Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij zijn ons aan het "orienteren" voor een weekje Hawaii.
Ons ultieme doel is alle staten aandoen en ja Hawaii "moet" dus ook en nu we aan east coast wonen is het net wat minder ver.
Absolute must is O-Hau... Ik wil zeer graag Pearl Harbor bezoeken en er ligt ook een oude geocache die we "moeten" doen.
Verder... tja... maar een week. Wat te kiezen? Beste is allicht om voor afwisseling te kiezen.
Big Island owv het NP? (misschien vanaf daar terugvliegen als dat zelfs al kan)
Eventuele tips zijn welkom.
Wij zijn gewend aan drukke vakanties, dus ook nu zouden we voor een "druk" schema gaan.
Laatst gewijzigd door Tipsy_1 op 05 okt 2021, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Weekje Hawai

Bericht door lauravanderklugt »

Het reizen naar ander eiland kost wel wat tijd ivm controles op luchthaven enzo. Ik zou er nog 1 eiland bij pakken en mijn favoriet is Big Island, vanwege de afwisseling. Realiseer je wel dat de vulkaan momenteel niet actief (zichtbare lava) is. En terugvliegen vanaf Kona of Hilo is een goed idee, want scheelt je reistijd. Hilo ligt het dichtst bij de vulkaan, maar is ook wel de regenkant, dus zou het combineren.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Weekje Hawai

Bericht door Tipsy_1 »

Eens dat 1 eiland allicht handiger is. Maar ik wil absoluut naar Pearl Harbor...
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Weekje Hawai

Bericht door lauravanderklugt »

Ik bedoelde 1 eiland erbij. Je kunt je op Oahu ook prima 1 week of langer vermaken trouwens, maar ik zou er max 1 eiland bij doen ivm reistijd en dan dus voor Big Island kiezen omdat je daar veel verschillende landschappen, natuur, cultuur en de vulkaan kunt zien. Hij is alleen momenteel niet actief, maar dat weet je nooit van tevoren.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Weekje Hawai

Bericht door Loek »

Tipsy_1 schreef:
14 jul 2019, 13:43
Eens dat 1 eiland allicht handiger is. Maar ik wil absoluut naar Pearl Harbor...
Misschien beginnen met één eiland. Het wordt vanzelf verslavend. :wink:
De eerste keer dat wij naar Hawaii gingen, hebben we alleen een dag tripje naar Oahu gemaakt. Oahu is vele malen drukker dan Big Island, en wij geven de voorkeur aan het rural karakter van Big Island. De rest van de reis hebben we op Big Island doorgebracht. Voornaamste reden om even naar Oahu te vliegen was om inderdaad Pearl Harbor en het Memorial op de Arizona te zien. Ik geloof overigens dat het Arizona Memorial momenteel nog gesloten is vanwege renovatie.
Het is alweer een tijdje geleden (2007), maar je kunt hier lezen hoe wij dat destijds deden.

Overigens komen we nog steeds vaak op de Hawaiian Islands. Er zijn vanaf Denver rechtstreekse vluchten naar Kona; wel een lange vlucht (8 uur) maar dan ben je er tenminste meteen. Alternatief is vliegen naar Honolulu en vervolgens een overstap op een vlucht naar een van de andere eilanden. Dit zijn andere verslagen van ons op Hawaii: 2008, 2010, 2011 en 2016. Tegenwoordig maak ik niet eens meer een verslag als ik op Hawaii ben, gewoon lekker vakantie houden en relaxen daar.
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Weekje Hawai

Bericht door Hans B »

Een week Hawaii, is dat inclusief of exclusief vluchten.
Als het incl. is wordt het erg kort om 2 eilanden te bezoeken.
Als Pearl Harbor een must is, op Oahu kun je prima alle tijd besteden.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Joleco321
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Weekje Hawai

Bericht door Joleco321 »

Wij zijn net terug van 4 Hawai’i eilanden. Pearl Harbor - de MS Arizona is afgelopen zondag weer open gegaan voor publiek, reden voor ons om terug te gaan. Hawai’i is geweldig! Ieder eiland heeft zijn eigen charme.
Oahu kun je zeker een week verblijven, maar een combi met Big Island is zeker een aanrader. Vanuit Hilo kun je terugvliegen. Hilo is weliswaar regenkant maar wel erg leuk, wij vonden deze kant authentieker dan de Kona kant.
Volcano is prachtig, wanneer je een paar trails wilt lopen, kun je hier makkelijk 2 dagen doorbrengen.
Veel plezier alvast!
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Weekje Hawai

Bericht door kalaman »

We zijn momenteel op Kauai (hier zaterdag aangekomen) en dat is alvast een fantastisch eiland (door de meesten als het mooiste van allemaal beschouwd maar dat kunnen we nog niet beamen). Vandaag een open doors helicopter flight gedaan en we kunnen eigenlijk evengoed naar huis want mooier dan dit wordt het wellicht niet meer...
Wij blijven slechts 2 dagen op Oahu wegens helemaal ons ding niet want veel te toeristisch. Naar Pearl Harbor gaan we zelfs bewust niet. We hebben het zo niet op dat overdreven patriotisme van de Amerikanen.
We wonen thuis op amper 20 km van de honderden soldatengraven van Flanders Fields en als we zelfs die niet gaan bezoeken, dan ook helemaal niet naar Pearl Harbor :wink: .
Maar dat is elk zijn ding uiteraard.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Weekje Hawai (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Ondertussen krijgen onze Hawai plannen wat meer vorm.

Het plan is te gaan in Maart 2022. Is dat een goede tijd?

We zouden rechstreeks vliegen vanaf Newark (we wonen in NJ) op HNL.

We hebben 9 volle dagen ter plekke, 2 reisdagen waarop we aankomen en vertrekken.
We zouden 2 eilanden doen: Big Island en Oahu.
Dat geeft dan:
- 5 volle dagen op Big Island: helft aan de mooi regenkant Hilo en helft aan de andere kant?
- 2 volle dagen op Oahu
- 2 halve dagen op Oahu (aankomst en vertrek vanaf Newark (lange vlucht)
- 2 reisdagen tussen de eilanden met vluchten - die hebben dan ook nog wat tijd op de eilanden dan allicht ook best toevoegen aan Ohau afhankelijk van vluchturen?

Dat zou het algemeen concept zijn dus:
dag 1 heenvlucht, aankomst namiddag op HNL
dag 2 volle dag Ohau - Pearl Harbor
dag 3 vliegen naar Oahu > Big Island (best 's morgens vliegen? en rest dag al op Big Island??????)
dag 4 big island
dag 5 big island
dag 6 big island
dag 7 big island
dag 8 big island
dag 9 vliegen Big Island > Oahu (best 's morgens vliegen en rest dag op Oahu?)
dag 10 ohau
dag 11 terugvlucht namiddag, nachtvlucht

Is dit een beetje realistisch?
Grote missers?
Tips voor de verdere detailplanning?

Eventueel kan ik nog een extra dag toevoegen. Ik moet nog eens kijken water juist behalve Pearl Harbor nog te doen is op Oahu.

Bedankt.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawai (maart 2022)

Bericht door lauravanderklugt »

Ik zou kijken of je niet rechtstreeks op Big Island kan vliegen heen of terug ipv een extra vlucht. Dat is zo zonde van je tijd. Ik heb begrepen dat je ook echt wel wat extra tijd moet rekenen voor de controles dus het is niet alleen de extra vliegtijd, maar ook de tijd op het vliegveld daarvoor.

Zelf vind ik het wel fijn om de interisland vlucht eind van de ochtend te hebben. Hoef je 's morgens niet supervroeg op pad. En vermijd je evt. files. Ik ben zelf niet zo'n fan van de nachtvlucht, omdat het boven de Pacific regelmatig hobbelig is, dus dan is de kans op slapen niet zo groot. Als het kan zou ik plannen dat je 's avonds thuis komt en gelijk je bed in duikt.

Misschien al bekend, maar voor Pearl Harbor tijdig kaartjes reserveren, zodat je ook toegang hebt op de geplande dag.

En voor Big Island even goed kijken wat je met name wilt doen, want het is best een stukje rijden van Hilo naar Kona. Als je met name voor vulkaan gaat zou ik in Hilo verblijven. Ook hier kan je nog kijken of het mogelijk is om aankomst en vertrek niet op dezelfde luchthaven te doen. Dus heen op Hilo, rijden naar Kona en dan daarvandaan naar Oahu/huis vliegen bijvoorbeeld.

Succes met de planning.

Aloha Laura
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawai (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

bedankt voor de tips.
Ja, Big Island => ik was al van plan heen en terug vlucht van andere locatie te doen.

Nachtvlucht op de terugweg is bewust hoor. Ik ben een erg goede vliegtuigslaper en prima in staat een uur na aankomst aan het werk te gaan. We vliegen ook business class, dat scheelt. (anders no way dat ik zo lang in een vliegtuig ga zitten)
Het heen en terug vliegen op HNL is omdat ik de vlucht naar Hawai per se rechstreeks wil. Ik denk niet dat er rechstreekse vluchten van Newark of Philly (wij wonen in NJ) naar een ander eiland dan Oalu zijn? Ik zal het nog eens extra nakijken.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Ondertussen onze tickets geboekt, heen op 4 maart, terug op 14 maart (HNL).
En voor een redelijk OK prijs FJAR car rental (jeep) geboekt zowel op Oahu als op Big Island. (in totaal denk ik 1000 dollar kwijt, maar dat is dan gespreid over 3 apare boekingen)
Op Oahu het Equus hotel geboekt dat ik hier zag voorbijkomen.
Al flink gevorderd met de voorpret dus.

vraagjes:
- ik las dat met name de zomer (warm water) geschikt is voor turtles op het strand. Iemand ervaring met de maand maart? ik zou die zo graag zien.
- Big Island Green Sand Beach, te doen met 4x4 Jeep Wrangler?
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door lauravanderklugt »

Wat een lekker vooruitzicht en klinkt als een goede deal voor de huurauto's. Volgens mij begint na spring break het laagseizoen. Wij zijn een keer in de meivakantie geweest (eind april) en toen was het heerlijk rustig en prima weer. Ook twee keer in februari geweest en was ook heerlijk, wel iets drukker. Hopelijk pak je nog net de humpback whales mee in maart.

Ik heb ook in de februari schildpadden gezien op Oahu (Noordkust) en op Big Island dus dat is geen probleem.

Wij hebben Green Sand Beach met een jeep gedaan, maar het is denk ik echt de slechtste weg die we ooit gereden hebben, echt megakuilen, dus het kan is fijn als je wel enige 4WD ervaring hebt, dus rij voorzichtig. Volgens mij ben je nl. niet verzekerd als je offroad ga.
Echt nog nooit zo gehobbeld als op dat stukje. En wij zijn best wat gewend. Als je een hiker bent, is wandelen ook een goede optie.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Wij hebben wel flink wat dirt road ervaring maar houden zeker niet van onnodige risico's. Allicht toch beter wandelen dan. Ik heb ook gelezen dat er shuttle-pick ups rijden. Misschien ook een optie.
Ik vrees dat ons verlof een beetje midden in spring break valt maar maart kwam ons qua timing het beste uit... :| Ach ja.Er kan maar zoveel volk zijn als dat er hotels en vliegtuigen zijn denk ik dan.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door lauravanderklugt »

Hierbij een foto van de route naar Green Sand Beach. Je kunt het niet heel goed zien, maar het hele zanddeel zit dus vol met kuilen en rotsbrokken.
Bijlagen
Green Sand Beach
Green Sand Beach
Green Sand Beach.JPG (60.58 KiB) 2791 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Oh jee! dat ziet er zeker geen lachertje uit. Daar begint mijn prive-chauffeur (aka husband) niet aan :lol:
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door lauravanderklugt »

Die van mij had ook spijt, maar we wisten niet waar we aan begonnen en wilden toen niet meer terug gaan. Als je de reisgidsen leest, denk je dat het wel kan, maar de praktijk was toch even anders.

Voor de shuttle zou ik wel even goed kijken wanneer die rijdt. Staat me bij, dat die er niet was op de dag dat wij er waren. En bij aankomst is het nog een behoorlijk steile klim naar het strand toe, maar wel heel bijzonder om te zien.
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Hans B »

Dag 10 bezoek het Polynesian Cultural Center + luau (eten). Vonden wij erg leuk, kost je de hele dag. Mijn voorkeur.
Je zou ook de Diamond Head kunnen beklimmen (mooi uitzicht) + Dole plantation (leuk, alles over ananas) + Waikiki Beach (tegenvaller).
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door Tipsy_1 »

Ik plan een hotel te nemen aan Waikiki Beach zodat we dat 's avonds (sfeer?) en 's morgens (rustiger) kunnen bezoeken.
Ik sukkel wel heel erg een hotel of airbnb te vinden dat goed gelegen is, parking heeft (waar een grote jeep in kan) en goede beoordelingen (geen kakkerlakken, geen nachtlawaai) heeft....
Maar op de rest van Oahu is ook niet veel accomodatie te vinden :-(
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Tipsy_1: weekje Hawaii (maart 2022)

Bericht door lauravanderklugt »

Wij zijn altijd heel tevreden met Waikiki Banyan via Koko Resort. Ligt niet aan het strand, maar vlakbij en als je een hoog appartement hebt, kan je oceaan en diamond head zien. En er zit gratis parkeren bij in.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer