Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
tetouani
Amerikakenner
Berichten: 567
Lid geworden op: 09 apr 2009, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 9

Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door tetouani »

In Hawaii heb ik de Haiku Stairs gedaan en deze heb ik gedocumenteerd.

In eerste instantie is deze wandeling officieel illegaal maar er word niet echt gehandhaaft, tenzij men overlast of vernielingen aanricht.

Bij het begin van de wandeling staat er een beveiliger die de boel in de gaten houdt en de mensen die deze wandeling toch maken nog even eraan herinnert dat het eigenlijk verboden is, maar als je geen geluidsoverlast of ander soort overlast maakt, dan wenst hij je gewoon een prettige wandeling.

Overigens wordt deze hike dagelijks door tientallen mensen gedaan en was ik aan het begin en toch wel stiekem aan het einde van deze wandeling toch bang dat er gehandhaaft wordt, dus heb ik bepaalde routes uit voorzorg gewoon vermeden.

Achteraf gezien was dat onnodig, maar het was in ieder geval wel een hele spannende wandeling.

Bekijk het hier.

Kristelino1
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2020, 10:51
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door Kristelino1 »

Mooi vastgelegd. Wij gaan in juli naar Hawaii en willen ook graag de Haiku stairs hike doen. Kun je tips geven over hoe we het beste bij het begin kunnen komen?
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door lauravanderklugt »

Het is wel illegaal en wordt streng gecontroleerd. Bovendien als je iets overkomt en gered moet worden, wordt je het land uitgezet en heb je in de toekomst problemen als je de VS binnen wilt komen. Wil je dat risico echt nemen, terwijl er zoveel andere mooie wandelingen en plekken zijn.

Daarnaast is het Privéterrein en vind ik het als toerist niet zo netjes als je dit schendt. Hoe zou je het zelf vinden als er continue hikers door jouw tuin lopen. Dit soort praktijken zorgen ervoor dat de lokale bewoners steeds minder vriendelijk zijn tegenover toeristen. Ik kom al sinds 20 jaar op Hawaii en zie dit gebeuren op sommige plekken. Echt heel jammer. Er zijn nu ook berichten dat ze de stair gaan verwijderen door deze illegale praktijken.

https://www.quora.com/Why-is-climbing-t ... rs-illegal
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door Bravy »

Ik sluit mij aan bij Laura. We zijn te gast op het eiland en het zou op zijn minst netjes zijn je aan de wensen van de bevolking te houden.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door Stan.Gobien »

Het is een beetje genuanceerder dan dat.
De stairs waren bedoeld om terug open te gaan tot advocaten zich gingen moeien.
Het is niet dat ze aangelegd zijn op privé terrein zomaar.
Kristelino1
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jan 2020, 10:51
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door Kristelino1 »

Heel eerlijk.. ik ben enorm gefascineerd door de trappen. Maar lees heel veel verschillende dingen erover. Juist daarom wil ik dit verder onderzoeken en op basis daarvan een keuze maken.

Ik heb inderdaad gelezen dat het niet toegestaan is. Maar niet omdat de trappen op privé terrein zouden liggen, maar omdat er geen onderhoud aan plaatsvindt en daarom niet als veilig kan worden beschouwd. Ik lees ook vaker dat security meestal gewoon vriendelijk lacht als je trappen af komt gelopen en het lijkt daarom (soms) gedoogd te worden.

Een tip die ik tegenkwam is om alleen de hike te doen wanneer je met locals meegaat die de trappen kennen. Zij vinden het belangrijk om respect te hebben voor de bewoners die hier in de buurt wonen en gaan daarom niet over privé terrein etc. Ook weten zij waar de moeilijke stukken in deze hike zitten. Zij raden ook aan om de trappen niet op te lopen, maar om via Moanalua valley trail te lopen tot de top van de trappen en dan eventueel een klein stukje op de trappen te lopen en weer gewoon via Moanalua valley trail terug te gaan.

Laat ik vooropstellen dat het nooit mijn bedoeling zou zijn om deze hike te doen terwijl ik over privé terrein moet en daarmee mensen lastig val. Want als dat zo is dan ga ik het niet doen. Ik lees dus echter ook veel andere verhalen en als ik dan filmpjes als deze zie dan lijkt het toch best prima te kunnen.

Ik ben er dus nog lang niet over uit, maar probeer me zoveel mogelijk in te lezen... :)
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Haiku Stairs, Stairway to Heaven..

Bericht door lauravanderklugt »

Fijn om te lezen dat jij je er goed in verdiept hoe het veilig en respectvol kan.
Ik zie even teveel mensen die dat niet doen en zich alleen laten leiden door mooie beelden, dus vandaar mijn felle reactie.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer