Twee weken naar Hawaii!! Help!

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
Flosdraad
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2017, 09:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Flosdraad »

Experts!

Gisteren geboekt en vanaf 7 tm 21 juli naar Hawaii!
Beginnen met een vlucht naar honolulu en vliegen terug vanaf Kona. De basis is er! Verder nog niets geregeld.

Vragen
1. Los van Big Island en Oahu welke eiland raden jullie aan? Wij houden van snorkelen en prachtige natuur.
2. Waar kan je activiteiten boeken? Dolfijnen? Manta Rays? Snorkelen?
3. Hoe is het culinair gesteld met Hawaii?
4. Kan een beginnend bestuurder rijden op Hawaii? Road to Hana bijvoorbeeld?
5. Tips om lava te zien?
6. Kunnen jullie aangeven voor Oahu en Big Island welke plek het strategisch is om te overnachten?

Ook als je antwoord weet op enkele vragen... graag!! Tips zijn welkom. Ik weet dat twee weken niet veel zijn maar wij komen echt voor de natuur en snorkelen. Pearl Harbor etc doen wij de volgende keer.

Ik heb al veel gelezen op dit forum waarbij dank voor de reeds gegeven input!

Groeten,

RG
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

1. Los van Big Island en Oahu welke eiland raden jullie aan? Wij houden van snorkelen en prachtige natuur.
Maui evt nog, maar op zich is dit in 2 weken ook op Big Island te vinden.
2. Waar kan je activiteiten boeken? Dolfijnen? Manta Rays? Snorkelen?
www.hawaiidiscount.com gebruik ik regelmatig.
3. Hoe is het culinair gesteld met Hawaii?
Als je van vis houdt prima. Ik ben dol op poke bowls (rauwe tonijn met saladebar met zeewier etc)
4. Kan een beginnend bestuurder rijden op Hawaii? Road to Hana bijvoorbeeld?
Dat is wel heel pittig, maar als je naar Maui gaat eigenlijk niet te missen. Ook op Big Island zijn er wel wat lavastukken en offroad attracties waar je op moet passen. Voorzichtig rijden op Road to Hana, evt even van de weg af om locals te laten passeren. Op Big Island goed de grond in de gaten houden voor lavarotsen (kunnen megascherp zijn)
5. Tips om lava te zien?
Kalapana lava viewing. Daar een fiets huren en naar de plek fietsen waar de lava in de oceaan stroomt. En natuurlijk het NP. Trek voor beide minimaal 2 dagen uit.
6. Kunnen jullie aangeven voor Oahu en Big Island welke plek het strategisch is om te overnachten?
Oahu zou ik voor Waikiki gaan. Daar is alles goed te bereiken. Big Island combinatie van Kona voor snorkelen, mantarays en Hilo/Puna voor de vulkaan. Zelf verblijven wij in Kapoho voor de vulkaan deze zomer.
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

Als ik jullie voorkeur lees, zou ik zo kort mogelijk Oahu doen. 3 nachten ofzo. Even snorkelen op Hanauma Bay, rondje eiland. En dan vliegen op Hilo daar de vulkaan doen en eindigen in Kona. Op Big Island is zoveel mooie en afwisselende natuur. Ook waipio valley zeker doen met excursie. Op Big Island adviseer ik vaak 4WD te huren, dan kan je er zelf in, maar voor beginnende bestuurder zou ik dat niet adviseren. Oh ja, hou er wel rekening mee dat als je huurauto in Hilo ophaalt, je wel drop-off kosten in Kona hebt.
Maui zou ik voor een andere keer bewaren, anders kost het je zoveel reistijd in die 2 weken.
Flosdraad
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2017, 09:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Flosdraad »

Reuze bedankt voor de tijd om te antwoorden!

Is Hanuama Bay het enige hoogtepunt qua natuur op Oahu?

Weten jullie waar de mooie doorzichtige blauwe zee met prachtige stranden te zien zijn? Op welke eiland(en)?

Hoe kan ik dat het beste aanpakken om lava te zien? Is dat makkelijk te fietsen zonder gids?

Hoe bijzonder is maui qua natuur hoogtepunten en snorkelen? Waarom geen advies voor kauai?

Hebben jullie nog tips qua overnachtingen?

Is 4wd moeilijk te besturen?

Alle tips zijn reuze welkom!

Gr.

RG
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Bravy »

Ieder eiland heeft zijn eigen pluspunten; ze zijn allemaal mooi.
Misschien een idee om eens door onze foto's te bladeren (of die van andere forumleden)? Zo krijg je een idee van wat waar te zien is.

Antwoorden op je vragen:
Hanauma Bay is zeker niet het enige hoogtepunt, maar het is moeilijk in te schatten wat jullie een hoogtepunt vinden... :wink:
Prachtige stranden zijn er op alle eilanden.
In 2015 was er geen stromende lava te zien, dus daar kan ik je niet mee helpen.
Zowel Maui als Kauai hebben prachtige natuur (Kauai wordt ook Garden Island genoemd). Denk bij Kauai bv. aan Waimea Canyon...
Overnachtingen: dat hangt dus af van welke eilanden jullie kiezen... :wink:
4WD is alleen "anders" als je in heel ruig terrein komt. Wij hebben nergens een 4WD gemist, al moet je dan een enkele keer een tour nemen (Waipio, Mauna Kea). Volgens mij is een rental 4WD best lastig te krijgen en een stuk duurder.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Flosdraad
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2017, 09:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Flosdraad »

Super! Dank!

Wij houden van natuur, snorkelen en dieren.

Wat zou jij aanraden vanuit jouw eigen smaak?
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

Ik had Kauai buiten beschouwing gelaten vanwege de beperkte tijd die jullie hebben en aangezien je meestal met tussenstop vliegt, behalve van/naar Honolulu. Ik ben er getrouwd en vind het een prachtig eiland, maar adviseer het meestal niet als je voor het eerst gaat en beperkte tijd hebt. Waimea Canyon is een mini grand canyon. Na pali coast is ook schitterend, maar best te doen met dure boottocht of helikopter. Wandelen kan alleen op bepaalde punten en kost veel tijd.
Op Maui vind ik de road to Hana geweldig en de Haleakala vullkaan. Qua natuur en zeedieren heb je de meeste variëteit op Big Island.
Op Oahu zijn aan de stranden aan de westkust erg mooi.
En de weg naar de lava viewing is een onverharde rescue road van nps die ze daarvoor vrijgegeven hebben, dus dat kan niet misgaan.
Er staan allerlei kraampjes aan het eind van de route. bijv. http://kaimurentals.com/?gclid=CPeWrcet ... GwodREMEnA
Deze is online, maar er staan er veel meer. Deze info is wat minder bekend. Heb er afgelopen jaar best naar moeten zoeken, maar een geweldige ervaring (zie foto)
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

Ik heb een foto van de lava toegevoegd, maar zie hem zelf niet in het bericht terug??
Flosdraad
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2017, 09:03
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Flosdraad »

SUPERRRRR tips!!!!!! Thanks! Ik zie ook geen foto's... Wel eentje van fietsen... Weet je waar ik moeite mee heb. Oahu bijvoorbeeld moet ik een accommodatie op 1 plek nemen? of op 2 plekken? Hoe kom ik daarachter? Zelfde voor Big Island....
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

Op Oahu zou ik gaan voor 1 plek in omgeving Honolulu, Waikiki. Je kunt daar met een huurauto of theBus makkelijk overal komen. Parkeren is wel duur in Waikiki. Thebus kost je meer tijd om ergens te komen. Sinds wij een huurauto doen in Waikiki zijn we Oahu veel meer gaan waarderen omdat je makkelijker op mooie plekken kom. Wij hebben de laatste keren een appartement gehuurd in Waikiki; Waikiki Banyan via kokoresorts.com (als je code VRBO gebruikt krijg je nog extra korting) daar zit een parkeergarage in het tarief.
Voor Big Island zou ik voor 2 locaties gaan Kona en Hilo/Puna/vulkaan. Die kant is vaak ook wat goedkoper omdat veel toeristen dat niet doen (het is de regenkant) maar in Puna/Kapoho is het weer beter. Op Big Island zijn de afstanden echt veel groter dan de andere eilanden en het is zonde als je veel reistijd kwijt bent elke dag. Bovendien heb ik begrepen dat je geen ervaren bestuurder bent, dus dan zal het ook nog veel energie kosten.
Co01015
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 jan 2014, 18:36

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Co01015 »

Zoveel mensen, zoveel smaken en wensen ;-))

Vragen
1. Los van Big Island en Oahu welke eiland raden jullie aan? Wij houden van snorkelen en prachtige natuur.
Ieder eiland heeft z'n charme maar wij vinden op Kauai de mooie natuur, afwisseling, relaxte sfeer, Napali Coast, Canyon echt top; niet te groot eiland, goed bereisbaar. Maui is ook afwisselend maar wel toeristischer dan Kauai
2. Waar kan je activiteiten boeken? Dolfijnen? Manta Rays? Snorkelen?
Wij hebben deze activiteiten gedaan; snorkelen kun je zelf regelen (sharks cove op Oahu, BI tide pools), helicopter op Kauai bij Blue Hawaiian, fietsen gehuurd bij de vulkaan, Zipline op BI
3. Hoe is het culinair gesteld met Hawaii?
Het blijft amerikaans, zoek op tripadvisor, Lava Lava Beach staat me nog steeds bij op BI, ga naar de FoodTrucks op Oahu (tripadvisor), als je meer eettentjes wilt weten kan ik ze voor je opzoeken
4. Kan een beginnend bestuurder rijden op Hawaii? Road to Hana bijvoorbeeld?
Ja prima te doen, Road to Hana ook goed te doen (wel erg druk)
5. Tips om lava te zien?
Wij waren in 2016 in Hawaii, destijds was er net een uitbarsting en liep de lava constant de zee in. We zijn destijds niet via het NP, maar via de andere kant richting de vulkaan gefietst. Op een parkeerplaats bij het laatste deel van de weg, stonen verschillende fietsverhuurders, wij fietsten destijd binnen 45 minuten naar de stromende lava, was echt een super ervaring. Ik zou bij het park even navragen waar je de lava nu het beste kunt zien. Mooiste moment van de dag is de avondschemering
6. Kunnen jullie aangeven voor Oahu en Big Island welke plek het strategisch is om te overnachten? Wij hebben overnacht bij Volcano Parc, een huis gehuurd; bij Hilo een huisje gehuurd (dit vond ik het minst mooie deel van alle eilanden, maar komt wellicht ook omdat dit ons laatste eiland was, we al heel veel hadden gezien en net daarvoor ook bij de lava waren. Waikoloa was onze derde plaats.

Op Oahu zou ik aan de andere kant verblijven, niet bij Waikiki, maar juist bij Kailua. Waikiki is super toeristisch en in Kailua is het net even iets relaxter, mooie stranden, goede uitvalsbasis voor de Noord en Zuid kust (vooral Zuid vonden we erg mooi met leuke wandelingen)
Gebruikersavatar
Pushkin
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 29 apr 2005, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Mechelen

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Pushkin »

Hoi Flosdraad :)

Wij zijn nog maar een week terug van Hawaii en hebben de dag van thuiskomst meteen onze volgende trip al vastgelegd naar daar, zoooo mooi!! :thumbup:

Zoals al aangegeven door anderen, smaken verschillen. Maar ook wij zijn fan van de natuur, hiken en niet echt zo'n strandliggers. Dus ik probeer hieronder ook mijn mening even te geven:

Vragen
1. Los van Big Island en Oahu welke eiland raden jullie aan? Wij houden van snorkelen en prachtige natuur.
Kauai is hét van hét qua natuur - imho - maar ook Maui vonden we prachtig. Het voordeel aan Maui is dat er nog veel 'bezigheid' is, meer bewoond ook. Ik geef maar een voorbeeld, maar voor Kauai was het al moeilijk om bvb ergens te gaan lunchen aan de Noord of Zuidkust, want alle lunchadresjes lagen in Kapaa of Lihue... dus naar ons gevoel moesten we voor uitgebreide keuze aan eten telkens naar de Oostkust rijden. Wij sliepen in Kauai 3d Noord, en 3 dagen Zuid. In Maui is er overal wel wat! Je hebt ook de mooie groene kliffen in West Maui - oké Napali is echt wel mooier, maar toch ;-)
- en de Road to Hana is fantastisch, slingerend door het groen! De Zuidkant hebben we ook gereden in Maui en die is dan weer heel anders (droger) maar ook supermooi. Als je niet zover wil vliegen tot Kauai vanwege de beperkte tijd zou ik Maui zeker qua natuur ook aanbevelen :thumbup:

2. Waar kan je activiteiten boeken? Dolfijnen? Manta Rays? Snorkelen?
Er zijn heel wat aanbieders voor de Manta Ray Snorkel Tour, maar wij boekten bij Big Island Divers. De andere boten/maatschappijen lagen naast ons en ik vond het al leuk op zich dat wij met minder mensen aan boord waren. Ik hou niet zo van een volgestouwde boot. Trouwens, de manta ray snorkel was ONGELOFELIJK! Dat samen met onze helicoptertour boven de Napalikust in Kauai waren de excursies die me altijd zullen bijblijven. Ja je hoort het, ik kan mijn enthousiasme niet verbergen :D
3. Hoe is het culinair gesteld met Hawaii?
Op iedere Amerika vakantie gaan wij 'uit eten'. Dat hebben we nu bewust op een lager pitje gezet, niet dat we het niet zouden kunnen betalen, maar het had voor ons geen meerwaarde om elke avond over de 100 dollar te betalen. Wij zijn op Kauai, Maui en Big Island 1x op restaurant geweest en betaalden voor een wijntje, hoofschotel en 1 dessert om te delen + tax + tip 120 dollar. Dat wilden we dus niet elke dag betalen :wink: Wij staken dan nog liever onze centjes in een excursie. Maar das geheel persoonlijke keuze! Wat wel is: overal op ieder eiland zijn heel wat foodtrucks,
met echt superlekker eten! Thais, Mexicaans, shrimp, etc... we hebben er voor een prik - 10 euro pp - gegeten en echt lekker! Of we haalden een bakje Sushi of Poké/rauwe vis met rijst bij de Foodland. Het heeft nooit gevoeld alsof we aan't besparen waren, want het was altijd megalekker!

4. Kan een beginnend bestuurder rijden op Hawaii? Road to Hana bijvoorbeeld?
Ja dat denk ik wel, je gaat er ook niet racen, niemand trouwens. Als wij het gevoel kregen dat er iemand zat te bumperrijden, dan gingen wij even aan de zijkant om voor te laten. Het laatste wat je wil op vakantie is stress :D
5. Tips om lava te zien?
Wij hebben gewacht om ter plaatse te boeken bij Kalapana Tours (hebben ook een FB pagina) om daar een hike te doen door de lava op zoek naar echte surface flow. 12u voor onze hike werden we verwittigd dat we mochten annuleren als we wilden, want de surface flow was niet binnen bereik, dus ja... dat hebben we dan ook geannuleerd. Woe boekten daags nadien een lava boottocht bij hun met een beetje opleg, omdat we ons geld toch teruggestort kregen, maar ook die werd jammer genoeg gecancelled een beetje vooraf door te ruwe zee. Dat kan gebeuren he. Jammer maar helaas... Geen lava gezien dus. Maar we gaan zeker nog eens terug :)
6. Kunnen jullie aangeven voor Oahu en Big Island welke plek het strategisch is om te overnachten?
Voor onze nieuwe trip volgend jaar in mei hebben we deze keer ook Oahu erbij genomen, dus ik kan je er niet echt advies over geven :) Wij hebben al wel de logies vastgelegd en ik koos voor Ewa Beach (zuidkust, westelijk van Honolulu). Ik moet ook even vermelden dat wij alles hebben geboekt met Airbnb, hele goeie ervaring mee en een pak goedkoper dan een hotel :thumbup:

Als je onze blog wil lezen, dan kan dat op: https://www.pindat.com/reis/dagboek/kni ... vegas-2017

Groetjes en heel veel plezier met plannen!
Ellen
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door lauravanderklugt »

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn Ellen. Hawaii is echt verslavend he. Aloha Laura
Gebruikersavatar
Pushkin
Amerikafan
Berichten: 243
Lid geworden op: 29 apr 2005, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Mechelen

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Pushkin »

Ja echt fantastisch, Laura!

Mijn man had echt vooraf de idee van 'we gaan op reis naar een bestemming met enkel strand en surfers' :lol: .
Hij heeft zijn mening moeten herzien ;-) Na 11x Amerika reizen zijn we écht verliefd geworden op Hawaii...
Lennartc
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 jun 2015, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Lennartc »

1. Los van Big Island en Oahu welke eiland raden jullie aan? Wij houden van snorkelen en prachtige natuur.
Kauai, dat is één en al natuur. Het is daar echt prachtig.
2. Waar kan je activiteiten boeken? Dolfijnen? Manta Rays? Snorkelen?
Snorkelen kan je natuurlijk zelf doen. Op Kauai heb je Anini Beach wat redelijk wat snorkelers aantrekt. Iets verderop heb je Hanalei bay, daar zitten soms Haaien. In Kona kan je met Manta Rays zwemmen (is midden in de nacht).
3. Hoe is het culinair gesteld met Hawaii?
Véél foodtrucks. de acai bowl als ontbijt is een aanrader!
4. Kan een beginnend bestuurder rijden op Hawaii? Road to Hana bijvoorbeeld?
Een beginnend bestuurder kan makkelijk rijden op Hawaii. Het is er super relaxed qua verkeer
5. Tips om lava te zien?
Paradise helicopters open doors tour !
6. Kunnen jullie aangeven voor Oahu en Big Island welke plek het strategisch is om te overnachten?
Big Island is te groot om op 1 plek te zitten. Wij hebben in Hilo, Volcano's en aan de west kant overnacht.
Mocht je naar Kauai gaan. Wij hebben verbleven in Kapaa. Dat was heel centraal.
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Hans B »

Oahu :
Dole plantation
Polynesian Cultural center + luau
USS Arizona
Battleship Missouri
Diamond Head wandeling
Waikiki beach - tegenvallend

Is wat wij in 3 volle dagen gedaan hebben.
Dagje meer zou niet verkeerd geweest zijn.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Gebruikersavatar
Matan
Amerikafan
Berichten: 288
Lid geworden op: 08 dec 2011, 07:00
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Twee weken naar Hawaii!! Help!

Bericht door Matan »

Dole Plantation vond ik maar weinig speciaal.

Lava boat tour op Big Island was ook wel de moeite ( en iets goedkoper dan heli)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer