Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jamie Olivers Food revolution

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
OscarG
Amerikakenner

Re: Jamie Olivers Food revolution

Bericht door OscarG »

Petra/VS schreef: Dat niet alleen, maar het verschilt ook erg tussen de verschillende staten en zelfs counties. Maar ja, dan krijg ik waarschijnlijk weer op mijn bord, dat ik te ver ga in het ontleden van generalisaties. Sorry, hoor, maar dit land is gewoon te divers voor een bepaalde opmerking. Ik durf dit bijna niet te schrijven, eigenlijk. Maar Jamie Oliver heeft een heel ongezond gebied gevonden, dat betekent niet, dat alle scholen in de VS er zo aan toe zijn.
Ik ben het met je eens en dit moet je ook zeker kunnen zeggen! ;)

Maar dat het niet in alle scholen in de VS er zo aan toe gaat, betekent niet dat het niet een probleem is. Het is natuurlijk voor de TV mooi dat hij in een slecht gebied begint, dat levert betere beelden op. Waar het uiteindelijk om gaat denk ik, is om de awareness te vergroten. En het is nooit verkeerd om dat overal te doen. Als op alle scholen het programma eens wordt na gelopen om te kijken of er wat verbeterd kan worden en daar komt uit dat er weinig te verbeteren valt, prima! Eigenlijk zouden ze dat in het programma moeten verwerken door scholen die goed bezig zijn aan te prijzen. Zo laat je niet alleen de slechte kant zien, maar ook de goede kant. Doe je dat binnen Amerika (en nog liever binnen dezelfde staat), dan krijgt men ook niet direct het idee: oh, daar komt die Engelsman aan die ons wel even zal vertellen hoe het allemaal moet.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik wil je ook helemaal niet aanvallen Petra. En mijn reactie is ook niet naar jou bedoeld, maar mijn visie op wat ik van het programma vond.
In Nederland was het vroeger ook normaal om tussen de middag warm te eten. Mijn oma en opa deden dat ook. Is misschien ook beter voor de vertering van de hoofdmaaltijd. Wat warm eten eigenlijk is. Wat mij opviel is dat er dan thuis ook nog een keer zo'n soort maaltijd wordt gegeten. Ik weet zeker dat dat in mijn geval niet echt bevorderlijk is voor mijn gewicht. Dat hoef ik echt niet te doen, want dan ben ik zo rond. En kan dat zo bij kinderen met een beetje aanleg voor overgewicht ook voorstellen. Ieder land, zijn gewoontes, weet ik ook en kan dat ook zeker respecteren. Maar voor mij was dit de eerste keer dat ik dit zag. Heb de verhalen van andere NL dames hier ook gehoord. Die geven veelal hun kinderen hun eigen lunch mee. Of sommige laten de kinderen 1 keer per week mee eten. Dat kan ook allemaal en er is zeker flexibiliteit.
Denk alleen, dat laten we dan maar zeggen in mijn regio, mensen er niet altijd bij stil staan dat er twee warme maaltijden worden gegeten en dat er andere opties zijn zoals het zelf lunch mee geven.

Volgende week wordt er een high school in het programma bezocht en ben benieuwd hoe het daar aan toe gaat, eerlijk gezegd. Die kinderen zijn al een stuk ouder en hebben meer eigen inzicht.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Weet ik, hoor, dat je het niet tegen mij had, ik ben door een andere discussie een beetje huiverig geworden nog mijn visie te geven. Helaas is het zelf lunch meegeven vaak duurder, dan de schoollunch. Op onze scholen zijn de lunches althans gesubsidieerd en afhankelijk van inkomen goedkoper tot minder dan een dollar. Bovendien denk ik, kijkend naar hoe een kind niet eens weet, wat een tomaat is, dat die zelf meegebrachte lunches in dat geval niet gezonder zouden zijn. Ik vind het ook erg goed, dat Jamie dit doet voor die scholen, begrijp me niet verkeerd.
OscarG schreef:Eigenlijk zouden ze dat in het programma moeten verwerken door scholen die goed bezig zijn aan te prijzen. Zo laat je niet alleen de slechte kant zien, maar ook de goede kant. Doe je dat binnen Amerika (en nog liever binnen dezelfde staat), dan krijgt men ook niet direct het idee: oh, daar komt die Engelsman aan die ons wel even zal vertellen hoe het allemaal moet.
Dat zou inderdaad goed zijn, ook, omdat die scholen, die het wel goed doen, als voorbeeld voor de anderen kunnen dienen. Als ik naar het menu op onze scholen kijk, is dat ook echt niet duur voedsel, maar daar zitten wel groente en fruit bij en het zijn gebalanceerde maaltijden. Het moet dus echt wel kunnen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Pe
Amerikafan

Bericht door Pe »

Zou je dat kunnen verduidelijken Petra?
Persoonlijk denk ik niet dat zelf een lunch meegeven duurder is dan het op school een lunch laten kopen.
2 boterhammen, een beker melk en appel kunnen toch niet zo veel kosten?
Voor $1.19 heb ik een zak appels (lokaal geteelt) waar hij ruim 1,5 week genoeg aan heeft. En melk, wat kost dat nu in verhouding tot vitamine water, wat hier als gezond alternatief aangeboden wordt.

Let wel, dit is ook niet als aanval bedoeld, maar ik denk echt dat een simpele, gezonde lunch, thuis klaar gemaakt echt niet meer kost.
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mensen met lage inkomens hoeven echter (in ons schooldistrict althans) maar een heel gering bedrag te betalen voor schooleten, minder dan een dollar per maaltijd. Sommigen krijgen het zelfs gratis. Voor een aantal kinderen is het eten op school het enige, wat ze krijgen, helaas. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, dat een gezonde lunch niet duur hoeft te zijn, maar heel veel mensen hebben er al geen idee van, wat een "gezonde lunch" inhoudt. Die zijn zelf opgegroeid met vet en zwaar eten en moeten een andere manier van eten leren. Daarin kan zo'n Jamie Oliver dus heel belangrijk zijn. Kijk ook naar programma's als "The Biggest Loser", de volwassenen moeten een heel andere manier van eten aanleren, pas dan kunnen ze die doorgeven aan hun kinderen.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb heel wat jaren de boterhammen voor de kinderen voor lunch klaargemaakt, met wat fruit erbij. Na een paar jaar waren de kinderen het wel zat. Ik hoorde ook wel eens dat er tijdens de lunches goed handel gevoerd werd: je krijgt mijn druiven als ik jouw (vul in) krijg :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Wat men zich hier moet bedenken is, dat we met een andere samenleving te maken hebben. Die kan op heel veel manieren op de Nederlandse lijken, maar is het bepaald niet. Dat niet alleen, maar het verschilt ook erg tussen de verschillende staten en zelfs counties. Maar ja, dan krijg ik waarschijnlijk weer op mijn bord, dat ik te ver ga in het ontleden van generalisaties. Sorry, hoor, maar dit land is gewoon te divers voor een bepaalde opmerking. Ik durf dit bijna niet te schrijven, eigenlijk.
Dat moet je juist wel blijven doen, en ik ben het helemaal met je eens. Het vervelende is dat als dit in andere landen wordt uitgezonden, "men" misschien weer het idee heeft dat dit in heel Amerika zo is. Terwijl dit gebied (West Virginia) juist is gekozen omdat men er het ongezondst is, en bovendien in zo'n beetje de armste staat van de VS. Want daar heeft dit natuurlijk zeker mee te maken: de socio-economische verschillen maken dat sommige scholen simpelweg minder middelen hebben om een goede, gezonde maaltijd voor te zetten. Neemt natuurlijk niet weg dat het ook met kennis van gezond eten te maken heeft en dat probeert Jamie hier te doen: uitleggen hoe je met minder middelen toch je kinderen gezond kunt laten eten. Tijdens de eerste week op deze school zat Jamie met zijn gerechten al op twee keer het budget dat die school had en dat gaat dus op de langere termijn al niet werken.

En wat de warme lunch betreft, ik zei al eerder dat Amerikanen ook anders ontbijten, veel warm en hartig. En dat geldt voor veel landen, eigenlijk nu ik erover nadenk is Nederland eerder de uitzondering met de broodmaaltijd tussen de middag. In de landen waar ik heb gewoond en gewerkt is het echt niet raar om zelfs drie keer per dag warm te eten. In Rusland bv is dat doodnormaal. En natuurlijk is dit niet beter of slechter, maar gewoon anders. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Het maakt toch niet uit op welk tijdstip je warm eet en/of hoe vaak per dag een warme maaltijd genuttigd wordt? Het is toch ook een beetje lands wijs lands eer.

De oudere garde in onze familie eet bijvoorbeeld allemaal 's middags warm, wij zelf eten 's avonds warm. Kijk ik naar andere landen, bijv. Spanje of China, daar wordt twee keer per dag een warme maaltijd genuttigd.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Sorry hoor, ben ik dan de enigste denkt, dat als je twee keer per dag mashed potatoes eet met kipnuggets of pizza, dit niet normaal vind? Ik ben echt geschrokken van wat er werd gegeven op die school (en weggegooid, maar dat is weer een ander verhaal), maar zo te lezen ben ik toch nog te Nederlands ;-)

Heb het menu bekeken wat er bij de kinderen van Petra op school gegeven wordt, maar als ze dinsdag 's morgens ontbijten met pancake en sausage en tussen de middag op kipfilet met rijst, met mais en salade en pretzels en dan 's avonds ook nog bijv. pizza thuis eten, is dat op de lange duur niet een beetje te veel van het goede?

Het is een feit dat kinderen steeds dikker worden in Amerika. En dan kunnen we zeggen dat er overal gezond gegeten wordt, maar dat is dus niet zo blijkt uit de gegevens. Het feit dat er niet veel thuis gegeten wordt en daarbij het eten wat er op school gegeven wordt, werkt niet echt bevordelijk lijkt me. En ja dat is niet leuk om te horen. Des te meer knapper van iemand die mensen wat probeert bij te brengen. En hopelijk wat betere alternatieven kan aan bieden. Omdat een groot deel van de huidige generatie gewoon niet goed genoeg geleerd heeft hoe gezond te eten.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Staceybeesie schreef:Sorry hoor, ben ik dan de enigste denkt, dat als je twee keer per dag mashed potatoes eet met kipnuggets of pizza, dit niet normaal vind?
Nee hoor, ben ik helemaal met je eens. Vond het bv ook belachelijk dat ze zo op Jamie's huid zaten over hun regeltjes. Hij had al rijst, brood was idd overdreven. Maar nee, er moet brood bij..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hier ook nog een paar links van onze school:
http://www.icsd.k12.ny.us/images/storie ... 2-2-09.pdf
http://www.icsd.k12.ny.us/images/storie ... 2-2-09.pdf
Het hele lunch menu; http://www.icsd.k12.ny.us/index.php?opt ... Itemid=538
Bij de keuzes van de "main dish" staan de groente en fruit keuzes niet bij, omdat die er elke dag is. Er wordt ook alleen 1% melk gegeven, de 2% en volle melk is afgeschaft.

Twee keer per dag warm eten hoeft niet zonodig slecht te zijn. Het gaat zich erom of er veel vetten en carbohydraten in elke maaltijd zitten. Zoals ik eerder zei, boterhammen met hagelslag zijn ook niet het toppunt van gezondheid, en aardappelen zijn ook maar een blok zetmeel.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Sorry hoor, ben ik dan de enigste denkt, dat als je twee keer per dag mashed potatoes eet met kipnuggets of pizza, dit niet normaal vind? Ik ben echt geschrokken van wat er werd gegeven op die school (en weggegooid, maar dat is weer een ander verhaal), maar zo te lezen ben ik toch nog te Nederlands ;-)
Tja, wat is "normaal" denk ik dan. Persoonlijk hou ik helemaal niet zo van warm eten en ik ben nog altijd van de boterham met wat fruit voor de lunch. En ontbijten doe ik al helemaal niet warm. Maar het is in Amerika nou eenmaal wel redelijk gemeengoed. Maar het is niet zozeer het feit dat het warm eten is, het is vooral wat het is. Zoals dat er de regeltjes staat dat de kinderen ook nog een kadetje bij het eten moeten, omdat dat nou eenmaal "zo hoort". Maar dat is dan zo'n broodje van witmeel, met high fructose corn syrup eraan toegevoegd en vol met conserveermiddelen. En dat is qua voedzaamheid gewoon echt niet nodig. En nee, pizza (het soort op deze school) en kipnuggets zijn niet normaal, maar een warme maaltijd hoeft an sichecht niet ongezond te zijn en dat is precies waar het in dit programma over gaat.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De hele discussie doet me denken aan de twee zomers die ik (lang geleden: 1967 en 1969) heb doorgebracht in Winchester, Engeland, in een opgravingskamp. Niet omdat ik zo'n archeoloog ben, maar omdat je een bed, ontbijt, avondeten, een kwartje per uur en al het Engels dat je wilde spreken kreeg.

Dat ontbijt heb ik nog steeds voor ogen: gebakken brood, gebakken eieren, gebakken tomaten, gebakken witte bonen. En het avondeten was niet veel beter. Ben toch afgevallen die zomer omdat we de hele dag met houwelen in de kalksteen stonden te hakken, zware kruiwagens een afvalberg opduwden, en gehurkt met schepjes telkens een inch grond wegkrabden (en met tandenborstels de steentjes van een Romeinse weg afborstelden -- en Romeinse muntjes vonden).

Het heeft allemaal dus ook met traditie te maken, een eettraditie waarvan het soms wel lijkt dat die is blijven steken in de tijd dat je van Leiden naar Amsterdam liep (zie de Camera Obscura) en dat je met je handen en wat paarden op het land werkte. Blijven eten als een landarbeider zonder op het land te arbeiden, is natuurlijk niet goed.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Petra/VS schreef:ik ben door een andere discussie een beetje huiverig geworden nog mijn visie te geven.
makes two of us.

Ik heb de show(s) niet gezien en heb geen kinderen maar ik lees af en toe in mijn lokale krant wat het school lunch menu voor de week is en ik verbaas me er vaak over.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

dutchie_in_boston schreef:ik lees af en toe in mijn lokale krant wat het school lunch menu voor de week is en ik verbaas me er vaak over.
Ik verbaas me alleen al over het feit dat het lunchmenu in de lokale krant wordt gepubliceerd... :lol: Misschien heel normaal, hoor, maar ik ken niemand met schoolgaande kinderen (alle neefjes en nichtjes hier zijn nog te jong), dus ik had er nog nooit van gehoord en sta er wel van te kijken. :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Wat ik jammer vond is dat het "slechte" voedsel blijkbaar goedkoper is dan het gezonde eten. Jamie was volgens de mevrouw van het district al over het budget heengegaan.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een beetje off topic, maar toch niet, ik hoorde net op de radio op HLN, dat ongeveer tien procent van de Amerikaanse bevolking in een zogenaamde "food desert" (voedselwoestijn) woont. D.w.z. dat er in de wijde omgeving geen supermarkten te vinden zijn, die vers voedsel verkopen. Zo rijdend door Mississippi vandaag geloof ik het graag, het is hier mijlen en mijlen achtereen uitgestorven.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Iemand waarmee ik laatst praatte woonde 15 jaar in een indianenreservaat, waar de dichtsbijzijnde winkel 100 mijl rijden was!
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik kom zo af en toe nog weleens op het platteland van Georgia en dan besef ik me weer eens hoe gelukkig ik mezelf mag prijzen met winkels als Wholefoods en Trader Joe's op minder dan 5 minuten van mijn huis. Ik zou echt niet weten wat ik zou moeten doen zonder dat soort winkels.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

We hebben net onze beste vrienden in Huntsville, Alabama, bezocht, toch een redelijk grote plaats. Zij rijdt regelmatig 2 tot 2,5 uur om een Trader Joe's en een Whole Foods te bezoeken (ze zijn uit ons gebied verhuisd). Inderdaad is het makkelijk om het allemaal als vanzelfsprekend aan te nemen, maar meer en meer ben ik me ervan bewust, dat er maar weinig plaatsen in de VS zijn, waar we hetzelfde zouden terugvinden, dat we nu hebben.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer