Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Yosemite waarschuwt voor dodelijk (hanta) virus

Bericht door dimona »

M Kactus schreef:Ze zaten in een signature tent. Maar het zijn niet bepaalde tenten die besmet zijn, maar bepaalde muizen. Dus als er een paar signaturetenten zijn waarin geen (besmet) nest muizen zat, is er voor hen toch geen gevaar ?
Sowieso is het veel meer dan 6 weken geleden, dus hoe dan ook zijn ze te laat ;).
Voor zover ik begrepen heb, zijn alle Signature tenten gesloten en zijn alle bezoekers getraceerd die in één van die tenten hebben overnacht. Nu - in de tweede ronde - contacteren ze volgens mij mensen die wel in het park hebben overnacht, maar niet in een Signature tent. Ik geloof niet dat ze onderscheid hebben gemaakt tussen tenten waar wel besmetting is opgetreden en tenten waar geen meldingen over zijn. In principe kunnen besmette muizen bij al die tenten naar binnen zijn gewandeld op zoek naar eten.
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Dit artikel stond in HLN vandaag, blijkbaar is één van hun journalisten er "ontsnapt" aan het virus. Ondanks het feit dat ik kan begrijpen dat je zoiets ernstig opneemt, zeker als het om je kinderen gaat, overdrijft de journalist toch een beetje imo. Het blijft een Nationaal Park, het blijft de natuur, het blijven levende dieren & het blijven tenten waar je in slaapt... Zeker als je beseft dat Yosemite heus niet de enige locatie is waar dit virus voorkomt.
Als journalist zélf in het nieuws komen, dat is zelden een goede zaak (tenzij je met een knaldebuut van een roman afkomt). Ondergetekende zit de laatste weken, helaas, met zijn gezin in de actualiteit. Anoniem binnen een groep van 24 Vlamingen. Tot nu dan. Wij bezochten deze vakantie namelijk het door het levensgevaarlijke hantavirus geplaagde Yosemitepark in de VS. We logeerden twee nachten met z'n vieren in wat plots het mekka van de met de dood besmette hertmuis blijkt te zijn: Curry Village. "Hebben we het of hebben we het niet?", raast het wekenlang door ons hoofd. Of hoe elke kuch van je koters je ijskoude rillingen bezorgt.
Half augustus was er in het prachtige natuurpark niets te merken van de uitbraak van het hantavirus. Beren, dàt was het grote gevaar! Alle voedsel moet stevig achter slot en grendel: dat wisten we. "Ik zal wel drie dagen niet eten", vatte onze bange peuterdochter het samen. Maar... geen beer gezien of gehoord! Neen, het grote gevaar zat hem in veel kleinere diertjes: muizen en hun opgedroogde uitwerpselen en urine. En dat wisten we niet.

De peromyscus maniculatus nestelt zich blijkbaar graag tussen de wanden van de 'signature cabin tents' in Curry Village in de Yosemitevallei en wie in zo'n hutje overnacht, loopt het risico om hun hantavirus op te snuiven en daaraan te sterven. Wie er twee nachten slaapt, heeft logischerwijze dubbel zoveel kans. En dan zijn er nog de speelse kindjes, die niet vies zijn van wat gewoel in de stoffige bodem rond de tenten. Om maar te zeggen...

Geen informatie
Wij hadden het alvast sneller moeten weten, dat van die dodelijke hanta-hertmuizen. Zoals we, bijvoorbeeld, tot het officieel handtekenen van kennisname toe herhaaldelijk gewaarschuwd werden voor de van een straf reukorgaan voorziene hongerige beren in Yosemite. Maar ondanks de twee doden door besmetting met het killervirus in Curry Village - die al in juli vielen - kregen we geen spatje informatie hierover in het vooral in de zomervakantie erg goed boerende natuurparadijs.

Pas de dag dat we er weer vertrokken, kwam het nieuws van de eerste overledene in de pers. Nog eens twee weken later ontvangen we eerst het persbericht dat 1.700 parkbezoekers per mail gewaarschuwd werden voor mogelijke besmetting met het dodelijke hantavirus en even later krijgen we, als potentieel slachtoffer, ook zélf die mail in de bus. Het begint langzaam te dagen dat we weleens brute pech zouden kunnen hebben. Of eentje van ons. En dan loopt ons zoontje 'toevallig' een verkoudheid op in Los Angeles en hoesten, dat vind je terug bij de symptomen... We willen nu zo snel mogelijk naar huis. Just in case.

Verzorgde marketing
Yosemite stuurt de waarschuwingsmail alvast nog eens opnieuw, ditmaal met keurige hoofding en al. Marketing moet verzorgd, ook in crisistijden. Anders lijkt het paniekvoetbal! Het risico wordt al snel uitgebreid van 1.700 kampeerders naar 10.000, daarna naar 20.000. De laatste berichten hebben het zelfs over 230.000 mogelijk besmette toeristen. Statistisch daalt zo de kans op ons eigen doodsvonnis, maar wàt als ze er uit angst voor mogelijke monsterprocessen gewoon met hun pet naar gooien?

Eindelijk thuis belt Volksgezondheid ons ook nog eens kort op: bij longontstekingssymptomen onmiddellijk een arts raadplegen. Geen verdere concrete info. De respectieve overheden lijken zo hun taak netjes volbracht te hebben. Maar wat zij vooral bereiken, is dat wij als mogelijk met de dood besmette ouders van mogelijk met de dood besmette kinderen nauwelijks nog een leven hebben.

Bloedtest
Intussen zijn we ook allemààl verkouden, wat enerzijds een geruststelling is want 'killer hanta' gaat niet over van mens op mens, maar anderzijds wakkert het - met al dat hoesten - toch vooral de ongerustheid aan. We besluiten dan maar een bloedtest te laten doen, om onszelf nog eens drie weken ondraaglijke onzekerheid te besparen. De incubatietijd kan immers oplopen tot zes weken.

Opdoffer: het is tien dagen wachten op de uitslag. Het wordt een week, maar het lijken minstens tien jaren. De onwetendheid maakt je intussen tureluurs. Je hoeft op zulke momenten geen 'malade imaginaire' te zijn om je een paar hantasymptomen in te beelden. Nooit zo vaak aan de nek van vrouw, kinderen en mezelf gevoeld. Ook midden in de nacht, in de vurige hoop toch maar geen hete koorts te ontdekken. Ademen we nog wel vlot? Geen spierpijn?

En dan de verlossing: allemaal negatief. Al moet ik eerst nog een frustratie doorstaan: het Tropisch Instituut, met de uitslag voor de neus, weigert mij aan de telefoon uit voor mij misplaatste beroepsethos mee te delen of ik volgende week nog zal leven of niet...

Wrange nasmaak
Er blijft ook een wrange nasmaak hangen. Wààr was de beruchte Amerikaanse betuttelende regelneverij toen ze voor één keer eens écht nodig was? De buschauffeurs van de Grand Canyon zouden hun voertuig plichtsbewust aan de kant zetten en een grote schare toeristen de bomen injagen omdat er één passagier niet braafjes in het gelid staat aan de achterdeur van de bus. Daar heeft namelijk iemand een lijn getrokken waar je àb-so-luut niet over mag, al was het maar met een teennagel. "For your own safety", zingen ze tot vervelens toe. For you own safety? De kans dat daar ooit iemand gewond raakt - de deuren kiepen dan nog eens naar buiten open - lijkt nòg kleiner dan dat een onfortuinlijke kampeerder van het Yosemite National Park het hantavirus zou oplopen.

Bottom line: als je redelijk veel geld durft vragen aan toeristen om in een armzalige tent te logeren op een camping met overigens weinig hygiënische douches en toiletten, dan moet je als inrichtende macht sowieso kunnen instaan voor de veiligheid van je logés. Zelfs al ligt de overnachtingsplek midden in een wondermooi natuurgebied waar hertmuizen veel meer thuis zijn dan mensen. Kan je dat niet garanderen, dan moet je de boel bij voorbaat sluiten en niet pas na drie doden. Punt.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... erij.dhtml
Reisblog: thisisfraa.be
Dieuwertje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Dieuwertje »

Wij hebben een mailtje gehad op te laten weten dat we NIET in een besmette tent overnacht hebben.
We waren immers in curry in de desbetreffende periode.
Toch een geruststelling :-) fijn dat ze dit doen!
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
Turbotrent
Amerikafan

Bericht door Turbotrent »

Fraa schreef:Dit artikel stond in HLN vandaag, blijkbaar is één van hun journalisten er "ontsnapt" aan het virus. Ondanks het feit dat ik kan begrijpen dat je zoiets ernstig opneemt, zeker als het om je kinderen gaat, overdrijft de journalist toch een beetje imo. Het blijft een Nationaal Park, het blijft de natuur, het blijven levende dieren & het blijven tenten waar je in slaapt... Zeker als je beseft dat Yosemite heus niet de enige locatie is waar dit virus voorkomt.
HLN is dan ook een echte sensatiekrant. het verbaast mij niet dat zij zo'n stuk afdrukken. Al kan ik me de angst van die journalist in kwestie wel inbeelden.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Ik kan begrijpen dat je ongerust bent, zeker met 2 kleine kinderen. Maar om een artikel op zo'n manier neer te pennen?? :shock: Die mens heeft precies geen leuke reis gehad als je dat zo leest. :lol:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar ondanks de twee doden door besmetting met het killervirus in Curry Village - die al in juli vielen - kregen we geen spatje informatie hierover in het vooral in de zomervakantie erg goed boerende natuurparadijs.

Pas de dag dat we er weer vertrokken, kwam het nieuws van de eerste overledene in de pers.
[...]
Bloedtest
We besluiten dan maar een bloedtest te laten doen, om onszelf nog eens drie weken ondraaglijke onzekerheid te besparen. De incubatietijd kan immers oplopen tot zes weken.

Opdoffer: het is tien dagen wachten op de uitslag.
De emotionaliteit heeft deze journalist zodanig aangetast dat hij niet beseft dat, indien iemand dood gaat, het niet is als met je auto bij de garage: hup even de computer er aan hangen, en dan zegt dat kastje binnen de 2 seconden wat de oorzaak van het mankement is. Neen, men moet eerst gaan zoeken naar de oorzaak, en dan deze vermoedens testen door stalen te nemen en te onderzoeken. En dat gaat niet zoals bij CSI, maar dat gaat gewoon zoals het ook bij de journalist ging: het neemt tijd.
Dus neen, je kan niet 2 dagen na het overlijden van iemand al gaan zeggen wat de oorzaak was, en waar die vandaan kwam.

Misschien heeft hij toch iets opgelopen dat zijn denken beneveld? ;-) (of was dat een pre-existing condition?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ach jeetje, beetje een drama queen niet? :lol:
SuzanneVD
Amerika-ontdekker

Bericht door SuzanneVD »

Ik kom ook even dit topic binnen vallen, heb delen gelezen, niet alles..
Wij hebben er begin juli overnacht, maar volgens mij niet in een signature tent, maar een "gewone" 2 persoonstent.
Echter geen enkele instantie heeft contact met ons opgenomen (hadden geboekt via expedia), nu was het toen het bekend werd al meer dan 6 weken geleden dus buiten de incubatietijd, maar ik had toch wel een mailtje/belletje/brief van het RIVM of expedia verwacht of is dat heel raar?
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

RIVM neemt alleen contact op met de mensen in de risico-groep (dat zijn waarschijnlijk ook de enige personen van wie ze info van de CDC hebben gekregen), dus nee, het is niet heel raar dat je niks van het RIVM hebt gehoord als je niet in een signature-tent zat.
nine50
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door nine50 »

Wij stonden in augustus op North Pines, een van de campings naast Curry Village. Ook wij hebben een mailtje gekregen dat we NIET in de tenten hadden overnacht die besmet waren.
We hadden al wel het idee dat we niet tot de risicogroep behoorden, maar heb deze brief toch wel op prijs gesteld
2012: Rondje zuidwesten
2014: Rondje Noordoosten
Evelienn
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Evelienn »

Ok, ik heb toch wel enige geruststelling nodig.
Ik ben momenteel nog in de states en dinsdag ben ik in yosemite geweest. Hier is iets vreemd gebeurd eigenlijk. Een eekhoorn vloog in mijn been, ik droeg een short, en heeft mij wel gekrast op mijn been met zijn scherpe nagels. Bijgevolg lag het een beetje open en beetje bloed maar heb het wel meteen op een toilet met water afgewassen en nadien met dettoldoekjes afgeveegd want dat was het enige dat ik op dat moment bij de hand had.

Wil het nu lukken dat wij in san francisco zitten en dat ik mij ineens mottig voel, hoofdpijn heb, warm heb en het begin van diaree. Moet ik mij zorgen beginnen te maken of is het toevallig omdat mijn lichaam moet wennen aan d e koude temperatuur ineens? Het is allemaal wel zeer opvallend. Ofwel fixeer ik mij er teveel op... Kan iemand mij een site geven waar ik eventueel met deze vraag terecht kan? Ik wil graag zekerheid, maar ik ga pas maandag weer richting thuis. Hopelijk kan iemand mij hier meer geruststellen en zeggen dat het niet overdraagbaar is op deze manier.... Want begin me wel zorgen te maken :?

Grtjs
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ervan uitgaande dat je reisverzekering hebt, waarom ga je niet even langs bij een centrum voor 24 hour Urgent Care ? Dat houdt het midden tussen een ER en een gewone huisartsenpraktijk. Ik dacht dat je zo kon binnenlopen.
Je kunt dan uitleggen - waarschijnlijk aan een nurse practitioner - wat er is gebeurd en waar je je zorgen over maakt. Eventueel kunnen ze bloed afnemen en laten onderzoeken. Want om nu de komende weken je beroerd te voelen en je ook nog eens zorgen te maken....
Als er wat vuil in de wond is gekomen dankzij eekhoornpootjes, zou je misschien een tetanusbooster moeten hebben.
Kortom er is hier deskundige hulp, maak er gebruik van.
Sammo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Sammo »

Evelienn schreef:Ok, ik heb toch wel enige geruststelling nodig.
Ik ben momenteel nog in de states en dinsdag ben ik in yosemite geweest. Hier is iets vreemd gebeurd eigenlijk. Een eekhoorn vloog in mijn been, ik droeg een short, en heeft mij wel gekrast op mijn been met zijn scherpe nagels. Bijgevolg lag het een beetje open en beetje bloed maar heb het wel meteen op een toilet met water afgewassen en nadien met dettoldoekjes afgeveegd want dat was het enige dat ik op dat moment bij de hand had.

Wil het nu lukken dat wij in san francisco zitten en dat ik mij ineens mottig voel, hoofdpijn heb, warm heb en het begin van diaree. Moet ik mij zorgen beginnen te maken of is het toevallig omdat mijn lichaam moet wennen aan d e koude temperatuur ineens? Het is allemaal wel zeer opvallend. Ofwel fixeer ik mij er teveel op... Kan iemand mij een site geven waar ik eventueel met deze vraag terecht kan? Ik wil graag zekerheid, maar ik ga pas maandag weer richting thuis. Hopelijk kan iemand mij hier meer geruststellen en zeggen dat het niet overdraagbaar is op deze manier.... Want begin me wel zorgen te maken :?

Grtjs

Je zal zo snel het Hanta Virus niet opgelopen hebben, dit wordt immers niet door eekhoorns verspreid, maar middels de uitwerpselen van muizen en ook door de lucht. De kans lijkt me echter wel aanzienlijk dat je iets anders hebt opgelopen hieraan. Zeker als de wond ook opgezwollen is en/of rood uitgeslagen rondom de wond zou ik voor de zekerheid even medische hulp raadplegen. Zou dat zeker ook nog in Amerika doen (denk ook dat ze daar meer ervaring hebben met aanvallen van eekhoorns dan hier). Sterkte!
nine50
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door nine50 »

Eveline,
Je moet zeker naar de dokter gaan, want eekhoorns kunnen allerlei ziektes met zich meedragen die ze via krabben en bijten door kunnen geven aan de mens. Het hanta virus lijkt me echter niet zo waarschijnlijk.
Ik hoop voor je dat je niet ziek wordt, sterkte,
2012: Rondje zuidwesten
2014: Rondje Noordoosten
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Evelien, niet hier om geruststelling vragen ! maar naar een dokter gaan en je ongerustheid laten blijken.

Ik heb even voor je opgezocht: een eekhoorn kan via kontakt (krassen, ev. bijten - maar zells alleen al aanraken) oa. de volgende ziektes overbrengen op mensen (zoonose):
Bartonella, Lyme disease, rabies, typhus, pest, ringworm.
Ik vond deze info op een site van een eekhoornopvangcentrum hier in de US.

Zelfs als je je nu wat beter voelt, ga naar een dokter voor een check - sommige ziektes gaan na een initiele infectie periode dormant, maar dan is de schimmel, parasiet, bacterie, virus, watdanook nog wel degelijk aanwezig op of in het lichaam.
Jedinja
Amerikafan

Bericht door Jedinja »

Ik wil graag even onze ervaring in Yosemite delen. Wij zijn er in september geweest met onze zoon van 2 jaar. We waren met onze camper en stonden op de Lower en North Pines. We twijfelden om te gaan, maar ik ben blij dat we gegaan zijn. Op de campings was er geen hogere kans op besmetting dan voorheen, de ranger gaf aan dat onze zoon gerust met stokjes en steentjes op de grond kon spelen, maar dat we verlaten, oude huisjes/hutjes moesten mijden. En er natuurlijk voor zorgen dat je je eten niet buiten laat liggen of op plekken waar muizen bij kunnen, maar dit doe je sowieso al ivm beren en eekhoorns. Het is genieten, zo midden in de natuur te staan in zo'n prachtig park, dus ik raad iedereen aan om het park vooral wel te bezoeken!
Turbotrent
Amerikafan

Bericht door Turbotrent »

Wij zijn eind september 2 nachten in een cabin in Curry Village verbleven. We hebben ons eerlijk gezegd op geen enkel moment onveilig gevoeld. Alles zag er proper uit. Wat me wel opviel was dat het echt heel rustig was in Yosemite.We hebben de 4 mile trail samen met de panorama trail gelopen (20 km) en we zijn onderweg nog geen 10 mensen tegengekomen! Het was zelfs zo rustig dat we onderweg een beer zijn tegengekomen! Voor het ganse verhaal : http://turbotrent.wordpress.com/reisver ... -yosemite/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer