Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Introductie Arjen

VERPLICHT: Stel jezelf hier voor om je registratie te voltooien.
Plaats reactie
arjens82
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2009, 10:07

Introductie Arjen

Bericht door arjens82 »

Hallo, aangezien ook ik me heb aangemeld voor de loterij mijn verhaal.

Ik wil naar amerika om te vliegen.

Vliegen is iets waar ik m'n hele leven al van droom en nu druk mee bezig ben om dat te verwezenlijken. Ik heb nu 11 jaar gewerkt in de ICT sector, van ontwikkelaar naar het hebben van een eigen bedrijf met kantoor in China. Hoe ik in de ICT terecht ben gekomen weet ik nog steeds niet. Ging van het ene op het andere moment en ik doe nu eenmaal dingen niet half.

In 2008 heb ik me aangemeld bij de Luchtmacht en ben in April helemaal goedgekeurd voor de functie Officier Vlieger. Houd in dat je naar de KMA kan en dan na de Elementaire Vliegopleiding wordt er door de luchtmacht bekeken wat je mag gaan vliegen (F-16 of helicopter). Na een half jaar op de wachtlijst blijkt nu dat de opleidingsplaatsen met een derde zijn teruggeschroefd en mijn score niet goed genoeg is om een plaats te krijgen. Dit spoor is dus voor mij einde verhaal... dus op zoek naar een alternatief.

Ik vlieg al sinds 2002 en heb ook mijn prive brevet. Dit jaar wil ik de verkeersvlieg (ATPL) theorie gaan halen en misschien mijn instrumentvliegbevoegdheid. Dan volgend jaar zomer of herfst wil ik in Florida een opleiding tot helivlieger gaan starten.

Dat kan allemaal op een J1 visum, mag ik 2 jaar ook werken en daarna aan de slag in Nederland. Maar waar heb ik dan een Green Card voor nodig? Heel kort door de bocht: Ik wil gaan dienen in het Amerikaanse leger, Amerikaan worden en proberen daar helicoptervlieger te worden.

Lukt dat niet dan kan ik alsnog gaan werken in de VS aangezien daar de markt voor helicoptervliegers een stuk veelzijdiger is dan hier in Nederland.

Een lang weg met een hoop onzekerheid maar ook avontuur.

PS. Hier een politieke discussie over wordt niet gewaardeerd.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12800
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Introductie Arjen

Bericht door vana »

Hoi Arjen,

:welcome: op het forum en heel veel succes met al je plannen.

Marjon
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6103
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Introductie Arjen

Bericht door Old Faithful »

:welcome: en succes.
Groet,

Old Faithful
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 6617
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Introductie Arjen

Bericht door Bennogr »

Sorry om water (in plaats van olie) op het vuur te gieten. Maar:

- om in het Amerikaanse leger te kunnen dienen moet je legaal in het land zijn. Het zou me niets verbazen als je een groene kaart moet hebben, maar mogelijk zitten ze nog steeds zo omhoog met het vinden van mensen die 'graag' naar Irak of Afghanistan willen, dat ze ook mensen met een studentenvisum aannemen. Als je eenmaal in het leger zit, kun je vrij snel Amerikaan worden.

- eenmaal in het leger zal het een toer worden om vlieger te worden, je bent bepaald niet de enige die dat wil.

- als je je diensttijd overleeft en je commercieel piloot wilt worden, dan heb je nog een paar problemen. Zie dit artikel in de NY Times:

http://www.nytimes.com/2009/10/14/busin ... TJzlFJFv9A

een piloot die kapitein was, maar teruggezet is naar eerste officier omdat het luchtvaartbedrijf weinig geld heeft. Ging van $68.000 per jaar naar $34.000, bepaald geen vetpot. Bij kleinere maatschappijen krijg je nog minder, $20.000 per jaar is niet ongewoon. En daarbij geldt dan ook weer: er zijn genoeg Amerikanen met ervaring die willen vliegen. (Tenzij je je legertijd hebt overleefd, dan heb je 'veteranenvoorrang).

Maar laat ik je niet ontmoedigen. Dromen zijn goed, maar houd je ogen open.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
arjens82
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2009, 10:07

Re: Introductie Arjen

Bericht door arjens82 »

Hallo Benno

Bedankt voor de heads-up... maar ik zei niet voor niets "heel kort door de bocht" ;)

Je hebt inderdaad een Green Card nodig en je moet al even een permanent resident zijn. Vervolgens moet je dienen in het leger en uitgezonden worden, of drie jaar dienen in de reserve. Als je dient op uitzending in het actieve leger kun je vanaf dag 1 van je uitzending het naturalisatieproces starten.

Voor wat betreft vliegen kan dat nog bij het US Army Aviation onderdeel t/m je 33e en is eigenlijk ook gewenst dat je werkervaring hebt in de functie waarin je Warrant Officer wordt. Ik zal proberen Warrant Officer te worden want dat is eenvoudiger dan eerst Officier worden (via Officer Candidate School aangezien ik al een bachelor's degree heb) en je dan aan pas aan te kunnen melden. Ook blijf je specialist (onderhoud of instructie) en dus je vliegstatus houden ten opzichte van beedigd officieren die meer en meer management taken krijgen en steeds minder vlieg prioriteit.

Vwb commercieel vliegen is het in de gehele markt uitermate slecht. In Nederland worden per jaar honderden verkeersvliegers opgeleid die bijna allemaal geen baan krijgen. Daar zit je dan met anderhalve ton schuld. Ik ga een andere markt in. Namelijk de helicoptermarkt en wil mijn speelveld zo breed mogelijk maken. Ook daarom ga ik een opleiding volgen in de VS en proberen een Green Card te bemachtigen.

Als ik het dan voor elkaar krijg te vliegen, of dat nu binnen of buiten het leger is, officier of niet, dan ben ik al gelukkig.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 6617
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Introductie Arjen

Bericht door Bennogr »

Blijft natuurlijk de vraag: waarom zo graag bij de militairen in de VS? Waarom niet gewoon bij de Luchtmacht? Geen gezeur met verblijfsvergunningen, niet passende opleidingen, enz. En de taal beheers je ook beter.

Plus als je geluk hebt, mag je een deel van je opleiding in de VS gaan volgen, of daar ervaring op gaan doen in een uitwisseling.

Je kunt als helicopterpiloot daarna altijd nog naar de VS. Of naar ergens anders, naar olieplatforms vliegen, bijvoorbeeld.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
arjens82
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 okt 2009, 10:07

Re: Introductie Arjen

Bericht door arjens82 »

Misschien kun je mijn introductie lezen waarin ik uitleg dat de Luchtmacht geen optie meer is?

En los daarvan is het grootste gedeelte van de vliegopleiding in de verenigde staten op precies de zelfde locaties waar ik, mocht het ooit lukken, mijn opleiding zal doen. Dat gebeurt allemaal in samenwerking met Amerika en overige NATO landen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer