is ontstaan doordat de neus op het laatst is opgetrokken want iets verder terug schrijf je dat vliegtuigen "altijd de neus optrekken voor de landing"
Je verwart hierbij het "afronden" vlak voor de landing (is inderdaad normaal) met het aanvliegen met een (te) hoge neusstand (is zeker niet normaal !! )

Overtrek is niet alleen afhankelijk van neusstand, de invalshoek, ook de snelheid speelt een belangrijke rol.
Het is een combinatie van (te lage) snelheid en invalshoek (neusstand) die een overtreksituatie doen ontstaan.
Dat je niet begrijpt dat een dergelijke situatie kan ontstaan met 4 piloten in de cockpit kan ik begrijpen.
Ik begrijp dat ook niet en ik ben dan ook benieuwd naar de onderzoeksresultaten.

Om het begrip "overtrek" te verklaren eerst het begrip "lift" :
Lift ontstaat doordat de lucht over een vliegtuigvleugel aan de bovenkant een langere weg moet afleggen dan aan de onderkant.
De lucht deeltjes aan de bovenkant van die vleugel worden als het ware wat uit elkaar getrokken waardoor een luchtdrukverschil ontstaat tussen boven- en onderzijde van de vleugel.
De lift is te beinvloeden door:
De snelheid. Hoe meer lucht er langs de vleugel stroomt, hoe groter de lift.
De vleugelvorm en het vleugeloppervlak. Door het uischuiven van flaps wordt niet alleen het oppervlak vergroot, ook de vleugelvorm wordt wat "boller" wat de lift vergroot
De invalshoek. Door de neus omhoog te trekken wordt de invalshoek vergroot. Hierdoor wordt niet alleen de lift, maar ook de weerstand vergroot.
Het vergroten van de invalshoek kan niet onbeperkt gebeuren. Door de vergrote weerstand haal je de snelheid uit het vliegtuig. en snelheid is nu net essentieel voor lift
Op een gegeven moment laat de luchtstroom, door die te grote invalshoek en die te lage snelheid, volledig los van de vleugel en dan valt de lift geheel weg.

Overtrek is dan ook het proces waarbij, door vergroting van de invalshoek van een vliegtuigvleugel, de luchtstroom het profiel van de vleugel niet meer kan volgen.
De vleugel verliest dan grotendeels zijn liftkracht.
Het woord "overtrek" komt van het idee dat je de stuurknuppel verder en verder naar achter trekt en op een gegeven moment te 'ver' of 'over' het punt van draagkracht trekt.
Afbeelding
De bovenste vleugel is de normale situatie
Bij de middelste vleugel zie je dat de lucht aan de achterzijde de vleugel niet meer kan volgen. Op dit punt is er max lift, maar overtrek is dichtbij
Bij de onderste vleugel heeft de luchtstroom volledig losgelaten van de vleugel. Er is nu totaal geen lift meer en het vliegtuig valt uit de lucht
Het verradelijke van overtrek is dat het liftverlies vrij plotseling gebeurt (zie grafiekje) Het ene moment heb je max. lift, iets meer invalshoek en je valt uit de lucht

Piloten oefenen de overtrek door, op voldoende hoogte, de snelheid rustig te verlagen. Hoe trager de luchtstroom over de vleugels, des te minder lift ze geven.
Om het gewicht van het vliegtuig dan nog te kunnen dragen moet de invalshoek vergroot worden.
Op een bepaald moment zal de invalshoek het kritieke punt bereiken en overtrekt het toestel. De snelheid waarbij dit gebeurt, wordt de overtreksnelheid genoemd.
Anders gezegd: de overtreksnelheid is de snelheid waarbeneden een toestel in een onversnelde horizontale vlucht de kritieke invalshoek overschrijdt.
Om te herstellen uit een overtreksituatie heb je hoogte nodig. Door het toestel in een licht dalende vlucht (neus ietwat naar beneden) te brengen bouwt het toestel weer snelheid op en zal de lift zich in no time vanzelf herstellen.
Bij zowel het eerder besproken Turkish Airlines toestel als bij de Asiana 777 was die hoogte er niet meer en was herstel uit die overtrek dus onmogelijk

Bij het Asiana toestel zijn er vele tekenen die op overtrek wijzen.
Zo lees je in de post van Njit dat Deborah Hersman van de NTSB zegt de snelheid tijdens het aanvliegenveel te laag was.
Op een gegeven moment treedt zelfs de "stickshaker" , de ultieme overtrekwaarschuwing, in werking.
Doordat het toestel al een tijdlang onder het glijpad zat, en vlakbij de landingsbaan dus eigenlijk al te laag vloog, was herstel uit die overtrek op dat moment moeilijk, zo niet onmogelijk.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer