Reis Steve: huwelijksreis 2016

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
steve
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jun 2006, 10:53
Locatie: Mechelen, België

Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door steve »

Dag iedereen,

Na een aantal eerdere roadtrips in het zuid- en noordwesten van Amerika, hebben we voor onze huwelijksreis in 2016 Hawaii als bestemming gekozen 8)

Dit omwille van de exotische aantrekkingskracht, waarbij onze interesses voornamelijk uitgaan naar hiking, avontuurlijke activiteiten en toch ook de nodige tijd om te relaxen en genieten van mooie stranden.

De vliegtickets zijn reeds geboekt via gate 1 aan een zeer schappelijke prijs van 850 euro
- woensdag 15 juni gaat het met Air Canada vanaf Amsterdam via Frankfurt en Vancouver naar Honolulu
- maandag 18 juli vliegen we terug met Lufthansa vanaf Honolulu via Los Angeles en Frankfurt naar Amsterdam

We zullen 32 volle dagen ter plekke zijn die we als zouden indelen over Oahu-Kauai-Maui-Big Island-Oahu:
- 3 nachten Oahu: eerste dag komen we s'avonds laat aan, dus we voorzien 2 volle dagen om omgeving Waikiki te verkennen (Pearl Harbor, Diamond Head etc). met het openbaar vervoer
- 8 nachten Kauai: deze zouden we indelen door 4 nachten in het zuiden te verblijven (ergens tussen Waimea & Koloa) en 4 nachten in het noorden (Princeville - Hanalei)
- 8 nachten Maui: 2 nachten nabij Halakea National Park (o.a. Sliding Sands to Halemau trail), 2 nachten in de buurt van Hana, vervolgens 4 nachten rond Kihei-Lahanai
- 10 nachten Big Island: 4 nachten Volcano-Hilo, 3 nachten Waimea, 3 nachten Kona
- eindigen met 4 nachten op Oahu: 3 nachten in de buurt van Kailua en van daaruit north shore verkennen, laatste nacht nabij luchthaven gezien vertrek om 06:30

Dat lijkt ons een mooie afwisseling met voldoende tijd om deze 4 eilanden te ontdekken.
Omdat we zowel aankomen als vertrekken op Oahu zijn we in principe flexibel om de volgorde van de eilanden om te keren. Iemand een specifieke reden om bvb. Oahu-Big Island-Maui-Kauai-Ohau te doen ipv Oahu-Kauai-Maui-Big Island-Oahu?

De inter-island vluchten willen we boeken via Hawaiian Airlines, reeds member gemaakt.

Qua georganiseerde activiteiten denken we in eerste instantie aan
- Kauai: helikoptervlucht Na Pali
- Maui: snorkeltrip Molokini, eventueel Mauna Kea met een tour vertrekkende van het visitor center?
- Big Island: guided lava hike (indien mogelijkheden), manta ray snorkling

Zijn er nog specifieke activiteiten die jullie de moeite waard vonden om georganiseerd te doen?

Tips voor autohuur op de verschillende eilanden?

Benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Steve
Gebruikersavatar
Ann09
Amerika-ontdekker
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2014, 10:44
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door Ann09 »

Wat een mooi vooruitzicht Steve! Mooie prijs ook voor de vluchten.

Ik kan nog niet uit ervaring spreken, want wij vertrekken a.s. zondag op onze huwelijksreis naar Hawaii 8) Wij houden dezelfde volgorde aan, Oahu-Kauai-Maui-Big Island. Vanuit Big Island (Hilo) vliegen we weer terug. Lijkt een volgorde te zijn die vaker voorkomt, aangezien de inter-island vluchten altijd rechtstreeks zijn. Je wilt ten slotte zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan wachten en overstappen :wink:

Wij blijven wel wat meer op dezelfde plek om te overnachten. Alleen op Big Island slapen we 2x 4 nachten in een andere plaats (Volcano en Waimea/Kohala).

Over 5 weken kan ik spreken uit ervaring, dan hebben we hopelijk de activiteiten ondernomen die je beschrijft (helikoptervlucht, Molokini etc.) en bovenal genoten van een exotische en relaxte honeymoon :D
Juni 2014: Zuidwesten + Yellowstone
Oktober 2015: Hawaii!
vinceG
Amerikakenner
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 apr 2013, 10:53
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: amsterdam

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door vinceG »

Hoi Steve,

Mooie reis zeg!
Wij zijn net terug van een korte maar krachtige verkenning van Hawaii. Wij hebben in 2 weken Oahu, Kauai en Big Island gedaan.
Wat een geweldige prijs voor tickets hebben jullie zeg! Wel knap dat jullie in 1 keer doorvliegen!

Je geeft aan dat je de inter-eiland vluchten met Hawaiian wilt doen. Wij hebben de vlucht van Kona - Honolulu met Mokulele gedaan en dit is onwijs goed bevallen. Als je vliegen leuk vind zou ik dit zeker aanraden! De andere vluchten hebben wij helaas met Hawaiian gedaan en dit nam beduidend meer tijd in beslag en uiteindelijk ook duurder.
Voordelen mokulele:
- Uur van tevoren op vliegveld is vroeg genoeg.
- Geen security check
- Laagvliegen, dus ook nog eens geweldig uitzicht!
- Goedkoper dan Hawaiian.

Daarnaast geef je aan dat je op Ohau alles met het openbaar vervoer wilt doen. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om toch een autootje te huren omdat vooral de reis vanaf het vliegveld naar het hotel al kostbaar was en het uiteindelijk goedkoper was om een auto te huren. Als je naar Pearl Harbour wilt moet je daarvoor reserveren, dus zit je aan een tijdslot vast en is het onhandig om met openbaar vervoer te doen. Of je moet een volledig georganiseerde excursie doen.

Verder lijkt de volgorde mij er niet echt toe doen, behalve dat sommige vluchten niet direct konden. Van Kauai naar Big island met Hawaiian hadden wij bijvoorbeeld een tussenstop op Maui. Dus ik zou de volgorde vooral plannen naar aanleiding van de vluchten die je kunt nemen.

Verder is er genoeg te doen op alle eilanden. Al vond ik Kauai wel wat klein, maar als je gaat voor de hikes dan is het prima!
Kauai is dermate klein dat je ook makkelijk op 1 punt kunt verblijven.

Kijk voor de accommodaties vooral naar aan welke kant van het eiland het ligt. Per eiland kan de nattigheid flink verschillen!

succes!
steve
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jun 2006, 10:53
Locatie: Mechelen, België

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door steve »

Hey Ann, Vince,

Bedankt voor jullie reacties.

De prijs van de tickets was idd een meevaller, doch enkel voor die bewuste dagen. Voor alle andere dagen was het 200 à 300 euro duurder. Gelukkig kunnen we dergelijk lange periode vrijaf nemen;-)

Moet me nog verder verdiepen in het Pearl Harbour gebeuren.
Eventueel in het begin 1 dag minder in Oahu (zonder auto) en die op het einde bijplakken (met auto) en dan Pearl Harbour doen? De eerste paar dagen in Oahu zijn voornamelijk gekozen om toch even te bekomen van de lange reis en eens te "proeven" van Waikiki.

Heb al eens gekeken naar Mokulele Airlines, doch op dit moment slechts tickets boekbaar tem maart 2016.
Hou dit als optie achter de hand voor laatste inter-island vlucht van Kona naar Honolulu. De andere vluchten wil ik meer op voorhand vastleggen dus zal met Hawaiian Airlines zijn.

@ Ann: proficiat met jullie huwelijk en geniet van jullie reis!

Groetjes,
Steve
Gebruikersavatar
guinevere
Amerika-expert
Berichten: 1646
Lid geworden op: 28 aug 2007, 01:49
Locatie: MD

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door guinevere »

Wat een geweldig vooruitzicht! 8)

Wat betreft de volgorde; kijk eerst even of er wanneer jullie er zijn leuke dingen georganiseerd worden, bijv. festivals of 5K's of wat dan ook. Bij grote festivals heb je kans dat de prijzen hoger liggen en als je er zelf niks mee hebt is het zonde om in de drukte te zitten, anderzijds kan je soms juist hele leuke dingen vinden (zo heb ik een 5K gelopen op de base bij Pearl Harbor). Jullie zijn er in ieder geval tijdens de 4th of July, een van de grootste feestdagen in de VS en dat zal vast wel gevierd worden. :occasion8:

Wat ook nog mee kan wegen in je beslissing is of je liever eerst naar het jongste eiland gaat of het oudste. Als jongste eiland is Big Island minder groen dan de andere eilanden, soms rijdt je langs vlaktes met alleen maar brokken lava. Dat wil niet zeggen dat er geen groen te vinden is, want er zijn ook juist prachtige groene delen. Veel mensen zeggen dat Kauai het Hawaii is dat ze zich altijd voorgesteld hadden en dat ze het daarom liever voor het eind bewaard hadden. Er valt meer regen, vooral aan de North Shore, waardoor het prachtig groen is. Wij vinden alle eilanden geweldig, dus voor ons maakt het niks uit, maar toch iets om over na te denken. Houd in ieder geval Maui in het midden zodat je geen extra overstap krijgt.

Wij boeken op Big Island altijd een one-way rental en vliegen de ene keer op Hilo en de andere keer van Kona. Maar jullie hebben 10 dagen, dus als het veel voordelig is om 2x hetzelfde vliegveld te gebruiken kan je ervoor kiezen om via een andere route het eiland over te steken (er zijn er 3; noordelijk -- wat jullie al doen onderweg naar Waimea, de kortste route over Saddle Rd, en zuidelijk).

De verdeling van de dagen ter plaatse lijkt mij prima; het hangt er natuurlijk vanaf wat je allemaal wil zien/doen. Ik zou er zelf voor kiezen om een dag van Big Island te halen en bij Oahu te stoppen. Je hebt nu maar 6 volle dagen om Oahu te verkennen en er is zoveel meer dan Waikiki.

Op Big Island verblijven we het grootste deel van de tijd Kona. Er zijn ook mensen die liever iets noordelijker aan de Kohola kust blijven, daar heb je minder last van de vog (smog van de volkaan). De mega resorts worden onderbroken door lava velden en spreken ons niet zo aan, maar er zijn wel mooie zandstranden en die zijn er vrijwel niet rond Kona. Er is veel te doen rond Hilo, maar houd er rekening mee dat er geen (fijne) stranden zijn. Ben wel benieuwd wat jullie met de 3 nachten Waimea willen doen?

Ik zag dat iemand anders zei dat Kauai zo klein is dat je het ook vanuit 1 locatie kan verkennen; daar ben ik het niet meer eens. Kauai is inderdaad het kleinste eiland, maar er is eigenlijk maar een grote weg die helemaal langs de kust loopt, alleen doorbroken door de Na Pali kust. Doordat je niet rond kan rijden, of door het midden kan oversteken is de afstand tussen Koke'e aan de ene kant en het begin van het Kalalau trail aan de andere kant aanzienlijk. Niet handig om in het midden te zitten als je 's ochtends vroeg ter plaatse wil zijn en bovendien zijn de Coconut kust en Lihue imo niet zo'n geweldige plaats om te overnachten.

Op Maui kan je ook naar Kaanapali kijken, ipv Kihei. Kaanapali is mooi groen met prachtige stranden en snorkelmogelijkheden. Lahaina is vlakbij met de auto zodat je 's avonds lekker uit eten kan en langs Front Street winkelen. Veel Kaanapali hotels hebben een Lahaina adres omdat ze zo dichtbij elkaar liggen. Kihei is ons niet zo goed bevallen; we kregen er geen tropisch vakantie gevoel van, maar er zijn ook mensen die er juist helemaal lyrisch van zijn.

Qua georganiseerde activiteiten; de Molokini snorkel zou je eventueel over kunnen slaan; je kan vanaf de kust ook ontzettend mooi snorkelen al kan je daar verder zien maar alles krijgt dan zo'n blauwe waas in foto's. Aan de andere kant is het heerlijk om met de catamaran te zeilen, dus het is wel een leuke ervaring, maar als je daardoor andere activiteiten moet laten varen ...

Een shark cage dive op Oahu is ook erg leuk, zeker met het kalmere water in de zomer. Toen ik het tijdens de winter deed hadden veel mensen last van de ruige zee. Kijk ook even op Groupon, vooral voor Oahu kan je vaak geweldige aanbiedingen vinden zoals surf lessen voor $40, etc. De andere eilanden staan er helaas zelden bij, behalve ziplining op Kauai.

Gaan jullie ook naar een luau? Heel toeristisch, maar wel typisch Hawaii!

Als laatste nog iets ongebruikelijks; hebben jullie interesse in vrijwilligerswerk op vakantie? Ze hebben op Hawaii fantastische projecten waar je als toerist mee mag helpen. Zo hebben we vorige maand op Kauai een ochtend voor Limahuli botanical garden gewerkt en dat was een overgetelijke ervaring waarbij we diep in een anders off-limits vallei werkten. Het jaar daarvoor hebben we op Maui een paar uur langs het strand gewerkt met de Pacific Whale Foundation. Zoek op Voluntourism en je zal vanalles vinden, van een paar uur tot hele dagen, maar net waar je zin in hebt.

Als het idee van werken op vakantie je tegenstaat (begrijpelijk hoor, haha) kan je altijd nog een uitstapje maken met een hond van de Kauai Humane Society. Heerlijk voor de honden om even uit hun kooitje te komen en met hun "adopt me" vestje vallen ze erg op zodat ze hopelijk sneller geadopteerd worden. Je mag niet overal komen met een hond, maar wij vonden het altijd makkelijk te combineren met onze plannen.

Alvast een hele fijne vakantie gewenst!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door Bravy »

Hi Steve,

5 Weken Hawaï..... er zijn slechtere vooruitzichten mogelijk..... :D

Ik heb wat opmerkingen:

Volgorde van de eilanden is prima. Alles is met een rechtstreekse vlucht te bereiken.

Ik vind het niet zo'n gek idee om met 3 overnachtingen op Oahu te beginnen. Jullie hebben dan een lange reis achter de rug, en gaan ook nog eens 12 uur teug in de tijd. Een paar rustige dagen om bij te komen lijkt me een goed plan. Wel of geen auto? Die keuze wordt volgens mij niet bepaald door de kosten, want die zijn maar marginaal vergeleken met de rest van de reis. Dan zou ik kiezen voor wel! Je bent dan flexibeler, zeker als je bezoekjes aan Pearl Harbour en Diamond Head op het programma hebt staan.

Ik kan me ook vinden in de splitsing op Kauai tussen 4 dagen zuidkust (vooral rondom Poipu is er veel keuze) en 4 dagen noordkust. Wij verbleven afgelopen zomer een week in het zuiden en hebben eigenlijk te veel moeten rijden. Goede keuze dus.

Dan Maui: 2 nachten nabij Haleakala NP. Welke plaats had je in gedachten? "Up country" zal er niet veel te vinden zijn, denk ik. Het wegennet op Maui is in het "binnenland" niet erg efficiënt, dus kom je al snel uit op Kahului of Kihei. Wij verbleven een week in Kihei, en hebben ook de 18 km lange wandeling door de krater gemaakt. Lange dag, maar zeer de moeite waard!
Alternatief is misschien 1 nacht Kahului, dan 2 Hana, en dan 5 Kihei. Of Lahanai. 1 Nacht minder in Hana kan ook.

Big Island: Misschien beter om maar 2 locaties te kiezen. Op iedere wisseldag gaat veel tijd verloren met in- en uitpakken, én je hebt de hele tijd al je bagage in de auto liggen. 4 Nachten Volcano lijkt mij genoeg, maar daarna zou ik voor 5-6 dagen Waikoloa (in Waimea zelf valt niet zo veel te beleven) kiezen en misschien de laatste nacht in Kona.

De 4 nachten Oahu als afsluiting lijken me ook in orde. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om bv. 2 of 3 nachten aan je eerste verblijf op Oahu te knopen, en maar 1 of 2 nachten aan het eind. Nog even afscheid nemen op Waikiki.....

Je hebt het over Mauna Kea op Maui..... Vanaf Big Island lijkt me dat beter te doen :lol: Een tour naar de top kun je in ieder geval doen vanaf Hilo, Kona en Waikiki met Hawaii Forest & Trail. Ook een tour naar (en in) Waipi'o Valley is een aanrader.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
lauravanderklugt
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 07 sep 2003, 16:39
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door lauravanderklugt »

In de buurt van Haleakala NP heb je in Kula wel wat verblijfplaatsen; Kula Lodge en Upcountry B&B https://upcountrybandb.com/ Laatste daar hebben wij goede ervaringen mee. Prachtige kamers en heerlijk ontbijt.
misstiara
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 feb 2011, 16:16

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door misstiara »

Wij zijn net terug. Op Kauai vond ik de helicopter vlucht echt helemaal geweldig.
Trek zwarte kleding aan zodat je geen refelctie van jezelf ziet. We zijn gegaan met sunshine helicopters. 1 van de goedkopere maar zeer professioneel. We hadden geluk, want het had geregend, dus wij hadden ontelbaar veel watervallen en regenbogen die we zagen.

We hebben met allii kayaks, gaan kayakken naar de sectretfalls. Je gaat eerst kayakken, Dan hiken en Dan zwemmen in de waterfalls. Ook supergaaf om te doen. Erg leuk en de Kosten zijn ivm Andere activiteiten erg mee, maar heel leuk om te doen.

Verderer hebben we ziplinen gedaan. 1e keer, was wel leuk, maar minder eng en avontuurlijk Dan gedacht.
Ook hebben we een catamaran en snorkeling gedaan met captain Andy. Dat was ook wel leuk, maar minder leuk Dan de helicopter vlucht. En paar jaar geleden hadden we ook de cruise gedaan en de napalicoast gezien en ook dat vond ik mooier en leuker Dan de catamaran.
steve
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jun 2006, 10:53
Locatie: Mechelen, België

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door steve »

Dag allen,

Na een paar drukke weken nog eens tijd gevonden om me aan het reisschema te zetten 8) .

@ Bravy / Guineviere: op basis van jullie tips heb ik volgende aanpassingen gemaakt
- volgorde big island - kauai omgewisseld om het 'groenste' eiland voor het einde te bewaren
- 1 nacht minder Big Island en 1 nacht meer op Oahu
- 2 ipv 3 locaties op Big Island
- in het begin langer verblijven op Oahu inclusief huurauto, en Waikiki als afsluiter bewaren

Het aangepaste reisschema ziet er dus zo uit
- 5 nachten Oahu: Kailua als uitvalsbasis
- 9 nachten Big Island: 3 nachten Volcano-Hilo, 6 nachten Waikoloa
- 8 nachten Maui: 2 nachten Kula, 2 nachten Hana, 4 nachten rond Kaanapali-Lahaina
- 8 nachten Kauai: 4 nachten in het zuiden rond Waimea-Koloa en 4 nachten in het noorden rond Princeville - Hanalei
- 3 nachten Waikiki als afsluiter: vrijdagnamiddag aankomen en de nacht van zondag op maandag vertrekken

De 2 nachten Kula in Upcountry Maui lijken ons ideaal om Haleakala NP te verkennen en er zijn voldoende B&B's in de buurt. Ook de 2 nachten rond Hana behouden we om voldoende tijd te hebben om die regio te verkennen: Pipiwai Trail to Waimoku Falls, Red Sand Beach, ...

Op basis van dit schema ga ik alvast de inter-island flights vastleggen en beginnen zoeken naar accommodaties.
De andere tips qua activiteiten neem ik mee bij het verder uitwerken van de trips per eiland! Met Mauna Kea op Big Island en niet op Maui :wink:

I'll keep you posted.

Groetjes,
Steve
steve
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 jun 2006, 10:53
Locatie: Mechelen, België

Re: Reis Steve: huwelijksreis 2016

Bericht door steve »

De inter-island flights zijn ondertussen geboekt via Hawaiian Airlines, aan een nette prijs van 360 euro pp.

Ondertussen is de zoektocht begonnen naar goede prijzen voor autohuur, met al een eerste succes voor Kauai: 8 dagen SUV geboekt via Autoeurope.be bij Hertz aan 160 euro 8)

Cheers,
Steve
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer