Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wegen op big island

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
cowgirl
Amerika-ontdekker

wegen op big island

Bericht door cowgirl »

in september zijn we 5 dagen op Big Island. We zitten in een B&B bij Captain cook.
Volgens google maps is het 135 km rijden van onze B&B naar volcano NP en doen we hier 2 u over.
Waarom duurt dit zo lang? Is de kwaliteit van de weg slecht of is het heel druk?
De zon gaat savonds al om 18:30 onder, is het wel aan te raden om in het donker terug te rijden of kunnen we dit beter niet doen?
jiejie
Amerika-expert

Re: wegen op big island

Bericht door jiejie »

De wegen zijn er niet slecht hoor, ik vind ze zelf nu ook weer niet bijster goed als ik ze met de NL wegen vergelijk, maar slecht is een groot woord. Nee, dat je er rustig twee uur over een stuk weg kan doen is omdat het tweebaanswegen zijn (1 baan voor elke richting), ze hebben daar geen snelwegen op dat eiland. Probleem is daarmee dus dat er een lagere maximum snelheid gehanteerd wordt (meestal 35 mph, of te wel zo'n 50-55 km/h). Je mag veelal niet inhalen op die wegen ook, dus als je pech hebt, zit je langere tijd achter een langzame auto.

Je kunt, mijn inziens, best in het donker terugrijden. De wegen zijn niet slecht, je hebt alleen soms wel te maken met dronken automobilisten (dit is althans de indruk die je kunt krijgen van de lokale kranten, ze houden er vaak mensen onder invloed aan), en je moet uitkijken voor overstekende beesten die je er soms hebt. Haal, bijvoorbeeld, niet in, houdt je aan de maximum snelheid, en de lichten aan, en het zal allemaal geen probleem zijn om er in het donker te rijden.

Een stuk wat iemand anders (in het Engels) heeft geschreven op een blog over rijden op Big Island kun je hier vinden: http://lovingthebigisland.wordpress.com ... of-hawaii/ Ongeveer halverwege in de tekst begint hij over de maximum snelheid, weg condities, donker rijden en al dat soort dingen. Best interessant en leuk om te lezen :)
cowgirl
Amerika-ontdekker

Bericht door cowgirl »

dankjewel voor de informatie! wat een leuke informatieve weblog is dat zeg, die ga ik eens op mn gemakje uitpluizen

nog een vraag over wegen, ik heb gehoord dat je van de meeste autoverhuurders de saddle road op big island niet mag rijden.
Weet iemand hoe dit zit met de mauna loa road, die een eind de flank van deze berg op gaat vanuit Volcano NP. We zouden graag vanaf hier de hike naar de top gaan doen, maar ik kan nergens iets vinden op internet of dit is toegestaan of niet. We hebben een huurauto van Alamo, maar op hun site kan ik eigenlijk zowiezo niets vinden over wegen die je niet mag rijden op hawaii
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Ik zou het eerlijk gezegd zelf niet weten hoe het met Mauna Loa road, ik denk dat je hier wel mag rijden want volgens mij is dat een goede verharde weg, maar echt zeker weten doe ik dat niet. Ik weet wel dat, toen ik op Big Island een auto huurde, ze me inderdaad ook zeiden dat ik niet de saddle road op mocht gaan (aan de andere kant, als je het ze niet zegt dan is het 'wat niet weet, wat niet deert', dat gebeurd vrij regelmatig).
vanAd
Amerika-ontdekker

Bericht door vanAd »

Je kan ook de klim naar de top doen op Mauna Kea. Daar kan je met een 4 wheel drive tot 4.200 meter hoogte komen, door de wolken, tot bij de observatory. Dit was echt een schitterende ervaring voor ons. Er lag zelfs sneeuw in mei! Denk er wel aan dat je minstens een half uur acclimatiseert bij het visitor center van Mauna Kea om te wennen aan de grote hoogte.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

vanAd schreef:Je kan ook de klim naar de top doen op Mauna Kea. Daar kan je met een 4 wheel drive tot 4.200 meter hoogte komen, door de wolken, tot bij de observatory. Dit was echt een schitterende ervaring voor ons. Er lag zelfs sneeuw in mei! Denk er wel aan dat je minstens een half uur acclimatiseert bij het visitor center van Mauna Kea om te wennen aan de grote hoogte.
Super, dat lijkt me echt supergaaf om te doen. Bedankt voor de tip! :D
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Van Alamo mag je Saddle Road op. Het eerste stuk naar de top van de Mauna Kea s niet verhard en daar ben je dus niet verzekerd. De rit is zeker de moeite waard, een 4x4 is echter sterk aan te raden.
Aileen
Amerika-ontdekker

Bericht door Aileen »

Net terug van Big Island, en we werden door Alamo 'sterk afgeraden' om Saddle Road uberhaupt op te gaan. Maar je kunt er prima op hoor, alleen niet harder dan 20m/h rijden. Je schokdempers worden er wel op de proef gesteld ;)
We waren namelijk teruggegaan om een 4x4 te huren voor onder meer Waipi'o Valley en de Mauna Kea, en werden vriendelijk meedegedeeld dat het huren natuurlijk kan, maar dat ze het eigenlijk verbieden om uberhaupt die wegen op te gaan. Op eigen risico dus...
on the road
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door gleuknie »

Wij zijn ook over de Saddle Road gekomen en ik vond die weg best meevallen. Alleen in het begin aan de westkant is het een slecht wegdek, maar daarna is de weg heel goed te doen.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
cowgirl
Amerika-ontdekker

Bericht door cowgirl »

inmiddels zijn we weer terug van onze vakantie
We zijn op 1 dag heen en weer gereden van captain Cook naar Vulcanoes NP. Dat was prima te doen, we hadden alleen niet genoeg tijd om naar de plek te rijden buiten het park waar je de lava de zee in kunt zien stromen, maar we konden het toch een beetje zien vanaf de chain of craters road.
We zijn in het donker teruggereden en dat was wel goed te doen, er stak alleen wel plots een wild varken over wat we moesten ontwijken

Verder hebben we eigenlijk alleen maar liggen snorkelen, echt fantastisch! Dus we zijn verder niet meer aan de saddle road toegekomen :-) Maar het was ook niet zulk geweldig weer, we hebben de bergen niet 1x gezien, ze lagen continu in dikke grijze wolken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer