Huurwagen op Kona

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Huurwagen op Kona

Bericht door Neil mcauly »

Aloha,

Onze reis voor 2018 (Hawaii) begint stilaan vorm te krijgen en zijn nu bezig de huurwagens aan het vastleggen.
We zouden graag Mauna kea summit doen. We zien tours die je kan doen maar dan zit je vast aan een groep die je moet volgen en we zouden graag wat meer vrijheid hebben om onze tijd in te delen.

Heb ooit eens last gekregen van hoogteziekte en is niet bepaald leuk. Als je dit dan tegenkomt in een groep kan je ook zelf niet beslissen of je naar beneden wilt.

Heb al verschillende keren gelezen dat het niet is toegelaten om met een huurwagen op Mauna Kea te rijden. Ik had hier in een topic gelezen over Harper's maar die staan blijkbaar niet hoog aangeschreven. Heb hier toch een geïnformeerd naar prijzen. Zijn er hier mensen met ervaring bij Harper's?

Zijn er andere mogelijkheden om dit op eigen houtje te doen?
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door Bravy »

Ik weet dat er mensen zijn die de gok nemen en met een huurwagen naar de top rijden. Onder normale omstandigheden is dat ook niet onmogelijk. Maar als je een probleem met de wagen krijgt en je moet de hulpdienst inroepen, dan ben je nergens voor verzekerd en moet je alles zelf betalen. De vraag is dus of je dat risico wilt nemen.
Toen wij met een tour naar de top gingen kregen 2 jongens last van hoogteziekte. Daardoor moesten wij al snel weer naar beneden; veiligheid en gezondheid staan voorop, dus de rest van de groep moet zich daar naar schikken. Wij hadden het "geluk" dat er veel laaghangende bewolking was en we de zon toch niet konden zien, dus maakte het vroege vertrek niet zoveel uit.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door lauravanderklugt »

Wij zijn een keer met een groep geweest en een keer zelf zodat we alle vrijheid hadden om zelf dag in te vullen en een observatorium in te gaan. Ik vind de prijzen voor excursies erg duur in verhouding wat je ervoor krijgt persoonlijk. Ze zullen zeker wel terugkeren als iemand ziek word en doen er ook alles aan dit te voorkomen door uitgebreide stop met eten in bezoekerscentrum. De weg Mauna Kea op vonden wij te doen, maar we hadden goed weer (november geen regen of sneeuw). Vroeger mocht je überhaupt niet over Saddle Road dus was het nog ingewikkelder, maar dat is nu ook anders. Het eerste stuk naar het bezoekerscentrum is in ieder geval een verharde weg en ken meerdere mensen die deze gereden hebben. Of je doorgaat naar de summit is dan je eigen risico en vraag ze in het bezoekerscentrum om advies ivm weer en wegomstandigheden. Je hebt in ieder geval 4WD nodig.
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door Neil mcauly »

Bravy schreef: Toen wij met een tour naar de top gingen kregen 2 jongens last van hoogteziekte. Daardoor moesten wij al snel weer naar beneden; veiligheid en gezondheid staan voorop, dus de rest van de groep moet zich daar naar schikken. Wij hadden het "geluk" dat er veel laaghangende bewolking was en we de zon toch niet konden zien, dus maakte het vroege vertrek niet zoveel uit.
Zo had ik het zelf nog niet bekeken. Ik heb zelf eens serieus last had van hoogteziekte en zou iemand zijn duur betaalde excursie niet willen vergallen. Omgekeerd zou het ook serieus jammer vinden dat we 400$ betalen voor een tour en die afgebroken zien omdat iemand ziek wordt.
Zelf doen met een huurwagen van een huurmaatschappij zal afhangen van de situatie van de weg zeker?
lauravanderklugt schreef:Wij zijn een keer met een groep geweest en een keer zelf zodat we alle vrijheid hadden om zelf dag in te vullen en een observatorium in te gaan. Ik vind de prijzen voor excursies erg duur in verhouding wat je ervoor krijgt persoonlijk.
Heb je dit dan gedaan met een 4WD van een reguliere verhuurmaatschappij of een 4WD gehuurd waarmee het toegelaten was om naar de summit te rijden?
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door lauravanderklugt »

We hadden een 4WD van een reguliere maatschappij (Alamo of Dollar) Officieel is het niet toegestaan. In die tijd was zelfs Saddle Road niet toegestaan, maar die is nu begaanbaar. Wij gaan weleens meer offroad, maar mijn man is heel ervaren bestuurder en heeft ook nog eens verstand van auto's, dus dat speelt wel mee in onze afweging. Ik denk dat van alle offroad situaties die wij hebben gehad, dat Mauna Kea echt wel te berijden is. Vermoed dat ze ook niet willen dat er teveel auto's zelf omhoog gaan. Er wordt natuurlijk ook gewerkt in de observatoria's. Ik heb weleens het idee dat ze de weg bewust niet opknappen om teveel toerisme te voorkomen. Heb nog even de foto's bekeken, maar was een goed berijdbare steile gravelroad en bovenin weer gewoon geasfalteerd.

En tip als je pech krijgt, eerst eens kijken of een local kan/wil helpen voordat je verhuurmaatschappij belt want dan weet je zeker dat het in de papieren gaat lopen. Is ons nog niet overkomen, maar dat was wel mijn back-up plan. Wij hebben trouwens laatste vakantie huurauto bij huurautoverzekering.com verzekerd. Zij gaven volgende aan: 'Wij komen niet tussen in de terugbetaling van kosten voor schade aan wagens die gebruikt werden om niet op het wegdek of op het openbaar wegennet te rijden. In sommige gebieden zijn wegen niet volledig geasfalteerd of niet met beton bedekt, maar als ze op lokale kaarten met aangewezen wegnummer aangegeven staan, dan vormen ze een openbare weg. Zandwegen, boerenwegen en andere plattelandswegen die geen officiële status als weg hebben worden beschouwd als "off road". Nota bene: Opritten van en naar accommodaties evenals openbare en particuliere parkeerterreinen kunt u gewoon gebruiken, we zien deze niet als "Off-Road"
Hun definitie is wat breder volgens mij, alhoewel concrete informatie over deze specifieke road heel lastig te krijgen is bij Dollar/Alamo. Vroeger kreeg je bij ophalen echt helemaal uitleg dat je niet over Saddle Road mocht, maar dat kregen we de laatste jaren niet meer.

Succes met je afweging. Het is best lastig. Wij zijn zeker geen daredevils, maar nemen soms wel een risico door offroad te gaan om iets unieks te kunnen zien of doen. En die keuze is voor iedereen anders.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door Stan.Gobien »

Ik vond de weg naar Mauna Kea absoluut niet 4WD waardig. Het was een goede dirtroad die perfect te berijden was met gelijk welke wagen (2013). Wij deden het met een AWD SUV. Gewoon voorzichtig rijden. Maar het klopt dat het van de verhuurmaatschappij niet mag.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door lauravanderklugt »

Het grootste risico schijnt naar beneden gaan te zijn als het nat is dan wordt het glibberig en gaat het weleens mis dat mensen van de weg afglijden en dan is het diep daar. Het risico zit maar in een klein stuk van de weg en dus met name bij regen of sneeuw. En niet je remmen verbranden op de terugweg.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door harryh »

Een echte 4x4 (geen AWD) vind ik daar gewenst, dus met low gearing en een downhill stand, dan hoef je minder te remmen. Wij hadden via Hertz een Nissan Armada die daar prima voor geschikt was.
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door Stan.Gobien »

Ik plaats een automatic altijd manueel in lagere versnelling bij het naar beneden rijden, ook op asfalt.
Wat betreft het naar beneden rijden, dat doe je sowieso traag omdat het ondertussen donker is zonder verlichting.

Nu ja, wij hadden mooi weer. Hier enkele foto's van de weg.
Uitzicht op de weg, start van de afdaling.
Uitzicht op de weg, start van de afdaling.
Bovenste stuk is trouwens asfalt.
Bovenste stuk is trouwens asfalt.
Uitzicht op Mauna Loa onderweg.
Uitzicht op Mauna Loa onderweg.
Hier gaat de weg terug over naar dirtroad tot aan het kleine visitor center.
Hier gaat de weg terug over naar dirtroad tot aan het kleine visitor center.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door harryh »

Stan.Gobien schreef:Ik plaats een automatic altijd manueel in lagere versnelling bij het naar beneden rijden, ook op asfalt.
Ik ook, maar als je om je heen kijkt zie je overal continu de remlichten.
In de laagste versnelling naar beneden is overigens niet het zelfde als 4x4 low gearing. Een gewone automaat in z'n laagste versnelling gaat nog steeds veel te hard naar beneden op serieus steile hellingen. Daarom mag je bv de afdaling bij de Waipio Valley Lookout, tot 45% (!), alleen met een low gear 4x4 doen anders verbranden je remmen ;)
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6814
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door Stan.Gobien »

Waipio Valley hebben we dan ook wijselijk niet gedaan :D
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door lauravanderklugt »

Wij hebben 2 keer op Waipio Rim gelogeerd. Dan rijd je het pad op maar moet gelijk de eerste afslag links nemen. Eigenaar van onze B&B vertelde dat regelmatig gasten verkeerd rijden en toch op de steile weg belanden met gewone huurauto :-( Keren kan daar niet, dus dan moeten ze door naar beneden, daar keren en weer omhoog. Dat lukt dan wel, maar de remmen van zo'n auto?? Wijze les; test altijd goed remmen van je huurauto want je weet niet wat vorige bezoekers ermee gedaan hebben. Geldt ook op Maui ivm Haleakala.
Laatst gewijzigd door lauravanderklugt op 26 sep 2017, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Huurwagen op Kona

Bericht door harryh »

Stan.Gobien schreef:Waipio Valley hebben we dan ook wijselijk niet gedaan :D
Goed besluit Stan :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer