Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Bericht door jiejie »

Christel schreef:ik heb nieuws van de huisarts! goed nieuws zelfs
Ik ben blij dit zo te horen :)

sachasenne schreef:3. Er komt eenzelfde griep als de Spaanse griep en er zullen veel doden vallen. Er zullen nationale vaccinaties gebeuren, georganiseerd in het hele land, analoog als hoe de verkiezingen georganiseerd worden.
Als het deze optie wordt, dan ga ik ervoor zorgen dat ik in Nederland zit. De Verenigde Staten heeft namelijk veels te weinig vaccinaties besteld, als ze gaan vaccineren val ik buiten de boot volgens de bestaande vaccinatie regelingen (gaat in bepaalde fases, eerst de overheid en hulpverleners, dan politie, dan die en die en dan die.. etc etc, je snapt het idee), ik zit echter onderaan die ladder.

Om maar wat te noemen. Mijn staat, Hawaii, krijgt maar 300.000 vaccines als ze klaar zijn. Dit moet verdeeld worden onder 1.4 miljoen mensen (1.2 inwoners + 200K militairen & toeristen). Nederland, aan de andere kant, heeft voor zijn 17 miljoen inwoners, een aantal van 35 miljoen vaccines besteld. Ze staan daarnaast hoger in de ladder om de vaccines in ontvangst te nemen omdat de VS de vaccines later heeft besteld.

Sja, denk dat je je voor kunt stellen dat ik me hier toch echt wel zorgen om maak. Ik ben blij dat ik als Nederlander altijd recht heb op zorg uit Nederland, of ik nu verzekerd ben of niet (toevallig van het consulaat gehoord afgelopen dinsdag, ik wist dit namelijk niet), dus als het zover komt, dan hoop ik dat mijn vrouw een vaccinatie achterover kan drukken (als ze erbij kan komen als zorgverlener) en anders denk ik echt dat ik naar Nederland ga voor een vaccinatie.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

In Nederland neem het aantal besmettingen nu ook sneller toe. In een week tijd is het verdrievoudigd van 20 naar 61. Het was het eerste onderwerp op het NOS Journaal van vanavond. Van de site van het NOS-Journaal.
De Mexicaanse griep verspreidt zich snel over Nederland. Het RIVM verwacht dat eenderde van alle Nederlanders de griep zal krijgen en dat tussen de 4000 en de 8000 mensen eraan zullen overlijden. Als er nog veel meer mensen de griep krijgen, overweegt het RIVM om scholen te sluiten omdat juist daar veel besmettingen zijn.

Het RIVM verwacht dat de grote griepgolf nog moet komen in het najaar. Hoewel de Mexicaanse griep mild is, zullen er waarschijnlijk toch veel meer mensen aan sterven dan aan de gewone griep, die jaarlijks 800 levens eist.

Vooral jongeren lopen risico. Ouderen lijken minder vatbaar voor deze variant, omdat hij lijkt op een griep die in 1957 actief was en zij dus antistoffen hebben.

Gisteren werd bekend dat er binnen 24 uur wereldwijd 250 nieuwe gevallen werden geteld, waaronder zestien in Nederland. En vandaag bleek een driejarig meisje van een school in Amsterdam Osdorp het virus te hebben. Ook op een basisschool in Woerden is een kind besmet met de Mexicaanse griep.

Amsterdam
Het virus is ook vastgesteld bij vier Amsterdammers, onder wie een meisje uit groep 3 van een basisschool. De ouders van de kinderen op de school Bovenland in Osdorp zijn allemaal ingelicht. Mogelijk zijn er meer kinderen besmet geraakt.

Een klasgenoot met dezelfde ziekteverschijnselen als het slachtoffertje wordt nog onderzocht. De school blijft gewoon open. Het meisje heeft medicijnen gehad en inmiddels gaat het weer goed met haar.

Woerden
Het kind in Woerden zat vorige week tijdens een schooluitje in de auto bij een vader die besmet bleek. Alle kinderen uit de klas worden onderzocht en hebben vandaag vrij gekregen, zegt de directeur.

Kinderen uit andere klassen van de basisschool moeten wel gewoon naar school. Vandaag wordt er in de klas over de Mexicaanse griep gepraat.

Nederland in kaart
In Nederland is nog niemand overleden aan de griep. Eén jonge man ligt nog op de intensive care met longontsteking, maar zijn toestand is wel stabiel. Tot nu zijn er 61 Nederlanders bij wie is vastgesteld dat ze de griep hebben.
Martin
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Zucht :blink:
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Martin & Marianne schreef:
De Mexicaanse griep verspreidt zich snel over Nederland. Het RIVM verwacht dat eenderde van alle Nederlanders de griep zal krijgen en dat tussen de 4000 en de 8000 mensen eraan zullen overlijden. Als er nog veel meer mensen de griep krijgen, overweegt het RIVM om scholen te sluiten omdat juist daar veel besmettingen zijn.

Het RIVM verwacht dat de grote griepgolf nog moet komen in het najaar. Hoewel de Mexicaanse griep mild is, zullen er waarschijnlijk toch veel meer mensen aan sterven dan aan de gewone griep, die jaarlijks 800 levens eist.
Dit gedeelte zegt precies waardoor ik eerder aangaf in dit topic dat ik persoonlijk mezelf veiliger zou voelen in NL dan hier in Hawaii... in Hawaii zijn er een paar honderd besmettingen op slechts 1.4 miljoen mensen (incl military en toeristen), vooral veel kinderen zijn ziek en wat doen ze hier? Helemaal niets... ze denken er niet eens over om scholen te sluiten. Daarnaast zie ik hierin wederom weer terug dat deze griep de neiging zal hebben om meer levens te eisen dan de normale griep, iets wat veel mensen maar wat graag willen vergeten helaas.
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Ik maak me tot nu toe helemaal niet druk om die griep, maar langzamerhand begin ik mezelf af te vragen of dat wel terecht is. Steeds meer besmettingen, officieel pandemie.... moet ik mezelf toch maar wat drukker gaan maken?
Lastig hoor.
Anita
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Ik heb het artikel dat vorig weekend in onze krant stond er nog eens bijgenomen.
Het is een intervieuw met Marc Van Ranst , commissaris van het interministrieel comité voor influenza in Belgie en professor aan de universiteit in Leuven.

Enkele weergaves :

- Volgens de officiele cijfers van de VS zijn er enkele duizenden gevallen (ten tijde interview) . In de realitiet zullen er dat honderd keer meer zijn. Velen zijn niet geregistreerd. Politieke mogendheden hebben de neiging cijfers te manipuleren en ten tweede moet de wereldgezondheidsorganisatie ook rekening houden met politieke en commerciele belangen. De VS zijn de grootste geldschieters van de WGO. De kans dat dit ooit een negatief reisadvies voor de VS zal geven is zeer klein.

- Elke ochtend hebben zij stafmeeting. Daarin worden maar een minuutje de griepgevallen besproken, maar vooral de planning wordt dagelijks opgevolgd. : wat moet er in welke fases gebeuren, afhankelijk hoe erg het wordt. De kleinste details worden uitgewerkt : bv de juiste stickers op de verpakkingen met virusremmers die via het leger aan de gemeenten worden bedeeld.

- Het plan voor een massavaccinatie ligt klaar. Dit wordt in gang gesteld als het virus muteert en er een hoog sterfterisico is. Elke gezin krijgt een oproepingsbrief om op een zaterdag of zondag zich te laten inenten in een lokaal waar iedereen zal geregistreerd worden en artsen en verpleegkundigen zijn om de vaccinaties toe te dienen. Als het virus niet agressiever wordt, dan kunnen vaccinaties gewoon via de huisartsen gaan.

- De ontwikkeling van het vaccin duurt nog zeker 4 a 5 maanden. De productie er van moet nog beginnen. Er is de practische moeilijkheid dat je per drie vaccins één bevrucht kippenei nodig hebt. Tot dan is het een kwestie van proberen het virus tegen te houden. Dat dit niet simpel is bleek vorige week toen in Duitsland in een school in één klap zeventien kinderen ziek werden. Dat gebeurt er als je er even te laat bij bent.
Groetjes,
Carine
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jiejie schreef:
Martin & Marianne schreef:
Dit gedeelte zegt precies waardoor ik eerder aangaf in dit topic dat ik persoonlijk mezelf veiliger zou voelen in NL dan hier in Hawaii... in Hawaii zijn er een paar honderd besmettingen op slechts 1.4 miljoen mensen (incl military en toeristen), vooral veel kinderen zijn ziek en wat doen ze hier? Helemaal niets... ze denken er niet eens over om scholen te sluiten. Daarnaast zie ik hierin wederom weer terug dat deze griep de neiging zal hebben om meer levens te eisen dan de normale griep, iets wat veel mensen maar wat graag willen vergeten helaas.
Hier ook en ook hier worden geen scholen gesloten. Waarom niet? Omdat het overgrote gedeelte van de zieken gewoon weer geneest, net als bij de griep, die ieder seizoen zijn kop opsteekt. Hawaii volgt gewoon het advies van het CDC (Centers for Disease Control). Het oorspronkelijke advies, toen dit een veel gevaarlijker griep leek kijkend naar Mexico, was de scholen wel te sluiten en dat is toen ook gebeurd. Jiejie, heb jij je ieder jaar voor de griep laten inenten in Nederland? Zo niet, waarom ben je dan zo bang voor deze griep? Geloof me, van de "gewone" griep, die veel mensen bagatelliseren, kun je letterlijk doodziek worden en er gaan *vooral* heel jonge kinderen en ouderen aan dood, maar niet alleen.
Op het moment hoop ik, dat wij niet besmet worden met H1N1 voor we naar Michigan vertrekken dit weekend. Niet omdat ik bang ben voor de ziekte, maar omdat we daar bij oudere mensen zullen zijn en dat risico met hen zou ik niet willen nemen. Aan de andere kant is het misschien goed het nu te krijgen, zodat je al antistoffen hebt voor als hij in de winter terugkomt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik ben niet bang van deze griep, maar er zijn toch wel enkele gegevens die maken dat deze griep anders is dan de 'gewone' griep.

Deze griep is helemaal 'nieuw'. Een 'gewone' griep heeft altijd stukjes van de vorige griep in zich. Daardoor hebben mensen, ook al zijn ze niet ingeent, toch een stukje weerstand.
Bij deze griep is er geen weerstand opgebouwd, juist doordat ze helemaal nieuw is.

Blijkbaar bestaat de mogelijkheid dat deze griep agressiever wordt dan dat ze nu is. En dan versta ik het heel goed dat jiejie zegt bang te zijn. Momenteel is de griep in een vrij zwakke vorm. Als er echter overgegaan wordt naar een mutatie of een agressiever worden van het virus, zou ik toch ook graag een vaccin hebben. En dat is wat nu voorbereid wordt. En blijkbaar in Hawai niet zo uitgebreid als in NL of B. Ik zou mij ook veiliger voelen als ik wist dat bij een agressieve uitbraak, genre spaanse griep, iedereen recht heeft op een vaccin.

Is het niet nodig zoveel te beter, maar een voorbereid man...

Carine
Groetjes,
Carine
mofraweert
Amerika-ontdekker

Bericht door mofraweert »

Petra/VS schreef:Op het moment hoop ik, dat wij niet besmet worden met H1N1 voor we naar Michigan vertrekken dit weekend. Niet omdat ik bang ben voor de ziekte, maar omdat we daar bij oudere mensen zullen zijn en dat risico met hen zou ik niet willen nemen. Aan de andere kant is het misschien goed het nu te krijgen, zodat je al antistoffen hebt voor als hij in de winter terugkomt.
Ik lees hier net op internet dat er gezegd wordt dat mensen, geboren vóór 1957, minder risico zouden lopen op het krijgen van deze griep omdat er blijkbaar vóór 1957 een soortgelijk virus rondgewaard zou hebben en deze mensen dus een natuurlijke weerstand zouden hebben opgebouwd.

Lees het verhaal via onderstaande link:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4175 ... html?p=2,1

Het lijkt er wel op dat dat alleen voor Nederland geldt...
http://www.moniquecaris.waarbenjij.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

sachasenne schreef: - Volgens de officiele cijfers van de VS zijn er enkele duizenden gevallen (ten tijde interview) . In de realitiet zullen er dat honderd keer meer zijn. Velen zijn niet geregistreerd. Politieke mogendheden hebben de neiging cijfers te manipuleren en ten tweede moet de wereldgezondheidsorganisatie ook rekening houden met politieke en commerciele belangen. De VS zijn de grootste geldschieters van de WGO. De kans dat dit ooit een negatief reisadvies voor de VS zal geven is zeer klein.
Natuurlijk zijn er commerciele en economische belangen. Kijk naar wat een knauw de Mexicaanse economie heeft gekregen door het sluiten van Mexico Stad! Die moeten worden afgewogen tegen het werkelijke gevaar. Het lijkt me een moeilijke streep om te trekken, want er bestaat ook nog eens het "Boy who cried "Wolf!"" gevaar: als de overheid te voorzichtig is en het virus blijkt mee te vallen, denken mensen bij een volgende, ergere epidemie, dat het ook allemaal wel mee zal vallen en zullen ze minder voorzorgmaatregelen nemen.

Trouwens, direct uit een email van een verpleegster in Nederland:
"> Probleem van de leeftijd is tevens dat dit de werkende groep is, een
> epidemie kan maar zo veel ontwrichten. Reden waarom bijv. werknemers in de
> gezondheidszorg, politie, brandweer enzo straks evt. als 1ste ingeent gaan
> worden."

In Nederland is dat dus ook het geval. Logisch ook, natuurlijk. Ik houd het bij FDR's quote: "The only thing we have to fear is fear itself" Het is alleen maar goed, dat de WHO fase 6 heeft afgekondigd. Dat houdt volle paraatheid in en dat kan alleen maar goed zijn.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Christel
Amerikafan

Bericht door Christel »

:(
mannekes....
ik was net zo gerustgesteld om te vertrekken en nu lees ik deze gruwelverhalen weer...

ik kom hier lekker niet meer lezen haha

groetjes
christel
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik doe jaarlijks mee aan het onderzoek van De Grote Griepmeting, en dit is de communicatie die ik vandaag via hen heb ontvangen:
Nieuwsbrief 12 juni 2009: Mexicaanse griep is pandemie

11 juni - De Mexicaanse griep is sinds vandaag officieel een wereldwijde epidemie (pandemie). De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kondigde aan het eind van de middag de hoogste alarmfase af. Volgens Margaret Chan, directeur-generaal van de WHO, is verdere verspreiding van het nieuwe influenza A/H1N1 virus onvermijdelijk. Het is voor het eerst in ruim 40 jaar dat een griepvirus als pandemisch wordt aangemerkt.

Tot dusver zijn er bijna 30.000 bevestigde gevallen van Mexicaanse griep, verspreid over 47 landen. Het dodental staat op 141. Het virus heeft zich verspreid over minimaal twee continenten en bovendien zijn in verschillende landen, waaronder Nederland, mens-op-mens besmettingen opgedoken. "Hiermee is aan alle wetenschappelijke criteria voldaan om een pandemie af te kondigen", aldus Chan.

<b>Begindagen</b>
In Mexico lijkt de griep alweer een tijdje zachtjes uit te doven, maar toch staan we volgens de WHO pas aan de begindagen van de pandemie. Alle landen waar het virus al langs is geweest moeten oppassen voor een tweede (en wellicht heftigere) griepgolf. Gelukkig staan we sterk. Chan: "Nog nooit is een pandemie zo snel opgespoord en zo sterk vanaf het begin in de gaten gehouden".

En uit die alertheid is al aardig wat kennis over de eigenschappen van het nieuwe virus naar boven gekomen. Over het algemeen zijn de symptomen mild en herstellen patiënten snel. Het aantal dodelijke slachtoffers is tot nu toe nog beperkt. Toch zijn er in de begindagen van de pandemie een aantal zaken opgevallen die de Mexicaanse griep onderscheiden van de jaarlijkse seizoensgriep.

<b>Virus bepaalt regels</b>
Ten eerste heeft het nieuwe influenza A/H1N1 virus een voorkeur voor jonge mensen. In een normaal griepseizoen sterven vooral oude mensen aan de infectieziekte, maar de Mexicaanse griep maakt slachtoffers onder volwassenen tussen 30 en 50 jaar. Bovendien was een derde tot de helft van de mensen die stierven aan het virus voor infectie volkomen gezond.

Chan: "Het virus zal zich de komende tijd verspreiden terwijl wij het scherp in de gaten houden. We weten ook dat het virus op dit moment de regels bepaalt en elk moment kan besluiten die regels te veranderen". Daarbij maakt de WHO zich het meest zorgen over ontwikkelingslanden, waar de gezondheidszorg slecht is en veel mensen al een medische conditie hebben.

Het afkondigen van de hoogste alarmfase is vooral een waarschuwing voor overheden en de industrie. Bij het ontwikkelen van een vaccin is haast geboden. Voor burgers verandert er wat Chan betreft weinig: "Er komt geen internationaal reisverbod en het sluiten van grenzen is niet nodig".

Elles Lalieu
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Christel schreef::(
mannekes....
ik was net zo gerustgesteld om te vertrekken en nu lees ik deze gruwelverhalen weer...

ik kom hier lekker niet meer lezen haha

groetjes
christel
Ik voel me ook zo momenteel . En ik panikeer altijd veel te snel . :(
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Gerd, het lijkt dat de mensen die voor 1957 geboren zijn niet of minder vatbaar zijn.
Waarschijnlijk heeft er voor die tijd een soortgelijke griep geheerst en zijn deze mensen immuun.
Stond vandaag in de krant, heb het verder nog nergens gelezen.
Maar het zou kunnen verklaren dat jonge mensen, deze griep wel krijgen.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Welja , ik had het ook al gelezen , nu ben ik voor het eerst blij dat ik zo 'oud' ben :lol:
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

:lol: :lol: :lol:
Christel
Amerikafan

Bericht door Christel »

Annie schreef:Maar het zou kunnen verklaren dat jonge mensen, deze griep wel krijgen.
oh great
nu voel ik me nog beter....

ik ben 29 :( :x

maar goed voor jou Gerd :lol:

nu kom ik zeker niet meer lezen LOL 8)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Hier ook en ook hier worden geen scholen gesloten. Waarom niet? Omdat het overgrote gedeelte van de zieken gewoon weer geneest, net als bij de griep, die ieder seizoen zijn kop opsteekt. Hawaii volgt gewoon het advies van het CDC (Centers for Disease Control). Het oorspronkelijke advies, toen dit een veel gevaarlijker griep leek kijkend naar Mexico, was de scholen wel te sluiten en dat is toen ook gebeurd. Jiejie, heb jij je ieder jaar voor de griep laten inenten in Nederland? Zo niet, waarom ben je dan zo bang voor deze griep? Geloof me, van de "gewone" griep, die veel mensen bagatelliseren, kun je letterlijk doodziek worden en er gaan *vooral* heel jonge kinderen en ouderen aan dood, maar niet alleen.
Op het moment hoop ik, dat wij niet besmet worden met H1N1 voor we naar Michigan vertrekken dit weekend. Niet omdat ik bang ben voor de ziekte, maar omdat we daar bij oudere mensen zullen zijn en dat risico met hen zou ik niet willen nemen. Aan de andere kant is het misschien goed het nu te krijgen, zodat je al antistoffen hebt voor als hij in de winter terugkomt.
Advies van CDC of niet, als de mensen er niet gerust op zijn, omdat men hier op 1 school 12 leerlingen en 1 leraar heeft gehad die de H1N1 griep hebben gehad en dat men niet wilt dat hun kinderen het ook krijgen, dan vind ik persoonlijk dat men die school dient te sluiten om het risico van verspreiding te verminderen. Het is tenslotte ook waar de ouders hier in Hawaii om lopen te roepen, maar het gebeurd gewoon niet. Knap lullig vind ik dat, veel ouders nemen ook zelf het heft in handen en lieten hun kinderen tijdens die uitbraak ook gewoon thuis, wat me wel zo verstandig leek.. als zij het niet doen, moet je zelf het heft maar in handen nemen. Ook als ik de verhalen lees in de krant van mensen met kinderen op die scholen, dat blijkt dat de hygiëne zo belabberd is op die scholen, dan dient men die scholen te sluiten en schoon te maken en ervoor te zorgen dat er meer hygiëne komt voordat die scholen weer open gaan. Amerika is erg van 'beter voorkomen dan genezen', het lijkt er alleen niet echt op wanneer het puntje bij paaltje komt.

Je vergeet, denk ik, zoals zoveel mensen, dat deze nieuwe griep veel verschillen heeft met de 'normale' griep... van deze griep wordt verwacht, dat als het straks winter wordt, dat 1/3 van de mensen de griep zal krijgen, de kans om het te krijgen is dus ontiegelijk groot (ze denken voornamelijk dat dit zo zal zijn vanwege de huidige griepgolf in het zuidelijk deel van de wereld, waar het nu winter is). De mensen die sterven zijn voor het overgrote deel juist de jonge gezonde mensen, niet de extreem jonge of oudere mensen zoals bij de 'normale' griep het geval vaak is. Zeker de helft van de mensen die tot nu toe gestorven zijn, waren gewoon gezond, redelijk jong, en hadden geen medische problemen of bepaalde complicaties. Om het bericht van nu.nl even er terug bij te nemen: het RIVM verwacht dat de Mexicaanse griep in Nederland 8000 dodelijke slachtoffers zal hebben, dit is vijf tot tien keer meer dan wat de 'normale' griep veroorzaakt in een land als Nederland. Ondanks dat de H1N1 mild blijkt te zijn, hij kan een veel dodelijkere afloop hebben, juist voor gezonde mensen van 18 tot 50 jaar.
sachasenne
Amerika-expert
Contacteer:

Vandaag in de krant : In Groot Brittanie stijgt het aantal besmettingen heel sterk. Dinsdag werden 223 nieuwe gevallen geregistreerd.

Verder is een nieuwe virusstam van de mexicaanse griep ontdekt in Brazilie. Of het virus agressiever is, is nog niet geweten. De onderzoeken zijn nog aan de gang.

Al met al niet zo'n positieve berichten.

Carine
Groetjes,
Carine
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jiejie schreef: Advies van CDC of niet, als de mensen er niet gerust op zijn, omdat men hier op 1 school 12 leerlingen en 1 leraar heeft gehad die de H1N1 griep hebben gehad en dat men niet wilt dat hun kinderen het ook krijgen, dan vind ik persoonlijk dat men die school dient te sluiten om het risico van verspreiding te verminderen. Het is tenslotte ook waar de ouders hier in Hawaii om lopen te roepen, maar het gebeurd gewoon niet. Knap lullig vind ik dat, veel ouders nemen ook zelf het heft in handen en lieten hun kinderen tijdens die uitbraak ook gewoon thuis, wat me wel zo verstandig leek.. als zij het niet doen, moet je zelf het heft maar in handen nemen. Ook als ik de verhalen lees in de krant van mensen met kinderen op die scholen, dat blijkt dat de hygiëne zo belabberd is op die scholen, dan dient men die scholen te sluiten en schoon te maken en ervoor te zorgen dat er meer hygiëne komt voordat die scholen weer open gaan. Amerika is erg van 'beter voorkomen dan genezen', het lijkt er alleen niet echt op wanneer het puntje bij paaltje komt.
Een school sluiten heeft vergaande gevolgen, niet alleen voor de kinderen, die instructie missen, maar voor de werkende ouders, die dan opvang moeten zoeken. Ieder jaar worden halve klassen ziek met griep (serieus, twee jaar geleden bijvoorbeeld was er in een week in februari 60% absentie op de school van onze jongste door griep, een kind overleed er helaas ook aan), dan worden scholen ook niet gesloten. Toen bleek, dat deze variant van H1N1 milder was, dan verwacht, is dus besloten de scholen niet te sluiten. Ziek worden alleen is daar geen reden voor, alleen als die ziekte ernstig blijkt.
Je vergeet, denk ik, zoals zoveel mensen, dat deze nieuwe griep veel verschillen heeft met de 'normale' griep... van deze griep wordt verwacht, dat als het straks winter wordt, dat 1/3 van de mensen de griep zal krijgen, de kans om het te krijgen is dus ontiegelijk groot (ze denken voornamelijk dat dit zo zal zijn vanwege de huidige griepgolf in het zuidelijk deel van de wereld, waar het nu winter is).
En daarom zou je dus eigenlijk die milde variant willen hebben, zodat je antistoffen tegen tenminste een deel van het virus opbouwt, of niet? Het gaat om nu, niet om in de winter en nu is deze griep geen reden om scholen te sluiten. De mensen, die eraan zijn overleden hier in de VS hadden voor het overgrote deel wel al medische complicaties. Als deze griep in de winter erger terugkomt, zal er dan heus alsnog besloten worden scholen te sluiten (als dat al nut heeft, want als volwassenen het hebben en naar hun werk gaan wordt het net zo hard zo verspreid).

Geloof me, ik vind het vooruitzicht van een ernstige griepepidemie ook doodeng, maar ik ben blij, dat er niet onnodig paniek wordt gezaaid nu. Dan zal iedereen hopelijk, mocht het straks nodig zijn, de waarschuwingen ernstig en serieus opnemen en niet denken: "Oh, de vorige keer viel het ook wel mee".
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer