Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

mogelijke raketaanval op hawaii

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
cowgirl
Amerika-ontdekker

mogelijke raketaanval op hawaii

Bericht door cowgirl »

Mogelijk gaat Noord-Korea een raket in de richting van Hawaii sturen.
Wat vinden de forumleden die in de VS wonen hiervan, of in Hawaii zelf, JieJie bijvoorbeeld, lig jij hier wakker van?

Deze herfst hopen we een weekje hawaii aan onze rondreis door het noordwesten vast te plakken. Nu zijn mijn ouders altijd vreselijk (over)bezorgd .. en ze hadden het al zo zwaar vanwege de mexicaanse griep, maar nu dit er nogeens bovenop komt willen ze me het liefst kidnappen om te voorkomen dat ik vertrek. Zelf maak ik me niet zo snel zorgen, maar ben benieuwd wat de gevoelens van anderen op het forum hierover zijn.
Gerd
Amerikakenner

Re: mogelijke raketaanval op hawaii

Bericht door Gerd »

Goh wat eng :( Ik zou me ook zorgen maken moesten mijn kids er naartoe vliegen hoor . Maar er is altijd wel ergens iets hé ? Wanneer is het perfect om te reizen ?? :roll:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik weet niet hoe oud je bent cowgirl, maar het lijkt me een beetje ongegrond om zo overbezorgd te zijn om je volwassen kind. De afweging om wel of niet te gaan kun je toch heel goed zelf maken?

Dus N-Korea gaat, in de toekomst, een raket afvuren? En Amerika gaat achterover leunen en wachten tot 'ie neerploft? En N-Korea wil zich wel een toekomstige oorlog met de VS en bondgenoten op de hals halen? Lijkt mij allemaal zeer ongeloofwaardig en helemaal niet iets om je zorgen over te maken.
Mocht het tegen de tijd dat jij gaat werkelijkheid geworden zijn.....dan zie je dat dan wel weer, je kunt altijd nog je bezoek aan Hawaii afblazen mocht het er levensgevaarlijk zijn.

Ik klink misschien wat sceptisch maar ik ben dan ook zeer regelmatig naar Israel afgereisd (familiebezoeken). Altijd zijn er van die mensen in mijn omgeving die nogal hysterisch reageren en denken dat ik het er niet levend vanaf zal brengen. Maar ik ben nog steeds in leven en heb al mijn ledematen nog :wink: .
Quinn
Amerika-ontdekker

Bericht door Quinn »

Ik had het ook gehoord en zou me ook wel zorgen maken. Waarom zou je er vanuit gaan dat het niet gebeurd? Het feit dat ze die bom al hebben en er al mee dreigen vind ik al eng zat :oops: :blink: Maarja, of je er je vakantie voor af moet zeggen...? Ik weet het niet.
cowgirl
Amerika-ontdekker

Bericht door cowgirl »

@ RiverCola: natuurlijk maak ik mijn eigen afweging en blaas ik het alleen af als het echt levensgevaarlijk wordt... ik vraag me alleen af hoe de andere forumleden hier tegenaan kijken. Net als met de mexicaanse griep zullen er mensen zijn die heel bezorgd zijn en mensen die zich nergens druk om maken.
Ik ben gewoon benieuwd naar hun meningen en beweegredenen.
Quinn
Amerika-ontdekker

Bericht door Quinn »

Ik lees net dat Amerika het wel heel serieus opvat, dus dat zou ik dan ook doen als ik jou was.
Amerika heeft raketafweergeschut rondom Hawaï gepositioneerd na berichten dat Noord-Korea overweegt zijn meest geavanceerde raket richting de eilandengroep te schieten begin volgende maand.
Je gaat pas later dit jaar toch? Ik zou 'm niet annuleren in ieder geval. Wacht nog even af?
@Rivercola, ik snap wel dat je denkt van 'ach, overal is wel wat' maar dit is wel een land die er lak aan heeft en even een raket af wil vuren :blink:
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Gezien het feit dat de VS inmiddels al diverse maatregelen genomen heeft voor een eventuele aanval, maak ik me er niet zo druk over..
Maar meer nog acht ik N-Korea verstandiger dan een nucliaire aanval op de VS te lanceren...de gevolgen voor hun zouden enorm zijn!
The USA...what else?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik snap dat je je dat afvraagd. In het geval van de griep kan ik dat ook heel goed begrijpen, de berichten liegen er niet om. Maar dit bericht, tsja....ik zie het niet zo snel gebeuren dat een arm land als Noord-Korea, geen bondgenoten in deze wereld, een groot machtig land als de VS aan zou vallen. Zou toch een vorm van zelfmoord zijn. Bovendien dreigen ze al 30 jaar met oorlogen. Ik zou me hier dus niet druk om maken, al ben ik ook best benieuwd naar de mening hierover van onze neder-hawaiianen.

Wat overbezorgde ouders betreft; ik ben daar wat gevoelig voor. Mijn ouders zijn verre van overbezorgd en hebben mij altijd veel vrijheid gegeven. Mijn vriend zijn moeder heeft er wel een handje van en dat kan soms echt vervelend zijn.
cowgirl
Amerika-ontdekker

Bericht door cowgirl »

@Rivercola ik ben 28 en dus oud genoeg om zelf te bepalen wat ik doe :-) maar ik ben enigskind en mijn ouders zijn gepensioneerd en hebben dus heel veel tijd om zich zorgen te maken om mij. Hun wereldje is nogal klein en een trip naar hawaii staat gelijk aan een reis naar de maan in hun ogen. Het kan soms lastig zijn me aan hun mening te onttrekken. Maar ik wil me ook weer niet alleen maar verzetten tegen hun visie, vandaar dat ik ook benieuwd ben naar de mening van anderen, want ik besef heel goed dat de mening van mij en mijn ouders die is van 2 uitersten en dat er nog allerlei andere mensen rondlopen met allerlei andere meningen :D
En gelukkig is er dit forum om met allerlei verschillende mensen over dit soort zaken te kunnen praten.
Dus... wie ligt er nog meer wakker van een aanval door Noord-Korea?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

cowgirl schreef:@Rivercola ik ben 28 en dus oud genoeg om zelf te bepalen wat ik doe :-) maar ik ben enigskind en mijn ouders zijn gepensioneerd en hebben dus heel veel tijd om zich zorgen te maken om mij. Hun wereldje is nogal klein en een trip naar hawaii staat gelijk aan een reis naar de maan in hun ogen. Het kan soms lastig zijn me aan hun mening te onttrekken.
Grappig, dit is precies dezelfde situatie als van mijn vriend. Ook enig kind met gepensioneerde ouders!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ik weet, is, dat het afweersysteem van de VS heel betrouwbaar is. Een goede vriend van ons werkt voor de Missile Defense Agency en weet daar dus heel wat vanaf en heeft er alle vertrouwen in. Verder zou het inderdaad een zelfmoordpoging van Noord-Korea zijn, want zoiets zou natuurlijk genadeloos afgestraft worden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Heel betrouwbaar in de zin van dat ze gegarandeerd missen? Staat mij overigens niet bij dat er inmiddels straling gemeten is op de test-site die bewijst dat het inderdaad een nucleaire explosie was.

Of het een zelfmoordpoging is, is ook maar weer de vraag: ik moet nog zien dat Big O. inderdaad miljoenen onschuldige mensen gaat afslachten om ene gek te pakken. Een meer "chirurgische" ingreep (i.e. alleen op de bekende nucleaire sites) wordt ook nog wat; tenslotte staan er talloze conventionele raketten op Zuid-Korea en Japan gericht.

Ik zet mijn geld in op een interne coup.

Gr., Flipje
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

cowgirl schreef:JieJie bijvoorbeeld, lig jij hier wakker van?
Nee hoor, ik slaap als een roosje ;)

Kijk, natuurlijk baart het me wel een beetje zorgen, maar niet in de zin dat we tussen 4 en 8 juli een nucleaire bom op ons dak krijgen. De zorgen zijn meer in de zin van, waar gaat dit allemaal op uit komen?

Waarom ik niet denk dat die bom er komt? Nou, ik denk wel dat ze iets zullen afvuren, drie jaar geleden hebben ze dat ook gedaan, eveneens op 4 juli, maar dit zal Hawaii nooit halen. De raketten waar we over spreken, hebben een geschatte range van 4000 mijl, de bewoonde eilanden van Hawaii liggen op zo'n 4500 mijl van Noord Korea af. Ze zullen het dus niet eens halen, als ze al de maximale afstand kunnen halen (herinneren we ons de andere proeven nog, die allemaal te vroeg neerstorten?).

Zelfs al zouden ze dicht in de buurt kunnen komen, dan drijft er in de Pacific een heel groot radar station op een soort van boortoren rond (dat ding is een paar maanden in Hawaii geweest voor reparaties, en het is echt ontiegelijk groot kan ik je zeggen), die dat soort aanvallen direct ziet (hij kan, om maar wat te noemen, iets ter grote van een baseball waarnemen).

Als er dan iets waargenomen wordt, dan hebben we inderdaad, zoals al in het topic gezegd is geworden, een ontzettend goed afweersysteem. Van de 5 targets die ze onlangs hebben getest, hadden ze 5 voltreffers, dus een 100% score. Hier nog een stukje over het afweersysteem in Hawaii.

Als dit nog niet genoeg is, liggen er ook nog eens veel meer schepen in de Pacific momenteel met een raketafweersysteem, die hem dus al eerder kunnen onderscheppen, en is er een ABL (AirBorn Laser) systeem beschikbaar (vanaf een 747 wordt de raket verhit met de laser waardoor hij structureel zal falen).

Nee, ik denk dat we behoorlijk beveiligd zijn, mocht Noord Korea iets in zijn hoofd halen. Ik denk dat het eerder zo zou zijn, zoals Flipje ook al aangaf, dat er intern iets zal plaatsvinden. Rusland en China zijn ook bezig om Noord Korea voor een grote fout te behouden, die landen grenzen tenslotte aan Noord Korea en die maken zich, ook terecht, zorgen (want stel je voor dat ze het afvuren, en daadwerkelijk Hawaii halen, dan heb je een kernoorlog te pakken en die aangrenzende landen krijgen dan net zo goed problemen.

Ik denk dat niemand echt zin heeft om in Noord Korea een grootschalige oorlog te gaan voeren, de VS niet vanwege de geschiedenis die het daar heeft (plus denk ik om meerdere redenen dat ze het niet eens kunnen winnen daar als ze daar zouden beginnen). Zuid Korea niet, Noord Korea niet (alhoewel ik wel denk dat ze er gek genoeg voor zijn), China niet en ook Rusland niet.. Ik denk dat het eerder een beetje op de koude oorlog zal gaan lijken, er komt veel dreigen, veel testen, maar weinig daadwerkelijke (openlijke) acties.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

jiejie schreef:Van de 5 targets die ze onlangs hebben getest, hadden ze 5 voltreffers, dus een 100% score.
Met 2 voetnoten: 1) ze tellen de tests niet mee waarbij het ballistische doelwit niet op de plaats kwam waar ze het wilden hebben (i.e. het is een 100% score als je alleen de geslaagde tests meetelt, terwijl je in de praktijk geen controle over het doelwit hebt ... ), en 2) het werkt alleen op het ballistische traject, en daarmee grofweg de laatste 100 mijl.

Hier is je ding: een atoombom zit structureel beter in elkaar dan een conventionele. Alleen een frontale volledige disintegratie gaat je redden; in alle andere gevallen krijg je op z'n minst fallout, maar het kan ook zijn dat de inkomende raket geraakt wordt, maar de payload het traject vervolgt, het is immer ballistisch, en doel raakt. Of dat de nucleaire explosie in gang gezet wordt hoog in de lucht, in welk geval R-kwadraat je vriend is, maar je nog altijd te maken krijgt met een overdreven zonnebank, tenslotte is het binnen een straal van 100 mijl. (A priori dient een atoombom hoger in de lucht af te gaan, anders heb je niets aan de vernietigende werking van de gamma-stralen, loopt de schokgolf spaak op de grond, en de teruggaande drukgolf heeft hetzelfde probleem.)

En toch kun je lekker slapen, want er is nu eenmaal een enorm verschil tussen een ondergrondse test (en zoals ik boven als schreef heb ik nog steeds geen bevestiging gezien), waarbij gewicht van de opstelling om een spherische explosie te verkrijgen geen probleem is, en een payload op een raket.

Gr., Flipje
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

@cowgirl:
Wij vertrekken over ruim 2 weken naar het zuidwesten van de VS en hebben voor begin augustus ook een weekje geboekt op Hawaii. Als je het nieuws van de afgelopen tijd hebt gevolgd, dan kun je het volgende noteren:
1. Mexicaanse griep
2. Schwarzenegger dreigt met sluiting Nationale Parken
3. Noord-Korea dreigt met een raketaanval

Ik zie dit allemaal alleen maar als een armzalige poging onze zuurverdiende vakantie te saboteren..... :wink:

In een tijd dat Noord-Korea zelfs zijn vaste bondgenoten China en Rusland lijkt kwijt te raken, zullen ze het echt niet in hun hoofd halen een raket op het Westen af te schieten. Een hoop stoerdoenerij als reactie op de nieuwe sancties als gevolg van de laatste VN resolutie (waar overigens China en Rusland achter staan). Dat de VS wel zijn voorzorgsmaatregelen neemt is natuurlijk logisch, maar wij maken ons er absoluut geen zorgen om.
Het is overigens maar de vraag of zo'n Noordkoreaanse raket de weg naar Hawaii zou weten te vinden zonder TomTom; voor hetzelfde geld komt-ie in Nederland terecht..... :D

René
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Het laatste nieuws is trouwens dat, een paar dagen geleden, Noord Korea de VS waarschuwde dat ze de VS zouden aanvallen als er iets ondernomen werd tegen Noord Korea. Dit, denk ik, vanwege de voorzorgsmaatregelen die de VS nam, dat ging ze denk ik niet in de koude kleren zitten. Echter vond ik deze waarschuwing wel een beetje lijken alsof ze dus helemaal niets zouden gaan doen..

Nu komt het volgende nieuws in beeld: "North Korea warning suggests missile may not be headed toward Hawaii".

Een beetje zoals verwacht was ook. Ik denk dat je grote kans had dat ze in eerste instantie wel aangegeven hadden dat ze richting Hawaii zouden gaan maar dat je, een beetje in de trant van de koude oorlog, een hoop gedreig heb en dat er uiteindelijk iets anders gebeurd dan dat ze een indicatie toe geven.

Voornamelijk bangmakerij dus... Tegen degene die hier hun vakantie willen vieren kan ik alleen maar zeggen: Gewoon komen! :D
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Leg mijn handdoekje maar vast op het strand, Jiejie :lol:
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: (Alaska)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Geen probleem :)

btw... laatste nieuws is nu dat Noord Korea de rollen om wilt gaan draaien... ze zeggen nu dat de VS uit is op een tweede oorlog: "North Korea says U.S. provoking 'second Korean War'"

Lijkt me eerder dat ze daar zelf op uit zijn maar de schuld bij een ander proberen te leggen lol
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Uiteraard: het is voor het regime een bliksemafleider om onrust onder de bevolking te voorkomen.

Gr., Flipje
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Tja, da's al eeuwenlang een beproefd succesrecept. De afgelopen jaren toegepast in Iran, om de torenhoge werkloosheid, corruptie en economische malaise te verbloemen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer