Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Road to Hana - tijdsindeling

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Road to Hana - tijdsindeling

Bericht door Elisa »

Dag allemaal,

Wij gaan komende zomer ook the road to Hana rijden en onze vraag is hoe jullie dit gepland hebben of reeds gedaan hebben qua tijdsindeling.

In onze reisgids staat er dat het heel druk kan zijn (file rijden) en dat je dit kan vermijden door heel vroeg te vertrekken (rond 7u of vroeger), maar het nadeel hieraan is dat er nog geen mooi licht is voor foto's... Als je later vertrekt, is er reeds veel volk. En wandelingen/uitzichtpunten waar het stikt van het volk, verliezen toch veel van hun charme vinden we.

Een andere optie is om door te rijden naar het einde (Oheo Gulch), dit te doen en zo terug te keren en op de terugweg alle bezienswaardigheden te doen...

Hoe gaan jullie dit aanpakken?

Wij hebben ook (voor de geïnteresseerden ;)) een tour geboekt in Ono Organic Farms en een massage in Luana Spa Retreat!

Grtjes,

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
Enasni
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Road to Hana - tijdsindeling

Bericht door Enasni »

Destijds zijn wij ook redelijk vroeg vertrokken en begonnen rond half 8 aan het deel na Pa'ia (laatste benzinepomp tot aan Hana...).

Wij merkten toen wel al dat er een hoop van de kleinere (en populaire) stopplekjes vol waren. Je hebt vaak na een bruggetje een inhammetje waar 1,2 of 3 auto's kunnen staan en die stonden bijna overal al vol. De wat grotere parkeerplekken waren bij lange na niet vol. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om te stoppen waar je wilt stoppen (mits het kan) en wat niet kan, op de terugweg nog eens te proberen (mits je ook weer dezelfde route terug rijdt vanuit ʻOheʻo Gulch).

Ik zou er een volgende keer toch weer voor kiezen om lekker vroeg weg te gaan. Zo heb je alle tijd van de wereld en is het nog wat rustiger op de route. Wellicht maakt het ook nog uit in welk deel het jaar je gaat.
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Wat vonden jullie de mooiste plekjes om te stoppen? Want bij allemaal gaat de weg misschien te lang duren
Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Griekenland, UK, US(Pa, Fl, Ny, Nj, MD, Hawaii), Bonaire, Turkije, Portugal
Elisa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Elisa »

Wij vertrekken in juli....dus ik verwacht wel de drukte! Is vertrekken rond half 8 vroeg genoeg in die periode?

@bembi: op basis van onze reisgids en opzoekingswerk (persoonlijke voorkeur) gaan wij volgende stops doen:
- Garden of Eden: schijnt heel mooi te zijn met mooie uitzichten (even rusten mss en ontbijten op de picknickbanken?!)
- Honomanu Bay Lookout
- Keanae Peninsula and village
- Upper Waikani (3 bears falls)
- Waianapanapa State Park (Black beach)
- Hana Town

(na Hana kom je op de Piilani Highway), dan kan je kiezen of je dat op dezelfde dag doet of een volgende dag! Wij doen 2 dagen road to Hana omdat we ook een massage in Luana Spa Retreat geboekt hebben en een tour in Ono Organic Farms...

dus, stops na Hana die wij doen:
- Hamoa Beach
- Wailua Falls
- Oheo Gulch (Pipiwai Trail)

Hier vind je ook een link naar een interessant artikel over de stops op the road to Hana: http://www.hawaii-guide.com/maui/articl ... es_to_stop

Misschien iemand nog tips over leuke plekjes voor te eten/drinken?

Ik had nog gevonden:
- coconut glen's ice cream: kokosnootijs in een kokosnoot geserveerd
- banana bread: Julia's banana bread, Aunty Sandy
- Huelo lookout (fruitstand)

Groetjes,

Elisa
http://timenelisatravelblogs.wordpress.com/: West USA - New York - Hawaii - Mid-West USA - West Canada + NW USA
Overzicht van onze foto's
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Is de weg ook een beetje goed te rijden? Via de reisorganisatie is de goedkoopste huurauto voor hawaii wel een best kleine, maar ik zou toch verwachten dat ze wel autos verhuren waarmee je daar ook echt wel vooruit kunt.
Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Griekenland, UK, US(Pa, Fl, Ny, Nj, MD, Hawaii), Bonaire, Turkije, Portugal
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Volgens mijn gids kan de Hana highway met iedere auto te doen en zelfs ook de Piilani Highway is tegenwoordig goed geplaveid.
Enasni
Amerikafan

Bericht door Enasni »

De highway is gewoon goed geasfalteerd dus daar is echt niks mis mee. Het laatste stuk aan de zuidkant van de vulkaan heb ik geen ervaring mee. En met smal en eng (wat je toch ook vaak hoort) vond ik het ook wel meevallen...beetje veel bochten, maar daar houdt het ook wel op. Ik vond de Kahekili highway aan de andere kant van Maui een stuk uitdagender om te rijden :)
September 2009: Hawaii (Oahu & Maui) || September 2010: New York ||Mei 2012: Zuidwest-USA (LA-LA)
Monky
Amerika-ontdekker

Bericht door Monky »

Ik ben net terug uit Hawaii en wij hebben ook de "Road to Hana" gereden.

We hebben het welliswaar wel in 2 dagen gedaan en we hebben in Hana overnacht.

Wat steeds wordt aangeraden, als je het in 1 dag wil doen, is vroeg vertrekken en de weg helemaal in 1 keer doorrijden tot aan het eind. Goed onderweg kijken waar je wat zou willen zien en dan op je gemak de terugweg rijden en stoppen waar je wilt. Dit is sowieso ook veiliger, want de meeste parkeer en stopplekken zitten aan de kant van de terugweg. We hebben meerdere keren gevaarlijke situaties gehad doordat tegenliggers daar toch wilden parkeren. Het werkte gewoon niet goed.

Twee aanvullende aanraders van wat mijn voorgangers al gemeld hebben, zijn de "Red Sand Beach" in Hana. Het is wel een klein beetje gevaarlijk om te lopen, vooral als het geregend heeft, maar als je goede schoenen aan doet (dus geen slippers) dan is het wel goed te doen.

Het andere wat de moeite waard is om even doorheen te lopen, is de Rainbow Eucalyptus grove.
De wandeling Waikamoi Nature Trail is ook heel mooi om te doen.

Groetjes,
Monky
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Is er ook een mogelijkheid om halverwege terug te keren? IK wil de route ook niet in 1x doen denk ik...anders als we tijd tekort komen rijden we wellicht dezelfde weg terug en gaan we de volgende dag weer, dan kunnen we de eerste stops overslaan. Bij red sand beach word t volgens mij ook afgeraden om te zwemmen? Omdat het te ruig zou zijn.
Monky
Amerika-ontdekker

Bericht door Monky »

Alles is natuurlijk mogelijk. Het is maar net hoe je het zelf wil indelen. We hebben de heenweg in een halve dag gedaan, met een aantal stops en de wandeling. Op de terugweg (wel een andere dag) hebben we de Garden of Eden bezocht en een hele boel andere stops. Dit iets meer dan een halve dag.

Volgens mij kan je het beste eruit halen door het in een "heen en weer" te doen en het liefst in 2 dagen, maar als je maar 1 dag hebt en je niet in Hana verblijft, zul je keuzes moeten maken, wat je wel en niet wil doen.

De Red Sand Beach is inderdaad wat ruiger. Ik heb eigenlijk geen idee of je daar wel of niet kan zwemmen. Het leuke vond ik eigenlijk dat ik een witte, zwarte, rode en groene strand had bezocht... Hoe vaak doe je dat, toch? :thumbup:

We hebben lang niet alles gezien trouwens op de"Road to Hana". Ik merkte wel dat ik op gegeven moment verzadigd raakte.

Groetjes,
Monky
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Wij hebben in 2006 de road to HAna ook gereden. Wat mij vooral is bijgebleven is hoe smal die weg op sommige plaatsen wel is. Wij moesten op een gegeven moment kruisen met een tegenligger en de weg was duidelijk te smal. Wij hadden een gewone personenauto en de ander een monovolume. De chauffeur deed teken dat ik moest doorrijden, hoewel ik zag dat ik hem ging raken met mijn spiegel (zij hadden hun schuifdeur open). Ze bleven aandringen dat ik zou doorrijden, dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, gevolg: een serieuze kras op hun auto,niet op de onze. Ben maar vlug doorgereden, zij hadden toch geen kans om terug te draaien... :mrgreen:
Achter sommige bochten zie je niet of er een tegenligger is.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Weten jullie een goede website waar staat welke stops waar zijn(markings?)
Pendragon
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Pendragon »

bembi schreef:Weten jullie een goede website waar staat welke stops waar zijn(markings?)
Hoi Bembi,

Deze cd geeft alle stops aan, je kunt hem terplaatse (tankstations) kopen maar ook online als mp3 downloaden. (is niet gratis)

http://ther2h.com/

Veel plezier,
Pendragon
Matan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matan »

http://www.frankdochy.be/2013/03/12/dag-10-1203-maui/

Hierbij mijn ervaring van 2 maand geleden. Piilani Highway is goed te berijden. Zeggen dat het goed geplaveid is, is misschien nogal ver gegrepen. Er zijn weinig potholes maar toch wel hobbelig. Ook enkele stukken niet aangelegd, gewoon harde ondergrond dus, met een stofwolk tot gevolg. Wij hebben het perfect op 1 dag kunnen doen, maar we zijn niet voor alles uitgestapt, veel dingen kon je gewoon ook vanuit de auto bekijken.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Hoe laat waren jullie dan begonnen (na het ontbijt)?
Matan
Amerikafan

Bericht door Matan »

Stan.Gobien schreef:Hoe laat waren jullie dan begonnen (na het ontbijt)?
Vrij laat zelfs, om 10u heb ik een foto genomen van mijn ontbijt, dus ik gok dat we rond 10u15 vertrokken zijn vanuit Paia
Enasni
Amerikafan

Bericht door Enasni »

bembi schreef:Weten jullie een goede website waar staat welke stops waar zijn(markings?)
Geen website, maar ik kan je in ieder geval de Lonely Planet van Maui aanraden... de leukste stops staan er in en het is makkelijk meenemen in je auto ;)
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

@Mastan
En hoe veel de drukte mee? Ik hoor verhalen dat je niet kan parkeren bij stops omdat ze geen plaats meer is wegen de drukte.

@Enasni
Ken je deze link al, gegeven door Eniza eerder?
http://www.hawaii-guide.com/maui/articl ... es_to_stop
Matan
Amerikafan

Bericht door Matan »

Klopt, bij ons was het ook vrij druk. Parkings (als er al zijn) vaak helemaal vol, en aangezien het ook geen brede weg is kan je niet altijd even makkelijk parkeren aan de zijkant van de weg. Ik gok dat het ook daarom is dat wij vrij snel aan de oostkant waren van het eiland. Vanaf het oosten tot de sacred pools, tot piilani higway was wel rustiger.
Maar bv voor die bepaalde watervallen enz in het begin was er altijd vrij veel volk, daarom reden wij er soms gewoonweg traag voorbij(voor een eventuele foto). De rit op zichzelf is ook al heel leuk, om gewoonweg rond te rijden door die natuur :)
Enasni
Amerikafan

Bericht door Enasni »

Stan.Gobien schreef:
@Enasni
Ken je deze link al, gegeven door Eniza eerder?
http://www.hawaii-guide.com/maui/articl ... es_to_stop
Nee die kende ik nog niet...die gaat in de bookmarks voor als we ooit nog eens terug mogen! Maar vergeet toch vooral ook de lonely planet niet...is een stuk makkelijker meenemen in je huurauto dan het internet ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer