Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Over de staten Illinois, Indiana, Iowa, Kansas, Michigan, Minnesota, Missouri, Nebraska, North Dakota, South Dakota, Ohio en Wisconsin.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Hello!
Zo ga je jarenlang niet naar de USA, zo ga je ineens twee keer in twee maanden tijdsbestek. In oktober ga ik al met m'n moeder naar New England, maar nu mag ik van de zomer voor m'n werk ook een reis gaan inkopen die ik zelf heb ontwikkeld. Prachtige kans! Ik ga in m'n eentje en met hoog 'werktempo', dus veel rijden, veel hotels bekijken, excursies doen, foto's maken en alles dus ervaren zodat ik het daarna als product op kan gaan zetten. Dus geen rustige roadtrip, daar hoef ik dus ook geen advies in dat ik rustiger aan moet doen, dat is niet anders ;) Gelukkig durf ik het aan om in m'n eentje max 6 a 7 uur te rijden op een dag (voor de ouwe rotten hier, weten jullie nog hoe ellendig mijn rijbewijs krijgen was, nou intussen is dat wel anders). Basically 'moet' ik een reis die normaliter 14 a 15 dagen gaat duren in zo kort mogelijke tijd zelf ervaren, ik denk dat het me in 9 a 10 dagen wel lukt. In m'n eentje, dus heerlijk tijd voor mezelf ook.

De route ligt dus redelijk vast, de hotels ook (overnachtingsplekken zijn dikgedrukt), maar ik ben met name op zoek naar leuke bezienswaardigheden op onderstaande plekken of onderweg. Zeker in m'n eentje wil ik graag af en toe een stop maken om ergens uit te stappen en wat te zien.

Chicago ken ik al dus dat ga ik overslaan, dat scheelt weer tijd, dat komt wel in het program maar niet voor mijzelf nu.
- Mijn deel begint in Indianapolis. Ik wil naar een winery in de buurt, Speedway en de Canal Walk in de stad.
- Hierna rijd ik naar Saugatuck en Holland aan Lake Michigan.
- Via de Sleeping Bear Dunes naar Traverse City.
- Een nachtje op het autovrije eiland Mackinac Island.
- Naar de Upper Peninsula, Tahquemenon Falls en Pictured Rock, overnachting in Munising aan Lake Superior.
- Dan een lange rijdag van de Upper Peninsula via Door County, Wisconsin naar Wisconsin Dells. Daar de Upper Dells boat tour naar de Witches Gulch.
- Lange rijdag van Wisconsin Dells naar Sioux Falls.
- Via De Smet (Laura Ingalls Wilder) naar Minneapolis.
- Dagje Minneapolis met Mall of America en de avondvlucht terug.

Globale routekaart:

Afbeelding

Iemand die nog leuke tips heeft voor deze route? Alles is welkom, van mooie plekjes in de natuur, leuke plaatsjes, leuke dingen om te doen tot restaurantjes.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Martin & Marianne »

Leuk vooruitzicht!
Ik kan je niet echt helpen, maar jaren geleden hadden wij plannen voor een oost-west trip, en ik heb hier wat tips verzameld (zie het kopje Chicago-South Dakota). Misschien zit er iets bij.

Marianne
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door markro »

Misschien heeft een Amish Country nog jouw interesse, maar het moet maar net in jouw routeschema in te passen zijn.
In de staat Indiana heb je de plaats Elkhart en iets oostelijk daarvan de plaats Shipshewana.
Dat laatste is een leuk plaatsje, rondom veel Amish boerderijen, en er is op gezette dagen een bijzonder grote vlooienmarkt.

The Shipshewana Flea Market is Open Tuesdays & Wednesdays, May 2 through September 27, 2023 from 8am-4pm EST, plus special holiday and weekend markets.

Shipshewana Flea Market: https://shipshewanatradingplace.com/

https://visitshipshewana.org/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Leuke tips! Heb Shipshewana opgeslagen, zal redelijk op de route liggen tussen Indianapolis en Saugatuck. Heb de Amish al eens rondom Lancaster gezien en dat was wel een bijzondere ervaring inderdaad.

Wat leuk Marianne, bedankt. Jammer dat het nooit meer van die reis is gekomen. Wie weet in de toekomst?
Ik las bij jou ook de plannen om naar De Smet te gaan. Ik wil daar zelf dolgraag heen. Laura Ingalls Wilder is echt mijn jeugd idool. Als kind speelde ik het samen met een vriendin na, de boeken heb ik talloze keren gelezen (vorig jaar weer eens trouwens als volwassene). Ik denk wel eens dat zij de reden is, in elk geval de allereerste reden, waarom ik zo gek ben op Amerika. En zelfs gek ben op koken en eten. De manier waarop zij eten omschrijft, is ongekend, zo mooi beschrijvend. Haar boeken hebben mij dus wel echt gevormd en het lijkt me heel betekenisvol voor mezelf om daar naar toe te gaan.
Ik ben intussen aan het kijken hoe ik zoveel mogelijk van alle Laura plekken kan bezoeken. De Smet natuurlijk, maar ook Walnut Grove onderweg van de Smet naar Minneapolis (de tv serie heb ik trouwens altijd bewust vermeden om m'n eigen interpretatie niet teniet te doen), en Pepin (haar geboorteplaats in Wisconsin) en met een beetje mazzel zelfs Burr Oak in Iowa. Blijft alleen Mansfield Missouri, het museum in Kansas en de boerderij waar Almanzo opgroeide in Malone, NY over denk ik voor latere trips. Maar zou heel bijzonder voor mij zijn om de plekken nu te kunnen bezoeken dus ik ga kijken of ik dat, als persoonlijke touch op deze trip, kan toevoegen aan m'n reisschema.
Berry
Amerikafan
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2021, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Berry »

Van Winsconsin Dells kan je (via omweg in jouw route) via the Great River Road rijden. Deze weg volgt de Mississippi. Onderweg heb je paar leuke stadjes en State Parks (Great Bluffs vonden wij leuk). Tevens is het heel goed mogelijk om langs de Mississippi bald eagles te zien.

Minneapolis vonden wij verder een leuke stad;
- Mall of America is een beleving op zich en leuk voor een middag;
- Minneapolis Institute of Art en The Mill Museum zijn leuke musea;
- Loop sowieso een rondje over de Stone Arch Bridge voor mooie views over de stad.
- Spoonbridge & Cherry in de sculpture garden is een bekend toeristendingetje;
- Als je van American sports houdt dan is de Target Field een erg mooi stadium voor avondje Baseball.

Iets verderop in St. Paul ligt Como Park Zoo plus botanical garden. Gratis dierentuin, niet heel groot maar wel leuk als je daarvan houdt.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42061
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Martin & Marianne »

Hier ook een Laura Ingalls Wilder fan! Ik heb zelfs een Little House cookbook. :wink:
De tv-serie heb ik ook nooit gekeken, die staat erg ver af van de boeken.

En ja, wie weet komt het er ooit nog eens van, een oost naar west reis. :thumbup:

Marianne
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Tipsy_1 »

In Indianapolis kan ik als hotel de crown plaza aanraden: je kan dan kiezen om te overnachten in een trein die echt op de rails staat. Erg mooi en tof.

Ook heb je in de buurt het absoluut prachtige park (ik denk dat je er quasi passeert) Turkey Run SP. Je kan hier door gullies en watervallen wandelen. Schitterend.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Dat is precies het hotel wat ik heb geselecteerd voor deze reis! Leuk! Toeval of niet want ik heb het ongetwijfeld van hier / jou ooit. Staat al tijden op m'n wensenlijst.

Leuke tips verder, ga ze allemaal rustig doornemen.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Martin & Marianne schreef:
08 jun 2023, 17:00
Ik heb zelfs een Little House cookbook. :wink:
Ik ook! Vroeger als kind nam ik me voor om dan 'later als ik groot ben' er alles uit te koken. Nog steeds niet gebeurd. Wel eens wat hoor, maar het zuurdesem was helaas niet zo'n succes. Misschien leuk om die er weer eens bij te pakken in voorbereiding op m'n bezoekje.

Leuke tips voor Minneapolis, Barry!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door hemmie »

OT maar bedankt voor de tip, ik denk dat mijn dochter met sinterklaas maar zo'n kookboek moet krijgen. Ze is ook Laura Ingalls fan en kookt graag. Wij gaan hopelijk volgend jaar het museum in Missouri doen, maar rijden dan door naar het noorden, dus misschien oast een andere plek ook nog in de route, als ik dat de rest van het gezin aan kan doen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Oh wat leuk. Hoe oud is ze intussen? Ook al zo groot geworden natuurlijk.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door hemmie »

15, ook voor haar al weer even geleden dat ze de boeken heeft gelezen, maar ze behoren absoluut tot haar favorieten.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door USInsider »

Ga een stukje zuidelijker en je rijdt de route van "The Straight Story": Laurens, IA - Mount Zion, WO, maar dan omgekeerd.

Wij reden jaren geleden door the Upper Peninsula, op weg naar Canada. De meeste wegen daar zijn twee-baans.

Waarom ga je niet met de auto-ferry van Muskegon naar Milwaukee ? Dat lijkt me zo gaaf.
Milwaukee heeft een mooi museum, de Calatrava. Het heeft ook de Pabst mansion. Plus skyways die je kunt lopen boven de stad.
Je kunt met de trein van Milwaukee naar Chicago voor een dag. Om daar de ped-ways te lopen, onder de stad.

Als je in de buurt van Baraboo, WI, komt, daar is het Circus World Museum gevestigd en ook de International Clown Hall of Fame.

Verder heeft de plaats Spring Green het House on the Rock, met de zg. Infinity Room (echt verbazend).
Daar in de buurt ook Frank Lloyd Wrights Taliesin.

Je route nu voert je langs Rochester. Daar is de Mayo kliniek gevestigd. Ik zag dat het originele ziekenhuis nu een museum is.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Bedankt voor de tips! Leuke originele dingen. Ga kijken wat er nog past in de route.

Intussen is de reis geboekt...maar wel wat anders geworden. In overleg met m'n manager wordt het toch meer focus op de Great Lakes dan Great Plains. Helaas geen Laura Ingalls Wilder dus voor mij, maar dat bewaar ik voor een persoonlijke andere trip dan een keer. Ooit moet dat lukken.

Voor nu dus een prachtig rondje Great Lakes, met name Lake Michigan, Lake Huron en Lake Superior en misschien een korte blik op Lake Erie.

Een korte samenvatting:

Dag 1: Vlucht naar Chicago, maar bij aankomst direct naar Indianapolis rijden, Canal Walk en Garage Food Hall. Overnachting Crowne Plaza Union Station in een oude train car! :)
Dag 2: Indianapolis naar Detroit. Henry Ford museum en Greenfield Village. Overnachting downtown Detroit.
Dag 3: Architectuur tour in downtown Detroit. Daarna naar de kust van Lake Michigan. Overnachting bij Saugatuck/South Haven
Dag 4: Lake Michigan kust ontdekken, Saugatuck, Holland, Sleeping Bear Dunes, Old Mission peninsula en Traverse City. Overnachting in Traverse City.
Dag 5: Naar Mackinac Island! Eiland ontdekken, fiets huren, overnachting Mission Point Resort
Dag 6: van Mackinac Island naar de Upper Peninsula! Spray Falls Tour voor de Pictured Rock National Lakeshore en bij genoeg tijd ook Tahquemennon Falls en Kitch-iti-kipi. Overnachting in Munising.
Dag 7: Lange rijdag van Munising naar Door County, Wisconsin, daar van alles zien en ontdekken (kaaswinkel, state parks, winery) en dan doorrijden naar Wisconsin Dells.
Dag 8: Upper Dells boat tour in Wisconsin Dells naar Witches Gulch. Daarna naar Chicago rijden, auto inleveren en in de avond een bike & bites & brew tour.
Dag 9: Overdag nog in Chicago en in de middag naar O'Hare voor de terugvlucht.


Het zal een drukke reis worden, m'n manager verzekerde me ook om echt tussendoor rust te pakken, want dit soort trips zijn hard werken, hotels bekijken, veel input, foto's en andere content maken...maar jonge wat onwijs gaaf! Ik heb er zo'n zin in. Nog een ruime maand wachten!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2166
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door jojostravelusa »

Je hebt echt een rotbaan. Ik leef met je mee :lol:
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door USInsider »

Je vliegt naar Chicago vanaf Schiphol neem ik aan ? Dat is een vlucht van acht uur plus je moet twee uur tevoren op Schiphol zijn. En je moet naar Schiphol rijden vanwaar je woont. OK, O'Hare: koffer ophalen, auto huren, toch snel ook een uur.
Je bent dan zo'n twaalf uur op pad en zult behoorlijk gebroken zijn, zeker als je economy vliegt.
Vervolgens ga je naar Indianapolis rijden - dat is drie-vier uur, afhankelijk van het verkeer. Plus je gaat dan ook nog een Canal Walk plus Garage Food Hall doen.
Dat is al met al een dag van zo'n 20 uur. Of zie ik dat verkeerd ?

En zo is het hele schema:
Dag 7: van Munsing naar de Wisconsin Dells. Dat is zes uur rijden als je geluk hebt, want zoals gezegd, veel twee-baans wegen. Maar je gaat ook nog een kaas-winkel bezoeken voor hapje-hapje, dan fluks een state-park in voor een rondje met de benenwagen, plus even klok-klok bij een wijnmaker.
Godallemachtig, ik wordt er al moe van als het lees.

Vraag: waar ga "rust pakken" wat het schema is propvol.

P.S. Check dat de auto die je huurt een EZ-pass transponder heeft voor de tolwegen in het gebied waar je rijdt: Illinois, Indiana. Naar ik heb begrepen heeft Michigan geen tolwegen, Wisconsin ook niet.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door Georgie »

Ja klopt, het zal zeker hard werken zijn als in vermoeiend. Vroeg slapen, vroeg op. Maar denk dat het wel te doen is, ik heb wel echt gekeken naar afstanden die ik zelf aan durf om te rijden in één dag, met pauzes ertussen. Die dag van Munising naar Wisconsin Dells met Door County erbij zal de langste zijn. De reis die ik ontwikkel zal voor minimaal 14 dagen zijn hoor, die zal niet zo vol zijn. Ik zal zelf dezelfde route doen maar dan in 8 dagen. Ja dat is veel rijden en weinig rust.

Ik woon trouwens een kwartier van Schiphol vandaan en kijk enorm uit naar een vlucht van 8 uur zonder de kinderen. Lijkt me zalig weer eens. 8)

Slim van de tolwegen, zal er naar kijken!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door USInsider »

Wat ik niet begrijp is waarom jullie de eerste dag - van 20 uur ! - niet in tween deelt, dus aankomen in Chicago, rondje door de stad, naar bed. Want vluchten kunnen vertraagd zijn, misschien tref je een bumpy ride, aankomst/immigrations kan lang duren.
Dan pas de volgende dag naar Indianapolis. Ik denk dat je onderschat hoe druk de wegen hier kunnen zijn, met veel vrachtverkeer enz. Wat als je toch vermoeider bent dan je denkt en je reflexen zijn daardoor minder ? Je bent niet de enige weggebruiker. Plus je kunt slecht weer treffen, regen, onweer. Je hebt ook te kampen met ontregeling van je biologische klok door tijdsverschil.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes & Great Plains

Bericht door tomhster »

Dit schema grenst aan idioterie, maar daar kom je in de praktijk wel achter. Haast en genieten is een slechte combinatie. Ik denk trouwens dat die Witches gulch al gesneuveld is in je planning, maar die excursie heeft een opvallend lage waardering op Google Maps. Meestal geven die wel een goede indicatie.
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Georgie: Midwesten Great Lakes

Bericht door Georgie »

Nou jongens, iets aardiger mag wel wat mij betreft.
Ja het is veel rijden, maar geen afstanden die mij zelf onverantwoord lijken. Natuurlijk is dat altijd subjectief, dat is logisch.

Ik vlieg op Chicago en rijd dan door naar Indianapolis omdat ik zo een makkelijk retourtje met directe vlucht heb, geen one way fee voor de huurauto, en Chicago al ken, dus er niet persé heen hoef voor deze trip, behalve de Bike & Brew tour die ik aan 't einde doe. Zo bespaar ik ook een extra dag op de trip. Ik heb voor mezelf ook een bepaalde (arbitraire) grens getrokken bij het aantal dagen dat ik weg wil zijn bij m'n gezin.
Mocht ik op dat stuk van Chicago naar Indianapolis echt vast komen te staan of extreem moe zijn kan ik altijd nog ergens een hotel pakken en de volgende ochtend alleen naar het hotel wat ik wil bezoeken gaan kijken. Als 't echt niet anders gaat.

Waarom zou ik Witches Gulch al af hebben geschreven? Ik denk de tour in de ochtend te gaan doen na m'n overnachting in Wisconsin Dells, alvorens ik naar Chicago rijd. Moet prima lukken denk ik, de tour gaat vanaf 8 uur 's ochtends.
Heb onlangs een positieve ervaring erover gelezen van een mede forummer erover, zo kwam ik er eigenlijk bij. Lijkt me wel leuk en mooi om te zien eigenlijk.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer