Toch een Internationaal Rijbewijs?

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4013
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door Loek »

Het topic van Internationaal Rijbewijs is vaak onderwerp van discussie hier. Ik vraag me af of het zou hebben geholpen in het geval van het geval van dit videootje:



Volgens mij was de arresterende agent helemaal fout, maar daar heb je weinig aan als je zonder pardon de bak in wordt gegooid...
(Edit: het bericht is blijkbaar alweer een aantal jaar geleden, maar het steekt zo nu en dan de kop op)
Corv
Amerikakenner
Berichten: 678
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door Corv »

Wat ik begrijp had mevrouw tijdens aanhouding wegens te hard rijden geen paspoort bij.
19 States so far...
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door bedeve »

Heb jij commerciele binding met de ANWB @Loek ?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18771
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door kastelke »

Er zijn inderdaad staten waar jouw buitenlandse rijbewijs alleen NIET geldig is:
image.png
image.png (40.39 KiB) 1438 keer bekeken
bron: https://www.usa.gov/non-citizen-driving

In de situatie van dit meisje: Georgia is niet een van die staten, dus haar Canadese rijbewijs had voldoende moeten zijn.
En zoals je ook kan zien in de video, men 'kan' een bijkomend bewijs vragen zoals een paspoort 'als deze voorhanden is'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18771
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door kastelke »

Voor diegenen die bewijs willen zien i.v.m. dat paspoort: https://dds.georgia.gov/information-non-us-citizens

En voor bedeve: als Belgische Canadees heb ik geen affiliatie met ANWB of wie dan ook dat internationale rijbewijs uitgeeft.
Maar in het verleden, toen ik enkel een Belgisch rijbewijs had, nam ik wel altijd een internationaal rijbewijs mee als ik naar een land reisde waar Nederlands, Frans of Duits niet de gangbare taal was. Het werd me ooit in dank afgenomen (en ik zal maar denken dat het me tijd en irritatie bespaarde). Die enkele eurootjes in een reisbudget van duizenden euro... als Vlaming zijn we niet zo gierig. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 774
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door boonens »

'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18771
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door kastelke »

Blijkbaar zijn Nederlanders gul bij rampen, en dat waardeer ik. Mijn punt ging duidelijk over hoe ze kunnen zijn als het gaat om kleine dagelijkse dingen. (ik groeide op in de grensstreek en Antwerpen en kwam wel eens in de kroeg met Nederlanders. ;-) )

Je kan misschien wel gelijk hebben dat je geen internationaal/vertaald rijbewijs nodig hebt, maar gelijk krijgen kan je veel frustratie en tijd kosten, dingen waar ik geen tijd en energie aan wil verspillen tijdens mijn vakantie.
Maar zoals we hier al vaak gezegd hebben: dat is jouw eigen keuze. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1428
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door AnnInBC »

Ik geef je gelijk, Elke (@kastelke) om voor de zekerheid toch een internationaal rijbewijs mee te nemen. Het kan echt geen kwaad en wat is dat kleine bedrag extra vergeleken met het bedrag voor de hele reis.

Hier in Canada heb je geen internationaal rijbewijs nodig om een auto of camper te huren. Maar als je onderweg tegengehouden wordt door de politie is dat soms wel een andere zaak en kan dat voor problemen zorgen. Ik heb hier al van een paar kennissen uit Nederland en Belgie gehoord dat de politie niet zo gemakkelijk doet als je geen internationaal rijbewijs hebt omdat ze via het gewone rijbewijs soms niet kunnen uitmaken met wat klasse van voertuig je mag rijden. Een internationaal rijbewijs is een vertaling van dit en legt meestal ook uit met wat klasse voortuig je mag rijden. Over het algemeen zal je niet vlug tegen gehouden worden door de politie, maar moest dat zo zijn en je krijgt te maken met een vervelende politie agent (zoals de dame in die video die Loek deelde) dan is zo een internationaal rijbewijs toch wel handig. En ook je paspoort bij de hand hebben kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4383
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door Ruud2004 »

kastelke schreef:
23 mei 2024, 00:11
Voor diegenen die bewijs willen zien i.v.m. dat paspoort: https://dds.georgia.gov/information-non-us-citizens

En voor bedeve: als Belgische Canadees heb ik geen affiliatie met ANWB of wie dan ook dat internationale rijbewijs uitgeeft.
Maar in het verleden, toen ik enkel een Belgisch rijbewijs had, nam ik wel altijd een internationaal rijbewijs mee als ik naar een land reisde waar Nederlands, Frans of Duits niet de gangbare taal was. Het werd me ooit in dank afgenomen (en ik zal maar denken dat het me tijd en irritatie bespaarde). Die enkele eurootjes in een reisbudget van duizenden euro... als Vlaming zijn we niet zo gierig. :lol:
Niet gierig, maarrrrr België heeft wel heel lang (in het verleden haha) een rijbewijs gehad waar ondersteuning in de vorm van een Internationaal rijbewijs wel nodig was.

Ik bedoel dan dit (zie link) model, met wel een heel lange geldigheid. Later kwam er nog een roze versie, helaas niet veel beter :roll:

https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... voor-1989/
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door bedeve »

kastelke schreef:
23 mei 2024, 00:11
Voor diegenen die bewijs willen zien i.v.m. dat paspoort: https://dds.georgia.gov/information-non-us-citizens

En voor bedeve:). Die enkele eurootjes in een reisbudget van duizenden euro... als Vlaming zijn we niet zo gierig. :lol:
Dus als je niet meedoet met iets onzinnigs ben je gierig ...OK dat zal wel een vlaamse " logica " zijn .
Allee tis van zeggen...

Onze rijbewijzen zijn meertalig ; daarmee internationaal verwerkbaar.
Het " internationaal rijbewijs " wordt niet door een officiele / semi-/overheid uitgegeven.
Het is niets anders dan een commercieel product .
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18771
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door kastelke »

Het Nederlandse rijbewijs is ook Engelstalig? Dat wist ik niet. In dat geval is een internationaal rijbewijs niet erg nuttig, vooral niet als je met een gewone wagen rijdt en er niet de vraag is of je al dan niet een 30-tonner mag besturen.
Staat er tegenwoordig ook Engels op het Belgische rijbewijs?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Corv
Amerikakenner
Berichten: 678
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door Corv »

De opmerking van Loek 'als Vlaming zijn we niet zo gierig' valt voor mij in de categorie 'alle Belgen zijn dom' .
19 States so far...
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1273
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door IngridUSA »

kastelke schreef:
25 mei 2024, 15:03
Het Nederlandse rijbewijs is ook Engelstalig? Dat wist ik niet.
Nou ja, het enige Engelse woord dat er op staat is Driving Licence. Naast nog Permis de Conduire en Führerschein is alles Nederlandstalig.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18771
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door kastelke »

Corv schreef:
25 mei 2024, 15:09
De opmerking van Loek 'als Vlaming zijn we niet zo gierig' valt voor mij in de categorie 'alle Belgen zijn dom' .
Dat was niet Loek die dat zei, maar ik (Vlaming).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5792
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door bedeve »

Corv schreef:
25 mei 2024, 15:09
De opmerking van Loek 'als Vlaming zijn we niet zo gierig' valt voor mij in de categorie 'alle Belgen zijn dom' .
Ho Ho @Corv Nu neem jij de inwoners van het Brussels Gewest en de Walen ook in een keer mee he !
Da s niet juist !
Gelukkig zijn niet alle Belgen Vlaming.
Gelukkig zijn niet alle Nederlanders Hollanders.

Wat ik wel jammer vind is dat @kastelke na zoveel jaar in een totaal andere wereld leven nog steeds dat bozige calimero ( lees Vlaamse ) gevoel tav Nederland/Nederlanders in haar systeem heeft.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2264
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Toch een Internationaal Rijbewijs?

Bericht door Big Al »

IngridUSA schreef:
25 mei 2024, 15:31
kastelke schreef:
25 mei 2024, 15:03
Het Nederlandse rijbewijs is ook Engelstalig? Dat wist ik niet.
Nou ja, het enige Engelse woord dat er op staat is Driving Licence. Naast nog Permis de Conduire en Führerschein is alles Nederlandstalig.
Er staat inderdaad "Driving License" op het Nederlandse rijbewijs. Dat zou hier in de VS heel goed kunnen leiden tot achterdocht bij een LEO (Law Enforcement Officer). "Driving License" wordt hier als "krom Engels" gezien en kan de indruk wekken dat het een vervalsing is.

Een rijbewijs heet in de VS over het algemeen een "Driver's License" (of soms een "Driver License").

Beetje vreemd dat in het verhaal van die Canadese mevrouw niet aangegeven hoe hard ze nou eigenlijk reed en waar precies. Dat geeft te denken...

Overigens hoeven Canadese staatsburgers die de VS via een traditionele grensovergang binnenkomen volgens mij geen paspoort te hebben (tegenwoordig wel een ESTA).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer