Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
Rosalor
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 nov 2014, 12:58

Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Rosalor »

Hallo allemaal,

Op het forum voor het zuidwesten hebben we al hulp gevraagd voor onze reis in het Zuidwesten. Het plan is om vanaf september tot en met november rond te trekken door Amerika. Eerst willen we van Denver naar Los Angeles reizen en vanaf daar naar Hawaii vliegen. Voor onze reis naar Hawaii kunnen we jullie hulp goed gebruiken. We hebben in eerste instantie een schema gemaakt voor drie weken op Hawaii (4 eilanden), alleen door onze andere plannen voor de reis en de verhalen die we hebben gehoord over de prijzen op Hawaii, vragen wij ons af of we echt drie weken door moeten brengen om alle mooie dingen te zien. Zou een reis van twee weken bijvoorbeeld niet al voldoende zijn om een hele hoop mooie plekken te zien? We hebben nu bijvoorbeeld 4 eilanden opgenomen. Is het verschil tussen de eilanden zo groot dat we ze alle vier zouden moeten zien of zouden we ook met bijvoorbeeld 2 of 3 eilanden kunnen volstaan? En welke eilanden zouden jullie dan aanraden?

Daarnaast nog een vraag over de autohuur op de eilanden. Wij schrokken ook wel van de prijzen hiervan. Onze vraag is nu of het echt aan te raden is om op elk eiland een auto te huren of dat dit op sommige eilanden niet nodig is of misschien alleen maar 1 of 2 dagen?

Onderstaand is het schema wat we tot nu toe hebben gemaakt. Dit is dus voor 3 weken, maar we twijfelen nog om het iets in te korten. Andere opmerkingen op ons schema of andere tips zijn ook van harte welkom!

Dag 64 30-10-2021Los Angeles - Oahu
Dag 65 31-10-2021Oahu Lanikal Beach en North Shore
Dag 66 1-11-2021 Oahu Pearl Harbour
Dag 67 2-11-2021 Oahu Honolulu Watershed Forest Reserve
Dag 68 3-11-2021 Oahu - Kanuai
Dag 69 4-11-2021 Kauai North Shore + Kalalau Trail
Dag 70 5-11-2021 Kauai Waimea Canyon (Waipo'o Falls Hike)
Dag 71 6-11-2021 Kauai Stranddag
Dag 72 7-11-2021 Kauai Napall Coast
Dag 73 8-11-2021 Kauai - Maui
Dag 74 9-11-2021 Maui Schildpadden bij Kihei
Dag 75 10-11-2021 Maui Road to Hana
Dag 76 11-11-2021 Maui Walhee Ridge Trail
Dag 77 12-11-2021 Maui Heleakala Krater
Dag 78 13-11-2021 Maui - Big Island
Dag 79 14-11-2021 Big Island Captain James Cook Monument + snorkelen
Dag 80 15-11-2021 Big Island Hawai Vulcanoes National Park
Dag 81 16-11-2021 Big Island Onomea Bay Trail en Rainbow Falls
Dag 82 17-11-2021 Big Island Walpo Valley
Dag 83 18-11-2021 Big Island Stranddag
Dag 84 19-11-2021 Kona International Airport - Los Angeles
Dag 85 20-11-2021 Vlucht Los Angeles - Amsterdam
Dag 86 21-11-2021 Aankomst Amsterdam

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Mies2301 »

Wij zijn er in 2019 geweest. Ik vond een huurauto wel echt een must op elk eiland. Als ik jouw reisschema zie, heb je die auto ook gewoon nodig.

Road to Hana is of heel vroeg vertrekken en dan niet alles kunnen zien of dit opdelen in 2 dagen. Vergeet zeker ook de Pipiwai trail niet.
Verder ziet de route er wel logisch uit denk ik.
Gebruikersavatar
Eriq
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 jun 2010, 13:40
Locatie: Delft

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Eriq »

Een van de mooiste reizen die we ooit gedaan hebben. Het is hoe dan ook allemaal prachtig met een redelijk constante 29º.

Voor Oahu, vergeet niet om Diamond Head Crater te beklimmen.
Pearl Harbor hebben we overgeslagen. Het advies daar is om er enorm vroeg te zijn om de drukte te ontlopen (maar goed... dat doet vast ook iedereen) plus we hadden ook al een aantal keren gehoord dat het best een teleurstelling is. Je ziet er in principe zo goed als niks, aldus de mening van anderen.

Voor Kauai, overweeg een helikoptervlucht. Het grootste deel van het eiland is privé bezit en daar kom je niet. Het is tevens een mooie manier op de napali coast te zien. Wij zijn met Blue Hawaiian Helicopters gegaan, vooraf geboekt dat scheelt iets. Of ze het nog steeds doen weet ik niet, maar ze vlogen recht op de waterval aan die je in Jurassic Parc ziet, wanneer ze op het eiland aankomen. Het is immers daar allemaal opgenomen.

Op Maui kun je al het geluk hebben dat de eerste walvissen al langstrekken. Dat is daar vooral in de wintermaanden. Als dat zo is dan is een boottocht een aanrader. Wij zijn met de Pacific Whale Foundation geweest, die weten er ook van alles over te vertellen en nemen de tijd.
Of ze er al zijn? 1 keer snorkelen aan de westkant van het eiland en je hoort ze onderwater.

Op Big Island was het James Cook monument niet erg bijzonder en om te snorkelen was het erg druk.
Een tip is Kahalu'u Beach Park, daar zaten wij naast en dat was snorkelen tussen de schildpadden en vele soorten vissen.
Verder is het rondom Kona ook leuk ook maar een koffieplantage te bezoeken. Kona koffie wordt gezien als de nummer 2 koffie van de wereld (op 1 staat de Kopi luwak, uit de poep van een civetkat. Maar dat is tegenwoordig niet erg diervriendelijk allemaal meer...)

Voor Volcano's N.P. is het ook mooi om daar tegen de avond te zijn, of ervoor terug te gaan. Wanneer het donker wordt dan kun je de lavastromen beter zien, mochten ze überhaupt toegankelijk zijn. Dus altijd beginnen bij het Visitor Center of op de NPS website kijken wat er waar te zien valt.

Have fun!
The Great American Eclipse Trip 2024
Rosalor
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 nov 2014, 12:58

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Rosalor »

Hoi Eriq en Mies 2301,

Bedankt voor jullie reacties, we gaan jullie tips zeker toepassen. Die helikopter vlucht lijkt ons inderdaad geweldig. Gezien de verwachte kosten en andere dingen die we nog in het zuid westen van de usa willen doen willen we alleen graag een aantal dagen besparen op onze reis op Hawaii. Nu zitten we zelf te denken om de dagen op het eiland Oahu te schappen en dan wel 1 dag extra op Maui te doen. Wat vinden jullie daarvan? Als we het forum zo afspeuren dan lezen we veel dat Oahu een benidorm eiland is. Daarnaast is volgens ons alles wat op Oahu te vinden is qua natuur ook op de andere eilanden te vinden. Of zien we dat verkeerd en kunnen we beter een ander eiland overslaan?
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Mies2301 »

Eriq schreef:
09 aug 2021, 14:18
Voor Oahu, vergeet niet om Diamond Head Crater te beklimmen.
Pearl Harbor hebben we overgeslagen. Het advies daar is om er enorm vroeg te zijn om de drukte te ontlopen (maar goed... dat doet vast ook iedereen) plus we hadden ook al een aantal keren gehoord dat het best een teleurstelling is. Je ziet er in principe zo goed als niks, aldus de mening van anderen.
Ik vond Pearl Harbor juist heel indrukwekkend. Wij zijn er op Labor Day in 2019 geweest en konden onze tickets naar het Memorial met 2 uur vervroegen omdat zo rustig was. Tevens ook de USS Missouri bezocht.
Diamond Head daarentegen was zo druk dat de parking om half 8 's ochtends al vol was. Vanaf diverse uitzichtpunten heb je een mooi uitzicht op de krater en skyline van Waikiki en Honolulu. Zoals bij de Tantalus Lookout in het Puu Ualakaa State Park. Om daar te komen is de round top drive leuk.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door harryh »

Vonden wij ook ;). Indrukwekkend om de impact te zien en je voor te stellen hoe het gegaan is. Je kijkt dan anders naar de films erover.
Ook komt nog steeds olie uit de USS Arizona, die je vanaf het monument onder je ziet liggen.
Gebruikersavatar
Eriq
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 01 jun 2010, 13:40
Locatie: Delft

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Eriq »

Rosalor schreef:
09 aug 2021, 19:11
Hoi Eriq en Mies 2301,

Bedankt voor jullie reacties, we gaan jullie tips zeker toepassen. Die helikopter vlucht lijkt ons inderdaad geweldig. Gezien de verwachte kosten en andere dingen die we nog in het zuid westen van de usa willen doen willen we alleen graag een aantal dagen besparen op onze reis op Hawaii. Nu zitten we zelf te denken om de dagen op het eiland Oahu te schappen en dan wel 1 dag extra op Maui te doen. Wat vinden jullie daarvan? Als we het forum zo afspeuren dan lezen we veel dat Oahu een benidorm eiland is. Daarnaast is volgens ons alles wat op Oahu te vinden is qua natuur ook op de andere eilanden te vinden. Of zien we dat verkeerd en kunnen we beter een ander eiland overslaan?
Wij hebben Oahu gedaan omdat de vlucht vanaf LAX nu eenmaal naar Honolulu ging. We hadden alleen zelf al vrij snel zoiets van hier hoeven we een volgende keer niet terug te komen. Maui is ook rustiger.
Je moet misschien alleen de afweging maken wat was de reden dat Oahu op de planning stond en wat ga je dan extra doen op Maui? Snorkelen op Maui is beter. Dat maakt het eigenlijk alleen al de moeite.
The Great American Eclipse Trip 2024
paul-s83
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 27 sep 2021, 15:41
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door paul-s83 »

edit, zie net dat het gaat om November 2021 i.p.v. 2022, dus topicstarter zal hier niet veel aan hebben (wel benieuwd hoe de reis is gegaan).

Wij zijn in 2017 op Oahu, Big Island en Maui geweest. Wij hadden 5 volle dagen per eiland, en dat is prima te doen. Minder wordt wellicht wat krap. Dus als je de reis wilt inkorten dan zou ik niet proberen om 4 eilanden in 15 dagen te proppen.

Vergeet niet dat je ook kostbare tijd verliest als je van het ene naar het andere eiland hopt. De vlucht duurt misschien maar een half uur tot een uur, maar je bent zo een halve dag verder met uitchecken hotel, rijden naar en inchecken op airport en vervolgens nog de huurauto op te halen.

Wat ikzelf tof vond om te doen:

Oahu
- Pearl Harbour + USS Missouri + USS Arizona monument
- Polynesian Cultural Center. Hier ben je zo een dag mee zoet.
- Bezoek Chinatown + winkels + shopping centers op de Ala Moana Blvd
- Waikiki beach/duke paoa kahanamoku beach (bekend van de Hawaii Five O series :) )
- Ala Moana Beach park (lekker chillen op het strand)

Big Island
- Pu'uhonua O Honaunau National Historical Park
- Kona Brewery. Wij zijn aardige bier liefhebbers, dus was een mooie verrassing dat deze brouwerij om de hoek van ons hotel zat. Hier kan je een leuke rondleiding doen, en ook prima een hapje eten.
- Volcanoes National Park
- Rondleiding op een koffieplantage in de regio Kona. Wij hebben een bezoek gebracht aan de Greenwell Farms.
- Verder veel rondgereden in de huurauto. Gewoon de kustlijn afrijden, dan kom je genoeg interessante plekken tegen.

Maui
- Road to Hana. Als je vroeg vertrekt dan heb je genoeg tijd om de mooie trip op een rustig tempo te doen.
- Helicopter vlucht. Heb de bon er even bijgepakt en wij hebben dit geboekt via "Hawaii Helicopters" via de hostess in het Hotel. Wij hebben toen Molokai en West Maui bekeken van bovenaf. Laat je niet verleiden door ergens in het centrum bij een straatverkoper een
- En verder gewoon lekker de auto in en het eiland rondrijden, de natuur alleen is al prachtig!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn vanmorgen aangekomen van onze Hawaii trip. Reisverslag in de maak en ik denk dat ik het hier via het forum ga toevoegen.
Wij hebben enkel O'ahu and Big Island gedaaan en elke dag gemiddeld 10 miles gewandeld.

Pearl Harbour: ik had de ochtend tour geboekt om 8 u. We waren er om 7u en om 10 u waren we weg. Mijn man vond er niets aan, ik vond de tour (daarmee bedoel ik het US Arizona bootje dat een dollar kost) + gewoon "daar" zijn toch wel de moeite. Diezelfde dag hebben wij ook nog twee langere wandelingen gemaakt op het eiland.
Verder vonden wij O'ahu eigenlijk te druk om echt ontspannend te zijn. Maar wel scenic, lekker gegeten, en dus veel gewandeld. Kaea point vond ik de mooiste wandeling.
Bij Diamond head hebben ze van die lekkere ananas smoothies!

Big Island was in het algemeen onze favoriet. Er is dus lava in de krater, al sinds vorig najaar dus die situatie lijkt redelijk stabiel. Super bijzonder die "rode rook" te zien en na een wandeling ook de gloeiende lava ver onder je in de krater. Verder vond ik dit park erg de moeite om ook te wandelen.
Waipio Valley is dicht. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het daar nog opengaat - hebben ze te veel miserie mij dus hou het in de gaten.
Wij hebben veel mooie baaien bezocht, en veel turtles gezien.
De Hilo kant vond ik ook erg mooi ivm het "regenwoud" en we hadden hier een schitterende airbnb en ook een leuke cottage voor 2 nachten in Volcano.
Onze mooiste herinnering is toch wel de Saddle Road dat vonden we mooiste weg, en de weg naar Mauna Lea is helemaal niet toeristisch en gaat dwars door lava. Uiteraard is de weg naar Mauna Kea (>4600 m) ook schitterend, boven de wolken maar je moet een echte 4WD + manueel verzet hebben of ze laten je er niet op (en dit wordt gecontroleerd).
De Puna coast is erg bijzonder (lava schade) en wat meer off the beaten path.
Onze leukste maaltijd was bij What's Shaking boven Hilo.
Wij hadden 6 nachten Big Island en hadden daarvan elke seconde "nodig" (en wij hebben niet gesnorkeld en geen enkele georganiseerde activteit of boot trip gedaan)
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door lauravanderklugt »

Leuk om te lezen en zie graag jullie verslag. Big Island is bij ons ook favoriet. We hebben 2 keer in een B&B geslapen aan de rand van Waipio Valley, maar deze mensen zijn gestopt. En 1 keer in de vallei zelf een huis gehuurd. Heel bijzonder, juist omdat het zo ongerept is met weinig toeristen. Snap wel dat ze het willen behouden en behoeden voor teveel toeristen. En de weg naar beneden was echt een spannend, steil, hobbelig stukje. Bijzondere aan Big Island vind ik ook dat het eiland zo verandert door de lava. Ons favoriete vakantiehuis bij Kapoho ligt helaas nu onder de lava. :-(

Succes met de jetlag

gr Laura
Seyst
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 mar 2022, 21:33

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Seyst »

Hi @Tipsy_1

Wat is de reden dat Waipio Valley dicht is en waarom verwacht je dat het niet meer opengaat? Wij zijn afgelopen december nog geweest en toen was er niks aan de hand...
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door lauravanderklugt »

Gesloten sinds eind februari voor onbepaalde tijd.

https://bigislandgazette.com/waipio-val ... %2C%202022.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Rosalor: Hawaii november 2021.

Bericht door Tipsy_1 »

Seyst schreef:
29 mar 2022, 11:17
Hi @Tipsy_1

Wat is de reden dat Waipio Valley dicht is en waarom verwacht je dat het niet meer opengaat? Wij zijn afgelopen december nog geweest en toen was er niks aan de hand...
blijkbaar ivm de conditie van de weg.
maar je mag er zelfs te voet niet meer in (zelf vastgesteld ;-) )
Ik vermoed dus dat de controverse ivm toerisme daar er ook iets mee te maken heeft.
Ik had mij op voorhand ingelezen op Waipio valley en had begrepen dat de mensen die in de vallei wonen niet echt fan zijn van de toeristen in hun vallei...
Misschien dat ze een tussenoplossing vinden? (enkel groep toers? enkel pedestrians?) of mss gaat het weer gewoon open maar mij lijkt het van niet eerlijk gezegd.

https://www.hawaiitourismauthority.org/ ... bruary-25/
https://www.civilbeat.org/2022/03/the-b ... residents/ " it could last up to three years."
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer