Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jamie Olivers Food revolution

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
DixieChick
Amerika-expert

Re: Jamie Olivers Food revolution

Bericht door DixieChick »

Ik vind het al een ramp dat wij hier in de buurt eigenlijk geen organic of home-grown fruit en groente kunnen kopen, maar wij kunnen ten miinste wel vers groente en fruit kopen (al is het dan NIET bij een Trader Joe's of een Whole Foods - wil je me eens niet zo jaloers maken Bandido? ;) ). Wij groeien dus onze eigen groentes maar. (je moet wat!).

Overigens eten wij ook twee keer dag warm als we allemaal thuis zijn. Naar school en werk nemen we ons eigen eten mee (manlief warm, de rest niet), maar in het weekend eten we tussen de middag altijd iets van soep, of iets Mexicaans-ig, of left-overs. Ik merk zelf dat ik sinds ik dat doe juist afgevallen ben, omdat ik niet zoveel meer snack tussendoor. Ik al helemaal niet meer gewoon om tussen de middag brood te eten, en toen we laatst in Nederland hadden viel ik dan om drie uur 's middags bijna om van de honger. Dus het is maar net wat je gewend bent. Bij ons op school kunnen de kinderen kiezen tussen een koude en een warme maaltijd, en die zijn (zoals ik al eerder zei) redelijk gezond. Niet super-overdreven, maar er is geen sprake van nuggets, pizza, en corn dogs dag in en dag uit. Maar wij vinden schoollunches te door, en dus krijgen ze een lunch mee.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
DixieChick
Amerika-expert

Staceybeesie schreef:
Het is een feit dat kinderen steeds dikker worden in Amerika. En dan kunnen we zeggen dat er overal gezond gegeten wordt, maar dat is dus niet zo blijkt uit de gegevens. .
Sorry dat ik alweer post, maar hier wilde ik toch even reageren. Ik ken alle data niet hoor (en ben wel benieuwd naar wat gegevens hierover), maar is het ook niet zo dat ook Nederlandse kinderen steeds dikker worden? Ik wil absoluut niet met een vingertje wijzen hoor, maar aangezien ze daar geen warm eten op school krijgen, kan het daar niet aan liggen. En dat brengt mij weer terug op mijn eerdere vraag, zou het toename in gewicht in beide landen niet veel meer van doen hebben met het gebrek aan bewegen dan aan wat men eet? Ik bedoel, je moet eens zien wat wij soms eten voor en na een wedstrijd. En daar merk ik niks van. Natuurlijk is gezond eten ook belangrijk. Maar zolang je niet beweegt, is het in toom houden van je gewicht volgens mij veel lastiger. Ik zou liever willen dat ook daar aandacht aan besteedt zou worden...laten we eens een programma doen over de mogelijkheid om in de VS vaker te fietsen of te lopen naar school bijvoorbeeld. (ik roep maar een idee).
Southern Tales
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

maar aangezien ze daar geen warm eten op school krijgen
Dat niet nee, hoewel je het op sommige scholen wel kan kopen maar de snackbar/frietboer zit meestal om de hoek bij het middelbaar en hoger onderwijs. :mrgreen:
In Nederland krijg je sowieso geen lunch op/van school, zelf meebrengen of kopen in de kantine/eetzaal.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

DixieChick schreef:Ik vind het al een ramp dat wij hier in de buurt eigenlijk geen organic of home-grown fruit en groente kunnen kopen, maar wij kunnen ten miinste wel vers groente en fruit kopen (al is het dan NIET bij een Trader Joe's of een Whole Foods - wil je me eens niet zo jaloers maken Bandido? ;) ). Wij groeien dus onze eigen groentes maar. (je moet wat!).
Wat is er overigens mis met de groente en fruit uit de 'gewone' supermarkt? Moet zeggen dat ik altijd prima eten zie liggen bij de supermarkten in Amerika (Albertsons, Safeway, Walmart). Denk niet dat dat minder gezond is.

Zal het programma van Jamie Oliver vanavond ook eens downloaden. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Nee dat is ook zo. De mensheid in het algemeen neemt in gewicht toe.
En dat komt denk ik ook wel een beetje door het gemak waarbij "processed food" nu wordt aangeboden.
Any had daar onlangs nog een mooi grafiekje over obesity op het forum hier gezet. Hoe dat in de jaren is veranderd over de verschillende staten.

Het programma van Jamie Oliver is ook in the UK uitgezonden en hij heeft daar ook de manier van eten onder de loep genomen.
Nu is het programma gebaseerd op de Amerikaanse samenleving.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Dit opinie artikel las ik vandaag in Time Magazine over dit onderwerp:
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 38,00.html
Maar zolang je niet beweegt, is het in toom houden van je gewicht volgens mij veel lastiger. Ik zou liever willen dat ook daar aandacht aan besteedt zou worden...laten we eens een programma doen over de mogelijkheid om in de VS vaker te fietsen of te lopen naar school bijvoorbeeld. (ik roep maar een idee).
Er is inderdaad veel meer aan de hand dan alleen wat kinderen op school voorgeschoteld krijgen. Vroeger werd er hier met veel meer vet gekookt; ik heb een keer een oud tweedehands kookboek gekocht, daar staan maaltijden in die niet meer verantwoord zijn als je niet de hele dag flink actief bent. Zo vertelt mijn vader dat ze vroeger als ontbijt wat brood en een klont vet kregen, maar ze liepen wel naar school 4km en er was geen tv of computer om achter te gaan zitten.

Er worden van alle kanten toch wel dingen gedaan om overgewicht in kinderen tegen te gaan, onder andere nieuwe wetten, maar het zal nog wel even duren eer er resultaten van te zien zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Staceybeesie
Amerika-expert

Vind het wel een leuk geschreven artikel Annemiek.
Volgens mij zag ik in de previews van de komende uitzending op de high school dat ze gingen sporten met een aantal leerlingen.
melle18
Amerikafan

Bericht door melle18 »

heb even wat gegoogled en vond de volgende uitspraken (o.a. op de site van het RIVM en TNO):
Het percentage Amerikaanse kinderen met ernstig overgewicht is na 2000 stabiel gebleven. Momenteel heeft 10% van de zuigelingen en kleuters in de Verenigde Staten ernstig overgewicht, en 18% van de 2- tot 19-jarigen. In totaal is één op de drie kinderen te zwaar.
In de jaren 80 had 9,1% van de jongens en meisjes in Nederland van 2 tot 20 jaar overgewicht, in de jaren 90 steeg dit verder naar 11,7%, tot 13,0% in 2009. Het percentage kinderen met ernstig overgewicht schommelt daarentegen al jaren rond de 2,5%.
In vergelijking met de andere EU-27 landen hebben weinig Nederlandse 15-jarige jongens overgewicht (10%). Voor Nederlandse meisjes van 15 jaar is het voorkomen van overgewicht gemiddeld vergeleken met hun Europese leeftijdsgenoten (ook 10%).
In Nederland is het aantal dikke kinderen afgelopen twintig jaar verdubbeld. Volgens de gezondheidsraad is 1 op de 7 kinderen te dik.
TNO en VU Medisch analyseerden de gegevens van meer dan 80.000 Nederlandse kinderen in de leeftijd van vier tot vijftien jaar op overgewicht. Gemiddeld is veertien procent van de jongens en zeventien procent van de meisjes te dik.
We zijn dus aan het inhalen maar het zal nog wel even duren voordat we de Amerikaanse percentages gaan halen...
Hopelijk gaat de toename bij ons uiteindelijk ook afvlakken
Afbeelding
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Net de tweede aflevering gekeken, wat ontroerend, die tieners, die zo graag meehelpen. Wat zijn tieners toch vaak leuke mensen :). Maar dat frietjes als groente werden gezien, terwijl Jamie's pasta met zeven groentes niet zou voldoen aan de 1 1/4 cup groente en fruit, die in de "regels" staat :shock: . Het is niet zo, dat die superintendant dacht, dat frietjes gezonder waren, maar als ze niet aan die richtlijnen voldoen, krijgt de school die maaltijd niet betaald, maakte ik op uit haar commentaar. Hopelijk krijgt Jamie de $80.000, die nodig is om zijn plan door te zetten op alle scholen in dat district, bij elkaar. Ik vraag me dan af, waarom ABC/Disney daar geen grote steen aan kan bijdragen, maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik denk dat dat voornamelijk is omdat ze willen dat de bewoners (en de senator etc.) zelf door krijgen hoe belangrijk het is. Huntington is natuurlijk niet de enige stad met een soortgelijk probleem, dus voor je het weet staan weet-ik-hoeveel steden/districten bij ABC in de rij voor $80.000. Jamie verdient ook niet slecht, maar hij betaald het ook niet (gedeeltelijk) uit eigen zak. Ik denk om dezelfde reden.

Ik ben het trouwens compleet met je eens over die patat. Ik wist niet wat ik hoorde. Ook dat de salade bij die maaltijd zit, terwijl niemand hem neemt. dan kan je net zo goed die saladebar verplaatsen, zodat elke rij er bij kan en dan voor elke maaltijd zeggen: er zit een salade bij.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Daar heb je gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef: Maar dat frietjes als groente werden gezien
Overigens wordt dat in Frankrijk ook als groente gezien, iets wat ik altijd onbegrijpelijk vond toen ik er woonde.
"Keep Georgia On Your Mind"
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hier is een stukje research met een heel overwacht resultaat:
http://www.dukenews.duke.edu/2009/04/fr ... earch.html
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

als ik zo de resultaten van dat duke university onderzoekje lees, denk ik dat het dan geen slecht idee is om gezonde lichaamsbeweging wat meer te promoten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hear, hear! Dixiechick schreef dat eerder ook al en ik mis dat helemaal in de food revolution. Begrijpelijk, want Jamie is een chef en geen personal trainer. En veel vitamines in eten zijn sowieso belangrijk, nog afgezien van het verminderde vetgehalte. Maar als het doel echt is om overgewicht te bestrijden, moet lichaamsbeweging er n.m.m. ook bij onderwezen worden. Neem nou zo'n meisje als Brittany, dat bij Jamie's groepje tieners hoort, en ernstig overgewicht heeft. Zij is maar gedeeltelijk geholpen met een gezond dieet. Kijk ook hoeveel aandacht beweging proportioneel krijgt in "The Biggest Loser".
Staceybeesie
Amerika-expert

Volgens mij komt dat in de volgende afleveringen er ook bij hoor :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mooi, want heel veel scholen halen gym en speelkwartier uit hun curriculum :(.
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

Coyote schreef: Wat is er overigens mis met de groente en fruit uit de 'gewone' supermarkt? Moet zeggen dat ik altijd prima eten zie liggen bij de supermarkten in Amerika (Albertsons, Safeway, Walmart). Denk niet dat dat minder gezond is.
de 'gewone' groenten, fruit en vooral vlees zitten vol met groeihormonen, antibiotica, herbiciden en pesticiden en worden in massa geproduceerd wat de kwaliteit van de producten, de omgeving waar het vandaan komt (=feed the soil not the plant) en jouw gezondheid zonder twijfel benadeelt.

http://www.organic.org/
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Wij volgen het programma ook. Het verbaast mij niets, zal hier in NJ vast niet veel beter zijn.

Onze kinderen gaan naar de creche (geen public school) en daar wordt ook een lunch aangeboden. Optioneel, dat wel.
Het is echt diep triest wat die lunch is elke week. Cheeseburger de ene dag, pizza de volgende dag, en daarna een gewone burger de dag daarna, etc. En dit begint al bij de groep van 18mnd - 2 jarige kinderen. Als je vraagt waarom het niet beter kan, zeggen ze dat betere menu's niet te krijgen zijn, ze maken de lunch niet zelf, het wordt gecatered en via de locale pizzeria, etc.
Dus wij maken elke dag zelf lunch voor onze kinderen, en dat gaat bijna altijd goed. Maar afgelopen week was mijn zoontje (2,5 jaar) erg boos en verdrietig op de creche dat hij geen pizza mocht, hij was de enige die geen (school) pizza kreeg :( Dus ik zit te denken om hem nu maar schoollunch te laten eten op de pizzadag :(

Warme lunches en ook ontbijt zijn heel gebruikelijk in de VS. Hoeft niet meer calorieen zijn. Maar als het iets gebakken of gefrituurd is wel natuurlijk. Ik ben nu op dieet vanwege zwangerschapssuiker, en de dietiste was een beetje verbaasd dat ik brood eet voor ontbijt en ook voor lunch :) Was wel erg makkelijk voor het dieet, een stuk brood is precies een carb-punt :D

Dora
DixieChick
Amerika-expert

dora schreef:
Warme lunches en ook ontbijt zijn heel gebruikelijk in de VS. Hoeft niet meer calorieen zijn. Maar als het iets gebakken of gefrituurd is wel natuurlijk.
Precies. Ik merk wanneer ik tussen de middag warm eet, ik juist veel minder snack later op de dag.

Overigens snap ik het van je kind wel hoor..zit iedereen lekker aan de pizza, en moet jij sperzieboontjes eten (bij wijze van spreken). Een keer pizza zou toch wel moeten kunnen, denk ik? :)

Waar ik erg van baal zijn de ontbijtkeuzes hier. Onze kinderen houden helemaal niet van cereals, en aangezien wij in de buurt geen lekker brood kunnen kopen, willen ze alleen maar mierzoeten dingen zoals Poptarts en waffles met syrup. Ik maak om de calorieen niet zo druk, want die verbranden ze wel, maar de enorme hoeveelheid suiker en simpele koolhydraten, daar word ik eerlijk gezegd niet zo blij van. Ik ben aan het overwegen een broodmachine te kopen, want voor vers, warm brood, daar zijn ze wel voor te porren :)
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer