NEW YORK (AFN) - US Airways en AMR, de moedermaatschappij van American Airlines, staan op het punt om te fuseren. Maandag zou er al een beslissende stemming daarover kunnen plaatsvinden en de besturen zijn nu nog bezig om de details van een samengaan uit te werken. Dat meldden bronnen rond de onderhandelingen dit weekeinde.
Een fusie zou de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld in het leven roepen, ruim een jaar nadat AMR faillissement aanvroeg. Het aandelenkapitaal van AMR zal naar verwachting gecombineerd worden met dat van US Airways, waarbij US Airways 28 procent zal krijgen en de schuldeisers van AMR de rest.
De onderhandelingen lopen nog op het punt van het bestuur van de nieuwe maatschappij. Volgens de bronnen zou topman Doug Parker van US Airways aan het hoofd van de nieuwe combinatie komen te staan en zal AMR's bestuurder Tom Horton een niet uitvoerende hoge functie krijgen, vergelijkbaar met een president-commissaris.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Fusie American Airlines en US Airways
Fusie American Airlines en US Airways
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Berichten: 19663
- Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
- Locatie: Washington DC metro
- Contacteer:
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Ja, dit hoorde ik vorige week al op de radio. Balen, want dat betekent dat US Airways geen Star Alliance meer gaat zijn .
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Bandido
- Amerika-expert
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
- Locatie: Atlanta, Georgia, USA
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Het speelde al een tijd, maar het lijkt nu dan toch echt te gaan gebeuren. Beide maatschappijen staan er al jaren slecht voor, en een consolidatie is de enige manier om door te gaan. Hopelijk wordt het personeel goed behandeld.
"Keep Georgia On Your Mind"
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Zo wordt de markt wel steeds meer een oligarchie. Zeer zorgwekkend.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Het is inmiddels officieel, maar:
De beide luchtvaartmaatschappijen bieden samen ook het grootste netwerk van verbindingen in Noord-Amerika en met directe vluchten tussen Nederland en de VS. Door de transactie kunnen de overblijvende vliegtuigmaatschappijen hogere prijzen gaan berekenen voor vliegtickets. Er is immers minder concurrentie. Het is dan ook nog afwachten of de fusie goed zal worden gekeurd door de Amerikaanse mededingsautoriteiten.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Wordt wel goedgekeurd.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Want je houdt dan AA, Delta en United over toch? 3 partijen.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Dat zijn dan de grote 3 (als leden van internationale allianties: SkyTeam, DL,OneWorld, AA en Star Alliance, UA).
Southwest (nu ook eigenaar van AirTran) en een aantal kleinere maatschappijen gaan zelfstandig door (Alaskan, JetBlue, Virgin enzovoorts).
Binnen de EU is dit proces ook al jaren onderweg: OneWorld: BA (ook eigenaar van IB), Star Alliance: LH (ook eigenaar van LX) en SkyTeam: AF (ook eigenaar van KL).
Southwest (nu ook eigenaar van AirTran) en een aantal kleinere maatschappijen gaan zelfstandig door (Alaskan, JetBlue, Virgin enzovoorts).
Binnen de EU is dit proces ook al jaren onderweg: OneWorld: BA (ook eigenaar van IB), Star Alliance: LH (ook eigenaar van LX) en SkyTeam: AF (ook eigenaar van KL).
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Hmmm ik even te denken wat de EC zou doen als het in de EU zou gebeuren...hier hebben we dan Air France, BA, TAP, Iberia, air lingus, 1 in Scandinavie geloof ik en dan weet ik het niet meer.
Ik weet niet of de EC nog maar 3 airlines zou goedkeuren die internationale vluchten maken...
Ik weet niet of de EC nog maar 3 airlines zou goedkeuren die internationale vluchten maken...
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Het is al bijna zover. Lufthansa is eigenaar van Austrian / Swiss. Air France is eigenaar van KLM en (gedeeltelijk) Alitalia. BA is eigenaar van Iberia.
Veel andere maatschappijen zijn piepklein of (vaak) bijna failliet. De meeste middengrote / kleine maatschappijen zijn al lid van een van de drie allianties en combineren heel vaak al hun vluchten dus in feite zijn er 3 grote maatschappijen in de EU: BA, LH en AF.
Veel andere maatschappijen zijn piepklein of (vaak) bijna failliet. De meeste middengrote / kleine maatschappijen zijn al lid van een van de drie allianties en combineren heel vaak al hun vluchten dus in feite zijn er 3 grote maatschappijen in de EU: BA, LH en AF.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Ja bijna alle airlines in de wereld zijn bijna failliet volgens mij. Tenminste ik ken er geen 1 die elk jaar goede EN stabiele cijfers heeft. Vaak zie je hoge passagierscijfers maar zakt de cargo en vica versa. Of ze hebben 1 jaar winst en 5 jaar verlies...
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Emirates komt wel redelijk in aanmerkingDejaVu schreef:Ja bijna alle airlines in de wereld zijn bijna failliet volgens mij. Tenminste ik ken er geen 1 die elk jaar goede EN stabiele cijfers heeft. Vaak zie je hoge passagierscijfers maar zakt de cargo en vica versa. Of ze hebben 1 jaar winst en 5 jaar verlies...
- Bandido
- Amerika-expert
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
- Locatie: Atlanta, Georgia, USA
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Alleen zijn de maatschappijen uit het Midden Oosten en Oost Azie niet te vergelijken met die uit Amerika en Europa. In de maatschappijen uit de eerstgenoemde gebieden worden zulke hoeveelheden staatssteun/oliegeld gepompd, dat het wel erg moeilijk wordt om daarmee te concurreren. En bovendien laten de mededingingsautoriteiten in Amerika en de EU dat uberhaupt niet toe. De lachende derde is de consument, dat dan weer wel.DejaVu schreef:Ja bijna alle airlines in de wereld zijn bijna failliet volgens mij.
Maar goed, deze consolidatieslag is noodzakelijk, en de tijd dat elk Europees land zijn eigen maatschappij(tje) heeft is voorbij. Er zullen wat kleine "niche" maatschappijen overblijven als een Icelandair, maar de meesten zullen op termijn verdwijnen of overgenomen worden. Maar er zullen ook weer nieuwe voor terugkomen, denk aan nieuwe lowcost carriers. Het is een hele dynamische industrie, want wie had kunnen denken dat maatschappijen als PanAm, TWA, NWA, Continental, etc, ooit zouden verdwijnen?
"Keep Georgia On Your Mind"
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Southwest is al meer dan 40 jaar aan een stuk winstgevend....
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Maar die vliegen niet over water.
- Bandido
- Amerika-expert
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
- Locatie: Atlanta, Georgia, USA
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Lowcost carriers zijn sowieso een verhaal apart: EasyJet en Ryanair behoren in Europa inmiddels tot de grootste maatschappijen.YYZ727 schreef:Southwest is al meer dan 40 jaar aan een stuk winstgevend....
"Keep Georgia On Your Mind"
- Loek
- Amerika-expert
- Berichten: 4011
- Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
- Locatie: South Carolina, USA
- Contacteer:
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Waarom maakt dat eigenlijk verschil?DejaVu schreef:Maar die vliegen niet over water.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Is makkelijker vergelijken. Easyjet/Ryanair/Wizzair kan je ook niet met heel Air France vergelijken. Maar dat vind ik.
Re: Fusie American Airlines en US Airways
Southwest kun je ook niet met UA / DL / AA vergelijken. Heel ander bedrijfsmodel: geen wereldwijde intercontinentale netwerken en/of allianties enzovoorts.