Heey,
Mijn naam is Maud en ik woon zelf ook in Nieuwegein (Galecop). Ik probeer ook al hopeloos lang naar Amerika te gaan en wilde ook een jaar daar gaan studeren. Als ik jou was zou ik dit gewoon zelf regelen (als je dit inmiddels al niet allemaal al geregeld hebt, gezien het schooljaar al een tijdje bezig is). Organisaties als AFS enzo zijn alleen maar duur en kosten je een hoop geld dat je had kunnen besparen. Misschien is het ook een tip eens naar een bijeenkomst te gaan van zo'n organisatie als je denkt dat dit toch voor je kan werken. Ik heb daar namelijk zelf ook het een en ander van opgestoken.
Wat je zou kunnen doen om kosten te besparen is om zelf contact te leggen met Amerikanen die je zouden kunnen helpen. Bepaalde scholen hebben programma's voor 'foreign students'. Kijk waar je zou willen studeren (Highschool, College) en neem contact op met de school. Zij hebben meestal wel mogelijkheden op hun Campus of in de buurt van de school. Het kost wat research, tijd en geduld, maar ik ken een aantal mensen die het wel degelijk heeft geholpen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is buiten de school om al te kijken naar gastgezinnen die zich zonder organisatie aanbieden. Ben hierbij wel voorzichtig, want je weet nooit welke bedoelingen mensen hiermee kunnen hebben. Maar ook dit bespaart geld, dus een optie.
Kijk ook alvast hoe aan de J-1 studentvisa kan komen en wat je hier allemaal voor nodig hebt. Is toch wel handig om alvast te weten!
Ik heb zelf inmiddels wegens de hoge kosten (reken al gauw op een slordige €10.000) inmiddels al besloten om niet te gaan studeren. Ik heb zelf nu de gok gewaagd op de DV Lottery 2011 (US Permanent Resident Card) en heb altijd nog de kans via mijn schoonmoeder (die gaat trouwen met een Amerikaan) om naar Amerika te verhuizen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

!
Als je nog vragen hebt, mag je me altijd mailen op: maudoujalim
-at-live.nl (Hierbij is
-at- is een
@.)