Jogger 2 weken vast na per ongeluk oversteken grens VS

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
Lapor
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 feb 2017, 20:11
Aantal x V.S. bezocht: 6

Jogger 2 weken vast na per ongeluk oversteken grens VS

Bericht door Lapor »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2209443 ... n-grens-vs

WHITE ROCK - Een onschuldige stukje hardlopen is onlangs voor een tiener uit Frankrijk uitgelopen op twee weken cel in de VS. De 19-jarige Cedella Roman was op bezoek bij haar moeder in het zuidwesten van Canada. Toen ze een stukje ging joggen, passeerde zij zonder het te weten de grens met de VS waar zij door de grenspolitie werd aangehouden
.

De hardloopster was zich van geen kwaad bewust toen zij aan haar hardloopsessie begon voer het strand richting het zuiden. Tijdens het hardlopen ging zij de gemeentegrens over en kort daarna de landsgrens met de Verenigde Staten.

Toen Cedella stopte om een foto te maken van de fotogenieke omgeving, werd zij aangehouden door twee grenswachten. „Een van de mannen zei dat ik de grens illegaal over was gegaan”, vertelt het meisje aan CBC News. „Ik vertelde hem dat ik het niet expres had gedaan en ik geen idee had wat er aan de hand was.”

Ze had onderweg geen borden gezien, maar de beveiligers drukte haar met haar neus op de feiten. „We hebben op beveiligingscamera’s gezien dat je illegaal de grens over bent gegaan”, aldus een van de grenswachten.

Opgepakt
Cedella dacht dat ze er vanaf zou komen met een boete, maar niets bleek minder waar. Ze werd in een getraliede boevenwagen naar een detentiecentrum gebracht in Tacoma, ongeveer tweehonderd kilometer verderop in de staat Washington. „Op het moment dat ik in de gepantserde auto werd getild, werd ik overvallen door emoties”, vertelt het aangeslagen meisje.

Toen de moeder van Cedella, Christiane Ferne, op de hoogte werd gebracht van het opmerkelijke voorval, is ze onmiddellijk in de auto gesprongen om haar dochter te bevrijden. Christiane had de benodigde documenten meegebracht om haar dochter vrij te krijgen. Het duurde uiteindelijk twee weken voordat de Canadese en Amerikaanse autoriteiten het er over eens werden dat de jonge Française naar Canada terug mocht.

Overheid
De Amerikaanse overheid laat in een reactie weten dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is om met de gepaste papieren op zak een landsgrens van de Verenigde Staten over te steken. „Mensen die dicht bij de grens wonen moeten te allen tijde identiteitspapieren op zak hebben.”
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Jogger 2 weken vast na per ongeluk oversteken grens VS

Bericht door Ziva »

Ja over the top reactie natuurlijk maar ik vind het wel een beetje naïef dat je niet weet dat je bij de grens aan het joggen bent eerlijk gezegd en ook geen paspoort bij je hebt.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Jogger 2 weken vast na per ongeluk oversteken grens VS

Bericht door kastelke »

Er zijn hier plaatsen genoeg waar het echt niet duidelijk is dat je de grens oversteekt. Mensen die daar wonen, die weten het natuurlijk, maar ik, die 1,5 uur van de grens vandaan woon, weet het niet.

Zag enkele weken geleden trouwens een aflevering van Border Security. Ik herinner me niet meer of het een Canadese was die de Amerikaanse grens over ging, of een Amerikaanse die de Canadese grens over ging. Per ongeluk. Het was een jong meisje dat per ongeluk een foute afslag genomen had, en dus zo in een rechte lijn naar de border crossing ging, zonder mogelijkheid die weg nog te verlaten. Ze was gekleed in vuile jeans en met modder besmeurde laarzen (denk dat ze gaan wandelen was). Dus ze kwam bij de grensovergang en zei onmiddellijk dat ze niet de grens over wou, maar dat ze een foute afslag genomen had. Ze had geen government issued id bij zich, dus moest ze naar secondary, en daar nam men natuurlijk ook onmiddellijk haar wagen onder handen, en vonden men de restanten van marijuana vond. Ze gaf toe dat ze medical marijuana nam omwille van haar anxiety. En plots werd haar wagen dus in beslag genomen, tenzij ze betaalde. Ik geloof iets van een $5,000. Ik betwijfel of het autootje nog zoveel waard was, maar in ieder geval had het kind niet zoveel geld. Gelukkig kon ze haar ouders bellen, die haar het geld voorgeschoten hebben. Het meisjes mocht dus in de toekomst ook de grens niet meer over zonder geldig visum.
Kijk, ik vind het super dat men de grenzen goed wil bewaken. Maar in dit geval vind ik dat je redelijk moet zijn. Het meisje kwam in paniek bij de grensovergang, vroeg om gewoon rechtsomkeer te mogen maken want ze wou helemaal de grens niet over. De reacties waren overdreven. De gevolgen ook.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer