Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kauai of Big Island en observatory

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
steson
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Kauai of Big Island en observatory

Bericht door steson »

Hallo,

Onze reis naar de USA en Hawaii is er bijna door voor mei/juni 2010 :D !!
In mei zijn we op vaste land en op 2 juni vliegen we naar Maui voor 6 nachten.
Maar...... we willen een 2e eiland pakken voor 6 nachten. Ik had eerst Kauai doorgegeven, maar Big Island heeft ook weer wat......
Moeilijk, moeilijk...... Wat zijn onze interesses??

- onwijs gave (maar niet te drukke) stranden met veel groen op de achtergrond
- helder blauw water met veel mooie vissen / schildpadden
- woeste natuur en mooie dorpjes om heerlijk doorheen te touren met een 4x4 (watervallen, bergen e.d.)
- een observatorium bezoeken en sterren kijken
- stromend lava (als we geluk hebben)
- relatief kleine hotels met oceanfront/view kamers maar wel met enige luxe

We hadden zelf gedacht dat we op Maui dan wel goed zitten, maar welk ander eiland kan ik daarna nog het beste bezoeken ??

Ik heb in een topic ergens gelezen over een weg langs een observatory wat eigenlijk wordt afgeraden door de verhuurmaatschappijen.
Ik kan het niet meer vinden, welk eiland was dit ??

En iemand goede tips voor hotels voor zowel Maui als de andere eilanden ????

Ik weet dat het veel gevraagd is, maar we hebben de tijd......

Groetjes,
Sonja
september 2010: Zuid-Westen en Kauai/Maui
mei 2011: Florida en Bahama's
maart 2012: New York
september 2012: Mid-Westen en Oahu/Big Island
juni 2014: Florida
april 2015: Washington/Niagara Falls
September 2015: Noord-Westen en Kauai/Maui
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Kauai of Big Island en observatory

Bericht door Petra/VS »

Stromende lava vind je alleen op het eiland Hawaii. Kauai heet niet voor niets "Garden Island", het is er adembenemend mooi en groen. Het is alweer 21 jaar geleden, dat wij daar (en op Maui, wat inderdaad een goede keus is met jullie interesses) waren en het heeft een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Mijn man is sindsdien ook op Hawaii geweest en was daar minder van gecharmeerd. De vulkanen zijn natuurlijk uniek en bijzonder, maar hij vond de stranden tegenvallen (toch staat dit eiland bovenaan mijn lijst, als we er over vier jaar voor ons vijfentwintigjarig huwelijksfeest weer heengaan).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
red_princess
Amerika-ontdekker

Bericht door red_princess »

Wij zijn net terug van een rondreis door het zuidwesten en hebben afgesloten met een week Kauai. Ik ben compleet verliefd geworden op de noordkant van dit eiland en zal er ook zeker terugkomen. Het is er rustig en groen met witte rustige stranden omringd door palmbomen en helder blauw water. En waar wij zaten was het geweldig snorkelen en 1 meter het water in en je zag al koraal en veel vissen!
Het was gewoon het complete plaatje dat je in je hoofd hebt van een paradijs!
Oktober 2007: Miami
November 2008: Washington, Atlantic City, Amish, Boston en New York
Augustus 2009: Zuidwesten USA & Hawaii
steson
Amerikafan

Bericht door steson »

Volgens mij ben ik nu al overtuigd !! Toch bij onze eerste keuze blijven: Maui en Kauai.

Heeft iemand nog hoteltips ?
red_princess
Amerika-ontdekker

Bericht door red_princess »

Wij zaten in Kauai in een klein dorpje aan de noordkust in een B&B. Geen telefoon, tv of internet. En het strand op nog geen 200 meter. Wij vonden 't geweldig, maar ik weet niet of jullie dit zoeken.
Oktober 2007: Miami
November 2008: Washington, Atlantic City, Amish, Boston en New York
Augustus 2009: Zuidwesten USA & Hawaii
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

steson schreef: - onwijs gave (maar niet te drukke) stranden met veel groen op de achtergrond
Oahu of Maui
- helder blauw water met veel mooie vissen / schildpadden
Alle eilanden
- woeste natuur en mooie dorpjes om heerlijk doorheen te touren met een 4x4 (watervallen, bergen e.d.)
Big Island, Maui of Kauai
- een observatorium bezoeken en sterren kijken
Big Island en Maui, alhoewel ik niet geloof de de observatory op Maui open is voor het publiek
- stromend lava (als we geluk hebben)
Alleen op Big Island
- relatief kleine hotels met oceanfront/view kamers maar wel met enige luxe
Alle eilanden, doe je portomonnee maar ver open...
ScubaJP
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door ScubaJP »

steson schreef: - een observatorium bezoeken en sterren kijken
Algemene info hier: http://www.hawaiiforvisitors.com/attrac ... tories.htm

steson schreef: We hadden zelf gedacht dat we op Maui dan wel goed zitten, maar welk ander eiland kan ik daarna nog het beste bezoeken ??
Op Maui is de Haleakala High Altitude Observatory Site http://www.ifa.hawaii.edu/haleakala/. Deze kun je echter niet bezoeken. Je kan natuurlijk wel zelf de berg opgaan en gaan sterrenkijken, of deze tour boeken: http://www.stargazersmaui.com/. Op de berg heb je goede 'seeing' condities, tenminste, als je boven de wolkenlaag bent.
steson schreef: Ik heb in een topic ergens gelezen over een weg langs een observatory wat eigenlijk wordt afgeraden door de verhuurmaatschappijen.
Ik kan het niet meer vinden, welk eiland was dit ??
Op Big Island is de beroemde Mauna Kea Observatory. Deze kun je wél bezoeken, via het Onizuka visitor center op 2.800 meter http://www.ifa.hawaii.edu/info/vis/). Hier zijn elke avond sterrenkijkprogramma's. Het is alleen te bereiken via Route 200, de zgn. Saddle Road. Vroeger mocht je van de autoverhuurders niet over deze weg rijdenhttp://en.wikipedia.org/wiki/Hawaii_Route_200, maar sinds deze weg is verbeterd mag het wel (Alamo/National, speciaal nagevraagd). Wat dan weer niet mag met een gewone huurauto is doorrijden naar de grote telescopen op de top van Mauna Kea (4.200 meter). Daarvoor moet je óf een summit tour boeken ($200 p.p.), of een andere huurauto nemen. Er is één verhuurder op het eiland waar je een 4x4 kunt huren waarmee je zelf helemaal omhoog mag rijden http://www.harpershawaii.com/maunakea.html, zo'n $150 per dag. Relatief duur, maar goedkoper dan 2x $200 die je voor een begeleide tour betaalt.

Hoe ik dit weet? Wij gaan dit in maart 2010 doen! :D
steson
Amerikafan

Bericht door steson »

@ ScubaJP

Geweldige tips !!

:D maart 2010 duurt niet zo lang meer !!!!
Dus dan is er nog genoeg tijd voor mij om je ervaringen te lezen hier :wink: , wij gaan in mei 2010.

We hebben de eilanden Kauai en Maui vastgelegd, dus die worden het in ieder geval......
Ik ga je tips eens beter bekijken, thanks !!!
ScubaJP
Amerika-ontdekker

Bericht door ScubaJP »

Aloha! :D

Hier een verslag van onze dagtrip naar Mauna Kea: http://jpkraus.blogspot.com/2010/03/op- ... ereld.html

Op het blog doen we overigens bijna dagelijks verslag van onze belevenissen. Momenteel zijn we nog op Big Island, morgen gaan we naar Oahu en dan volgende week naar Kauai.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Wat een prachtig verhaal met prachtige foto's. :D
Ik had ook graag die tocht gemaakt, maar wij waren helaas maar 2 dagen op Big Island. We willen nog een keer terug naar Hawaii en dan ook echt alleen maar naar Hawaii, dus een week of 4 als het even kan. Dan wil ik zeker na het zien van deze foto's en het lezen van dit verhaal deze tocht gaan maken.

Wat vond je trouwens van de Saddle Road? Alleen in het begin vanaf de kant van Kona was het wegdek slecht, maar daarna vond ik die weg prima te doen. Wij zijn via die weg van Kona naar Hilo gereden. :wink:

Jullie volgende eiland is Oahu? Ik weet niet of jullie al tips van jiejie hebben gekregen hier op het forum? Hij woont namelijk op Oahu, dus als iemand de mooiste plekjes kent, is hij het wel. :wink:

Ik neem aan dat jullie Waipio Valley, Akaka Falls, Hawaii Volcanoes National Park en South Point ook wel hebben bezocht op Big Island? Ik zag laatst nog op TV dat ze in Florida claimen het zuidelijkste puntje van de V.S. te hebben, maar feitelijk is het zuidelijkste puntje van de V.S. natuurlijk South Point op Big Island.

Ik wens jullie nog heel veel plezier op deze prachtige, unieke eilandengroep!!
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
ScubaJP
Amerika-ontdekker

Bericht door ScubaJP »

De Saddle Road was de eerste 10 mijl (vanuit Kona/Waimea vanaf de 190 richting Hilo) een beetje hobbelig, maar niet gevaarlijk of zo. Na de 'grens' tussen Kona en Hamauka district was het glad wegdek, met zelfs een geheel nieuw stuk weg (nog niet op de GPS bekend) bij de militaire basis halverwege.

Alles dat je noemt hebben we inderdaad bezocht, behalve South Point. Bij Akaka Falls bleek er groot onderhoud te zijn, dus je kunt voorlopig niet dichtbij de waterval komen.

We hebben af en toe wat tips over Oahu gelezen, dus we kijken er met veel plezier naar uit. :) En dan nog Kauai! :D
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Dat vonden wij dus ook. Ik had een slechter wegdek verwacht, maar het was prima te doen.
ScubaJP schreef:En dan nog Kauai! :D
Ik ben jaloers. :D Dat lijkt me echt een prachtig eiland en staat ook nog zeker op mijn verlanglijstje. Maken jullie ook een reisverslag (met foto's)? Ik hoop het wel, want die ga ik dan zeker wel lezen.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ScubaJP schreef:morgen gaan we naar Oahu
Welkom op 'mijn' eiland :D
ScubaJP
Amerika-ontdekker

Bericht door ScubaJP »

jiejie schreef:Welkom op 'mijn' eiland :D
Mooi eiland heb je hier! :wink: Morgen gaan we snorkelen in jouw zwembad (Hanauma Bay).
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Ik heb je live-verslag gelezen. Ik zag inderdaad foto's, waarvan ik dacht: Daar ben ik ook geweest haha.
Echt prachtige foto's staan er ook bij. Vooral ook op Maui met die prachtige foto's van boven de wolken. Ik miste alleen wel Waipio Valley en Akaka Falls op Big Island in je verslag. :wink:
Over South Point: Volgens mij gaan daar maar weinig toeristen naar toe. Wij waren er ook bijna als enige en het wordt ook niet precies aangegeven waar nu echt het zuidelijkste puntje is. Dat hebben we dan maar gevraagd aan de aanwezige locals. :mrgreen:

Even een tip op Oahu: Ik weet niet hoe lang jullie er zijn, maar als je tijd over hebt, is de West Shore ook mooi om te bezoeken. Je hebt er wel heel veel daklozen en er wordt aangeraden om je auto niet alleen achter te laten, maar het heeft mij er niet van weerhouden om dit prachtige deel van het eiland ook te bezoeken. Je kunt een hele tijd langs de westkust rijden, totdat de weg ineens ophoudt. Dat heb je aan de North Shore ook trouwens. Aan de North Shore zijn wij nog een stukje het onverharde deel op geweest. Toen ik bijna vast kwam te zitten, zijn we maar weer omgekeerd haha. Ik had ook een veel te kleine 4x4 gehuurd. :lol:
Groetjes René

jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

ScubaJP schreef:
jiejie schreef:Welkom op 'mijn' eiland :D
Mooi eiland heb je hier! :wink: Morgen gaan we snorkelen in jouw zwembad (Hanauma Bay).
Hoe was het? Zal vast wel mooi geweest zijn.. je zult het misschien niet geloven, maar in de tijd dat ik hier woon, heb ik het alleen nog maar van een afstandje gezien, nog geen enkele keer ben ik gaan snorkelen daar :( (aan de andere kant, het is ook niet echt naast de deur, ik woon aan de andere kant van het eiland, in het zuiden)
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Je hebt de West Shore vast al wel gezien? :wink:
Ik vond de West Shore erg mooi. We zijn ook nog naar het meest zuidwestelijke puntje geweest. Ik zal van beide wel even een foto toevoegen.:
Oahu West Shore
Oahu West Shore
Oahu, het zuidwesten
Oahu, het zuidwesten
Die foto aan de West Shore vind ik indrukwekkend, omdat het aangeeft hoe mooi de omgeving is, maar ook dat er veel daklozen zijn. Dat waren maar een paar van een heleboel tenten die we tegen zijn gekomen. Ik heb nog een heel gesprek gehad met 1 van de "bewoners". Ze zijn heel erg vriendelijk en ik kreeg echt het idee dat ze blij waren dat er ook toeristen zijn die niet wegblijven, omdat er veel daklozen zijn.
Groetjes René

jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

gleuknie schreef:Je hebt de West Shore vast al wel gezien? :wink:
Ik vond de West Shore erg mooi. We zijn ook nog naar het meest zuidwestelijke puntje geweest. Ik zal van beide wel even een foto toevoegen.:

Oahu West Shore.JPG
Oahu - zuidwesten.JPG

Die foto aan de West Shore vind ik indrukwekkend, omdat het aangeeft hoe mooi de omgeving is, maar ook dat er veel daklozen zijn. Dat waren maar een paar van een heleboel tenten die we tegen zijn gekomen. Ik heb nog een heel gesprek gehad met 1 van de "bewoners". Ze zijn heel erg vriendelijk en ik kreeg echt het idee dat ze blij waren dat er ook toeristen zijn die niet wegblijven, omdat er veel daklozen zijn.
Nou, ik zal je eerlijk zeggen, ik ben nog niet voorbij Ko'olina geweest, wel ten zuiden, maar niet richting het noorden toe.

Dit komt eigenlijk door meerdere redenen, ten eerste hebben we er eigenlijk niets te zoeken, het is doodlopend, een rondje Oahu gaat voor ons eigenlijk over de H2 naar Wahiawa, van daar naar Hale'iwa en van daar weer over de Kam Hwy richting Turtle Bay, Kahuku, en dan richting het zuiden naar Kane'ohe, waar we dan weer vaak de snelweg pakken richting huis omdat de dag dan al weer om is. Ok, we rijden de route soms andersom, en soms gaan we over het zuidelijkste puntje (blow hole, sandy beach en dergelijke), maar bij de echte westkust (Waianae bv) ben ik nog niet geweest.

Ik denk ook dat het, naast dat het doodlopend is, dat het een beetje eng is voor ons om er heen te gaan. Je leest zo vaak van allerlei criminele activiteiten die daar plaats vinden. Dan weer een zinloze moord (is natuurlijk altijd zinloos maar dat terzijde), dan weer 150 jongeren die er op de vuist gaan, en ga zo maar door. En weet je, het zijn niet eens de daklozen waar men echt bang voor is, maar de mensen die daar echt wonen in huizen en dergelijke.

Eigenlijk is het standaard voor mensen uit Hawaii dat als ze er niet wonen, en ook niet werken, dat ze daar weg blijven. Maar goed, ik weet ook donders goed dat niet iedereen zo is die daar woont, het zijn slechts enkelingen die het voor een grote groep verpesten.
ScubaJP
Amerika-ontdekker

Bericht door ScubaJP »

Afbeelding

Hanauma Bay was lekker! We waren er vroeg, dus nog voldoende parkeerplaatsen. We hebben ons met het busje naar beneden laten brengen en halen ($0,75 neer, $1 op) en een plekje op het strand gezocht. Prettig: er is ook gras, dat ligt makkelijker.

Het uitzicht was fantastisch: rotsen achter ons, zee voor ons. :)

Afbeelding

Goed snorkelwater, relatief gezonde biotoop met vissen van diverse soorten, dus genoeg te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Zeker een aanrader! :!:

Nog even terugkomen op Akaka Falls op Big Island - dit was deels gesloten vanwege onderhoud aan het voetpad. :(
gleuknie
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Wat vonden jullie overigens van Black Sand Beach? Ik vond dat echt heel apart om te zien.
Groetjes René

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer