Over land is geweldig!! Ik dacht eerst al dat de helicopter geweldig was, maar vanaf land de lava in de zee zien stromen is echt onovertreffelijk!
Wij hadden met Volcano Discovery een lava proximity groepstour geboekt met als voorkeur aangegeven dat we graag de lava in de zee wilden zien stromen. Uiteindelijk had niemand zich voor onze datum opgegeven, dus hebben we een duurdere prive tour gedaan, waarvan ik me bijna afvroeg of ik ergens een steekje los had zitten dat ik zoveel geld aan een excursie ging besteden, maar het was het echt meer dan waard!
De hike naar de actieve lava was al een hartstikke leuk begin. Onze gids liet ons vanalles zien en vertelde hoe de volkaan werkt etc. Eenmaal bij de oceaan aangekomen heeft hij een veilig plek opgezocht waar we zo dicht mogelijk bij de lava zaten. We konden toen ook de lava boten zien en we waren maar wat blij dat we dat niet gedaan hebben ... je bent ontzettend kwetsbaar in zo'n bootje.
Als je graag foto's maakt is een landexcursie sowieso een aanrader, omdat je op die manier alles het beste kan vastleggen. De mooiste tijd is wanneer het net donker begint te worden, dus zorg ervoor dat je een statief hebt en een remote. Ik heb echt belachelijk veel foto's gemaakt.
Wanneer het echt donker is kan je de surface flows ineens veel beter zien en dat zie je ineens rode kieren in de lava waar je overheen loopt. Zo waarschuwde de gids ons op de heenweeg dat we op een bepaald stukje door moesten lopen, omdat de lava flow zo recent was dat het nog te warm was om op de blijven staan en op de terugtocht zag je daar dus ineens een felle gloed door de kieren schijnen. Heel spooky, maar zo ontzettend gaaf! Wij hadden het geluk dat de surface flows vlakbij de ocean entry waren dus op de terugtocht zijn we een tijdje bij de surface flows gestopt voor foto's en je staat er dan echt vlak naast ... ongelovelijk de hitte die daar vanaf komt! De gids ging ook eerst voor me testen waar ik de tripod kon zetten zonder dat de pootjes zouden smelten.
De helicopter is ook erg leuk, maar heel anders. Je gaat in een helicopter dus dat is natuurlijk al leuk op zich, maar je krijgt ook nog eens een goed overzicht van hoe immens zo'n volkaan is en hoeveel "schade" ze aanricht. Op mijn blog staat een foto verslag:
http://cat-hawaii.blogspot.com/2012/01/ ... light.html. De landexcursie staat helaas nog niet online.
Als je ze allebei doet zou ik eerst de helicopter (en natuurlijk het National Park) doen en dan de lava hike als afsluiter bewaren.