Kilauea Big Island onrustig

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Kilauea Big Island onrustig

Bericht door harryh »

Wij zijn in Florida op dit moment, op het nieuws hier kwam voorbij dat de Kilauea vulkaan erg onrustig is, er zijn veel aardbevingen en een evacuatie aan de oostkant. Zie bv http://www.bigislandvideonews.com. Wellicht iets om met reisplannen rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
tosca
Amerika-expert
Berichten: 3212
Lid geworden op: 01 feb 2010, 16:30

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door tosca »

Inmiddels is de vulkaan ook uitgebarsten: https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/vul ... hting-dorp
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door harryh »

Wij zaten afgelopen zomer een week in een huis in Leilani Estates, dit http://www.bigislandvideonews.com/2018/ ... y-at-10-pm zijn best heftige beelden zeker voor de mensen die daar wonen.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door lauravanderklugt »

Ja, heftig hoor. Wij hebben 3 keer in Puna regio overnacht en daar vaak rond gereden.
M & M
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 jan 2015, 22:46
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door M & M »

Heftig inderdaad! Wij sliepen twee jaar geleden direct naast Leilani Estates. Mooi gebied. Wat erg voor die mensen dat ze huis en haard hebben moeten verlaten.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door harryh »

Vulcanoes NP is nu gesloten vanwege een nog zwaardere aardbeving. Forumleden die binnenkort die kant op gaan hou het nieuws in de gaten ;)
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door sanook »

Mavilopi
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2017, 12:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door Mavilopi »

Wij vertrekken woensdag die kant uit.
Plan was drie dagen Oahu (werkgerelateerd) en daarna naar de Big Island. Ik ging net het hotel definitief boeken, toen de eerste uitbarsting er was... :cry:
We blijven nu op Oahu en gaan vanaf daar Island hoppen.
Zodra het mag en kan, plannen we wel naar Volcano park te gaan, maar volgens mij zit dat er dit jaar niet in.
Voor ons minder erg, want het is inmiddels het vierde jaar op rij dat we voor het werk naar Oahu "moeten" en we vermoeden dat we er volgend jaar dus opnieuw zullen zijn.
2015:Oahu
2016:Oahu-Los Angeles
2017:Oahu,Rondje Florida-Phoenix
2018:Oahu,Molokai-Phoenix- Washington-Las Vegas-New York
2019:Oahu,Big Island-Los Angeles->Las Vegas-Phoenix
2022:NY->Washington ->Niagara-Chicago(begin april),NY(eind april),Oahu
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door lauravanderklugt »

Wel jammer, maar als je echt voor het NP ging, kan je beter een andere keer gaan inderdaad. En wat een luxe, elk jaar voor je werk naar Hawaii. Ik ben jaloers. Veel plezier op Oahu.
Gebruikersavatar
SonjaV
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 12 okt 2007, 01:59
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Urmond
Contacteer:

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door SonjaV »

In sep-okt gaan wij voor de eerste keer naar Hawaii.
Ik begin er langzaam spijt van te krijgen dat alles al geboekt is.
2 Weken geleden zag ik dat half april op Kauai een zondvloed geweest is waardoor wegen zijn weggespoeld. De noordwestkant van het eiland is daardoor niet bereikbaar.
Nu op Big Island de vulkaanuitbarstingen. We hebben een B&B geboekt en betaald in Volcano. Is ook maar de vraag of we daar dan heen kunnen.
En gisteren zag ik dat op Maui het laatste stuk van de Pipiwai trail naar de waterval is afgesloten door omgekapte bomen.
Ik durf al niet meer te kijken of er op Ohau ook iets aan de hand is. :cry:
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door meyem »

@Sonja, gelukkig gaat het 'alleen' om je vakantie en niet om je woning ....
September/oktober is nog een eind weg.
Gebruikersavatar
SonjaV
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 12 okt 2007, 01:59
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Urmond
Contacteer:

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door SonjaV »

Ja weet ik.
Ik had ook al een berichtje naar de B&B gestuurd om te informeren of de mensen daar veilig waren.
Nog geen reactie gekregen, maar ik hoop dat ze OK zijn.
Voor de mensen daar is het verschrikkelijk.
Maar eerlijk is eerlijk.
Mensen hebben ervoor gekozen om vlakbij een actieve vulkaan te gaan wonen.
Dan kan je er donder op zeggen dat je de kans loopt om je huis op deze manier kwijt te raken.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door lauravanderklugt »

Hawaii is zo mooi vanwege de natuur en die is onvoorspelbaar, maar vaak wordt het snel weer opgeruimd, want toerisme is belangrijke inkomstenbron. Realiseer je dat het maar kleine delen van de eilanden zijn waar het om gaat. Volcano ligt niet in het park, maar in de buurt en is niet het gebied waar de lava actief is. Dat is in Puna, zuidoosten. Ook de overstromingen in Kauai zijn aan de Noordkust en er is nog veel meer moois te zien. En lijkt me dat ze die bomen op Pipiwai Trail in het najaar wel opgeruimd hebben. Officieel mag je eigenlijk het laatste stuk naar de waterval niet lopen. Er staat aan het eind van het pad een bord verboden toegang met boetes, toen wij er vorig jaar waren. Omdat wij het al eerder gelopen hadden, hebben we het risico genomen, maar wees je dat bewust.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door harryh »

SonjaV schreef:Mensen hebben ervoor gekozen om vlakbij een actieve vulkaan te gaan wonen.
Dat is wel zo, maar wij als toerist kunnen annuleren, naar de reisverzekering, naar een andere bestemming etc, die mensen niet. Het huis waar wij afgelopen zomer verbleven op Leilani Estates is zo te zien een van de nu al 36 vernietigde huizen daar, dat komt erg dichtbij.
De eigenaars deden zo hun hun best om er iets moois van te maken. Het was het beste en mooist gelegen van de 4 huizen waarin wij op Hawaii verbleven. De herinneringen komen nu harder aan - mijn dochters waren gek van 2 kittens die daar in de tuin zaten etc ...
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door lauravanderklugt »

Ach, wat vreselijk voor ze, Harry. Wij zaten in Kapoho en zijn er vaak langs en door gereden. Het is een van onze favoriete gebieden op Hawaii. Niemand kiest hiervoor en er zijn zoveel plekken op de aarde waar de natuur een risico is. We wonen zelf ook onder zeeniveau :wink: En omdat Hawaii zo extreem duur is en daar goedkoper, kan ik me ook voorstellen dat mensen daar wonen omdat het ergens anders onbetaalbaar is geworden.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door Queste »

[tweet][/tweet]
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door meyem »

SonjaV schreef: Maar eerlijk is eerlijk.
Mensen hebben ervoor gekozen om vlakbij een actieve vulkaan te gaan wonen.
Dan kan je er donder op zeggen dat je de kans loopt om je huis op deze manier kwijt te raken.
Dat geldt ook voor vakantiegangers die van tevoren alles op zo'n plek vastleggen :wink:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door harryh »

Een eerste waarschuwing voor kans op explosie op de top van de Kilauea:
The Hawaiian Volcano Observatory has cautioned about the possibility of an explosive eruption at Halemaʻumaʻu.
This is caused by the withdrawal of lava from Halemaʻumaʻu’s summit lake, which leads to a steam-driven eruption. Such an eruption could generate ash plumes as high as 20,000 feet. The area affected by ash plumes could be as wide as 12 miles.
Ook zijn alle beach parks in Lower Puna gesloten.
Eline C
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 apr 2018, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door Eline C »

Momenteel zijn we in Californië. Op 1 juni zouden we graag doorvliegen naar Hawaii. Sowieso is Big Island bezoeken niet zo’n goed plan meer denk ik? Heeft er iemand een idee als dr andere eilanden ook last ondervinden van de vulkaanuitbarsting m.a.w. aswolken en dergelijke? What to do? Gaan of niet gaan?
Gebruikersavatar
SonjaV
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 12 okt 2007, 01:59
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Urmond
Contacteer:

Re: Kilauea Big Island onrustig

Bericht door SonjaV »

Gisteren kreeg ik deze mail van een resort dat we geboekt hebben:

As of Friday, May 18, 2018 – the Hawaiian Islands [Oahu, Maui, Kauai, Lanai, Molokai and the Island of Hawaii] are unaffected by the Kilauea volcano activity, except for 10 square miles of a remote area on the Island of Hawaii. There is absolutely no reason at this time for travelers to change or alter their leisure or business plans.

Accommodations – all Outrigger Hotels and Resorts are open and operating business as usual, including our Hawaii Vacation Condos by Outrigger on the Island of Hawaii. Outrigger's Island of Hawaii condos are all on Kona side, located approximately 100 miles away or a two-hour car drive from any volcano activity:

Kanaloa at Kona by Outrigger®
Royal Sea Cliff Kona by Outrigger®
Fairway Villas Waikoloa by Outrigger®
Kohala Coast Vacation Rentals by Outrigger®

Airports – all flights into Kona International Airport (KOA) and Hilo International Airport (ITO) are open and operating business as usual.

Activities – all activities and attractions on the Island of Hawaii are operating normally, with the exception of the remote area affected by the lava activity, including Hawaii Volcanoes National park as a precaution.

Air Quality – on the Island of Hawaii, air quality remains largely unchanged. Officials continue to monitor this and do not recommend going near the volcanic activity.

For the most up-to-date visitor information, visit the Hawaii Tourism Authority website.

http://www.hawaiitourismauthority.org/n ... d=41275365
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer