Emigreren: FamJanssen

Hier kun je je voorstellen als je je zojuist bij de forums hebt aangemeld. Welkom!
Plaats reactie
FamJanssen
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2017, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 5

Emigreren: FamJanssen

Bericht door FamJanssen »

Hallo allemaal,

Wij zijn een gezin met twee jongens van 11 en 16 jaar.
Wij wonen in Noord-Brabant in Nederland en ons doel is om begin 2018 naar Amerika te verhuizen. Mijn man gaat daar werken voor hetzelfde brdrijf als in Nederland.
Wij gaan naar Tennessee en zouden heel graag in contact komen met mensen die wonen in Mt Juliet, Murfreesboro of Hendersonville.
Het lijkt ons ideaal om ons daar te gaan settelen. We hebben uiteraard veel vragen, maar zijn vooral erg benieuwd hoe het daar is.

Groetjes Jo en Carla.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren

Bericht door hemmie »

Welkom, en veel succes met alle voorbereidingen? Jullie gaan op een L1/L2 visum?
Zo ver ik weet zijn er geen leden hier die in die regio wonen, maar je zou eens een bericht met duidelijke titel in het Tijdelijk naar Amerika of Emigratie deel kunnen zetten, dan heb je denk ik meer kans op een reactie dan hier in het voorsteldeel.
Terug in Texas!
FamJanssen
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2017, 15:10
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Emigreren

Bericht door FamJanssen »

Hoi Hemmie,

Eerlijk gezegd weet ik nog niet wat voor visum het wordt. Dit gaat de werkgever allemaal regelen.
We gaan wel voor onbepaalde tijd..Misschien weet jij dan genoeg.
Alvast bedankt voor je reactie en je tip..
Groetjes Carla
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigreren

Bericht door USInsider »

Beste Carla & Jo, welkom op het AA forum en voor zometeen: welkom in de US !

Je kunt hier op het forum ook tips vinden mbt. verhuizen/verschepen, woonruimte huren, het behalen van een rijbewijs, openen van een bank-account, verzekeringen afsluiten, en nog veel meer zaken waar je na aankomst in de US mee te maken gaat krijgen.

Even een tip: als het je in de US bevalt, laat de werkgever dan zsm. een petitie indienen voor een Groene Kaart voor je man.
Je oudste zoon is 16, met 21 is er voor hem "age out - wat betekent dat hij niet langer in de US mag blijven gebaseerd op je man's visum.
Een Groene Kaart - permanent residency - ondervangt dat probleem.
Vergis je niet, vijf jaar zijn zo om. De G.K. procedure kan enkele jaren in beslag nemen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Emigreren

Bericht door hemmie »

Ik zou goed uitzoeken op welk visum je gaat! Een visum voor onbepaalde tijd bestaat volgens mij niet, dan zou je direct een greencard moeten krijgen, maar dat is meestal een langdurig proces, dus dat zal het niet zijn. Het visum voor je man zal bepalen wat jij wel en niet mag (met sommige visa mag de partner werken, maar bij andere niet), en het kan volgens mij ook invloed hebben op wat je kinderen wel en niet mogen, zeker van belang voor de oudste. En USinsider heeft gelijk, voor je oudste zoon is het zaak goed na te denken over de toekomst, en zonodig z.s.m. actie ondernemen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigreren

Bericht door USInsider »

Het zal waarschijnlijk om een non-immigrant (tijdelijk) L-1 visum gaan, met voor de echtgenote & de kids een L-2, aangezien Carla schreef dat haar man voor hetzelfde bedrijf blijft werken. (Tenzij het een speciaal employee E-2 visum is.)
Non-immigrant kinderen mogen op een werkgebonden non-immigrant visum niet werken, wel naar school gaan in de US.
Met een L-2 visum mag Carla werken als ze een EAD ofwel work permit aanvraagt na binnenkomst.

Maar nog belanrijker is voor mij de vraag: wat doet de werkgever aan de rechten die verloren gaan in Ned. ?
Of blijft de werker officieel indienst in Ned.en derhalve daarvoor wel verzekerd ?

Carla, jij raakt voor ieder jaar dat je officieel Ned. uit bent, 2% van je AOW rechten kwijt.
Je zoons raken na hun 15e voor ieder jaar niet in Ned. aanwezig, ook 2% kwijt.
Als jij in de US niet aan het werk gaat, bouw je geen rechten op voor Soc. Sec. en premie-vrij MediCare.
Je zou kunnen overdenken je AOW vrijwillig voort te zetten om rechten te behouden.
Queste
Amerikakenner
Berichten: 922
Lid geworden op: 21 mei 2016, 12:06
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: San Jose
Contacteer:

Re: Emigreren

Bericht door Queste »

USInsider schreef:Je zoons raken na hun 15e voor ieder jaar niet in Ned. aanwezig, ook 2% kwijt.
Ik heb op andere fora gelezen dat dit nu, door de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, vanaf 17 jaar is en niet meer vanaf 15 jaar. Klopt dit niet?
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Emigreren

Bericht door USInsider »

Dat zal inderdaad iets uitmaken, sorry had ik niet meegenomen in de tekst.

In 2018 zallen de leeftijden resp. 66 en 16 jaar zijn.
In 2021 gaat het om 67 en 17 jaar.

(Dank voor je aanvulling !)
Little Vixen
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2017, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Emigreren

Bericht door Little Vixen »

FamJanssen schreef: Wij gaan naar Tennessee en zouden heel graag in contact komen met mensen die wonen in Mt Juliet, Murfreesboro of Hendersonville
Het lijkt ons ideaal om ons daar te gaan settelen. We hebben uiteraard veel vragen maar zijn vooral erg benieuwd hoe het daar is .
Hallo Jo en Carla. Welkom op het forum.
Ik ben zelf niet woonachtig in Amerika maar mijn vriend woont ongeveer 3 uur noordelijker (Tell city, Indiana) en ik hoop mij volgend jaar bij hem te gaan voegen (fingers crossed). Ik weet niet in hoeverre dat dichtbij genoeg is voor jou wat betreft ervaringen (want van state tot state kan het heel erg verschillen). Ik heb ook nog een vriend in Tennesee wonen in Pidgeon Forge (3,5 uur oostelijker).
Allemaal reltief in de buurt wat Amerika betreft.
K1 status: 7-10-2018 NOA-2 approval after exactly 200 days

***Home is where the heart is***
Gast

Re: Emigreren

Bericht door Gast »

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer