Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

VS stoppen productie 1 dollarmunt

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

VS stoppen productie 1 dollarmunt

Bericht door DVDGuy »

De Verenigde Staten stoppen met de productie van 1 dollarmunten.
De Amerikaanse regering zei dinsdag dat de munt op weerstand stuit bij de consument ondanks een decennia oude campagne om het papieren biljet te vervangen door het meer duurzame metalen betaalmiddel.

Vicepresident Joe Biden zei dat de US Mint de productie van de dollarmunten heeft opgeschort, nu er een overschot van bijna 1,4 miljard dollar aan munten in de kluizen van de Federal Reserve zit wegens een gebrek aan vraag.
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: VS stoppen productie 1 dollarmunt

Bericht door DVDGuy »

Ik heb ze zelf nog nooit in handen gehad; wel halve dollar munten
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik heb er eentje liggen maar heb wel problemen gehad om hem uit te geven.
bluemoon
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door bluemoon »

Een gebrek aan vraag is natuurlijk logisch als er ook nog 1$ biljetten worden bijgedrukt.
Als je wilt overschakelen naar munten dan moeten natuurlijk wel de biljetten uit de circulatie worden gehaald.
Ik weet nog dat de 5 gulden munt werd geintroduceerd in NL, volgens mij waren de 5 gulden briefjes toen vrij snel verdwenen.
Crisis ? What Crisis ?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Een vriendin van me had laatst een schitterende munt met het vrijheidsbeeld erop, maar ze wilde hem niet verkopen :evil:

Dus als iemand er nog eentje kwijt wil, dan houd ik me aanbevolen.

Wat ik me afvraag: hoe doen ze dat met de subway in NYC? Daar krijg je dollarmunten als wisselgeld.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

De productie wordt toch niet helemaal stopgezet. Er worden momenteel $1 dollar munten gemaakt met de presidenten erop en dat programma loopt nog door. Alleen zullen er veel minder gemaakt worden, verzamelaars zullen ze graag hebben.
Mijn man heeft eens voor $250 aan dollarmunten bij de US mint gekocht en er daar een paar van gehouden voor de verzameling en de rest geeft hij uit. Hij heeft er altijd wat bij zich, en de fooi in een restaurant wordt altijd van "gouden" dollars betaald. Sommige mensen hebben ze nog altijd nooit gezien en je krijgt wel grappige reacties.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

De dollarmunt is heel gewoon en je krijgt ze vaak als wisselgeld bij de autowasserette of zo.
Ik heb ook nooit problemen om ze uit te geven. Geld is geld. Ik heb echter toch liever de biljetten. Ik hou niet zo van al dat kleingeld in de broekzak.
Een muntenvakje in de portemonee voor heren kent men in de USA ook niet
Kaas
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Kaas »

Toen ik vorig jaar zomer in Amerika was en elke keer nadag ik wisselgeld kreeg, zat te kijken uit welke staten de quarters kwamen, waren er ook genoeg Amerikanen die daar verbaasd over waren en niet wisten dat dat er op stond :shock: En ze vonden het al helemaal leuk dat ik ze dan aan het sparen was. Een vrouw uit een winkel haalde al haar quarters uit haar kassa lade om ze uit te zoeken voor mij, hahaha.
AZ, CA, CT, DC, MA, NJ, NV, NY, PA, VA
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

ned in MO schreef:De dollarmunt is heel gewoon
Nou, wij zijn nu 5 maanden in de VS, maar nog nooit eentje gezien. Nu betaal ik ook niet heel veel cash, maar er komen voldoende dollar biljetten langs. Heel jammer, we zouden er graag eentje hebben voor de verzameling, hopelijk gaat dat nog een keer gebeuren.
Terug in Texas!
jonker
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door jonker »

Ik had er in september eentje toen ik in Florida was, toen ik hem uit wilde geven vroegen ze of ie echt was want ze hadden er nog nooit een gezien :D.
september-november 2004 - Ohio
september 2008 - California
december 2009 - New York City
september 2011 - Florida
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Nou, wij zijn nu 5 maanden in de VS, maar nog nooit eentje gezien. Nu betaal ik ook niet heel veel cash, maar er komen voldoende dollar biljetten langs. Heel jammer, we zouden er graag eentje hebben voor de verzameling, hopelijk gaat dat nog een keer gebeuren.
Volgende keer bij de bank vraag je er gewoon om :)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Bewijst maar weer eens hoe bang de Amerikanen zijn voor vernieuwingen. Erg veel mensen betalen hier nog steeds met papieren cheques, bijvoorbeeld, en worden daarmee betaald, hoewel rechtstreeks storten van je salaris en AOW bijvoorbeeld steeds vaker gedaan wordt.

Jimmy Carter wilde de dollarmunt al invoeren, kun je nagaan hoe lang dat geleden is (34 jaar).

Ook nooit begrepen waarom men er niet een hoekige munt van gemaakt heeft (zoals in het Verenigde Koninkrijk), ben je meteen af van de klacht dat de dollarmunt zo op een kwartje lijkt.

Europa heeft indertijd toch een goed voorbeeld gegeven, van eeuwenoude munten naar de euro in een week of zes! Toch een hele prestatie, ondanks al het gemor over die munt, maar da's een andere discussie.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 15 dec 2011, 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Bewijst maar weer eens hoe bang de Amerikanen zijn voor vernieuwingen.
Nogal een generalisatie. Ligt er maar aan waar je kijkt. Ik heb in Nederland bijvoorbeeld nooit een werkplek gehad waar veranderingen zich in net zo'n rap tempo als hier gaan.
Ik geloof ook niet dat die dollarmunten echt zijn gepromoot. Dan zou je rollen munten naar winkels moeten sturen in plaats van de de pakketjes dollars, en pas papieren geld geven als erom gevraagd wordt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Grappig, ik heb dit een keer in een Harvard case gelezen tijdens college. Ging over "innovaties" en waarom veel "innovaties" mislukken waaronder de dollar coin in de USA. Conclusie was gewoon dat ze alle briefjes moeten versnipperen en alleen munten moeten maken. Maar dat kan elke *** wel verzinnen. :lol:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

hemmie schreef:
ned in MO schreef:De dollarmunt is heel gewoon

Even langs de carwash (een wat nieuwere) waar jezelf de spuit ter hand moet nemen. Even een 5 dollar biljet in de wisselautomaat en je krijgt ze hoogstwaarschijnlijk, en ja elke bank heeft ze.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Carwash nog niet geweest, en bij de bank komen we ook eigenlijk nooit (wij moderne nederlanders doen alles online :wink: ), maar misschien eens speciaal een tripje voor maken!
Terug in Texas!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Postzegel automaten bij het postkantoor geven ook één dollar munten als wisselgeld.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik denk ook niet dat Amerikanen perse bang zijn voor veranderingen. Het probleem ligt bij de Fed zelf: je krijgt niet iedereen aan de dollarmunt, als je de 1$ biljetten niet tegelijkertijd uitfaseert. Ik zie de munten slechts sporadisch en alleen als wisselgeld bij automaten voor OV. Ikzelf ben er trouwens ook niet rouwig om, ik hou niet zo van al dat kleingeld.
"Keep Georgia On Your Mind"
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

hemmie schreef:Carwash nog niet geweest, en bij de bank komen we ook eigenlijk nooit (wij moderne nederlanders doen alles online :wink: ), maar misschien eens speciaal een tripje voor maken!
En als ik je dan een check stuur?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat mag je natuurlijk best doen :wink: , maar wij krijgen nooit checks. Oh nee, wacht, er ligt er hier inderdaad nog 1 van $8 te wachten, kunnen we mooi een keer combineren.
Terug in Texas!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer