Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Schietpartij op basisschool Connecticut
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Schietpartij op basisschool Connecticut
Dat klopt, maar als er 10,000 wapens worden ingeleverd, dan is dat ongeveer 0,003% van het totaal die nog altijd gestolen kunnen worden. Dus op het grote totaal gezien is het leuk, maar het is nu niet bepaald bijzonder effectief. Daarmee wil ik niet zeggen dat het dan maar niet moet worden gedaan, maar het moet ook niet worden gezien als de oplossing voor het probleem.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Even terug naar de SSRI's. Onlangs kwam ik een psychiater tegen en het gesprek ging al snel over SSRI's. Echter, eerst zei hij dat de medici eigenlijk geen idee hebben over hoe het brein werkt, en al helemaal niet hoe bepaalde SSRI's werken - of wat all bijgevolgen zijn. Toen ik hem vroeg of hij dan ook minder SSRI's voorschrijft reageerde hij verbaasd en vroeg waarom hij dat zou doen...
Ik heb ook maar eens een paar studies gelezen over dit soort medicijnen. Ik denk dat het Zoloft was waarbij in de studie naar voren kwam dat het in ongeveer 30% van de gevallen effectief is. Echter, uit de studie bleek ook dat het placebo in ongeveer hetzelfde aantal gevallen 'effectief' was...
Twee jaar geleden kwam de American Psychological Association (APA) met het advies om niet langer SSRI's voor te schrijven voor milde en gematigde depressiviteit - voornamelijk vanwege het risico dat de medicijnen met zich meebrengen. Dit is vooral opmerkelijk omdat dit in andere landen (bijv. Duitsland) al decennia het advies is.
Een ander onderzoek (van vorig jaar, denk ik) maakte de claim dat overmatig suikergebruik tot depressie kan leiden... Nu weet ik niet wat "overmatig" precies inhoudt, maar volgens de Amerikaanse Hartstichting eet de gemiddelde Amerikaan 10 tot 20 maal meer suiker per dag dan zij adviseren.
Overigens las ik ook verschillende studies die een verbinding leggen tussen ongewenst gedrag en antibiotica.
Ik heb ook maar eens een paar studies gelezen over dit soort medicijnen. Ik denk dat het Zoloft was waarbij in de studie naar voren kwam dat het in ongeveer 30% van de gevallen effectief is. Echter, uit de studie bleek ook dat het placebo in ongeveer hetzelfde aantal gevallen 'effectief' was...
Twee jaar geleden kwam de American Psychological Association (APA) met het advies om niet langer SSRI's voor te schrijven voor milde en gematigde depressiviteit - voornamelijk vanwege het risico dat de medicijnen met zich meebrengen. Dit is vooral opmerkelijk omdat dit in andere landen (bijv. Duitsland) al decennia het advies is.
Een ander onderzoek (van vorig jaar, denk ik) maakte de claim dat overmatig suikergebruik tot depressie kan leiden... Nu weet ik niet wat "overmatig" precies inhoudt, maar volgens de Amerikaanse Hartstichting eet de gemiddelde Amerikaan 10 tot 20 maal meer suiker per dag dan zij adviseren.
Overigens las ik ook verschillende studies die een verbinding leggen tussen ongewenst gedrag en antibiotica.
Tsja, zo'n beetje alles wat in onze hersenen gebeurt, is chemie. In dat opzicht dus niet erg verwonderlijk dat pillen die inwerken op het neurologisch systeem veranderingen veroorzaken in ons denken en ons gevoel, bedoeld én onbedoeld. Mijn dochter heeft een zeldzame vorm van epilepsie en die aandoening is wel een heel fraai voorbeeld hiervan. Er zijn talloze anti-epileptica in omloop en wat bij de een wel werkt, werkt bij de ander niet, of werkt eerst wel en daarna niet meer. Het is puur trial en error, geholpen door statistiek. Maar begrijpen wat die medicijnen nou eigenlijk precies doen: niemand die het weet. Ik heb met eigen ogen gezien hoe de kleinste pilletjes iemand compleet kunnen veranderen, dus mijn ADHD zoon hou ik zo veel mogelijk weg van dat soort medicijnen, waarvan bovendien niemand weet wat het op de lange termijn allemaal voor blijvende effecten heeft.
Er wordt echt van alles onderzocht aan verbanden, maar het heeft de artsen nog steeds niet veel verder gebracht in begrijpen wat er nou precies gebeurt, helaas.
Er wordt echt van alles onderzocht aan verbanden, maar het heeft de artsen nog steeds niet veel verder gebracht in begrijpen wat er nou precies gebeurt, helaas.
- Big Al
- Amerika-expert
Ik kwam net het volgende bericht tegen op Teletekst:
Overigens hoorde ik dat de politie in Aurora (CO) heeft nagelaten om de schutter te onderzoeken op medicijnen of drugs, al geven ze toe dat zijn gedrag heel raar op hen overkwam.
Mocht dit het hoger beroep overleven dan kan deze ontwikkeling ongelooflijk grote gevolgen hebben. Immers, als de farmaceuten verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor zaken als gokverslaving dan zal het niet zo moeilijk zijn om ze ook verantwoordelijk te stellen voor de schietpartijen waarbij doden vielen.Teletekst za 12 jan
Gokverslaving door parkinsonpillen
` De gokdrang van een 69-jarige man is
veroorzaakt door de inname van Permax,
een middel tegen parkinson.Dat heeft de
rechter geoordeeld in een zaak die de
parkinsonpatiënt had aangespannen.
Kort nadat de man met het gebruik van
Permax was begonnen,ontwikkelde hij een
gokverslaving.Daardoor verloor hij zijn
vrouw en zijn baan.De man eist 452.000
euro van Permax-fabrikant Eli Lilly.
Er zijn concrete aanwijzingen voor een
causaal verband,zeggen de rechters.Een
deskundige onderzoekt of de farmaceut
daarvan had kunnen weten.Als dat zo is,
heeft de man recht op een vergoeding.
Eli Lilly ontkent dat er verband is.
Overigens hoorde ik dat de politie in Aurora (CO) heeft nagelaten om de schutter te onderzoeken op medicijnen of drugs, al geven ze toe dat zijn gedrag heel raar op hen overkwam.
Interessante case; waarom zou de producent een bijwerking verzwijgen? Wat zit daar achter? Van de claim zelf liggen ze vermoedelijk niet wakker, maar ik hoop dat het niet weer uitdraait op een convenient settlement, waardoor door we uiteindelijk nog niet weten of de producent iets te verbergen had en waarom.
Op zich hebben de farmaceutische bedrijven zich tegen het meeste onheil wel ingedekt door in de bijsluiter "mood swings" te noemen als bijwerking, dus ik verwacht niet dat met een eventuele veroordeling in deze zaak het hek van de dam is.
Op zich hebben de farmaceutische bedrijven zich tegen het meeste onheil wel ingedekt door in de bijsluiter "mood swings" te noemen als bijwerking, dus ik verwacht niet dat met een eventuele veroordeling in deze zaak het hek van de dam is.
- goldenhills
- Amerika-expert
Een groot probleem bij medische studies is dat ongewenste resultaten onderdrukt mogen worden. Je mag niet binnen een onderzoek resultaten van specieke proefpersonen onderdrukken, maar wel een hele studie ongepubliceerd laten. Dus als je geld genoeg hebt om 10 studies te doen, dan pak je gewoon de 3 waarvan je de resultaten het meeste aanstaan. En die leg je dan aan de FDA voor... De FDA corrigeert de resultaten niet voor het totaal aantal studies, terwijl dat de statische resultaten wel compleet kan veranderen.
De afweging om dingen wel of niet te publiceren zal helaas vooral op economische gronden worden gemaakt.
[youtube]RKmxL8VYy0M[/youtube]
Sowieso is er een (zeer menselijke) tendens om negatieve resultaten niet te publiceren, zie Publication bias.
De afweging om dingen wel of niet te publiceren zal helaas vooral op economische gronden worden gemaakt.
[youtube]RKmxL8VYy0M[/youtube]
Sowieso is er een (zeer menselijke) tendens om negatieve resultaten niet te publiceren, zie Publication bias.
- Big Al
- Amerika-expert
De FDA mag dan het imago hebben van een organizatie die de burgers beschermt tegen problematische medicijnen en voedsel, maar in de praktijk gaat het vaak om macht, politiek, en belangenverstrengeling.