Overstromingen en sneeuw in California.

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Overstromingen en sneeuw in California.

Bericht door goldenhills »

Het is weer raak hier, heel veel regen en wind met als gevolg overstromingen, schade, ongelukken en wegafsluitingen. Hwy 1 is voorlopig dicht bij Big Sur, en diverse andere wegen zijn tijdelijk dicht (Hwy 9, Hwy 17-S, SR-84 (Sunol), ...). Het is verbazend hoe lang het hard kan regenen. Een stortbui die in Nederland maximaal een half uur zou duren gaat hier uren lang door. En aan de weersverwachting te zien gaat het nog wel even door. Afgelopen nacht hadden we hier ruim 70 mm regen. Gelukkig hebben we een drainagesysteem met 2 pompen rond ons huis (verplicht tegenwoordig bij nieuwbouw in veel gebieden), en goede afvoer via de storm drains in de wijk.
Laatst gewijzigd door markro op 13 mar 2023, 04:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel aangepast.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Overstromingen California

Bericht door Harry »

Veel succes, hopelijk kun je alles droog houden. Zonder het politiek te willen maken, door de klimaatverandering kan het hier in Nederland ook inmiddels dagen heel hard regenen, kijk naar de enorme overstromingen van 2021 in Limburg (en België en Duitsland) met enorme schade en in België en Duitsland ook heel veel doden.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42027
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Overstromingen California

Bericht door Martin & Marianne »

Het regent nu veel in het zuiden lees ik.
En veel sneeuw in de bergen. Yosemite is tot en met woensdag zelfs helemaal gesloten, dat is heel uitzonderlijk.

Marianne
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Overstromingen California

Bericht door goldenhills »

Het is echt winterweer in Californië! Wij hebben hier behoorlijk veel sneeuw in de heuvels, wegen waren tijdelijk dicht (Hwy 9, 17, 35, 84). Geen records geloof ik, maar je ziet toch niet vaak dat alle heuvels rondom de San Francisco Bay besneeuwd zijn. Mooi gezicht.

De aanloop van dit weersysteem had veel wind, met omgevallen bomen e.d. en uitgevallen powerlines. We hebben 50 uur zonder stroom gezeten. Het is een wilde winter dit jaar.
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Overstromingen California

Bericht door Resetovic »

@goldenhills

Hoop dat het toch zsm beter gaat worden, wordt spannend voor mij omdat ik 27 maart voet zet in San Francisco en mijn planning was een dag later de Highway 1 te pakken tot San Simeon en dag erna via 1 door naar Los Angeles.

Nu ook maar een backup booking gedaan in plaats van San Mateo verblijven in Pacifica, via 1 door naar Monterey en dan via 101 naar Morro Bay.

Stukje vanaf Monterey tot San Simeon lijkt er dus niet in te zitten gezien de huidige weersomstandigheden.

Los van dit na 14 april hoop ik vanuit Death Valley ook nog in Yosemite te komen.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Overstromingen California

Bericht door goldenhills »

Ook als het weer straks opknapt kan het zijn dat reparaties langer op zich laten wachten dan voorspeld, en zo te zien zijn we voorlopig nog niet van de nattigheid af. DV-Yosemite wordt sowieso omrijden. Backup plannen zijn inderdaad wel handig. In een winter/voorjaar als deze weet je eigenlijk pas een week van te voren welke route handig is gezien de wegafsluitingen en het weer. Gelukkig is er genoeg te doen in California, er is vast wel een route te vinden die de moeite waard is!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42027
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Overstromingen California

Bericht door Martin & Marianne »

Het is inderdaad nog steeds niet voorbij. Hier wat indrukwekkende foto's van veel bekende plaatsen in Californië: https://weather.com/photos/news/2023-03 ... ood-images

@Resetovic Hwy 1 wordt sowieso een probleem.

Marianne
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Overstromingen California

Bericht door Resetovic »

@Martin & Marianne

Inderdaad zeer indrukwekkende beelden en aankomende week zet het geloof ik ook nog door.

Voor nu heb ik het zo en alleen vanaf Monterey tot Harmony lijkt op dit moment er nog lang uit te liggen, kan het dus zoals het nu is oppakken vanaf Harmony of Morro Bay, geen idee of het dan uit maakt of ik State Road 46 neem en bij Harmony uit kom of via State Road 41 bij Morro Bay.


https://shorturl.at/jAIO8


En een dag later verder zoals hieronder,

http://shorturl.at/acmx7


Beide routes moet ik dus even goed in de gaten houden tot week 13 en hoop dat het allemaal beter gaat worden.

Ik had mij er echt zo veel verheugd om te genieten van Highway 1, maar het is niet anders helaas.


Hoop alleen dat ik na Death Valley richting Yosemite maar geen problemen krijg, maar hebben nog even tot half april :)
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Overstromingen California

Bericht door Pete.Z »

Date: Saturday, March 11 2023, at 7:00 p.m. UPDATE #29
STORM RESPONSE CONTINUES ON HIGHWAY 1
AS CLOSURE REMAINS IN EFFECT

MONTEREY / SAN LUIS OBISPO COUNTIES – Highway 1 on the Big Sur coast will remain closed between Ragged Point in San Luis Obispo County and Deetjen’s Inn in Monterey County due to slides and rockfall from an ongoing winter storm event. There is no estimated time for reopening.

Crews responded to new slide and rockfall events throughout the day. Waterfalls have appeared at new locations and the soil throughout the coast remains saturated.

Crews will continue to make repairs tomorrow and will work all daylight hours in an effort to reopen the highway as soon as conditions permit for safe travel.

Blasting crews were called in to reduce large rocks at two locations on either side of the San Luis Obispo/Monterey County line. At one of these sites at PM 0.8 in Monterey County, a temporary signal has been in place and repairs were already being made to a slip out below the southbound travel lane. This location continues to experience significant slide activity as a result of the most recent storms.

At Mud Creek at PM 8.8, a boulder the size of a shipping container is perched in the netting above the roadway with crews assessing how best to approach its removal.

Considerable slide material continued to accumulate across the roadway at PM 29.5 as well as at Anderson Canyon at PM 35.3.

Caltrans crews are also on alert in northernmost Monterey County where the Pájaro River has breached its levee. Water continues to flow across agricultural fields towards Highway 1 near the Monterey/Santa Cruz County line.

A new atmospheric river, similar in intensity to our most recent rain event, is scheduled to arrive early next week accompanied by high winds.

Caltrans and contracted crews will continue to work all daylight hours, seven days a week, to respond to storm issues.

Crews prepare to blast and reduce large rocks near the San Luis Obispo/Monterey County line on Highway 1 on March 11, 2023.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer