Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
PeJo
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2019, 11:40

Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door PeJo »

Hallo allemaal,

We (mijn vrouw en ik) zijn druk bezig met het plannen van onze trip naar Hawaii. We gaan van 15 sep tot 12 okt en hebben de tickets (van en naar en tussen de eilanden) al geboekt. We gaan voornamelijk voor de natuur (wandelen, snorkelen, rond toeren etc) en af en toe relaxen op een strand.

Waar we naar op zoek zijn zijn tips (heb al veel gelezen, waarvoor dank :thumbup: ) en jullie ervaringen met waar te overnachten (op 1 plek blijven of 2 verschillende accommodaties).

De verdeling die we gemaakt hebben is vooral gebaseerd op gevoel. Ik weet het, je hebt nooit genoeg tijd om alles te zien :D maar we hebben niet genoeg vrije dagen om alles te zien ...

ZO-15 sep AMS / SFO / HNL Aankomst 21:59
MA-16 sep Oahu
DI-17 sep Oahu
WO-18 sep Oahu
DO-19 sep Oahu
VR-20 sep Oahu-Maui 12:04 – 12:47
ZA-21 sep Maui
ZO-22 sep Maui
MA-23 sep Maui
DI-24 sep Maui
WO-25 sep Maui-Big Island 14:50 – 15:29
DO-26 sep Big Island
VR-27 sep Big Island
ZA-28 sep Big Island
ZO-29 sep Big Island
MA-30 sep Big Island
DI-01 okt Big Island
WO-02 okt Big Island
DO-03 okt Big Island-Kauai 10:29 – 11:26
VR-04 okt Kauai
ZA-05 okt Kauai
ZO-06 okt Kauai
MA-07 okt Kauai
DI-08 okt Kauai
WO-09 okt Kauai
DO-10 okt Kauai-SFO 20:45 – 04:53 (11 okt)
VR-11 okt SFO / IAD / AMS 06:30 – 14:30/17:35 – 07:35 (12 okt)
ZA-12 okt AMS

Qua vervoer op de eilanden heb ik ook al het e.e.a. gelezen en ik denk dat we overal een "gewone" auto nemen ipv een 4WD of SUV, omdat dit goed te doen is, klopt deze aanname een beetje?

We horen graag van jullie.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door harryh »

Hoi, gezien de afstanden zou ik op Big Island een paar dagen aan de oostkant en een paar dagen westkant gaan zitten.
Qua auto: Wij hadden overal 4x4 fullsize SUVs gehuurd, prima te doen. Alleen op Big Island voegt 4x4 echt wat toe als je dirt roads naar sommige stranden wilt rijden. Ziet er verder prima uit. Succes!
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door Bravy »

Mooie reis in het vooruitzicht!

Op Oahu zou ik op 1 plek blijven; binnen een uurtje kan je overal komen en het wegennet is goed. Maar wáár je wilt overnachten is een persoonlijke keuze. Je kunt ervoor kiezen in het drukke Honolulu te blijven, de luxe resorts van bv. Ko Olina aan de westkust of Turtle Bay in het noorden, of aan de oostkust in bv. Kailua. In die laatste hebben wij gezeten. Zit je met een klein half uurtje midden in Honolulu en je hebt een van de mooiste stranden ter wereld binnen handbereik.

Maui wordt wat lastiger gezien het beperkte aantal dagen dat je daar hebt. Is ook afhankelijk van persoonlijke keuzes (maar ja, wat niet? :lol: ). Wil je de Road to Hana "doen", en zo ja, in 1 of in 2 dagen? Onze ervaring is dat je zelfs met 2 dagen je handen vol hebt. Bovenop en in de krater Haleakala kan je een prachtige wandeling maken van 18 km (zie ons reisverslag). En dan heb je nog Lahaina en omstreken. Gezien jullie reisschema zou ik het volgende willen voorstellen: op de dag van aankomst (20 sep) een hotelletje in Kahului en de middag gebruiken om Iao Valley te bekijken. In de 2 dagen erna de Road to Hana rondrijden (dus niet omkeren bij Hana, maar daar wel een overnachting zoeken). De laatste 3 nachten zou ik in de omgeving van Kihei blijven. Dan kan je zowel Haleakala bezoeken (dagtocht) als de kant van Lahaina op en daar nog verder naar boven (ook een dagtocht).

Op Big Island inderdaad kiezen voor 2 plaatsen (west en oost). Beide kanten hebben een vliegveld, maar je hebt niet aangegeven van welke jullie gebruik maken. De oostkant is wat ons betreft de mooiste kant. Daar valt ook de meeste regen, dus is het er groen en zijn er veel watervallen. Er valt best veel te zien op dit eiland, bv. Volcano NP, Hilo en omgeving, Waipi'o Valley, naar de top van Mauna Kea (4205 m), Pololu Valley, en nog veel meer. Sommige bezienswaardigheden liggen behoorlijk afgelegen en sommige zijn alleen met een 4x4 te bereiken. Maar ook met een gewone auto zal je de dagen hier makkelijk kunnen vullen :D

Kauai is volgens ons het meest relaxte eiland. Wij bleven een week op 1 plek, maar je kan er ook voor kiezen een paar dagen in het noorden te verblijven (is de regenkant). In het zuiden heb je o.a. Waimea canyon en in het noorden de Kalalau trail. En langs de oostkust hoef je je ook niet te vervelen... :D

Wij hadden nergens een 4x4. Ja, vooral op BI kan je dan een paar plekken niet bezoeken, maar het is wel een flinke meerprijs.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6812
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door Stan.Gobien »

Die meerprijs valt wel mee hoor, tenminste als je een beetje verdiept in het autohuur spelletje. En HC 2WD of AWD is meestal genoeg voor dirt roads.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door kalaman »

Ook wij gaan in september. In ons topic hebben de forumleden ook al heel wat nuttige info geschreven: viewtopic.php?f=20&t=73332
PeJo
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 feb 2019, 11:40

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door PeJo »

Hallo allemaal,

Dank voor de reacties. We zijn nu een stuk verder met de planning en krijgen steeds meer zin om te gaan maar ja het duurt nog even.

Op Oahu blijven we op 1 plek en huren een auto voor 3 dagen om het eiland te verkennen. Het hotel is geboekt.
Op Maui rijden we na aankomst door naar Hana om daar 2 dagen te verblijven en vandaar gaan we naar Kihei voor 3 dagen. De accomodaties (Airbnb en hotel) zijn geboekt.
Op Big Island verblijven we op 3 plekken (Hilo (4dgn), Volcano (3dgn) en Kona (4dgn). De accomodaties, alles Airbnb, zijn geboekt.
Op Kauai verblijven we in het noorden (Princeville) en in het zuiden (Waimea). De accomodaties (Airbnb en hotel) zijn geboekt.

Nu nog even op zoek naar auto's en dan kan de verdere invulling beginnen.

@kalaman de info uit jullie post aangaande de helivlucht op Kauai is interessant. Wij denken zelf aan de Cesna vlucht maar hier gaan we ons nog even in verdiepen...
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis PeJo: Hawaii Sep/Okt 2019.

Bericht door kalaman »

Ik denk dat wij voor de "open door" van Mauna Loa zullen gaan. Is wel merkelijk duurder maar wel 100% zeker dat we geen reflectie hebben.
En vermits wij beiden "nogal" graag fotograferen :wink: ....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer