Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nieuw lid

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
IngeV
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2015, 16:36
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Haacht

Nieuw lid

Bericht door IngeV »

Hallo iedereen,

Mijn naam is Inge, afkomstig uit België. Ik ben, net zoals vele anderen hier, USA crazy en zou graag in de toekomst naar Amerika verhuizen en werken!
Nee, dit is geen ingeving van het moment. Ik ben al sinds heel jong gek van Amerika, maar tot nu toe had ik de 'guts' nog niet om effectief werk te maken van een eventuele verhuis naar de US.

Ik heb 8 jaar geleden de kans gehad om als expat in Arizona te gaan werken, en heb die kans toen laten varen (I know, ik zou mezelf kunnen slaan hiervoor) uit angst om alles hier achter te laten en alleen naar het onbekende te vertrekken. Zoals ik ook las in het emigratieverhaal van Dennis, de oprichter van deze site, het was mijn tijd nog niet.

Ik ben er nu wél volledig klaar voor, en heb dan ook meegedaan met de Green Card Lottery. Ik zend ook sollicitatiebrieven uit naar Amerikaanse bedrijven, je weet maar nooit. Fingers crossed.
Ik besef dat ik in een bevoorrechte positie zit, ik ben namelijk flight attendant en heb dus geregeld een (weliswaar zeer kort) verblijf in New York of Washington, maar elke 24u doorgebracht in de US zijn voor mij 24u van puur geluk!
Sinds kort werk ik ook in een systeem waarbij ik 7 weken werk en dan 2 weken thuis ben. Ik maak van die 2 weken gebruik om telkens naar de US te reizen en daar probeer ik zoveel mogelijk 'local' te gaan en de plaatselijke communities te leren kennen en nieuwe contacten te leggen. Ik probeer er gewoon alles uit te halen...
Met mijn job heb ik een speciaal visum voor flying personnel en hierbij krijgen we 'gratis' een toeristenvisum. Enige voordeel hiervan is dat ik de ESTA niet meer hoef te voorzien. ik vraag me af of dit een voor- of nadeel zou zijn bij het eventueel winnen van de Green Card.

Ik had ook gedacht dat het met mijn job redelijk gemakkelijk zou zijn om bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij te kunnen gaan werken- eens je een vlieglicensie hebt, gelden deze wereldwijd - maar dit blijkt niet zo. Ik heb eens gesolliciteerd bij een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, en na 2u alle gegevens ingevuld te hebben op de computer, kreeg ik te horen dat je je work permit zelf in orde moest brengen, zoniet namen ze zelfs geen interviews af. Ik dus naar de Amerikaanse ambassade in België, ik leg m'n situatie uit, krijg ik daar te horen dat zij niets voor mij kunnen doen zolang ik geen concreet contractvoorstel kan voorleggen. Zo geraak je dus geen stap vooruit...
Zijn er eventueel andere flight attendants die hier ervaring mee hebben?

Alle andere tips, verhalen, aanmoedigingen ;) welkom!
I want this so bad...

Thanks for listening!
Inge
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7443
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Nieuw lid

Bericht door USInsider »

Hi - welkom op het AA forum !

Je beste kans is en blijft een overplaatsing in het bedrijf naar de US - dus een L-1 visum.
Wat voor kans was dat acht jaar geleden ? Is die route totaal verdwenen nu ?

Ik weet niet wat je met een vlieglicense bedoelt ?

Heb je andere opleiding gedaan en bent vervolgens gaan vliegen ? Indien ja, wat voor opleiding ?

Voor een werkvergunning H-1B moet de aangeboden baan een Bachelors Degree vereisen. Het lijkt me dat dat niet kan worden waargemaakt voor een flight attendent ?

Inderdaad voor een werkgebonden emigratie H-1B moet je een aanbod voor werk hebben van een bedrijf in de US gevestigd.

Overigens, ik had ook graag willen werken in de US !
IngeV
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2015, 16:36
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Haacht

Re: Nieuw lid

Bericht door IngeV »

Dank je :)

Een overplaatsing binnen mijn huidig bedrijf is geen optie - ze hebben geen eigen personeel in de US tewerkgesteld.
Ik werd de kans geboden om voor SFA Flight Academy te gaan werken. Het praktische gedeelte van hun vliegopleidingen gebeurt in Arizona en ze zochten iemand om de administratie in goede banen te leiden. Ondertussen is het bedrijf overgenomen en de CEO waar ik contact mee had, is op pensioen. Geen directe contacten meer dus. Ik zou misschien wel nog eens contact met hem kunnen proberen opnemen, je weet nooit of hij nog iets kan doen...

Ik heb een Bachelor in Office Management met specialisatie vertalen & tolken. Daar zit dus geen probleem. De jobs waarvoor ik solliciteer vereisen ook allemaal een Bachelor.

Ik heb me laten vertellen dat de Green Card Lottery niet écht een loterij is en er wel degelijk naar bepaalde criteria wordt gekeken...het feit dat ik vijf talen spreek, geen gezin meebreng, een Bachelor diploma heb, enz. zou mijn kansen verhogen? Dat heb ik me laten wijsmaken toch...
IngeV
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 feb 2015, 16:36
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Haacht

Re: Nieuw lid

Bericht door IngeV »

Sorry, nog vergeten - een 'vlieglicentie' voor cabin crew is een papier met al je kwalificaties op die bewijzen dat je alle nodige opleidingen om te mogen vliegen hebt behaald. Dit geldt wereldwijd, moest ik dus bij een ander bedrijf gaan vliegen, moet ik niet terug de volledige opleiding opnieuw doen, maar enkel nog de cursussen volgen die specifiek bedrijfsgebonden zijn (interne procedures & regels eigen aan het bedrijf).
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7443
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Nieuw lid

Bericht door USInsider »

Een kleine caveat: de baan moet ook bachelors degree vereisen in de ogen van USCIS.
Plus de werkgever-in-spe moet kunnen aantonen dat jij de aangewezen persoon bent voor de job.
Ik heb begrepen dat thet beheersen van een vremde taal daarbij in feite geen factor meer mag zijn.
Het beheersen van meerdere talen zou wellicht wel een factor kunnen zijn denk ik.

Ik heb zelf drie bachelors - als degree of als equivalent - om mijn werk te kunnen doen moet je tegenwoordig echt vrij hoog zijn opgeleid. Maar in de ogen van USCIS kun je het nog steeds in de praktijk leren. Derhalve geen werkvergunning voor mij. (Maar dat is een ander verhaal.)

De loterij is nog steeds een echte loterij. Maar voor degenen die niet een middelbare school hebben afgemaakt zijn de eisen zwaarder geworden mbt. vakgebied en werkervaring.

Er is ook het Consular Intvu op het einde en degenen die geen spaargeld hebben, geen/weinig kans op een baan, niet al te best zijn opgeleid, een ouderwets gezellig groot gezin meeslepen, enz. lopen kans te worden afgewezen.

In de US is netwerken van groot belang. Je zou de CEO kunnen kontakten en kijken hoe de situatie nu is op jouw vakgebied, mogelijk heeft hij namen, en in het beste geval kan hij misschien een introductie geven. Of hij kan je verwijzen naar iemand anders met kennis van het terrein.
Zijn er vakbladen, publikaties, waarin vacatures worden gemeld ?
Zou het inschakelen van een head-hunter een idee zijn ? (Ik roep maar wat....)

Kan een US luchtvaartmaatschappij je aannemen gebaseerd op je meertaligheid, speciaal voor bepaalde routes ?
Dat zal dan ook niet simpel gaan, maar een echt goede immigratie advokaat zou dit argument misschien kunnen optimaliseren ?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer