Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
Marina B
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 sep 2017, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 12

Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Marina B »

Dag allemaal, net weer terug van een mooie reis door ZW USA. De eerste vragen over waar naar toe in 2020 zijn alweer gesteld. Vorig jaar stond Hawaii op de lijst en dat is toen tweede keuze geworden. Voor 2020 zou het dus goed Hawaii kunnen worden.

Ik heb echter een grote twijfel over het volgende: ik ben de enige volwassene reisgenoot. Ik ga met twee van mijn kinderen, dan 19 en 14. Rijden moet ik dus alles zelf. En daar zit mijn twijfel/zorg een beetje: is dat te doen? Als ik kijk naar dit jaar, hebben wij in 22 dagen 3700 km gereden, maar dan wel met 2 chauffeurs en ik had dat ook niet in mijn eentje willen rijden.

De Road to Hana lijkt mij een ervaring die je niet over moet slaan, maar om deze alleen te rijden lijkt mij (te) zwaar. Ik zag ook dat er excursies te boeken zijn met een (private) minivan. Dat lijkt mij dan wel weer wat; heb ik er zelf ook iets aan.

Big Island is het grootste eiland en dat willen we ook graag bezoeken. Ik ga er vanuit dat daar de meeste kilometers gereden zullen worden.

Nu een aantal vragen:
Wat is jullie ervaring met rijden op Hawaii als je dat als enige chauffeur zou moeten doen?
Hoeveel afstand leg je dan gemiddeld per dag af.
Kan je ook een eiland doen zonder auto? Ik ben geen OV gebruiker, maar b.v. excursies vind ik wel prima.

In principe willen we 4 eilanden aandoen: Big Island, Maui, Oahu en Kauai.

Alvast bedankt!
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door lauravanderklugt »

Hallo Marina, ik ben dit jaar voor het eerst alleen met mijn dochter (7) geweest en moest dus zelf rijden. Ik zag daar best wel tegenop, want is niet zo mijn ding. Het is me reuze meegevallen op de Big Island. Op Oahu heb ik geen auto gehuurd omdat ik weet dat Honolulu en omgeving heel druk is en in Waikiki eenrichtignsverkeer enzo, dus dat zag ik niet zitten. Op Maui en Kaui is het volgens mij ook goed te doen. De road to Hana is inderdaad onmisbaar. Het is daar wel heel bochtig en soms smal (met name one lane bridges en na Hana wordt de weg smaller), maar het verkeer rijdt rustig en zolang het licht is en je regelmatig stopt (|wat ook het leukste is om deze route) lijkt het me wel te doen. Je kunt ook nog overwegen een nachtje in Hana te blijven (alhoewel 1 nacht boeken vooraf soms wat lastig is)

Laat het je niet tegenhouden, want Hawaii is zo mooi.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door lauravanderklugt »

In Hawaii zit het niet zozeer in de afstanden. De road to Hana is maar 64 miles en daar doe je als je hem in 1 keer wilt rijden echt wel 3 uur (zonder stops)
Marina B
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 sep 2017, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Marina B »

Wat goed om te lezen dat het jou niet is tegengevallen, Laura! Autorijden is verder voor mij niet zo'n probleem; ik rij veel en ben best een ervaren chauffeur. Het is meer het onbekende. en ik wil niet uren in de auto hoeven te zitten om van A naar B te komen, maar gezien de afmetingen van de eilanden lijkt mij dat ook wel weer te overzien.

Ik denk inderdaad dat op Oahu het niet nodig is; ik hoef maar een paar nachtjes daar te zijn; beetje strand, Pearl Harbor en dan weer door. Daar kunnen we dan dus zonder auto. Wellicht een keer een privé tour boeken of iets dergelijks.

Mijn informatie van vorig jaar over Hawaii leverde ook nog op dat alleen op Big Island twee verblijflocaties zijn aan te bevelen. De andere eilanden volstaan met 1 vast slaapplaats alwaar we uitstapjes kunnen ondernemen.

Tja de Road to Hana; we gaan hem doen, maar of ik 'm zelf wil rijden daar twijfel ik over....
Als er mensen zijn met ervaring om dit met een (privé) minivan te doen, hoor ik dat heel graag. Het lijkt mij wel fijn om er 2 dagen over te kunnen doen. Al vraag ik mij dan wel af; waar slaap je dan? Ergens in het midden? Zijn daar accommodaties?
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door lauravanderklugt »

Hoi Marina,
Op Big Island is het gezien de grootte inderdaad aan te raden om je verblijf tussen de west en oostkant te verdelen.
Kona aan westkant is zonnig en mooi snorkelen.
Hilo aan de oostkant is vlakbij vulkaan, watervallen en mooie natuur.
Waikoloa wat noord westelijker gaan ook veel toeristen heen, maar zitten met name dure resorts.
Wij vinden het fijn om te eindigen aan de zonnige kant (vliegen meestal terug uit Kona)

Ik heb zelf dus geen tours gedaan naar Hana, maar wel veel busjes gezien met voornamelijk Aziatische toeristen. Je komt ze vaak met name tegen bij de bekende stops. Voor ons is het rijden van de Road to Hana juist zo bijzonder als je op de minder bekende (drukke) plekken komt. We hebben er elke keer meer dagen voor uitgetrokken.
In en om Hana zijn diverse verblijfmogelijkheden (VRBO?) en 1 (duur) hotel. Voordeel is wel dat je dan 's morgens de plekjes voor jezelf hebt omdat de andere toeristen nog aan het begin van de route zijn. Ook bijzonder om tussen tropische tuinen te overnachten. Als je besluit om een tour te doen, zou ik goed kijken naar de stops en of die je aanspreken en hoeveel tijd ze daar besteden. Dat het niet een in/uit de bus tour is met alleen fotostops en weinig tijd.

Pipiwai trail bij de 7 sacred pools is echt prachtige hike, maar weet niet of dat te combineren is met 1 daagse tour. Anders zeker een aanrader.
Joleco321
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Joleco321 »

Hoi Marina,
De Road to Hana is goed te rijden hoor. Ik heb deze zowel heen als terug gereden en vond t goed te doen. Wij waren vroeg vertrokken (rond 7u vertrokken uit Kihei) om zo de grote toeristenstroom voor te zijn. Op de heenweg naar Hana hebben we de stops gedaan, rustig gereden met zon en regen. Terug hebben we in 1 keer gereden dus niet meer gestopt, hier hebben we 2 uur over gedaan. T meest ideaal zou zijn overnachten in de buurt van Hana zodat je net wat meer tijd hebt onderweg voor alle prachtige dingen.
Wij wilden bijvoorbeeld voor t donker weer terug zijn in de buurt van Pā’ia.
Ik raad je zeker aan zelf te rijden, je bent zoveel vrijer.
Marina B
Amerikafan
Berichten: 101
Lid geworden op: 15 sep 2017, 08:31
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Marina B »

Route update: Hawaii nog steeds kanshebber. Ik heb dit jaar veel moeite met het bepalen van een vakantie bestemming. De samenstelling en periode wijzigt nogal en dat maakt het niet makkelijk.
Goed, dan nu graag jullie advies en ik snap dat keuzes vaak persoonlijk zijn, maar jullie ervaring maakt het voor mij mogelijk wat makkelijker om te kiezen:

We kunnen 29 juli vertrekken vanaf Amsterdam en we moeten op 16 augustus weer terugreizen omdat we uiterlijk dinsdag de 18e weer in NL moeten zijn voor school en werk.

Aangezien we 18 nachten hebben, overweeg ik 3 eilanden aan te doen ivm 4.
Mijn idee is dan:
Oahu (HNL, diamond head, pearl harbor) 5 nachten
Mauhi (Road to Hana) 6 nachten waarvan 1 in Hana
Big Island (verdelen over 2 delen) 7 nachten.

Mijn vragen:

op welke eilanden kunnen we het strandleven (snorkelen, zonnen, zwemmen) combineren met leuke dorpjes, restaurantjes en wat meer levendige omgeving (geen mega drukke stad met veel verkeer, etc)
Zouden jullie adviseren om toch ook Kaui aan te doen? Zou dit in een dagtrip kunnen?
Zijn de verdelingen goed? Denk 't zelf wel. Mss dagje minder Oahu?
Maakt de volgorde van de eilanden nog uit?

Dank allemaal, deze week wil ik de knoop doorhakken en definitief vakantie boeken!
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Bravy »

Ik denk dat je keuze voor 3 eilanden de juiste is, gezien het aantal nachten dat je hebt. Anders ben je nóg minstens een halve dag kwijt aan reizen. Er is ook niets mis met de verdeling tussen de eilanden. Je kan inderdaad hooguit overwegen om 1 nacht Oahu in te ruilen voor een extra nacht Big Island. Maar dat is persoonlijk. De volgorde van de eilanden zou ik af laten hangen van de beschikbare vluchten.

Er is maar 1 megadrukke stad op heel Hawaï, en dat is Honolulu. Voor de rest is het allemaal heel relaxed. De meeste stadjes hebben een stadscentrum waar enig vertier (restaurantjes e.d.) is, en stranden heb je overal. Ik zou daar mijn keuze niet vanaf laten hangen. Richt je op wat je wilt zien en de rest past er wel tussen.

Een dagtrip Kauai zou ik niet aanraden; je hebt 2 vluchten nodig (heen en terug) en zo blijft er nauwelijks tijd over om wat te zien. Elk eiland heeft zijn eigen charme. Je hebt 18 nachten dus er zullen keuzes gemaakt moeten worden...
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Gebruikersavatar
Matan
Amerikafan
Berichten: 288
Lid geworden op: 08 dec 2011, 07:00
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Mogelijk naar Hawaii in 2020, twijfel over auto rijden

Bericht door Matan »

Alles hangt natuurlijk wat af hoe je wil reizen. Hier altijd 4 eilanden gaan op 3 weken, was perfect te doen vond ik :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer