Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wapens zijn geen speelgoed

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Wapens zijn geen speelgoed

Bericht door Pete.Z »

Het is ook een praktische manier om van iemand af te komen, schiet hem/haar neer en geef een peuter de schuld.......of denk ik dan wel heel erg in complotten?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

DixieChick schreef:Zoals Ziva al zei, zwembaden verbieden we ook niet, en daar verdrinken ook kinderen in.
Ik vind de vergelijking met een zwembad niet opgaan. Een zwembad is niet bedoeld om in te verdrinken, een wapen is wel bedoeld om mee te doden. De wetgever (hier althans) heeft strenge regels om de kans op verdrinken tegen te gaan, en daar wordt op gecontroleerd. Als ik hier een zwembad zou laten aanleggen zonder hek er omheen, dan kan ik in no time de politie aan de deur verwachten. Wat iemand met zijn wapens binnenshuis allemaal uitspookt, daar heeft echter niemand zicht op. Iemand zei in dit draadje dat hij/zij zijn/haar kind nooit ergens zou laten spelen waar wapens rondslingeren. De vraag is: hoe kun je dat weten?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Pete.Z schreef:Het is ook een praktische manier om van iemand af te komen, schiet hem/haar neer en geef een peuter de schuld.......of denk ik dan wel heel erg in complotten?
Nee, jij denkt niet in complotten en ik vraag me ook af hoe iemand in vredesnaam ooit kan aantonen dat degene die hij doodschoot, zijn huis binnen is geslopen, en niet op de koffie is gevraagd. Het kan bijna niet anders of er zijn mensen op die manier moedwillig vermoord, zonder dat er ooit iemand argwaan heeft gehad.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Kleine correctie: ik heb niets gezegd over zwembaden, dat was Hondo ;)

Verder ben ik van mening dat, in die gevallen waarbij er dus sprake is van een ongeluk zoals hier, de ouders keihard aangepakt en gestraft moeten worden. Misschien leren ze dan om hun wapens kindveilig op te bergen.

En ja, wapens zijn bedoeld om te doden maar dat wil niet zeggen dat iedereen het ook met dat doel koopt. Voor mij en velen is het meer vergelijkbaar met een brandblusser. Die koop je ook om een brand te blussen maar alleen als je echt brand hebt. Bestaan er niet van die glazen kasten voor wapens zoals waar ze brandhamers vaak in hebben hangen? Gaat er niet een alarm af bij het stukslaan van die dingen? Zou wellicht ook iets zijn voor wapens, als het niet al bestaat:)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, er bestaan allerlei manieren om je wapens veilig op te bergen, maar de wetgever stelt daar - hier althans - geen specifieke eisen aan. Brandmelders en koolmonoxidemelders zijn hier verplicht in huurhuizen, en daar wordt ook op gecontroleerd door de county waar wij wonen, maar er is echt niemand die komt kijken of jij je wapentuig wel goed hebt weggeborgen. Dat is ook een beetje moeilijk als je niet weet of iemand wapens heeft natuurlijk.
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

Ziva schreef:Jep een wapensafe. En laten die nou, naar verhouding dan, belachelijk duur zijn ;)
Dan is dit een goedkopere oplossing: Vuurwapenslot - TriggerLock
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Een simpele safe kost 150-200. Het hele wapen hoeft er niet eens in, alleen de vitale onderdelen en de magazijnen. Als een wapen-eigenaar dit niet kan of wil betalen voor de veiligheid, dan zou de wapen-vergunning ingetrokken moeten worden.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Op nu.nl:
Vijfjarige jongen VS doodt zusje met eigen geweer
Een 5-jarige jongen in de Verenigde Staten heeft met zijn eigen geweer zijn 3 jaar jongere zus gedood. Dat heeft het bureau van de sheriff in Cumberland in de staat Kentucky woensdag laten weten.

Dat meldde een lokale website.
De jongen had het wapen van het merk My First Rifle (Mijn eerste geweer) vorig jaar gekregen. Het stond in een hoek van de woonkamer. Zijn moeder stond dinsdag op de veranda van het huis, toen de jongen het schot loste.
Zijn zus werd nog naar het ziekenhuis gebracht, maar de hulp mocht niet meer baten. De producent van het wapen maakt reclame met een krekel met een geweer en de tekst 'kwaliteitswapen voor Amerika's jeugd'.
Marianne
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Hier een My First Sony, daar een My First Rifle..... het moet niet gekker worden :blink:
WizardOfOss
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Belachelijk dat dat zusje ook niet gewapend was, nu kon ze zich niet verdedigen.
[/NRA-modus]
Filmpjes van mijn reizen naar o.a. London 2012 Olympics, Noord-Korea, Taipei, Japan, IJsland, Israël en jawel, zelfs een paar uit Amerika!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

RiverCola schreef:Hier een My First Sony, daar een My First Rifle..... het moet niet gekker worden :blink:
En daar gaan we weer (zucht). In Nederland sturen ze hun 6 jarig kind met de fiets het drukke verkeer in (zonder helm). Ja het kan nog gekker :blink: [tegengas mode uit]
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, ik heb hier nog nooit van een "first rifle" gehoord. Hier een genuanceerd artikel erover wat ook weer eens laat zien hoe enorm en divers dit land is: http://abcnews.go.com/US/wireStory/poli ... YG1tT7D-YE
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

ned in MO schreef:En daar gaan we weer (zucht). In Nederland sturen ze hun 6 jarig kind met de fiets het drukke verkeer in (zonder helm). Ja het kan nog gekker :blink: [tegengas mode uit]
Maar je ziet het verschil toch zelf ook wel? Toen ik 6 was, fietste ik in mijn eentje naar school; moest daarbij zelfs een voorrangsweg kruisen. Inmiddels is het verkeer mega-veel drukker geworden, en fietst er echt geen zesjarige meer in zijn uppie door het drukke verkeer naar school. Er zijn bovendien ook in Nederland steeds meer kinderen die een helm dragen. My point is: de voorzorgsmaatregelen worden aangepast aan de tijdgeest en daar is in het verhaal van de kindergeweren blijkbaar niet veel sprake van. Het beeld dat geschetst wordt in het artikel van Petra, is er één van: "ja, zo gaat dat hier, geweren in de hoek van de kamer, je kunt er niet vroeg genoeg vertrouwd mee zijn." Nou ok, zelfs dát kan ik nog wel snappen, maar dat er een fabrikant is die échte geweren verkoopt voor kinderen, in allerlei fancy kleurtjes (waaronder roze) daar is toch geen tegengas meer tegenin te brengen? Bij 4- en 5-jarigen lopen fantasie en werkelijkheid continu in elkaar over; waarom denken mensen dat dat voor hun kinderen niet geldt? Ik kan er écht niet bij.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ach, ook ik was een jaar of vijf toen ik van mijn opa mijn eerste .22 kreeg, weliswaar niet roze of blauw, maar wel een geweer.
Voor mijn familie de normaalste zaak van de wereld, want als jagers hadden zowel mijn opa als mijn vaders wapens in huis, en nog steeds. Mijn zus heeft het overleefd, ik ben zelf allang klaar met schieten, al wil ik zo af en toe nog weleens naar een kleiduiven baan om de vaardigheid op peil te houden, gewoon leuk.

Ik denk dat ook in dit tragische geval de ouders van het jongetje de schuld hebben, want er hoort simpelweg NOOIT een geladen geweer onder handbereik van kinderen (of wie dan ook, eigenlijk) te staan......
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

dimona schreef:
ned in MO schreef:En daar gaan we weer (zucht). In Nederland sturen ze hun 6 jarig kind met de fiets het drukke verkeer in (zonder helm). Ja het kan nog gekker :blink: [tegengas mode uit]
Maar je ziet het verschil toch zelf ook wel? Toen ik 6 was, fietste ik in mijn eentje naar school; moest daarbij zelfs een voorrangsweg kruisen. Inmiddels is het verkeer mega-veel drukker geworden, en fietst er echt geen zesjarige meer in zijn uppie door het drukke verkeer naar school. Er zijn bovendien ook in Nederland steeds meer kinderen die een helm dragen. My point is: de voorzorgsmaatregelen worden aangepast aan de tijdgeest en daar is in het verhaal van de kindergeweren blijkbaar niet veel sprake van. Het beeld dat geschetst wordt in het artikel van Petra, is er één van: "ja, zo gaat dat hier, geweren in de hoek van de kamer, je kunt er niet vroeg genoeg vertrouwd mee zijn." Nou ok, zelfs dát kan ik nog wel snappen, maar dat er een fabrikant is die échte geweren verkoopt voor kinderen, in allerlei fancy kleurtjes (waaronder roze) daar is toch geen tegengas meer tegenin te brengen? Bij 4- en 5-jarigen lopen fantasie en werkelijkheid continu in elkaar over; waarom denken mensen dat dat voor hun kinderen niet geldt? Ik kan er écht niet bij.
De voorzorgsmaatregelen zouden een controle van het geweer zijn geweest zodat men er van bewust was dat er geen ammo in zat. Dat is de nalatigheid geweest.
Dat is hetzelfde als het hek rond het zwembad, tenzij je door nalatigheid het toegangshekje open laat staan waardoor het kind bij het water kan komen en er in kan vallen.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Geen speelgoed !!!
Beveilig jezelf als de overheid geen beveiliging biedt.
Wij krijgen hier in Nederland door een afnemende kwaliteit van politie en een terughoudende overheid ook mee te maken.
Als door overheid geregelde beveiliging niet snel of dichtbij s moet je het zelf regelen !
" onclick="window.open(this.href);return false;
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat zinnetje "als de overheid geen beveiliging biedt" alleen al.

Dat is echt in mijn optiek 1 van de dingen die compleet fout gaan vandaag de dag. De gedachte of het uitgangspunt dat de verantwoording bij een ander ligt of dat "de overheid" er maar voor moet zorgen dat het goed komt. Wat een waanzin zeg! Je hebt toch ook zelf verantwoordelijkheid of niet dan?

JIJ zet toch kinderen op de wereld, dan mag JIJ ook de verantwoordelijkheid ervoor dragen dat ze zich gedragen. En dus niet, zoals hier gebeurt is, "per ongeluk" iemand doodschieten. Dat heeft helemaal niets met de overheid te maken maar alles met dat je je gezonde verstand moet gebruiken en wapens (zeker bij kleine kinderen) achter slot en grendel opbergt. Net zoals dat leraren tegenwoordig ook min of meer worden gezien als opvoeders, ook nonsens. Dat is de taak van ouders. Scholen horen kinderen wat te leren maar de opvoeding ligt nog altijd bij de ouders.

Mensen moeten gewoon hun hersens gebruiken in plaats van met hun vingertjes wijzen naar anderen. Dat gezegd hebben, ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk en het is in en in triest als dat gebeurt.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ziva schreef:Dat is echt in mijn optiek 1 van de dingen die compleet fout gaan vandaag de dag. De gedachte of het uitgangspunt dat de verantwoording bij een ander ligt of dat "de overheid" er maar voor moet zorgen dat het goed komt. Wat een waanzin zeg! Je hebt toch ook zelf verantwoordelijkheid of niet dan?
Volledig mee eens. Zeer goed verwoord.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

@ Ziva,
Ziva schreef:Mensen moeten gewoon hun hersens gebruiken in plaats van met hun vingertjes wijzen naar anderen. Dat gezegd hebben, ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk en het is in en in triest als dat gebeurt.
de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van kinderen ligt in de eerste plaats bij de ouders. Dat wil niet zeggen dat je als ouder eender wat met je kind mag doen of je kind aan eender wat blootstellen. Soms moeten kinderen jammer genoeg tegen hun eigen ouders beschermd worden (geweld, misbruik, druggebruik,...).
In de VS is het toch evengoed verboden om alcohol of tabak aan kinderen te verkopen? Of vind je dan ook dat een ouder zijn 6-jarige elke avond een pintje mag inschenken? Voor mij horen wapens in hetzelfde rijtje thuis.

Ik ben tegen wapens maar ik begrijp ergens nog wel de discussie over privé-wapenbezit voor particulieren. Maar dat we over wapenbezit voor kinderen moeten discussiëren... dat gaat er bij mij niet in.
de ouders van het artikel hierboven mogen van mijn part nog een proces wegens nalatigheid aan hun been krijgen (ook al hebben ze de ergste straf al gekregen...)
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Oh nee, ik ben het volledig met je eens Leen dat was mijn punt ook niet. Mijn punt is dat zelfs al geef je als ouder je kind een "My first rifle" je nog steeds de verantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid van je kind en anderen. Dat het een "geweer gemaakt is voor de doelgroep kinderen" brengt daar geen verandering in.

De discussie "My first rifle" nou wel of niet een goed idee is, is een ander verhaal. Eerlijk is eerlijk, geweren zijn (zeker in bepaalde delen) van dit land gewoon normaal. Ik zie bijvoorbeeld ook regelmatig kleine kinderen op quads of dirt bikes (gemaakt voor hen dus) rijden. Daar kun je ook je vraagtekens bij zetten natuurlijk.

Ik vind dat voorbeeld van fietsen wel een mooi, dat is iets waar de meeste ouders in Amerika niet aan moeten denken omdat het op veel plekken veel te gevaarlijk is. Dat vinden zij ongetwijfeld onverantwoordelijk van Nederlanders om hun kleine kinderen te leren fietsen en dan ook nog op straat. Toch een cultureel verschil.

Het is makkelijk oordelen over iets als je er zelf niet heel bekend mee bent. Voordat ik hier kwam wonen was ik ook enorm anti wapens en vond het belachelijk dat Amerika dat toeliet. Maar als je er dan komt wonen en ziet dat jagen gewoon voor veel mensen een belangrijke hobby, of zelfs bron van inkomsten is. Dat er gebieden zijn waar een overschot aan wilde dieren is en de lokale overheid dan dus juist mensen aanmoedigd om zoveel keer per jaar te gaan jagen. En natuurlijk niet te vergeten de soms afgelegen gebieden waar mensen wonen waar het niet altijd veilig is en dan ook nog de wetenschap dat wapens legaal te krijgen zijn voor mensen die er slechte bedoelingen mee hebben... ja, tel dat bij elkaar op en dan snap je waarom er ook behoorlijk wat burgers wapens hebben. En in dat licht bezien is het niet zo heel vreemd dat een "vader zijn jonge zoon leert omgaan met wapens door een "My first rifle" voor hem aan te schaffen".

Maar nogmaals, (want ik vermoed dat de ouders de advocaat om de producent aan te klagen al aan hun keukentafel hebben zitten) de ouders hebben nog altijd de verantwoordelijkheid. Deze "My first rifle" had net zo goed een fles bleekwater waar het dopje kapot van was die op de keukentafel stond kunnen wezen. Of het zwembadhekje van Ned wat openstond (sorry Ned even lenen).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer