Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Asiana airlines 777 crash op SFO
- goldenhills
- Amerika-expert
Re: Asiana airlines 777 crash op SFO
Het lijkt me sterk dat het aan gebrek aan vliegervaring ligt. En gebrek aan instructie-ervaring leidt misschien tot een on-didactisch botte ingreep van de instructeur om een fout van de piloot te corrigeren, maar je kan toch niet als instructeur of co-piloot toestaan dat de motoren veel te lang op idle blijven staan, en de snelheid zo ver onder het minimum terecht komt?
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk... Misschien komt er nog een onverwacht feit omhoog. Misschien is het inderdaad een cultuurprobleem (zowel het probleem van niet durven wijzen op fouten als het algemene probleem van een go-around willen vermijden zelfs als het onveilig is). Als de instructeur de piloot expres heeft laten aanmodderen is het wel een extra triest ongeval.
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk... Misschien komt er nog een onverwacht feit omhoog. Misschien is het inderdaad een cultuurprobleem (zowel het probleem van niet durven wijzen op fouten als het algemene probleem van een go-around willen vermijden zelfs als het onveilig is). Als de instructeur de piloot expres heeft laten aanmodderen is het wel een extra triest ongeval.
Cees, ik heb genoeg overtrek- en vrille oefeningen gedaan in een zweefvliegtuig om te weten wat een overtrek is, maar je zou een prima instructeur zijn 
Ik reageer op jouw stukje, waarin je schreef dat de piloot de neus omhoog trok. Dat - in combinatie met lage snelheid - kan een overtrek veroorzaken, en ik dacht dat je daar op doelde (door de neus op te trekken verandert de invalshoek dusdanig dat de luchtstroming niet meer voldoet om de kist in de lucht te houden). Ik betwijfel dus dat dat de crash veroorzaakte, omdat ik geen factoren zie (plotselinge verandering van invalshoek, wind) die de situatie van de te lage snelheid op het laatst nog hebben verergerd. Sterker nog: het vliegtuig was toen al zó dicht bij de grond, dat een overtrek me onwaarschijnlijk lijkt, én ze gaven juist extra gas.
Als het vliegtuig iets minder te kort was gekomen, was er denk ik nooit een crash geweest, hooguit een harde landing. Maar het blijft onbegrijpelijk waarom ze de snelheid zo ver hebben laten teruglopen.

Ik reageer op jouw stukje, waarin je schreef dat de piloot de neus omhoog trok. Dat - in combinatie met lage snelheid - kan een overtrek veroorzaken, en ik dacht dat je daar op doelde (door de neus op te trekken verandert de invalshoek dusdanig dat de luchtstroming niet meer voldoet om de kist in de lucht te houden). Ik betwijfel dus dat dat de crash veroorzaakte, omdat ik geen factoren zie (plotselinge verandering van invalshoek, wind) die de situatie van de te lage snelheid op het laatst nog hebben verergerd. Sterker nog: het vliegtuig was toen al zó dicht bij de grond, dat een overtrek me onwaarschijnlijk lijkt, én ze gaven juist extra gas.
Als het vliegtuig iets minder te kort was gekomen, was er denk ik nooit een crash geweest, hooguit een harde landing. Maar het blijft onbegrijpelijk waarom ze de snelheid zo ver hebben laten teruglopen.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik zat daar dus ook aan te denken. Wat als het nou net over die zeewering was gekomen? Was het dan 'gewoon' een harde landing geweest, of was het nog met zo'n klap gegaan dat het landingsgestel het zou hebben begeven? Beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk.Als het vliegtuig iets minder te kort was gekomen, was er denk ik nooit een crash geweest, hooguit een harde landing.
Ik zit nog eens naar de film te kijken en dan andere vliegtuig op de taxibaan heeft ook wel geluk eigenlijk. Voor hetzelfde geldt draait die Asiana een andere kant op.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Verhaal wordt steeds vreemder..
Piloten stelden evacuatie na crash San Francisco uit
De piloten van de Boeing 777 die zaterdag crashte op de luchthaven van San Francisco, gaven na het ongeluk opdracht de passagiers nog niet te evacueren. Dat heeft voorzitster Deborah Hersman van de Amerikaanse nationale vervoersveiligheidsraad NTSB woensdag (lokale tijd) bekendgemaakt.
De ontruiming begon zo'n 90 seconden nadat het toestel van de Zuid-Koreaanse Asiana Airlines tot stilstand was gekomen.
Toen stewardessen na het ongeluk aan de piloten vroegen wat ze moesten doen, zeiden die dat de evacuatie uitgesteld moest worden. Ondertussen spraken de vliegers met de verkeerstoren. De ontruiming kwam pas op gang, toen een andere stewardess vuur zag door het raam.
De NTSB noemt het uitstel ongebruikelijk. "We weten niet wat de piloten hebben gedacht", aldus Hersman tijdens een persconferentie.
Door het ongeluk kwamen twee 16-jarige Chinese meisjes om het leven. Ze lagen buiten het vliegtuig. De politie onderzoekt nog of een van de twee is overleden doordat een voertuig van de hulpdiensten over haar heen reed. Ongeveer 180 mensen raakten gewond, van wie tientallen ernstig.
Weinig vlieguren
De piloot die het toestel bestuurde, had nog niet veel vlieguren in een Boeing 777. Hij landde voor het eerst met zo'n vliegtuig op San Francisco. De co-piloot die naast hem zat was voor het eerst onderweg als instructeur.
Hij heeft volgens de NTSB de opvallende verklaring afgelegd dat hij vlak voor de landing werd verblind door een flits. Uit het onderzoek is gebleken dat de Boeing 777 vlak voor de mislukte landing "aanzienlijk" te langzaam vloog.
Bron: http://www.nu.nl/buitenland/3523412/pil ... cisco.html
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Dat andere vliegtuig (zo te zien UA) stond op de taxibaan links van runway 28L, dus dat is wel degelijk aan de kant waar de Asiana heenschoof. Hij stond echter aan de kop van de baan - te wachten om de runway op te kunnen draaien? - dus niet echt in de gevarenzone.PSVwally schreef:Ik zit nog eens naar de film te kijken en dan andere vliegtuig op de taxibaan heeft ook wel geluk eigenlijk. Voor hetzelfde geldt draait die Asiana een andere kant op.
En wat zeg je dan tegen je passagiers? "Blijft u nog even rustig zitten met uw veiligheidsgordel aan, tot de lampjes gedoofd zijn?" ik kan me er helemaal niets bij voorstellen, dat je gaat zitten wachten tot iemand je zegt dat je die nooddeur open mag gooien. Het verhaal wordt inderdaad steeds vreemderNjit schreef:Verhaal wordt steeds vreemder..

- Marenko
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Dit is wel heel erg, maar moest er stiekem ook wel om lachen.
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ze spreekt het wel netjes uit:
[youtube]YU2m3xf99R4[/youtube]
[youtube]YU2m3xf99R4[/youtube]
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Ooh wat genant.... de aanleiding is natuurlijk triets, maar ik kan er niets aan doen, hij is leuk 

-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Onbegrijpelijk dat ze daar ingetrapt zijn.
Ook erg slordig dat de NTSB een stagiaire heeft die het bevestigd heeft.
Maar grappig is het wel
Ook erg slordig dat de NTSB een stagiaire heeft die het bevestigd heeft.
Maar grappig is het wel

Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Instant klassieker, prachtige grap, jammer dat de aanleiding zo triest is, maar ik heb me rot gelachen. 

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wel triest nieuws, een derde slachtoffer van de crash:
http://abcnews.go.com/US/girl-dead-asia ... d=19653989
http://abcnews.go.com/US/girl-dead-asia ... d=19653989
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik zat net de gesprekken van de vluchtleiding te luisteren en die hebben het erover dat de hulptroepen onderweg zijn. Ik kan me daarom eigenlijk niet voorstellen dat er niet direct geëvacueerd is.
Ook wij zaten op de vlucht die gepland stond 6 minuten na het Koreaanse toestel op dezelfde baan te landen. Zie http://usa-zuidwest-2013.blogspot.nl/20 ... cisco.html
Gisteren keken we voor het eerst tv en het verbaast ons dat in Bay Area nog 80% van elke nieuwsuitzending over de crash gaat. Er wordt melding gemaakt van veel vertragingen en heel veel annuleringen (heb even gemist of dit om vluchten of persoonlijke annuleringen ging - vermoed het laatste). Men verwacht eind juli de baan weer vrij te hebben.
KLM heeft via email laten weten reacties te willen. Hoewel wij er -behalve 2 uur vertraging- geen last van hebben ondervonden, laten we ze wel weten dat de service na de bagage-afhandeling in gebreke bleef. Niemand wist hoe het verder moest. Er waren ook mensen die nog door moesten naar Las Vegas. Zij hebben uiteindelijk ook maar een auto gehuurd in Oakland. UIt inside info weten we dat het voor de bemanning van onze vlucht ook onzeker was hoe nu verder. Het toestel moest hoe dan ook naar SFO gezien alle verdere logistiek. Hoe dat verder is gegaan, horen we thuis wel weer.
We hadden het wel te doen met de vlucht van Lufthansa. Zij waren iets eerder dan wij geland op Oakland maar dit toestel was te groot om de gate te bereiken. Toen wij alle bagage hadden en verder gingen, stond dit toestel met alle passagiers nog steeds in de volle zon geparkeerd...
Inmiddels zitten wij in Bishop en gaan vandaag door Death Valley. De hittegolf is over het hoogtepunt heen en het is in Bishop zelfs minder warm dan gewoonlijk.
We hebben het hier overigens FANTASTISCH!
Gisteren keken we voor het eerst tv en het verbaast ons dat in Bay Area nog 80% van elke nieuwsuitzending over de crash gaat. Er wordt melding gemaakt van veel vertragingen en heel veel annuleringen (heb even gemist of dit om vluchten of persoonlijke annuleringen ging - vermoed het laatste). Men verwacht eind juli de baan weer vrij te hebben.
KLM heeft via email laten weten reacties te willen. Hoewel wij er -behalve 2 uur vertraging- geen last van hebben ondervonden, laten we ze wel weten dat de service na de bagage-afhandeling in gebreke bleef. Niemand wist hoe het verder moest. Er waren ook mensen die nog door moesten naar Las Vegas. Zij hebben uiteindelijk ook maar een auto gehuurd in Oakland. UIt inside info weten we dat het voor de bemanning van onze vlucht ook onzeker was hoe nu verder. Het toestel moest hoe dan ook naar SFO gezien alle verdere logistiek. Hoe dat verder is gegaan, horen we thuis wel weer.
We hadden het wel te doen met de vlucht van Lufthansa. Zij waren iets eerder dan wij geland op Oakland maar dit toestel was te groot om de gate te bereiken. Toen wij alle bagage hadden en verder gingen, stond dit toestel met alle passagiers nog steeds in de volle zon geparkeerd...
Inmiddels zitten wij in Bishop en gaan vandaag door Death Valley. De hittegolf is over het hoogtepunt heen en het is in Bishop zelfs minder warm dan gewoonlijk.
We hebben het hier overigens FANTASTISCH!

Monique
it's a small world after all...
Reisblog 2013: USA Zuidwest
Reisblog 2014: Zweden ~ rondje grote meren
it's a small world after all...
Reisblog 2013: USA Zuidwest
Reisblog 2014: Zweden ~ rondje grote meren
De runway is gisteren (vrijdag) aan het eind van de middag weer opengesteld.iMoon schreef:Men verwacht eind juli de baan weer vrij te hebben.