Ongelukken zitten in een heel erg klein hoekje, maar vele kunnen voorkomen worden. Laat ik mijzelf toelichten. Ik vermoed meer dat de natuurlijke reactie van mensen is, ongeacht hoe goed voorbereid te zijn, alsnog foute beslissingen gaan nemen. Druk van vrienden die mee zijn of wat dan ook voor factoren. Als mens zijn wij nieuwsgierig van aard en brengt ons in situaties waar wij totaal niet op voorbereid zijn, adrenaline dat ons hersenen deels goed laat werken. Wij als echte die-hard forum ridders zullen heel snel roepen inderdaad "hadden zij zich maar beter voorbereid". Ook ik maak de zelfde fout, tijdens een goed voorbereidde hike ergens afslaan waarvan het grotendeels onbekend is. Of hey leuk stukje off road rijden hier in Colorado, waar je bij een verkeerde stuur beweging in een ravijn ligt. Het is het avontuur.RiverCola schreef:Ik heb dit soort reacties ('hadden ze maar op het forum gelezen', 'zich beter voorbereid') al eerder op dit forum gezien na dit soort ongelukken.
Ik vermoed dat het een beetje een natuurlijke reactie is van mensen om te denken (of te hopen) dat als je je maar goed voorbereid op een dergelijke trip je niet snel zoiets zou overkomen. Mensen denken natuurlijk graag dat ze veilig zijn tijdens dergelijke reizen, want anders zou je het misschien niet eens durven.
At the other hand RiverCola haal je de film 127 hours aan waar de jongen vast kwam te zitten in de canyon. Technologie heeft zich zo veranderd van toen tot nu waar ik persoonlijk vind dat je wel een heel goed excuus moet hebben om niet nog beter voorbereid op pad te gaan naar delen waar bevolkingsdichtheid minimaal is. Persoonlijke GPS apparaten zoals de SPOT Gen 3 en Delorme InReach worden meer betaalbaar zelfs het huren van een satellite telefoon mits je 3 maanden of zo in de boonies van Alaska gaat ontdekken. Was het zo ook niet een hele poos dat vele ski jassen in Europa met het Recco system waren uitgevoerd? Of back country skiers die met een avalanche beacon op pad gaan?
Uiteindelijk neemt het natuurlijk niet weg wat een geluk deze vrouw heeft gehad en dat zij het na kan vertellen.