Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe rijden ze in Hawaii?

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
bembi
Amerikafan

Hoe rijden ze in Hawaii?

Bericht door bembi »

Ik kon hier alleen maar informatie van Amerikanen van vinden, maar wij Nederlanders zijn qua rijden toch heel wat anders gewent. Ik vroeg me af hoe de mensen daar rijden en hoe goed de wegen te rijden zijn? Omdat we hier enkel kleine auto's gewent zijn en omdat ik las dat die goed genoeg zijn hebben we voor de kleinste huurauto met 4 deuren gekozen.
Zijn de wegen gemakkelijk te vinden? Het zijn ten slotte wel eilanden dus ik denk dat als je hoofdwegen blijft volgen je altijd weer goed terecht zult komen. Daarbij is er daar wat verlichting? Stel voor dat je net wat laat terug komt van een dag op pad. Of als je in de avond naar een restaurant wilt in een andere plaats.
Op Oahu hebben we enkel uitjes geplant waarbij we opgehaald kunnen worden dus we hebben een auto gehuurd op big island en maui
Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Griekenland, UK, US(Pa, Fl, Ny, Nj, MD, Hawaii), Bonaire, Turkije, Portugal
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Re: Hoe rijden ze in Hawaii?

Bericht door Stan.Gobien »

Als je gewoon de normale dingen doet, heb je zeker genoeg aan die 4deurs auto. De meeste wegen zijn goed tot heel goed. Straatverlichting enkel in de bewoonde stukken. Maar je zult sowieso de dagen niet te laat maken aangezien de zonsondergang ook in de zomer al vroeg is doordat je dichter bij de evenaar zit.
De weg vinden, daarvoor gebruik ik een GPS. Anderen misschien een kaart, maar je hebt toch altijd iets bij?

Er zijn wegen die gewoon dood lopen, het zijn vulkanische eilanden, en dus niet gewoon plat. Bijgevolg zijn er stukken waar geen weg doorheen loopt. Denk niet dat je zomaar op ieder eiland een volledig rondje kunt rijden. Enkel op Big Island maar dat is te groot daar voor.

Op Maui zul je best na de Oheo Gulch terug keren, als je niet zelfzeker genoeg bent om te rijden op een niet geasfalteerde weg. Wij deden het toch met onze Mustang, maar het mag waarschijnlijk niet van de verhuur maatschappij.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Op de Big Island is de trip naar de top van Mauna Kea zeer de moeite waard; de zonsondergang en sterrenhemel kan spectaculair zijn. Over het algemeen dekt de verzekering van de huurauto het onverharde deel naar de top niet, maar wij hebben het toch gedaan met onze huur-Jeep. Vooral naar beneden was de speciale 4WD low gear setting erg handig. Het kan met een gewone vierdeurs, maar een echte aanrader is het niet. Als alternatief kun je meegaan met een tour, die hebben 4WD-busjes. En ze voorzien je met warme kleding, wat hard nodig is op 13,800 voet. Beneden was het 25 graden, boven vroor het bijna en was er een hele straffe wind! Wij hadden extra jassen (met kapuchon) en handschoenen bij ons, en nog was het koud.

Verder vond ik het rijden goed te doen op de Big Island. Wel onverhard hier en daar, bijvoorbeeld oppassen dat je niet door een grote 'pot-hole' rijdt als je in het donker je auto in een klein straatje wilt parkeren. Een GPS is wel handig inderdaad. Het maakt het rijden zoveel ontspannender; je hoeft niet continue naar borden te speuren. Het viel me op dat sommige locals best gehaast rijden, wat niet zo strookt met het beeld van een tropisch eiland. Maar geen Italiaanse toestanden, gelukkig.
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Kun je zo'n gps huren bij je auto of iets dergelijks?
Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Griekenland, UK, US(Pa, Fl, Ny, Nj, MD, Hawaii), Bonaire, Turkije, Portugal
Enasni
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Enasni »

Het is ook wel een beetje afhankelijk van waar je heen gaat. Verkeer in en rond Honolulu is simpelweg iets drukker dan op andere plaatsen. Maar als je de spits en drukte rondom de Nederlandse steden gewend bent, valt ook Honolulu mijn inziens erg mee.

Ik vond het over het algemeen erg prettig rijden op Oahu en Maui. De uitzichten helpen daar ook wel bij 8) Soms heb je wat locals die wat harder willen dan jij op smalle wegen, maar even aan de kant gaan voor ze wordt gewaardeerd. Wij hadden destijds wel gps erbij, maar heel erg noodzakelijk vond ik het niet. Vwb verlichting: het kan als het donker is ook wel goed donker zijn...verlichting zoals wij in NL langs de wegen hebben is er daar niet altijd. Maar dan nog: geen zorgen, ook in het donker is alles over het algemeen goed te rijden met dank aan reflectoren en je auto verlichting :wink:
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Je kan bij de meeste auto verhuurders een GPS huren (regel dat best al op voorhand). Of je doet zoals sommigen, en je koopt een GPS daar ter plaatse in Wallmart ofzo. Afhankelijk van het aantal dagen je huurt, heb je soms voor dezelfde prijs 1 gekocht. Nog een andere optie is een USA kaart kopen als je zelf een GPS hebt die je kan meenemen.
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

En hoe hebben diegene het gedaan die the road to hana reden? Ik heb alle stops opgeschreven waar ik wil stoppen met de milemarkers erbij voor zover ik die kon vinden, maar ik las ook ergens dat de milemarkers ergens weer opnieuw beginnen dus ik weet niet of ik het zo in de juiste volgorde heb neergezet. Op een gewone kaart staan deze stops natuurlijk niet aangegeven. Ik las dat je daar ook een cd en kaart kunt kopen bij het benzinestation, maar ik weet niet zeker of al mijn stops daar op staan en als ik er dan toch ben wil ik wel graag alles zien wat ik heb uitgezocht :mrgreen:

En als je gaat tanken kun je dan ook met een pinpas betalen of moet dat per CC? Zijn ze daar een beetje behulpzaam qua benzinestations en wegwijzen etc. Het zal vast uiteindelijk goed komen, maar nu denk ik dat er zoveel is om uit te zoeken als je er bent :oops: dat ik vast maar zoveel mogelijk probeer uit te zoeken :clap:
Myrte
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Myrte »

De spannendste weg vond ik de 340 op Maui van Kahului naar Kapalua. Heel veel kronkels en omdat het regelmatig een narrow one lane road werd, was ik maar wat blij dat we niet zo'n grote auto hadden!
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Ik had de stops in mijn GPS voor geprogrammeerd. Weg vragen heb ik dus niet hoeven te doen. Ik vond ze (de Hawaïanen) minder vriendelijk dan op het vasteland.

Die 340 is echt een mooie weg, soms zelfs mooier dan the Road to Hana.
Wij reden deze weg toen we ons vliegtuig moesten halen, toch een beetje spannend geweest :lol:
Dingski
Amerika-ontdekker

Bericht door Dingski »

Ikzelf heb alles zonder GPS gedaan. Vooral Big Island is echt goed te doen met alleen kaart. (en ik heb bijna een heel rondje in 1 dag gedaan ;) (niet aan te bevelen trouwens)
Ik ben trouwens een vrouw die geen kaart kan lezen, dus geloof me als ik zeg dat in ieder geval op big island en kauai het goed te doen is met een kaart.
Op Maui en Honolulu heb ik me laten rondrijden dus durf het niet te zeggen. Maar als je een auto huurt zit er altijd de optie bij om gps erbij te huren.

Tanken kan gewoon met creditkaart (of contant). Waar de locals direct aan de pomp kunnen betalen, zullen wij altijd even naar binnen moeten lopen (voor het tanken) om te betalen. ( note: benzine is daar 2x zo goedkoop als in nl :P)

Road to Hana moet je eigenlijk van te voren bij locals gaan vragen waar je moet stoppen, om de mooie plekken te zien. Ik heb zelf een fantastische wandeltocht gedaan die, ergens langs de kant van de weg begon, in een mini-kleine opening in het bamboe-bos. Als je niet bekend bent, had je die plek nooit gevonden. Verder kun je maar 1 kant op, dus stop waar je auto's ziet staan, daar zal dan vast wel iets te zien zijn ;)
Daarnaast wordt bij de Road to Hana gezegd, dat veel verzekeringen moeilijk doen bij het onverharde gedeelte. Mijn ervaring is dat je daar echt prima met een normale auto overheen kan rijden. Dezelfde weg terug rijden is zeker een optie, maar als ik eerlijk ben zou ik die niet graag in het donker rijden. De weg is echt heel smal met héél véél bochten. Daarnaast zitten er veel bruggetjes waar maar 1 auto tegelijk overheen kan. dan vind ik het onverharde gedeelte een stuk veiliger.

en zoals al eerder vermeld: de reflectoren op de weg, zijn echt een IDEALE uitkomst bij het in het (pikke)donker rijden. Zouden ze in Nederland ook moeten doen!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Als je in Ned kan rijden kan je dat ook in HAwaii.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ned in MO schreef:Als je in Ned kan rijden kan je dat ook in HAwaii.
Haha so true... het wordt wel een probleem als je in HI rijden gewend bent en in Nederland moet gaan rijden, dat is gewoon eng lol
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer